اثر آللوپاتی عصاره و بقایای اندام های گندم (Triticum aestivum L.) بر جوانه زنی، رشد و تولید بذر تاج خروس ریشه قرمز(Amaranthus retroflexus)

پیام:
چکیده:
یکی از اجزای مدیریتی در سیستم های کشاورزی پایدار استفاده از ظرفیت آللوپاتی گیاهان زراعی برای کنترل جمعیت علف های هرز و توده ی بذری در خاک است. با توجه به فراوانی و اهمیت کنترل علف هرز تاج خروس در مزارع، این بررسی به منظور ارزیابی اثرات عصاره و بقایای حاصل از اندام های مختلف در مراحل رشدی و در مقادیر متفاوت گندم بر تاج خروس به صورت آزمایش فاکتوریل در سه تکرار در مزارع و گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال های 1387-1388 اجرا گردید. فاکتورهای مورد بررسی شامل عصاره و بقایای حاصل از اندام-های مختلف گندم در پنج سطح از عصاره و بقایای حاصل از برگ، ساقه، ریشه و کل اندام های گندم و شاهد، مقدار بقایای اضافه شده به خاک در پنج سطح شامل صفر(شاهد)، 50، 100، 150 و 200 گرم در مترمربع یا غلظت عصاره شامل صفر(شاهد)، 1 به 20، 1به 15، 1 به 10 و 1به 5 و بقایای مراحل مختلف گندم در سه سطح شامل مراحل رویشی، گلدهی، پر شدن دانه بودند. نتایج نشان داد که عصاره برگ حاصل از مراحل رویشی و گلدهی گندم، طول گیاهچه، درصد جوانه زنی و نسبت ریشه چه به ساقه چه ی تاج خروس را نسبت به سایر تیمارها کاهش بیش تری داد. نتایج آزمایش های گلخانه ای و مزرعه ای نشان دادند که عصاره و بقایای حاصل از اندام های مختلف گندم منجر به کاهش معنی دار ارتفاع بوته، سطح برگ، وزن خشک ریشه، برگ، ساقه و اندام هوایی، وزن هزار دانه و تولید دانه تاج خروس گردید. با افزایش میزان بقایای گندم در خاک محل رشد تاج خروس، کلیه ی صفات مورد بررسی این علف هرز کاهش بیش تری یافتند. بیش ترین کاهش سطح برگ، وزن خشک برگ و ساقه، وزن هزار دانه و تولید دانه ی تاج خروس با اضافه کردن 50 گرم بقایای گندم، به ترتیب معادل 31/25، 25/22، 13/51 و 03/28 درصد بود. این کاهش با افزایش بقایای گندم به 200 گرم به ترتیب به 08/53، 27/39، 68/89 و 38/67 درصد رسید، بنابراین وزن خشک ساقه و تولید دانه ی تاج خروس حساسیت بیشتری در برابر میزان بقایای گندم نسبت به سایر صفات از خود نشان دادند. در اثر بقایای گندم، کاهش توده ی بذری اضافه شده ی تاج خروس به خاک از حداقل 7 تا حداکثر 68 درصد بود. بقایای برگ گندم در مرحله ی گلدهی بیش ترین اثر کاهشی را بر اکثر صفات مورد بررسی و مخصوصا میزان بذر اضافه شده به بانک بذر خاک داشت. بنابراین استفاده از ظرفیت آللوپاتی گندم، می تواند منجر به کاهش جمعیت این علف هرز، مشکلات مصرف بیش از حد از علف کش ها و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p925948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!