تعیین انرژی قابل متابولیسم، کیفیت پروتئین و ترکیب شیمیایی پودر خون در جوجه های گوشتی و خروس های بالغ لگهورن

پیام:
چکیده:
این تحقیق شامل سه آزمایش برای بررسی ترکیب شیمایی، کیفیت پروتئین، انرژی قابل متابولیسم ظاهری و حقیقی چهار نمونه پودر خون بدست آمده از یک واحد تولیدی، در مدت 20 روز نمونه گیری است. تمامی آزمایشات در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. نتایج آزمایش اول نشان داد که میانگین ترکیب شیمایی پودر خون شامل ماده خشک 43/88، پروتئین خام 03/77، عصاره اتری 12/1، خاکستر 01/5، کلسیم 46/0 و فسفر 37/0 درصد که پروتئین خام و ماده خشک نمونه ها در سطح 5 درصد با داده های (19)، NRC اختلاف معنی داری داشت. میانگین انرژی خام نمونه ها برابر با 4193 کیلوکالری بر کیلوگرم بدست آمد. معیار های کیفیت پروتئین شامل نسبت بازده پروتئین (PER) و نسبت ویژه پروتئین (NPR) در 6 تیمار و 4 تکرار اندازه گیری شد که هر تکرار شامل 7 قطعه جوجه خروس سویه راس بود. نتایج بدست آمده نشان داد (PER) و (NPR) پودر خون به ترتیب بین 38/1 تا 21/1 و41/2 تا18/2 می باشد که با ارقام آن ها در تیمار پودر ماهی به طور معنی داری کمتر بود. در آزمایش دوم که بر روی خروس های بالغ لگهورن در 9 تیمار و 5 تکرارانجام شد انرژی قابل سوخت و ساز ظاهری پودر خون در سطوح جایگزینی 5 و 10 درصد در جیره پایه ذرت به روش جمع آوری کل فضولات تعیین شد. بطور کلی انرژی قابل متابولیسم ظاهری تصحیح شده برای ازت نمونه های پودر خون از 2504 تا 2573 کیلوکالری در کیلوگرم بدست آمد و بین نمونه های پودر خون در سطوح جایگزینی اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در آزمایش سوم انرژی قابل سوخت و ساز حقیقی به روش تغذیه دقیق سیبالد تعیین شد. این آزمایش نیز بر روی خروس های بالغ لگهورن و در 5 تیمار و 6 تکرار انجام شد. میانگین انرژی قابل متابولیسم حقیقی تصحیح شده برای ازت پودر خون 2895 کیلوکالری در کیلوگرم بدست آمد که بین نمونه های پودر خون تفاوت معنی داری وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p937881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!