مقایسه تاثیر دو برنامه فعالیت ورزشی هوازی تداومی و تناوبی منتخب بر ظرفیت عملکردی بیماران پس از جراحی پیوند عروق اکلیلی

پیام:
چکیده:
هدف

تمرین ورزشی انواع مرگ ومیرها و همچنین مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را با بهبود ظرفیت عملکرد قلب بیماران کاهش می دهد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه تاثیرات تمرین های ورزشی تداومی و تناوبی هوازی پرشدت بر ظرفیت عملکردی بیماران قلبی متعاقب جراحی پیوند عروق اکلیلی است.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی و مداخله ای، 33 بیمار جراحی پیوند عروق اکلیلی (30 مرد و 3 زن) مطابق معیارهای لازم و به صورت در دسترس انتخاب و در سه گروه برنامه تمرینی تداومی هوازی (12 نفر) شامل 30 تا 60 دقیقه فعالیت تداومی با شدت 70 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب، برنامه تمرینی تناوبی هوازی (12 نفر) شامل 28 تا 44 دقیقه فعالیت تناوبی با شدت 75 تا 90 درصد ضربان قلب -در قالب 3 دوره به همراه 5 تا 10 دقیقه استراحت بین هر دوره، حداکثر به مدت 8 هفته و هر هفته 3 مرتبه- و گروه کنترل (9 نفر) قرار گرفتند. ارزیابی های لازم قبل و بعد از برنامه ورزشی از طریق اندازه گیری ظرفیت عملکردی با استفاده از تست ورزشی (پروتکل بروس اصلاح شده) انجام شد. آزمون های آماری t زوجی و تحلیل واریانس یک سویه به همراه آزمون تعقیبی دانت برای تجزیه تحلیل یافته ها استفاده شد.

یافته ها

بین ظرفیت عملکردی دو گروه تمرین تداومی و تناوبی بعد از انجام برنامه، تفاوت معناداری وجود نداشت. مقایسه ظرفیت عملکردی بعد از برنامه بین گروه های تمرینی (تمرین تداومی و تناوبی) و گروه کنترل، تفاوت معناداری را نشان داد (0٫017 = P). مقایسه دقیق تر نشان دهنده وجود تفاوت معنادار ظرفیت عملکردی بین گروه تداومی و کنترل (0٫009 = P) و عدم وجود تفاوت معنادار بین گروه تناوبی و کنترل بود.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش لزوم طراحی هر دو برنامه تمرینی تداومی و تناوبی پرشدت هوازی برای بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونر و به خصوص بیماران قرار گرفته تحت جراحی پیوند عروق اکلیلی و همچنین بهبود سلامتی و بهداشت بیماران قلبی در آینده را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p949203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!