اثرات آللوپاتیک عصاره اندام های مختلف فلفل دلمه ای (Capsicum annum L.) بر میزان رشد و زیست توده دانهال های خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و بادنجان

پیام:
چکیده:
با توجه به این که بعضی گیاهان زراعی دارای اثر آللوپاتیک می باشند، بررسی تاثیر آن بر گیاهان به ویژه در تناوب زراعی و کشت توام از اهمیت خاصی برخوردار است. بر همین اساس، در این تحقیق توانایی آللوپاتی اندام های فلفل دلمه ای بر میزان رشد بادنجان، گوجه فرنگی، فلفل و خیار به طور جداگانه به صورت فاکتوریل دو عاملی در قالب طرح کاملا تصادفی، در سیستم کشت هیدروپونیک در گلخانه بررسی گردید. فاکتور اول نوع گیاه (فلفل، خیار، گوجه فرنگی و بادنجان) و فاکتور دوم، نوع اندام عصاره گیری شده (برگ، ریشه و ساقه) بود. ابتدا عصاره الکلی پنج درصد وزنی- حجمی حاصل از اندام های برگ، ریشه و ساقه فلفل تهیه گردید و سپس اثر آن ها بر تعداد برگ، گل، طول ریشه و ساقه، وزن تر ریشه و ساقه، وزن خشک ریشه وساقه، به عنوان صفات رشد گیاهان نسبت به نمونه شاهد بدون تیمار عصاره دهی، مطالعه شد. نتایج حاصل نشان داد که عصاره اندام های فلفل در همه موارد اثر یکسانی بر کاهش رشد سایر گیاهان داشته است. هم چنین ازآن جایی که تحت تاثیر عصاره اندام های مختلف فلفل، عصاره برگ در مقایسه با سایر اندام ها، رشد گیاهان فوق را بیشتر کاهش داده است، مشخص می شود که برگ دارای اثر آللوپاتی بیشتری می باشد که می توان این مسئله را به تولید نهایی مواد آللوشیمیایی در برگ مربوط دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p959634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!