دیدگاه مربیان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی در زمینه مشکلات کارآموزی دانشجویان دانشگاه بهداشت

چکیده:
مقدمه
هرچند یادگیری انسان به تمامی براساس برنامه ریزی نیست، ولی کلاس درس یکی ازواحدهایی است که درآن تجربه آموزشی به صورت طراحی شده انجام می گیرد. انجام فعالیت ها دررسیدن به هدف های برنامه، بستگی به طرح ریزی مناسب وقبلی دارد. این که چه اعمالی، درچه مواقعی، کجا، توسط چه کسانی، برای چه گروه هایی، درچه مدتی، با چه بودجه ای وبا کدام روش ها ووسایل باید انجام گیرد درارتباط با نیازهای نظام آموزشی است که درنتیجه، ابتدا باید نیازهای نظام آموزشی را سنجید وبراساس آن ها برنامه ریزی نمود.
دست اندرکاران حرفه تعلیم وتربیت، آموزگاران ومربیان، طراحان اولیه نظام یادگیری هستند که دررویکرد وظیفه طراحی با 5 نوع مشکل اساسی مواجه می شویم، که این مشکلات عبارتنداز: 1- مشکل هدایت2- مشکل ارزشیابی3- مشکل محتوا وتوالی4- مشکل روش5- مشکل محدودیت ها که درصورت مرتفع شدن این مشکلات، کارآموزی ازلحاظ کیفیت ارتقاء می یابد ویادگیری عملی صورت می گیرد.
هدف
تعیین دیدگاه کارکنان شاغل درمراکز بهداشتی درمانی که به نحوی با کارآموزان دانشکده بهداشت همکاری می نمایند درزمینه مشکلات کارآموزی دانشجویان.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه توصیفی- مقطعی(Cross- Sectional) بود که 93 نفر ازکارکنان مراکز بهداشت که با دانشجویان درکارآموزی همکاری دارند وحداقل مدرک کاردانی داشتند،به طور سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند.اطلاعات مورد نظر ازطریق پرسشنامه 35 سوالی شامل،6سوال دموگرافیک و29 سوال مرتبط با مشکلات آموزشی جمع آوری گردید. اطلاعات با استفاده ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج
داده ها نشان داد که 48% کارکنان مرد و52% زن بودند.حدود 90% از آن ها معتقد بودند رشته تحصیلی آن ها با دانشجویانی که به آن ها معرفی می شوند، هماهنگی دارد. حدود 22% ازکارکنان علاقه ای به همکاری با دانشجویان دانشکده نداشتندو90% کارکنان انتظار تشویق ازدانشکده داشتند.
بحث و
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که مربیان درکلیه زمینه ها بامشکل روبه رو هستندونیاز به راهنمایی های آموزشی درزمینه اجرای فعالیت های محول شده، دارند.دراین مورد لازم است دانشکده با آنان همکاری وهمچنین ایشان راراهنمایی کند. ومشکلات آن ها را حل نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p991014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!