بررسی خصوصیات ریخت شناسی و فراوانی مرحله زوآ خانوادهOcypodidae در آبهای ساحلی استان خوزستان

پیام:
چکیده:
تحقیقات بسیار کمی روی خصوصیات تاکسونومی و مراحل لاروی خرچنگهای گرد ((Brachyura در خلیج فارس صورت گرفته است. این تحقیق به منظور جداسازی و شناسایی مراحل پلانکتونی گونه های مختلف خانواده Ocypodidae در آبهای ساحلی خوزستان از اردیبهشت ماه 1386 تا فروردین ماه 1387 انجام شده است. نمونه برداری با استفاده از تور پلانکتون زوجی با چشمه 300 میکرون و به روش کشش مورب از کف به سطح انجام گردیده است. طی این تحقیق خصوصیات ریخت شناسایی مرحله لاروی (زوآی یک) 8 گونه شامل: Macrophthalmus depressus، Serenella leachii، Ilyoplax frater، Tylodiplax indica، Dotilla blanfordi، Dotilla sulcata، Uca annulipes، Scopimera crabricauda از خانواده Ocypodidae مورد بررسی قرار گرفت. از خصوصیات ریخت شناسی مشترک در تمامی گونه های شناسایی شده این خانواده وجود برجستگی جانبی خلفی روی حلقه های 2 و 3 شکمی و همچنین وجود 2 عدد تارaesthetasc روی آنتنول می باشد. همچنین در این تحقیق تراکم لارو گونه های شناسایی شده در ماه ها و ایستگاه های مختلف محاسبه گردیده است و مشخص گردیدکه گونه Macrophthalmus depressus (با میانگین1264 عدد در مترمکعب) در فروردین ماه بیشترین تراکم لاروی را بخود اختصاص داده است. در دیگر ماه های گرم سال یعنی اردیبهشت، خرداد، مرداد و شهریور86 مجددا گونه M. depressus دارای بیشترین تراکم بترتیب با میانگین 97، 168، 87، 318 و1264 عدد در متر مکعب و درتیر ماه 86 نیزگونه Ilyoplax frater دارای بیشترین تراکم با میا نگین 457 عدد در مترمکعب بودند. اما در ماه های سرد سال (آبان و اسفند 1386) گونه sp1 Camptandrium دارای بیشترین فراوانی بترتیب با میانگین 76 و 56 عدد در مترمکعب بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p999286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!