فهرست مطالب
نشریه مطالعات زبان و ادبیات فرانسه
سال سوم شماره 1 (تابستان و پاییز 1391)
- تاریخ انتشار: 1391/07/18
- تعداد عناوین: 8
-
-
التزام به گونه های کاربردی زبان در ترجمه نگاهی تطبیقی به مرگ قسطی اثر لویی فردینان سلین و ترجمه آن توسط مهدی سحابیصفحات 5-25این پژوهش به بررسی گونه های کاربردی زبان از جمله زبان خودمانی، معیار، ادبی یا متکلف، عامیانه و حتی تا حدودی کوچه و بازار پرداخته است. ابتدا تعاریف روشنی از این گونه ها ارائه و سپس به جایگاه تک تک آنها در ترجمه اشاره شده است. از آنجایی که این کار مستلزم داشتن مثال هایی ملموس است، لذا اثر ادبی مرگ قسطی نوشته لویی فردینان سلین با ترجمه مهدی سحابی، که در آن گونه های مختلف زبان به کار رفته، برای بررسی انتخاب شده و ترجمه فارسی این اثر نیز در کنار متن فرانسه قرار گرفته تا در یک بررسی مقابله ای، گونه های کاربردی زبان در آنها تحلیل شود. گاهی در مقابل ترجمه فارسی پیشنهادات مولفین مقاله نیز ارائه شده و این تحلیل اهمیت خاص توجه به گونه های زبان را به طور واضح روشن ساخته است. شایان ذکر است که در ترجمه یک اثر ادبی، مسئله برگردان صحیح گونه های کاربردی به کار رفته در زبان مبدا مستلزم شناخت کامل مترجم از هر دو زبان است تا با یافتن معادل های مناسب در زبان مقصد به اصل وفاداری در ترجمه از هر جهت نائل گردد.کلیدواژگان: گونه های کاربردی زبان، وفاداری، ترجمه، مرگ قسطی
-
بارت و «میانه زندگی»صفحات 27-42گاهی در «میانه زندگی» ما لحظاتی پر از افسردگی وجود دارد که فکرمی کنیم می توانیم آن را با نظر به مدرنیته پشت سر بگذاریم. ما در فکر استفاده از مدل جدیدی از زندگی هستیم و لیکن این یکی نیز به نوبه خود قدیمی شده و تازگی خود را از دست می دهد. هنرمند برای عبور از این «میانه زندگی»، آفرینش را با طرحی اولیه آغاز می کند : «من می خواهم بنویسم». نویسندگان الگوهای مربوط به خود را دارند. بارت از متونی چون درجستجوی زمان ازدست رفته اثر مارسل پروست و یا کمدی الهی دانته یاد می کند. وی با الهام از دانته آرزوی نوشتن و ویتا نوا (زندگی جدید) را دارد، و می خواهد بدین سان از«میانه زندگی» خود و روزمرگی کار معلمی فاصله بگیرد و از حالت به قول خودش ”غر غر“ خارج شود. در این راه، پروست راهنمای بارت است که خود نیز به دنبال خلق ”نو رمانی“ است. ما در این مقاله به «هنر آفرینش رمان» نزد بارت می پردازیم که برایش نوشتن، گذر از افسردگی و اندوه یا «میانه زندگی» است که آن را «آسدی» یا خستگی روح می نامد. نویسنده با بازگشت به منابع اصلی به شاهکار ادبی می رسد. ضدیت با مدرنیتهو یا بازگشت به ادبیات کلاسیک نوشتار واقعی را دوباره زنده می کند، نوشتاری که بین گذشته و آینده جای می گیرد و نویسنده باید با تردستی این فی مابین را به هم پیوند زند.کلیدواژگان: میانه زندگی، افسردگی، مدرنیته، آفرینش ادبی، نقد، رمان
-
بررسی نظام تنشی گفتمان در مردی که خواب است اثر ژرژ پرک رویکرد نشانه-معناشناسیصفحات 43-58این مقاله تلاشی است در جهت بررسی نظام تنشی گفتمان در رمان مردی که خواب است اثر ژرژ پرک. هدف ما این است تا با مطالعه ی روابط ارزش ها و فراارزش ها در بعد تنشی گفتمان، به تبیین شرایط تولید و دریافت معنای پنهان متن بپردازیم. جملات مبهم، توالی توهمات و آهنگ شاعرانه ی رمان موجب شد تا به دنبال شیوه ای باشیم که قادر به پاسخگویی همه نیازمندی های فهم متن باشد. بررسی های ما نشان می دهد که درنشانه-معنا شناسی مبتنی بر دیدگاه پدیدارشناختی، جریان معناسازی تابع فرآیند تنشی است. از طریق همین فرآیند تنشی است که ارزش های مطلق تنهایی، بی تحرکی و بی تفاوتی پدید می آید. نخست به معرفی مبانی نظریه های نشانه-معناشناسی عاطفی و حسی-ادراکی می پردازیم، سپس نقش فراارزش های عاطفی و ادراکی را درفرآیند جریان سازی ارزش های مطلق و جهانشمول گفتمان مورد توجه قرار می دهیم.کلیدواژگان: ژرژ پرک، گفتمان، تنش، گفته پردازی، ارزش ها و فراارزش ها
-
«مکتب 1650»، مکتبی پیش کلاسیکی؟صفحات 59-74مکتب کلاسیک در ادبیات فرانسه، به عنوان مکتبی مبتنی بر آرمان زیباشناختی از وزن و درستی و صحت کلام، حاصل تلاش و روندی طولانی است، و صرفا به دوره ی کوتاه نیمه ی دوم قرن هفدهم یا آثار نویسندگان بزرگ این مکتب، مثل مولیر یا راسین محدود نمی شود. مفاهیمی چون تقلید از قدما که یکی از ارکان اصلی این مکتب است، قبل از این بزرگان تدوین شده است. یا می توان از آثاری نام برد که گرچه نمی توان بر آنها عنوان کلاسیک گذاشت، اما همین آثار هستند که عالم علم و ادب را در فرانسه برای جلوس مکتب کلاسیک آماده می کنند. در واقع، درسال های پس از مرگ ونسان واتور (1648) و سپس مرگ گ دو بالزاک، یعنی حوالی «مکتب 1650» است که مفاهیم عمده ادبیات کلاسیک فرانسه بطور واقعی شکل می گیرد. نویسندگانی از این مکتب چون نیکلا فاره، شوالیه دو مره، گ دو بالزاک و دیگران، بر مفاهیمی چون آرمان «انسان شریف»، فصاحت کلام، زیبائی جذاب، ضرورت ادبیاتی ملی به زبان فرانسه، عقل گرایی، و احیای اصل رفعت و کمال کلام(Le Sublime) تاکید دارند که از ارکان عمده در ساختار مکتب کلاسیک محسوب می شود. این مقاله سعی دارد به بررسی نقش محوری «مکتب 1650» در شکل گیری ارکان مهم ادبیات کلاسیک فرانسه بپردازد.کلیدواژگان: مکتب 1650، بشر دوستی، عقلگرایی، رفعت کلام، فصاحت، نقد، ادبیات کلاسیک
-
حافظه غیر ارادی از خلال آثار شاتوبریان و نروالصفحات 75-84یک ضرب المثل فرانسوی می گوید: هر ساعت دشنه خودرا بر پیکرما فرو می کند و آخرین ساعت ما را می کشد. دو نویسنده فرانسوی شاتوبریان و نروال سعی کرده اند که در این وضعیت ناامید کننده که همه چیز و همه کس دیر یا زود از هم متلاشی می شود به خاطرات خود پناه ببرند. گذشته ما ظاهرا نابود می شود اما در واقع تمام و کمال در حافظه غیر ارادی ما ذخیره شده است. کافی است راهی بیابیم تا به این گنج دسترسی پیدا کنیم. شاتوبریان و نروال در قرن نوزدهم دهه ها قبل از پروست این راه را با نوشتن خاطرات خود پیدا کرده اند. بررسی تطبیقی این حافظه غیر ارادی و جاودانگی آن در خاطرات شاتوبریان و نروال، موضوعی است که در این تحقیق به آن پرداخته ایم.کلیدواژگان: شاتوبریان، نروال، حافظه غیرارادی، زمان، جاودانگی
-
بررسی درونمایه «نگاه» در شعر پل الوارصفحات 85-95«نگاه» یکی از درونمایه های مهم در ادبیات فرانسه است. اهمیت این موضوع به ویژه به دلیل ارتباط تنگاتنگ شعر و هنر تجسمی در قرن بیستم بیشتر شده است. نمونه بارز این رابطه را در ارتباط موجود میان جنبش ادبی سوررئالیسم و هنر نقاشی در قرن بیستم می توان یافت. در این مقاله سعی نموده ایم به درونمایه «نگاه» و جنبه های متفاوت آن در شعر پل الوار، یکی از شعرای پیشرو سوررئالیست فرانسه در قرن بیستم بپردازیم. اهمیت این شاعر به دلیل حضور فعال او در مهمترین رویدادهای ادبی شعری فرانسه در نیمه اول قرن بیستم همچون اونانیمیسم، دادائیسم، سوررئالیسم، شعر ملی و شعر مقاومت و همچنین در رویدادهای تاریخی و سیاسی این قرن همچون جنگ های جهانی اول و دوم، کمونیسم و شکست آن به خوبی هویداست. اشعار این شاعر همواره ارتباط بسیار ظریفی با نقاشی بزرگترین شعرای هم عصر او داشته است. برخی از مجموعه های شعری او با نقاشی مهمترین نقاشان این دوره زینت داده شده و به چاپ رسیده است. به همین دلیل جایگاه ویژه ای در مطالعه رابطه میان شعر سوررئالیست فرانسه با نقاشی و موضوعاتی چون «دیدن» و «نگاه» دارد که موضوع این بررسی است.کلیدواژگان: نگاه، دیدن، چشم، عشق، زمان، پل الوار
-
ناهمگونی استنادی در مجنون الزا اثر معروف آراگونصفحات 97-112این تحقیق به مطالعه عمل نقل قول در شاهکار لویی آراگون، مجنون الزا اختصاص داده شده است. پس از تعریف عمل استناد یا نقل قول به عنوان یکی از فرآیندهای بازنویسی به کار برده شده به وسیله آراگون، اشکال گوناگون این فرآیند را که وی برای بازنویسی تخیلی وقایع شهر غرناطه در اسپانیا در اواخر قرن پانزدهم از آن ها بهره می گیرد را مورد بررسی قرار داده ایم. با مطالعه و مقایسه این شیوه ها به نوعی گرایش در نویسنده، که همان خود استنادی است پی برده و در نهایت، فرضیاتی در موردعملکرد نقل قول نزد آراگون به شرح ذیل مطرح کرده ایم: 1. پس از مطالعه رویکرد اتخاذ شده به وسیله آراگون دریافتیم که مجنون الزا بازنویسی تخیلی تاریخ اسپانیا در اواخر قرن پانزدهم است. 2. این بازنویسی حاکی از وجود سه پل ارتباطی بود که ارتباط متن نقل قول شده را با متن دیگری نشان می دهد: ارتباطات موضوعی، لغوی و نحوی 3. در نهایت، عمل نقل قول در نزد آراگون در مجنون الزا دارای اشکال مختلفی است: استناد متعارف، بسط داده شده و بی نام 4. شیوه های ترانهش سبکی آراگون دراین مجموعه شعری عبارتند از: ترجمه متون از قبل ترجمه شده، فن روایت، شیوه به کارگیری زمان آینده، سرانجام بازنویسی نوشتاری و شاعرانه. بنابراین، زمانی که آراگون از ذکر منابع یا استفاده ازعلائم نقل قول خودداری می کند، نقل قولش شکل خود استنادی پیدا می کند.کلیدواژگان: ناهمگونی استنادی، ارتباط بین متنی، مخاطب نقل قول، فرامتن، ابرمتن
-
اتوبیوگرافی نوین، بررسی مکانیسم های ابهام در آثار الن رب گریه مورد بررسی: آیینه های بازتابندهصفحات 113-136ابهام، از ویژگی های اصلی رمان نو ، جایگاهی برجسته در ادبیات مدرن دارد. دراین مقاله سعی ما بر آنست تا مسئله نقش روایی متن، اثر ابهام و نحوه تجلی آن را از خلال دنیای رمانگونه رب گریه مورد بررسی قرار دهیم و به این موضوع بپردازیم که آیا تنها یک نوع ابهام وجود دارد. به منظور پاسخ گویی به این سوال ها به بررسی خودزندگینامه آیینه های بازتابنده (1984)، اتوبیوگرافی نوین رب گریه می پردازیم که نمونه ای بارز برای تحلیل این ابهام پیرامون دو محور گفتمان خودتخیلی است. در مرحله نخست، خودزندگینامه نویس در نشیب به سمت «ترسیم چهره خویش» است. در مرحله دوم، شاهد مخالفت خود تخیل گر با میل به «برون افکنی احساسات» ازخلال رابطه ای هستیم که تخیل با واقعیت برقرار می کند. این تحلیل به ما امکان می دهد که ابهام روایی در متن رب گریه را بازشناسیم؛ و دریابیم که خودتخیلی دربرگیرنده مسائل متعدد تحلیل است که در این مقاله در سایه تحلیل متنی بررسی می شود. این خلاقیت نظری بر مطالعه متن ادبی رب گریه تکیه دارد، در حالی که تمامی ویژگی های نوشتاری رب گریه را نشان می دهد. این بررسی کوتاه، به درک بهتر ما از خود زندگینامه نویسی نوین کمک می کند، چرا که این امکان را به ما می دهد تا به مشکل درک واقعیت به عنوان ترفندی برای خلق ابهام پی بریم.کلیدواژگان: ابهام، خودزندگینامه نویسی نوین، خود تخیلی، روایت
-
Fidélité aux registres de langue dans la traduction Etude comparative de Mort à crédit de Céline avec sa traduction en persanPages 5-25Cette recherche aborde létude de différents registres de langue en les examinant dans une approche comparative et il sagit dun élément auquel on doit rester fidèle pour traduire tout texte. Dans la traduction dune uvre littéraire, la question de la transmission appropriée des registres utilisés en langue source exige la parfaite connaissance du traducteur des deux langues de départ et darrivée pour rester fidèle à loriginal. Dans une étude contrastive de Mort à crédit écrit par Louis-Ferdinand Céline avec sa traduction en persan faite par Mehdi Sahabi, nous avons essayé de montrer limportance de ce point vital dans la traduction, et ce, dune manière concrète à travers les exemples tirés de cette uvre littéraire en comparaison avec leurs traductions en persan, et complétés par notre propre traduction pour chaque phrase dès que cela sest avéré nécessaire.Keywords: Registres de langue_fidélité_traduction_Mort à crédit
-
Barthes et «Le " milieu " de notre vie»Pages 27-42Le «milieu de notre vie» est une expression qui signifie selon Barthes, un moment de dépression que nous voulons éviter en nous tournant vers la modernité. Nous utilisons alors un nouveau modèle de vie qui sutilise à son tour et cest la désillusion. Pour les écrivains, la création est une solution, elle commence alors par une esquisse: «je veux écrire». Les auteurs ont toujours eu des canons à ce propos et Barthes cite en exemple À la recherche du temps perdu de Proust ou La Divine Comédie de Dante. Il sinspire à son tour de Dante et désire une Vita Nova (une nouvelle vie) pour fuir ce «milieu de notre vie» ou cette routine du travail du professeur: «ce ronron». La tâche de lhomme de lettres ressemble à une conversion religieuse, Proust guide alors Barthes sur ce chemin.
Le romancier (Proust) recherche cependant, tout comme Barthes, un seul «roman nouveau», le sien, quil fait et refait avec le temps. Ainsi nous allons aborder dans cet article lart de la création romanesque chez Barthes pour qui écrire, cest quitter le «milieu» de sa vie, lacédie, la fatigue, retourner aux sources et accéder au chef-duvre. Lantimodernité ou le retour aux classiques réveille lécriture se trouvant entre le présent et le passé, quil faut savoir habilement ménager.Keywords: milieu de la vie, dépression, modernité, création, critique, roman -
Étude de la dimension tensive de l énonciation dans Un homme qui dort de Georges PerecPages 43-58Lintérêt de ce bref article consiste à expliciter, dans la mesure du possible, la production et la saisie du sens caché à travers létude de la relation des valeurs dans la dimension tensive et sous langle sémiotique sensible. Nous allons montrer que la perspective de la sémiotique sensible et perceptive fondée sur la phénoménologie peut répondre à toutes les exigences de la compréhension du texte. Lanalyse de la dimension tensive dUn homme qui dort souligne que le sens nest plus produit par des relations achevées, préétablies et organisées entre les unités du discours. Lémergence du sens est une orientation en train de se reproduire dans un espace tensive. Cest dans cet espace tensive que les valeurs dabsolu, de solitude, dimmobilité et dindifférence se procurent. Dans ce travail, après avoir présenté brièvement les bases des théories de la sémiotique sensible et perceptive, nous allons étudier la dimension tensive de lénonciation en analysant la relation des valences extensives et des valences intensives du roman.Keywords: Perec, tension, énonciation, sémiotique, valeurs
-
École de 1650», une école préclassique?Pages 59-74Signifiant un idéal esthétique de mesure et de rigueur, le Classicisme français est le produit dun long parcours. En fait, la doctrine classique ne sest pas construite en un jour ou par les écrivains qui lillustrent. Les préceptes dimitation des Anciens avant que Molière et Racine écrivent, sont déjà élaborés; et on peut citer des ouvrages qui, sils ne sont pas dignes d'être appelés classiques, préparent le monde littéraire pour lavènement du Classicisme. Cest autour de «lécole de 1650», cest-à-dire dans les années qui suivent la mort de Voiture (1648), puis celle de Guez de Balzac (1654) que se forment véritablement les grandes notions de la littérature classique. Des écrivains comme Nicolas Faret, Guez de Balzac, chevalier de Méré et dautres insistent sur des notions comme lidéal de «lhonnête homme», la grande éloquence, lesthétique galante, la nécessité dune littérature nationale en français, lexigence de la raison, la réinstallation du sublime antique, qui constituent les grands constituants de la doctrine classique. Cet article se propose daborder le rôle que joue cet «école de 1650» dans la formation de grandes notions de la littérature classique.Keywords: école de 1650, humanisme, raison, sublime, éloquence, critique, classicisme
-
Etude comparée de la mémoire involontaire chez Chateaubriand et NervalPages 75-84La mémoire involontaire, voilà ce qui permet à lhomme de se dégager des entraves du temps et en ébranler la mainmise. Elle est un corridor pour accéder à l'éternité. Grâce à elle, lhomme peut échapper à la discontinuité. Tout en restant solidement cloué au présent, tout en allant au-devant du futur, il peut remonter le cours de ses ans et parvenir au passé. Cest ainsi que le passé, le présent et même lavenir, les souvenirs et les heures nouvelles sunissent et l'éternité émerge: «Un pied sur le passé écrit Antony Deschamps à propos de Chateaubriand lautre sur lavenir, il voit dun il serein l'éternité venir» (Durry, 1933, 446). Cest létude comparée de cette mémoire involontaire, éternisée dans luvre de Chateaubriand et de Nerval, que nous avons envisagé daborder dans cet article.Keywords: Chateaubriand, Nerval, mémoire involontaire, temps, éternité
-
L étude du thème du «regard» dans la poésie de Paul ÉluardPages 85-95Le «regard» est un des thèmes importants de la littérature française. Limportance de ce thème se redouble surtout par les rapports étroits entre la poésie et lart plastique au XXe siècle et elle seffectue surtout à travers les rapports entre le surréalisme et la peinture.
Dans cet article, nous envisageons détudier la thématique du «regard» et ses différents aspects dans lunivers de Paul Eluard en tant quun des premiers poètes surréalistes français. Limportance de ce poète vient surtout de ses collaborations avec les mouvements littéraires de la première moitié du XXe siècle, comme par exemple, lUnanimisme, le Dadaïsme, le Surréalisme, la poésie nationale et la poésie de la Resistance, ainsi que de sa présence active dans les événements historiques et politiques de son époque, les Première et Second Guerres Mondiales, son adhésion au parti communiste. Luvre de ce poète a des rapports étroits avec la peinture des grands peintres surréalistes de lépoque. Certains de ses recueils poétiques sont illustrés par ces derniers. Cest ainsi que luvre de Paul Eluard a une place indiscutable dans létude des rapports entre la poésie surréaliste française et la peinture, et de celle des thèmes du «regard» et de «voir» que nous allons aborder dans cet article.Keywords: Regard, voir, yeux, amour, temps, Eluard -
L hybridité citative dans Le Fou d Elsa d AragonPages 97-112Ce travail de recherche est consacré à létude des paratextes citatifs dans le chef-duvre de Louis Aragon, Le Fou dElsa. Après avoir défini la pratique même de citation comme lun des procédés de réécriture mise en uvre par Aragon, nous avons déterminé les différentes formes de ce procédé dont Aragon se sert pour la reproduction fictive des événements de Grenade. La superposition de ces pratiques citatives dénote dune autre attitude chez lécrivain, celle de lappropriation. Ainsi, nous avons exposé quelques hypothèses sur la pratique citative dAragon: 1. Par une étude de la démarche mise en uvre par Aragon, nous nous apercevons que Le Fou dElsa est la réécriture fictionnelle de lhistoire de lEspagne à la fin du 15e siècle. 2. Cette réécriture dénote de lexistence de trois passerelles qui attestent la parenté du texte citant avec un texte antérieur : passerelle thématique, lexicale et stylistique. 3. La pratique citative dAragon dans Le Fou dElsa renferme plusieurs formes : citation canonique, élargie, gigogne et anonyme. 4. Les pratiques de transtylisations dAragon dans son poème sont les suivantes : la traduction des textes déjà traduits, la narrativisation, le traitement du futur et la retranscription graphique et poétique. Ainsi, Nous avons vu que la pratique citative dAragon prend la forme dune appropriation lorsquil sabstient de signaler la source de ses emprunts ou bien dutiliser des marques citatives.Keywords: Hybridité, passerelle intertextuelle, citataire, hypertexte, paratexte, transtylisation
-
La Nouvelle Autobiographie Etude des mécanismes de l ambigüité A travers Le Miroir qui revient d Alain Robbe-GrilletPages 113-136Lambiguïté, la principale caractéristique du Nouveau Roman, occupe une place prépondérante dans la littérature moderne. Les études sur Robbe-Grillet étant innombrables, cet article essaie daborder la question du fonctionnement narratif et les traces de lambigüité chez cet auteur. Pour ce faire, nous avons choisi danalyser Le Miroir qui revient (1984), la Nouvelle Autobiographie de Robbe-Grillet, qui est un exemple de choix pour létude de lambiguïté en sarticulant autour de deux axes rendant compte du discours autofictionnel. Dans un premier temps, lautobiographe est appréhendé dans cette pente à «faire sa propre statue». Dans un second temps, lautofictionnaliste y oppose cette volonté à «se projeter hors de soi», à travers le rapport établi entre la fiction et la réalité. Cette analyse nous a permis de distinguer lambiguïté narrative du texte robbe-grilletien. Il va sans dire que lautofiction contient diverses difficultés danalyses que nous essayons de mettre à jour ici, grâce à une analyse textuelle. Cette initiative théorique sera appuyée par létude de la production littéraire de Robbe-Grillet, tout en relevant les particularités de son écriture. Cette étude, loin dêtre exhaustive, peut cependant contribuer à mieux comprendre la Nouvelle Autobiographie puisquelle permet de mettre au jour la difficulté à cerner lauthenticité, comme un procédé de lambiguïté.Keywords: Ambiguïté, nouvelle autobiographie, autofiction, narration