فهرست مطالب

پژوهشنامه تربیتی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 32، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمد ولی پور، انسیه محموجانلو صفحه 1
    هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از شاخص های روابط انسانی توسط معلمان دبیرستان ازدیدگاه دانش آموزان دختر شهرستان می باشد. برای این منظور از میان جامعه آماری پژوهش که شامل434 نفر دانش آموز دختر اول تا سوم دبیرستان هستند تعداد 205 نفربا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی (زمینه یابی) وابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که شامل 4 بعد و 28 سوال می باشد. روایی آزمون از طریق اساتید صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر 867/0 محاسبه شد. در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی وآمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. سوالات تحقیق از طریق آزمونt مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به دست آمده، نشان داد که میانگین میزان استفاده معلمان از چهار شاخص توان برقراری ارتباط، درک نیازها و استعدادها، درک تفاوتهای فردی و تامین بهداشت روانی بالاتر از میانگین نظری بوده وبه طور کلی می توان گفت استفاده از شاخص های روابط انسانی توسط معلمان در وضعیت مطلوب می باشد.
    کلیدواژگان: شاخص روابط انسانی، توان برقراری ارتباط، درک نیازها و استعدادها، درک تفاوتهای فردی، تامین بهداشت روانی
  • افسانه طاهری، حسن احدی، فرح لطفی کاشانی، روح الله احمدزاده کرمانی صفحه 21
    سرطان یکی از بیماری های شایع در جهان است، و جزو منابع عمده استرس، ناتوانی و افت رضایت زندگی به حساب می آید. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رضایت از زندگی و بهزیستی معنوی در بیماران مبتلا به سرطان پستان می پردازد. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع همبستگی است که در آن رابطه میان دو متغیر بهزیستی معنوی با سه مولفه و رضایت از زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته است. جمعیت هدف آماری شامل کلیه بیماران سرپایی مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران در نیمه اول سال 1391 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل400 بیمار مبتلا به سرطان پستان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از میان افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی انتخاب شدند. برای سنجش متغیر های مورد نظر از دو پرسشنامه بهزیستی معنوی و پرسشنامه رضایت از زندگی استفاده شد. داده ها با شاخص های توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. تحلیل یافته های این پژوهش نشان داد که بین رضایت از زندگی و بهزیستی معنوی، رضایت از زندگی و بهزیستی مذهبی و رضایت از زندگی و بهزیستی وجودی رابطه معنا دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، بهزیستی معنوی، سرطان پستان
  • زهره آقاکثیری، بی بی عشرت زمانی صفحه 35
    هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی میزان بررسی میزان به کارگیری و مولفه های موثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان دانشگاه اصفهان بر حسب عوامل جمعیت شناختی( جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی)بود. جامعه آماری پژوهش بر گرفته از دانشجویان دانشکده های علوم تربیتی، علوم و فنی مهندسی دانشگاه اصفهان بود که نمونه آماری با روش طبقه ای متناسب با حجم به تعداد 400 نفر از میان دانشکده های مذکور انتخاب گردیدند. روش پژوهش به شیوه توصیفی- پیمایشی بود. به منظور بررسی میزان توانمندی فناوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته با درجه بندی لیکرت استفاده گردید.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و کارشناسان در حد مطلوب گزارش گردید. پایایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری تحلیل واریانس، t تک متغیره و tگروه های مستقل استفاده شد. نتایج، نشان داد که میزان توانمندی دانشجویان در حیطه های دانش از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دسترسی به فناوری ها، نگرش به فناوری ها و نحوه بکارگیری از این فناوری ها بیشتر از حد متوسط بوده است. همچنین، تفاوت معناداری (05/0p ≤) در میزان توانمندی دانشجویان از فناوری ها در رشته های مختلف تحصیلی، جنسیت و مقاطع تحصیلی مشاهده شد.
    کلیدواژگان: دانشگاه اصفهان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندی در فناوریها، آموزش عالی
  • سید محمد باقر رکنی صفحه 59
    علیرغم گذشت سه دهه از انقلاب فرهنگی، در مورد مفاهیمی چون «اسلامی کردن دانشگاه ها» و «دانشگاه اسلامی» به نظر می رسد هنوز اجماع نظر متقن و مدونی بین سیاست گذاران و متولیان فرهنگ عمومی به ویژه حوزه تعلیم و تربیت کشورمان بوجود نیامده است. برآیند برداشت های متفاوت از «اسلام» و «دانشگاه اسلامی» منجر به ابهام و معطل ماندن موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها در عمل شده است. همچنین اسلامی کردن دانشگاه بدون توجه به اسلامی شدن مدارس که معلول «تربیت اسلامی» از دوره پیش دبستانی تا پایان دبیرستان می باشد، بحثی ناقص به نظر می آید. این نوشتار دو موضوع برداشت های ناصحیح از مفهوم اسلامی کردن دانشگاه ها و همچنین عدم توجه به «حوزه های مختلف تربیت اسلامی» در مراکز آموزشی به ویژه دانشگاه ها را نقد و بررسی نموده است. شیوه تحقیق این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و استفاده از روش استنادی (کتابخانه ای) می باشد.
    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، تربیت اسلامی، دانشگاه اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه ها
  • فاطمه بهجتی اردکانی، محمدحسین یارمحمدیان، علیرضا عراقیه صفحه 81
    بین المللی کردن آموزش عالی امروزه به عنوان یک استراتژی کارآمد برای مواجهه با نیازهای متنوع جامعه ی جهانی شده مطرح است. برنامه های درسی بین المللی در حقیقت مهمترین بعد یا رکن نظامهای آموزش عالی بین المللی شده هستند. هدف اصلی ونقطه توجه برنامه ریزان درسی در هنگام برخورد با مسئله فوق ، اساسا طراحی اهداف وبرنامه های آموزشی مطلوب و کار آمد بوده است. این تحقیق نوعی مطالعه ی تطبیقی- تحلیلی است و از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است تا رویکردهای بین المللی سازی برنامه های در سی آموزش عالی در کشور های مختلف از قبیل فنلاند، انگلستان وچین را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. این روش شامل تکنیکهایی برای تجزیه وتحلیل سیستماتیک متون،،منظم کردن نتایج مشاهدات، ،مصاحبه ها،،مباحث ،اسناد، ،مقایسه ها،تجزیه وتحلیل یافته هاو ارائه یک چارچوب برای تجزیه وتحلیل روشمند وکنترل شده متون می باشد. در رویکرد قیاسی ابتدا دید گاه ها و یافته ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس نتیجه گیری نهایی انجام می شود. یافته های تحقیق شامل استراتژی ها ،برنامه ها وفعالیتهای مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروش های تدریس ویادگیری آموزش عالی در هر کشور می باشد.
    کلیدواژگان: بین المللی کردن، آموزش عالی، برنامه درسی، فنلاند، انگلستان، چین
  • فاطمه بیدی، جواد صالحی فدردی، مهدی نامداری پژمان صفحه 109
    مقدمه
    یکی از سازه های جدید در روانشناسی تربیتی، فراشناخت است که توجه بسیاری از پژوهشگران تربیتی را به خود معطوف کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر انگیزه ی پیشرفت و درک مطلب دانش آموزان بود.
    روش
    روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. دو کلاس از بین دانش آموزان دختر سال دوم رشته ی علوم انسانی از دبیرستان های شهرستان اسفراین به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند که یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (32 نفر؛ میانگین سن= 4/16؛ انحراف استاندارد= 2/1) و کلاس دیگر به عنوان گواه (30 نفر؛ میانگین سن 6/16؛ انحراف استاندارد= 1/1) در نظر گرفته شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه ی انگیزه پیشرفت ادواردز (EPPS) و آزمون محقق ساخته درک مطلب استفاده شد. آموزش مهارت های فراشناختی در 15 جلسه اجرا شد. در تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد آموزش مهارت های فراشناختی بر انگیزه ی پیشرفت دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشته است. هم چنین تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر افزایش درک مطلب دانش آموزان گروه آزمایش معنادار بوده است.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر تاثیر آموزش راهبردها و مهارت های فراشناختی را بر پیشرفت تحصیلی به ویژه درک مطلب و انگیزه ی پیشرفت تایید کرد. پیشنهاد می شود به منظور بهبود انگیزه پیشرفت و درک مطلب دانش آموزان، آموزش این راهبردها در دستور کار معلمان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فراشناخت، انگیزه پیشرفت، درک مطلب، یادگیری
  • فریده براهویی صفحه 125
    اساتید و معلمان باید دارای ویژگی هایی باشند تا وظایف حرفه ای خود را به نحوی به انجام رسانند که موفقیت و کارآیی آنان تضمین گردد و عملکرد آموزشی آنان برای تامین تقاضاهای در حال رشد و متنوع دانشجویان ارتقاء و بهبود یابد. همه دانش آموختگان در طول حیات تحصیلی یا حرفه ای خود با اساتیدی مواجه شده اند که از آنان با کلمات موفق، توانمند، مطلوب، ایده آل و یا ناموفق یاد می کنند. این نوع قضاوت، از تفاوت دیدگاه و برداشت های مختلف افراد از رفتار و عملکرد اساتید ناشی می شود و بر این اساس، وجود یا فقدان برخی قابلیت ها و شایستگی ها، ملاک موفق یا ناموفق بودن اساتید قرار می گیرد.
    این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 90- 1389 می باشند که از میان آن ها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با لحاظ نمودن نسبت جنسیتی، رشته و مقطع تحصیلی تعداد 375 نفر انتخاب شدند.
    بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، بیشترین میانگین اهمیت ویژگی های استاد موفق از دیدگاه دانشجویان به صورت کلی مربوط به توانایی آموزشی و کمترین میانگین مربوط به مقررات آموزشی بود. بیشترین میانگین اولویت ویژگی های استاد موفق از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر و از دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر مربوط به توانایی آموزشی و کمترین میانگین مربوط به مقررات آموزشی بود. از دیدگاه دانشجویان دارای معدل «الف» و «ب»، بیشترین میانگین اهمیت ویژگی های استاد موفق مربوط به توانایی آموزشی، از دیدگاه دانشجویان دارای معدل «ج»، مربوط به ارزشیابی و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به مقررات آموزشی و ویژگی های فردی بود.
    با توجه به نتایج پژوهش داشتن دانش کافی و تسلط علمی، ایجاد و تقویت اعتماد به نفس در دانشجویان، احترام به دانشجویان، انجام ارزشیابی عادلانه و منصفانه از دانشجویان، داشتن ظاهری تمیز و نظیف، و به حضور به موقع در کلاس درس ویژگی هایی هستند که یک استاد موفق باید واجد آن ها باشد. با توجه به این که کارآمدی نظام آموزشی و بالاخص آموزش عالی به بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاهی وابسته است و اساتید نیز به عنوان شکل دهنده اندیشه های علمی دارای ارزش ها و البته مسئولیت های اجتماعی فراوانی هستند، بنابراین باید متناسب با این مسئولیت ها و به منظور تربیت و آموزش دانشجویان، بر داشته های علمی، فکری و ارتقاء کیفیت عملکرد خویش بیفزایند.
    کلیدواژگان: استاد موفق، دانشجویان، دانشگاه، نگرش، ویژگی ها
  • مجتبی رضایی راد صفحه 149
    تحقیق حاضر با هدف تحلیل رابطه ی بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با جنسیت ، سن و سطوح تجارب اعضای هیات علمی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90-89 به انجام رسیده است .
    روش آن کاربردی و توصیفی پیمایشی از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه ی آماری آن ، استادان عضو هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه که به ترتیب تعداد2160 باشد که بر اساس جدول کرجسی – مورگان تعداد 327 نفر از اساتید(165 نفر زن و 162 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ایانتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته که به صورت مقیاس لیکرت طراحی گردیده ، استفاده شده است . برای محاسبه ی اعتبار و ضریب پایایی ، از روش ضریب آلفای کرو نباخ استفاده شد و نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه نشان داد که ضریب آلفای محاسبه شده برای هر یک از متغیرها از 87/0 بیشتر است، لذا می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه ی مورد استفاده از اعتبار و ثبات تحقیقی لازم بر خوردار می باشد روش تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آزمون آزمون تی دو نمونه ای مستقل (تی تست[1]) و ضریب همبستگی پیرسون آزمون تحلیل آنالیز واریانس یک طرفه می باشد .
    بر اساس نتایج بدست آمده در سطح خطای 5 درصد متوسط استفاده از رایانه و نرم افزارها، اینترنت و سرویس های اینترنتی ، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای آموزشی در بین زنان بیشتر از مردان و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای پژوهشی مردان بیشتر از زنان است و نیز بین سن اعضای هیات علمی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی با میزان استفاده ی آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه ی منفی (معکوس) وجود دارد. و همچنین بین سطوح گذرانده شده (مقدماتی، متوسطه، پیشرفته، تجربی) در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اختلاف معنی داری را نشان می دهد، که به ترتیب کم به زیاد به صورت زیر هستند: 1- مقدماتی 2- تجربی 3- متوسط 4- پیشرفته.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، اعضای هیات علمی، جنسیت، سن، سطوح تجارب
|
  • Ahmad Valipour, Ensiyah Mahmoujanlo Page 1
    The purpose of present research is to study the extent to which human relations indeices are used by high school teachers as judged by female students. Of 434 students, a sample of 205was selected by stratified random sampling method. The study is a descriptive research. Data were collected using a researcher-made questionnaire with four dimensions and 28 questions. The validity of the questionnaire was approved by the experts and the reliability of the research was calculated to be 0.867.The results showed that on average the four indexes of communication ability , needs and talent perception , personal differences perception and mental health were higher than average. It can be said that the human relations indexes among teachers in high schools in Galugah are in favorable situation.
    Keywords: Human relation, Establisment ability for relation, Perception of Needs, talents, Perception of individual differences, Secure of mental Health
  • Afsaneh Tahedi, Hasan Ahadi, Farah Lotsi, Rouhalla Ahmadzadeh Page 21
    Breast cancer is a prevalent disease and the most important source of stress, disability and low life satisfaction in the world. The present research is a co relational model and the aim of that was to study the correlation between life satisfaction and spiritual well-being in patients with breast cancer. Population of this study was all patients who were referred to Shohadaye Tajrish hospital in the first six month of year 1391. The sample was 400 patients who were selected purposefully. Two life satisfaction and spiritual questionnaires were administered. For analyzing data, Correlation method was conducted by spss software. Results showed that there is significant correlation between two variables in patients with breast cancer.
    Keywords: life satisfaction, spiritual well, being, breast cancer
  • Zohre Aghakzhiri, Bibieshrat Zamani Page 35
    The main purpose of the present study was to investigate the students’ rate of ICT usage and factors influencing it based on demographics information. The research population included students from faculties of science, engineering and Humanities. 400 students were selected by using stratified proportional sampling methods. The study was a descriptive one. For collecting data a researcher-made questionnaire was used. The face validity and the content validity of the instruments were well established at the experts’ discretion. To examine their reliability, the Cronbach Alpha was used; the resulting coefficients were quite satisfactory (0.89). The data analysis included the application of the Analysis of Variance (ANOVA), independent t-test and dependent t-test. The research findings revealed that the students’ self efficacy in using ICT was more than average. Factor influencing using of ICT were included access to computers, perceived need for using computers and students’ self efficacy. There were differences among students regarding demographic information such as gender, level of education and academic background.
    Keywords: Isfahan university, Information, Communication Technology Usage, gender, self efficacy, perceived need
  • Mohammad Bagher Roukni Page 59
    After three decades passing cultural revolution, there seems to be no consensus on defining such terms as making universities Islamic or Islamic university among experts. Different conceptions of Islam and Islamic university has led to delay in making universities Islamic. Making universities Islamic becomes meaningful when pre-school and school terms are also made Islamic. The present study discusses misconceptions involved in universities Islamic. It also discusses lack of due attention different fields of Islamic education in universities. The research method is descriptive-survey.
    Keywords: cultural revolution, making universities Islamic, education
  • Fatemeh Behjati, Mohammad Hosen Yarmahmudiyan, Alireza Eraghiah Page 81
    Today, internationalizing higher education is as an effective strategy to meetthe diverseneeds ofglobalsociety. In fact, the most important pillars of international systems of higher education are international curricula. Internationalization has been carried out in some countries. The present study is an analysis of curricula in three countries. The analysis includes techniques for systematic analysis of literature, regularizing the results of observations, interviews, discussions, documents, compare, and analyze the findings provide a framework for analyzing whole texts. The inductive approach supports the view. Research findings include the strategies, programs, activities for internationalization of higher education curriculum Supervised teaching methods in each country.
    Keywords: Internationalization, higher education, curriculum, Finland, England, China
  • Fatemeh Bidi, Javad Salehi, Mehdi Namdari Page 109
    Metacognitions are one of the newest constructs in educational psychology, and have considerably been investigated by many educational researchers. The aim of the present research was to determine whether teaching metacognitive skills can improve the students, achievement motivation and reading comprehension.The research method was quasi experimental, with pre- and post-test assessments. Two classes were selected randomly from the 2nd grade majoring in Humanities at high school in Esfarayen during the academic year of 2011. One class was randomly assigned to experimental group (N = 32; Mean age = 16.4; SD= 1.2) and the other one to control group (N = 30; Mean age = 16.6; SD = 1.1). Measures included Edwards Achievement Motivations Questionnaire (α = 0.81) and a researcher compiled test for reading comprehension (α=0.82). During 15 training sessions, the participants learned about 5 areas of metacognitive skills (i.e., aim, planning, control, evaluation, and mistakes correction). For data analysis, ANCOVA models were used.
    The results showed that learning about the metacognitive skills had a positive effect on the students’ achievement motivation and reading comprehension. The findings suggested that teachers can learn about and use the metacognitive skills in order to enhance their students’ achievement motivation and learning outcomes.
    Keywords: Metacognition, achievement motivation, Reading Comprehension, learning
  • Farideh Brahiee Page 125
    The study intends to investigate the students’ attitude toward the characteristics of successful teacher in Shiraz University.
    The research is a descriptive and survey type. Statistical research population, were all students in Shiraz university in academic year 0f 2010 -2011. A sample of 375 students were selected randomly. Based on the results of the study, the most important characteristics of successful teacher in general, has been her/his teaching ability and lowest related to teaching regulations. There is the same trend in both males and females. The students’ with a GPA of C regarded evaluation as the most important and the lowest related to personal. The students’ with a GPA of B and A regarded teaching ability as the most important and the lowest related to the teaching regulations. Results show sufficient knowledge and scientific mastery establish and strengthen confidence in students.
    Keywords: Attitude, Characteristics, students, successful teacher, university
  • Mojtaba Rezaei Page 149
    This research was done to analyze the relationship between the amount of Information and communication technology use with gender ,age and experience level of faculty members of Islamic Azad University (3rd region) in 2009(1389 AD).The research method is based on applied and descriptive survey of co-relational research. The statistical population are 2160 faculty members of Islamic Azad University. A sample of 327 (165 female ,162 male) are selected through cluster-random sampling method. A researcher-made questionnaire was designed to gather data. The questionnaire validity results showed that the α correlation for each variable is higher than 0.87. The methods for data analysis in this research were two-sample independent t-test (5 t- test),Pearson correlation coefficient, linear variance analysis test. The results show that the use of computer and software, the Internet and on-line services , use of information and communication technology in educational practices in females is higher than males while application of information and communication technology in research practices in males is higher than females. Also, there is a negative relationship between the ages and the use of information and communication technology. There is a significant difference between educational levels (primary, intermediate, advanced ,experienced) in the field of information and communication technology ,which are as following in order of low to high: 1-primary 2- experienced 3- intermediate 4- advanced.
    Keywords: information, communication technology, faculty members, gender, age, level of experience