فهرست مطالب

مهندسی گاز ایران - پیاپی 1 (خرداد 1393)

نشریه مهندسی گاز ایران
پیاپی 1 (خرداد 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/26
  • تعداد عناوین: 10
|
  • رضا مسیبی بهبهانی صفحه 5
  • مقالات
  • حسین احدی، مریم میرزایی، مجتبی شریعتی نیاسر صفحه 10
    سرآمد شدن یک سازمان، فرایند پیوسته ایست که با برنامه ریزی و هدف گذاری آغاز می شود و در طول مسیر با ارزیابی های مداوم و اصلاحات لازم، حذف موانع و تقویت نقاط قوت انجام می شود. درک و شناخت کامل از وضعیت موجود سازمان و پیداکردن مشکلات آن ، اقدامی حیاتی در فرآیند پیوسته فوق الذکر است. بنا برا ین مد یرا ن تفکر را هبرد ی خو یش را در چا ر چو ب بر نا مه ر یزی استرا تژیک جا مه عمل می پو شا ند. برنامه ریزی استراتژیک فرایند تعیین اولویت کارهایی است که سازمان می خواهد در آینده انجام دهد و کل سازمان را حول یک برنامه واحد برای اجرا گرد هم می آورد. منطقه 5 عملیات انتقال گاز با تو جه به نقش مهم و تاثیر گذ ا رش در عر صه انتقال گاز در مملکت ا یران اسلامی ، برای رسیدن به مامور یتوچشم اندازخود نیا زمندبر نا مه ر یزی ا سترا تژ یک می با شد. بد ین منظو ر جهت تدوین بر نا مه ا سترا تژیک منا سب اقدام شده است. در این تلاش از تکنیکSWOT جهت شناسایی وضعیت موجود و هدف گذاریو همچنین از روش SWARA جهت وزن دهی معیارها استفاده شده است نتیجه ارزیابی عوامل داخلی 2. 47 و عوامل خارجی 2. 53 حاصل شد و هدف رسیدن عوامل داخلی به نقطه قوت با امتیاز3و عوامل خارجی در حد واکنش قوی با امتیاز3 و اتخاذ سیاست تهاجمی تعیین گردید. در این مسیر با با تمرکز بر دو مقوله مدیریت دارایی های فیزیکی در جهت صیانت از اموال شرکت بابهینه کردن تعمیرات و بکارگیری استراتژی های نوین نگهداری- تعمیرات پیشگیرانه و مدیریت کربن در جهت افزایش ایمنیسازمان و حفاظت از محیط زیست از دیدگاه عملیاتی - زیست محیطی و افزایش انگیزه پرسنل از دیدگاه منابع انسانی از مهمترین مسایلی است که درتدوین برنامه استراتژیک به آن پرداخته شد. در این مسیر شفافیت در عملکرد،انعطاف در ارتباطات فراسازمانی،حمایت و پذیرش ایده های نو،فرصت سازی و اعتماد به شرکت های داخلی ،تعهد به رعایت مسایل زیست محیطی و ارج نهادن به تلاش جمعی و فردی کارکنان از جمله اصول ارزشی ما در رسیدن به چشم اندازمیباشد. از این رو منطقه 5 با بهره گیری از توان متخصیصین و امکانات بالقوه این حوزه و همگام با رویکردهاو استانداردهای معتبر دنیا و با تعریف فرآیندهایی در سازمان ،ا به صورت دینامیک در جهت اجرای استراتژی های تدوین شده گام برداشته و تاکنون نتایج مناسبی حاصل شده است.
    کلیدواژگان: جداسازی گازی غشاء، مکانیزم حلالیت نفوذ، مکانیزم جریانی
  • جلیل جمالی، حسین اسماعیلی مزیدی، محمد عامل کاشی پز صفحه 17
    در این تحقیق با هدف بررسی ترک های احتمالی بوجود آمده با استفاده از الکترودهای متفاوت و در نظر گرفتن متغیر های عملیاتی، با ساختن قطعات آزمایش طبق استانداردهای مربوطه و از جنس لوله های مورد استفاده در مسیر گازهای ترش که فولاد کربنی نوع API 5L و فولاد ضد زنگ آستنیتی نوع316 L می باشند، در پی یافتن میزان مقاومت به خوردگی تنشی و ترک های احتمالی به وجود آمده در ناحیه متاثر از حرارت جوش (HAZ) و در نتیجه یافتن راهکاری مناسب به منظور حداقل رساندن این پدیده هستیم. بررسی های میکروسکوپی بر روی نمونه ها در ناحیه تاثیر گذار گرمایی نشان می دهد که اکثر نمونه ها در این ناحیه مستعد به تشکیل ترک های ناشی از خوردگی تنشی بوده و ترکیبی از دو حالت ترک های میان دانه ای و بین دانه ای هستند. همچنین با افزایش میزان سولفور موجود در گاز ترش، ترک های میان دانه ای بیشتر و تاثیر گذارتری در نمونه ها مشاهده شد. نتایج نشان می دهد که کمترین ترک ها در استفاده از الکترود های همسان با فلز پایه از نظر ترکیبات شیمیایی و همچنین الکترود های با درصد نیکل بالاتر نسبت به فلز پایه بوده است. همچنین تراکم ترک با توجه به مدت زمان آزمایش، 120 روز، و میزان افزایش سولفور در بیشتر نمونه های تحت تنش افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: خوردگی توام با تنش (SSC)، تنش در ناحیه HAZ، خطوط انتقال گاز ترش، الکترود جوشکاری
  • یوسف کاظم زاده، مسعود ریاضی صفحه 27
    مخازن شکافدار بخش عمده ای از مخازن هیدرو کربوری کشور را تشکیل می دهند. عملکرد مخازن شکافدار با مخازن معمولی متفاوت می باشد. در مخازن شکافدار مکانیزم های زیادی به تولید کمک می نماید. یکی از مکانیزم های که به تولید کمک می کند پدیده نفوذ مولکولی (Diffusion) می باشد. این پدیده هنگامی که گاز در تماس با نفت قرار گیرد تاثیر خود را نمایان تر نشان می دهد. نفوذ مولکولی در مخازن شکاف دار بر خلاف مخازن معمولی می تواند به صورت موثر بر بازده تزریق گاز در مخازن نفتی و یا ذخیره سازی گاز طبیعی موثر باشد. ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن شکافدار دارای نفت با توجه با عدم امکان تخلیه کامل نفت موجود در فضای خالی، باعث می شود گاز تزریقی در تماس با نفت درجای مخزن قرار بگیرد، بنابراین مکانیزم نفوذ مولکولی در طولانی مدت خود را نشان دهد و میزان بازدهی ذخیره سازی را کنترل می نماید. در این مطالعه ذخیره سازی گاز طبیعی درون یک مخزن شکافدار دارای نفت سنگین مورد بررسی قرار می گیرد. در این مقاله اثر پدیده نفوذ مولکولی سیالات بر میزان تولید نفت و گاز در برداشت اولیه نفت مخزن به منظور تخلیه، آماده سازی اولیه جهت تزریق گاز برای فرآیند ذخیره سازی و همچنین عملکرد مخزن حین حضور گازی غیر از گاز آزاد شده از نفت در طولانی مدت در حضور و عدم حضور مکانیزم نفوذ مولکولی تجزیه و تحلیل می شود. طبق مطالعه انجام شده نفوذ مولکولی هر چند به مقدار اندک اما در فرایند ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن تخلیه شده ی نفتی به دلیل حضور هم جوار نفت و گاز میزان بازدهی فرایند را تحت تاثیر قرار می دهد. به دلیل حضور گازی با ترکیات متفاوت از گاز مخزن، عملکرد مخزن چه از نظر تولید و چه از نظر تزریق پذیری تغییر می کند.
    کلیدواژگان: نفوذ مولکولی، مخازن شکافدار، ذخیره سازی گاز طبیعی، شبیه سازی، مخازن نفتی تخلیه شده
  • رهبر رحیمی، شیرین بولاقی صفحه 36
    پارامترهای فرآیندی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی دارای شرایط دینامیکی پیچیده ای هستند، یکی ازروش های مناسب برای پاسخ به تغییرات و اغتشاشات ورودی به سیستم های فرآیندی، طراحی واحد در حالت دینامیکی است. در شبیه سازی دینامیکی، همزمان با طراحی، اثر پارامترهای مختلف در نظر گرفته می شود و در صورت نیاز کنترل می گردند. در این تحقیق شبیه سازی استاتیک و دینامیکی واحد خالص سازی 1و3 بوتادین مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه ی بررسی رفتاری سیستم در برابر تغییرات پارامترهای ورودی می تواند در طراحی برج های تقطیر دیوار میانی مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا واحد در حالت استاتیک شبیه سازی شد. معادله ی پنگ رابینسون نزدیک ترین نتایج به داده های طراحی را به همراه دارد. نتایج حاصل از حالت استاتیک به عنوان نقطه ی شروع برای شبیه سازی دینامیکی مورد استفاده قرار گرفت، در نهایت به بررسی نتایج رفتار دینامیکی واحد در برابر اغتشاشات ایجاد شده، پرداخته شد.
    کلیدواژگان: تقطیر، شبیه سازی استاتیک، معادله ی حالت، شبیه سازی دینامیکی، 1و3بوتادین، برج دیوار میانی
  • مجتبی شریعتی نیاسر، معصومه عزتی، شیدا مرسلی صفحه 46
    حذف اجزا اسیدی گازی جهت کنترل خوردگی، جلوگیری از سمی شدن کاتالیزور در فرایند های پایین دستی و رعایت استاندارد- های محیط زیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیارمورد اهمیت می باشد. این عملیات در برج های جذبH2S، کاتالیست- های متداول صنعتی، حسگرهای گازی و جذب سولفیدها در محیط های حفاری به کار می رود. اکسید روی در حذف سولفید هیدروژن به علت داشتن ثابت تعادل بالای خود در فرایند هایی چون سولفورزدایی از گاز سنتز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند ها از جریان های گازی جهت جذب گوگرد از جریان های گازی خارج شده از فرایند گازی کردن زغال سنگ با بخار، هیدروژن و اکسیژن به منظور تولید گاز سنتز و طبیعی به کار برده می شوند. در این فرایندها، مواد گوگرد دار زغال سنگ به سولفید هیدروژن تبدیل شده و به دلیل دمای بالای جریان خروجی، از بستر جاذب اکسید روی استفاده می شود.
    کلیدواژگان: سولفور زدایی، جریان های گازی، نانو ذرات اکسید روی
  • سیدعلی طاهری، آفرین زارعی، کاظم کاشفی، نادیا حسن زاده صفحه 53
    امروزه حذف گازهای اسیدی از جریان های گازی با استفاده از حلال های فیزیکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا به حال هشت فرایند با استفاده از هفت حلال فیزیکی شناخته شده است که در این مطالعه به بررسی فنی- اقتصادی فرایندهای حلال های فیزیکی توسعه داده شده، مزایا و معایب و نوع کاربرد هر فرایند برای گرفتن گازهای اسیدی از یک جریان گازی پرداخته شده است. فرایندهای تجاری شده حلال های فیزیکی در سرتاسر جهان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در انتها نتیجه گیری می شود که حلال های فیزیکی برای فرایندهای با فشار عملیاتی بالا و غلظت بالای گازهای اسیدی مناسب هستند و در مقایسه با حلال های شیمیایی انرژی کمتری مصرف می کنند و تخریب کمتری دارند.
    کلیدواژگان: گاز گلخانه ای، گاز اسیدی، آلودگی هوا، گرفتن، حلال فیزیکی
  • مهشید زرکش، حسین بریجانیان، ناصر رسولی، فاطمه جدا صفحه 60
    سلام الاغ عزیز حال جناب عالی چطوره امیدوارم که خوب و سلامت باشید. : )
    کلیدواژگان: اکسایش زوجی متان، مدلسازی، اتیلن، درصد تبدیل
|
  • H. Ahadi, M. Mirzaei*, M. Shariaty, Niassar Page 10
    During the last decades, membrane processes have been widely considered all over the world for their high potential and excellent performance in various applications such as gas separation. A large number of researchers have focused their efforts on developing and modifying a new generation of membranes to reach the industrial stage. For this purpose, it is essential to identify the various mechanisms in gas separation by membranes. In general, two mechanisms can be assumed for gas separation including solution- diffusion and pore flow mechanisms. The first mechanism is used for non-porous membranes and the other one, which can be divided into several mechanisms, is related to porous membranes. In this study these mechanisms will be introduced, described and discussed.
    Keywords: Membrane gas separation, Solution, diffusion mechanism, Pore flow mechanism
  • Jalil Jamali, Hosein Esmaeili Mazidi*, Mohammad Amel Kashi Page 17
    The aim of this survey is to check the probable formal cracks with the help of diverse Electrodes and also considering operational variables, by making the test parts in order to relevant standards and from the Pipes type which I used in Sour Gas pipeline which are Carbon Steel, type API5L and Austenite stainless Steel, type 316L so we are searching the resistance rate against Stress Corrosion and probable formed Cracks in heat affected zone (HAZ) and then finding a proper solution due to decreasing this phenomenon. Microscopic researches on samples in Heat Affected Zone show that the most of samples in this zone have potential to form Cracks of Stress Corrosion are combination of two kind of Cracks, Inter granular Cracks and Tran granular Cracks, but samples with variable of Inter granularCracks are more and more effective. The results show that the least Cracks are due to use of some Electrodes with base metal in accordance with Chemical combinations and also Electrodes with higher Ni ratio with base metal also combined Cracks due to test time ,120 days and more Sulfide in tension samples have increased.
    Keywords: Stress Corrosion with Crack (SSC), HAZ, Sour Gas, pipe line, Welding Electrode
  • Yousef Kazemzadeh, Masoud Riazi* Page 27
    Iranian oil reservoirs are mainly fractured. Performance of such reservoirs could be significantly different form the conventional reservoirs. That is mainly due to some additional flow displacement mechanisms, which take place in fractured reservoir. One of these mechanisms is molecular diffusion, which could play a key role on oil production. The impact of molecular diffusion on flow displacement during gas injection for either displacement or storage purposes would be more pronounced in a fractured reservoir compared to that in a conventional reservoir. It is mainly because of different oil trapping types and huge difference between contact area of the in situ oil and the injected gas phase in these two kinds of reservoir. In this study, the process of natural gas storage in an Iranian heavy oil fractured reservoir isinvestigated. In this paper, specifically the impact of molecular diffusion on the primary oilproduction and different stages of gas storage process are studied using a commercial simulator. The results of this study show that molecular diffusion could play an important role on injection/ production rates as well as the average reservoir pressure during injection process. This impact would be more pronounced when a gas with different composition compared to that in the reservoir is used for storage purposes.
    Keywords: molecular diffusion, fractured reservoir, natural gas storage, simulation, depleted oil reservoir
  • Rahbar Rahimi*, Shirin Bulaghi Page 36
    Dynamic behaviour of chemical, petrochemical and refinerie’s process parameters are very complex. Considerations of system dynamic behaviour with respect to the system disturbances are necessary for proper design of such processes. The study leads to the selection or justification of installing process control system. In the present research a dynamic and static simulation of 1, 3 butadien separation distillation trains were scrutnized with the aim of retrofiting the existing unit with the divided wall columns. Attention on the selection of thermodynamic model revealed that the use of Peng- Robinson thermodynamic model is appropriate. The dynamic behaviour showed insensesivity of purified butadien stream to the feed flow rate.
    Keywords: Distillation, static simulation, dynamic simulation, DWC, 1, 3 butadien, thermodynamic model
  • M. Shariaty Niassar*, M. Ezati, Sh. Morsaly Page 46
    Removal of acid gas components for corrosion control, prevent catalysts poisoning in downstream processes and environmental standards in oil, gas and petrochemical much is important. The operation of H2S absorption towers, common industrial catalysts, gas sensors and absorbed sulfide is used in drilling enviroments. The removal of hydrogen sulfide, zinc oxide, due to tis high equilibrium constant of the process, such as the desulfurization of synthesis gas is heavily used. In these processes, hydrogen sulfide is converted to sulfur coal output current due to the high temperature of the cdsorbent bed of zinc oxide used.
    Keywords: Desulfurization, Gas stream, Zinc Oxide Nanoparticles
  • Sayyed Ali Taheri*, Afarin Zarei, Kazem Kashefi, Nadia Hasanzadeh Page 53
    Nowadays acid gas removal from gas streams using physical solvents is very common. Till now eight processes that use seven different physical solvents has been developed. In this study economic-technical investigation of physical solvent processes, advantages, disadvantages and application of every process for capture of acid gas from a gas stream has examined. Also commercialized processes all over the world have investigated. It was found that physical solvents are appropriate for high pressure and concentrated acid gas streams and they use less energy and have higher degradation time compared to chemical solvents.
    Keywords: Greenhouse Gas, Acid Gas, Air Pollution, Capture, Physical Solvent
  • M.Zarkesh*, H.Brijanian, N.R.Rasouli, F.Joda Page 60
    In the conventional view, since we are not able to express the system degrees of freedom variations at different locations, there exists no option, other than doing experiments, to access the relations among the system ruling parameters. Experimental correlations so obtained are valid, only within the boundries of measured parameters, hence cannot over all requirements. Using the computational fluid dynamics (CFD), the degrees of freedom variations at all locations and all times are accessible. This ability results from the simultaneous solution of the continuity equations, applied on small region of the system. In this investigation, the oxidative coupling of Methane modeling ,which is one of the direct methane conversion processes, is studied. The desirable product of this process is Ethylene. By simultaneous solution of reaction equations, using the FLUENT software, the temperature effects on the Methane percent conversion, the Oxygen percent conversion and the reaction selectivity were investigated. The aforementioned solution was fulfilled at 1073 and 1123 degrees of Kelvin, which have maximum reaction efficiencies.
    Keywords: Oxidating coupling of Methane, Modeling, Ethylene, conversion percent