فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال سوم شماره 4 (پیاپی 12، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید سجاد حجازی، حسن گیلانپور صفحات 619-630
    در این مطالعه، نمونه های جنین از 200 بز آبستن کشتار شده در کشتارگاه صنعتی تبریز در طول فصل پاییز تهیه شد. نمونه برداری به روش تصادفی انجام شد. سن جنین های جمع آوری شده طبق فرمول ارائه شده توسط Gall و همکاران، X=2.74 Y+30.15 محاسبه گردید. بعد از باز کردن حفره شکمی جنین ها در مراحل مختلف سنی، موقعیت قرارگیری بیضه ها در محوطه بطنی و زمان نزول آن به کیسه اسکروتوم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعات ماکروسکوپی نشان داد که اولین مهاجرت بیضه همراه با تحلیل مزونفروز در سن 45 روزگی جنین ها صورت می گیرد. در سن 59 روزگی، مزونفروز کاملا تحلیل رفته و باقیمانده مجرای مزونفریک به اپی دیدیم تبدیل می شود. در این سن، بافت گوبرناکولوم، متورم و گسترده می شود. در سن 89 روزگی، بیضه در اواسط کانال مغابنی دیده شد و در ادامه، تا سن 106 روزگی از آبستنی بیضه از یک سوم انتهای کانال مغابنی به دهانه کیسه اسکروتوم نزول کرده بود. در سن 153 روزگی (زمان تولد) نزول کامل بیضه به داخل کیسه اسکروتوم صورت می گیرد. براساس نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر می توان بیان کرد که وضعیت قرارگیری بیضه در بز همانند گاو، گوسفند، اسب و انسان در زمان تولد است و نزول بیضه به داخل کیسه اسکروتوم به دنبال جمع شدن و تحلیل بافت گوبرناکولوم می باشد.
    کلیدواژگان: بز، بیضه، جنین، مهاجرت
  • یوسف دوستار *، داریوش مهاجری، علی رضایی، مهرداد هاشمی صفحات 629-636
    میوپاتی دیابتی از عوامل عمده آسیب سلول های عضلانی در بیماران دیابتی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین نقش ورزش شنا بر وقوع آپوپتوز در میوپاتی دیابتی تجربی می باشد. در این مطالعه تعداد 56 سر موش صحرائی نر نژاد ویستار با سن 12 هفته و وزن 300-250 گرم انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 28 تائی توزیع گردید. دیابت با استفاده از استرپتوزوتوسین (50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به روش تزریق داخل صفاقی به طور تجربی در هر دو گروه القا گردید. گروه تیمار در شرایط معمول تغذیه و نگه داری ، به مدت 12 هفته و هر هفته 5 روز و هر روز 1 ساعت مجبور به ورزش منظم شنا گردید. گروه شاهد در این مدت بدون هیچ گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی در همان شرایط معمول تغذیه نگه داری شد. پس از گذشت 12 هفته از بافت عضله دوسر ساق هر دو گروه نمونه برداری و پس از پایدارسازی در فرمالین بافری 10 درصد، با استفاده از روش های معمول تهیه مقاطع آسیب شناسی برش هایی با ضخامت 6-5 میکرون تهیه و به روش های هماتوکسیلین-ائوزین و تکنیک اختصاصی تانل رنگ آمیزی شدند. مطالعه آسیب شناسی بافتی در گروه شاهد نشانگر آپوپتوز و نکروز در سلول های عضلانی بود. این تغییرات در گروه تیمار بسیار کم و اختلاف بین دو گروه همواره معنی دار بود (001/0p<). نتایج به دست آمده از این بررسی مشخص نمود که ورزش شنا می تواند باعث کاهش تغییرات پاتولوژیک و بهبودی نسبی آسیب های بافت عضلانی در موارد میوپاتی دیابتی گردد.
    کلیدواژگان: آپوپتوز، میوپاتی دیابتی، ورزش شنای استقامتی، موش صحرائی
  • شیرزاد اسماعیلی ثانی، محمد قلی نادعلیان، محمد نوری، مهدی سخا صفحات 637-643
    نظر به نقش بسیار مهم روی در عملکردهای ساختاری و فیزیولوژیکی بدن دام و مطالعات کمی که در منطقه مورد مطالعه صورت گرفته است، هدف این مطالعه بررسی کمبود روی در گاوهای مشکوک به کمبود در گاوداری های صنعتی ارومیه و ارتباط آن با جیره مصرفی دام های مورد مطالعه بوده است. در این بررسی از گاوهای مشکوک به کمبود شامل دام هائی که کاهش اشتهاء، کاهش تولید و از همه مهم تر مشکل ناباروری داشتند، نمونه خون اخذ گردید. همین طور نمونه برداری از جیره غذائی مصرفی دام ها نیز انجام گرفت. نمونه گیری فصلی بود و تعداد 25 نمونه سرمی در هر فصل اخذ گردید. اندازه گیری به روش جذب اتمی و مقادیر برحسب میکرومول در لیتر محاسبه گردید. نتایج این مطالعه حاکی از این است که در دام های مشکوک تفاوت معنی داری بین فصول مختلف نیست ولی میزان روی در فصول زمستان، بهار و پائیز پائین تر از محدوده طبیعی قرار دارد و به نظر می رسد عدم تامین روی توسط جیره به ویژه با کنسانتره مهم ترین علت پائین بودن عیار روی در این مطالعه باشد.
    کلیدواژگان: ارومیه، گاو شیری، روی سرم، جیره، جذب اتمی
  • ابوالفضل بشیری، علیرضا صفامهر، مسعود مستشاری، مهرنوش میرزایی صفحات 645-655
    آزمایشی جهت بررسی همبستگی سطوح مختلف تراکم مواد مغذی جیره در دوره رشد بر عملکرد و صفات لاشه جوجه های گوشتی انجام شد. جوجه ها در دوره آغازین جیره یکسانی مصرف کردند سپس در دوره رشد، توسط 4 جیره با سطوح مختلف مواد مغذی تغذیه شدند. سطح انرژی در جیره های آزمایشی به ترتیب 3000، 3100، 3200 و 3300 کیلوکالری بر کیلوگرم بود. جیره های مورد استفاده در این تحقیق بر اساس جداول احتیاجات غذایی طیور (1994) تنظیم شدند که نسبت تمام انرژی به پروتئین در آنها ثابت در نظر گرفته شد. در این تحقیق افزایش وزن، خوراک مصرفی، ضریب تبدیل غذایی و ترکیبات لاشه جوجه های تحت آزمایش مورد اندازه گیری قرار گرفت. افزایش وزن (01/0p<)، خوراک مصرفی (01/0p<)، ضریب تبدیل غذایی (01/0p<) و ترکیبات لاشه (05/0p<)، تحت تاثیر سطوح مختلف مواد مغذی قرار گرفتند. افزایش تراکم مواد مغذی جیره با افزایش وزن رابطه ای مستقیم و با خوراک مصرفی و راندمان لاشه رابطه عکس داشت. تحلیل همبستگی بین ترکیبات لاشه و تراکم مواد مغذی جیره نشان داد که بین تغییرات تراکم مواد مغذی جیره و ترکیبات لاشه همبستگی وجود دارد به طوری که درصد لاشه (97%r=)، لاشه قابل طبخ (95%r=)، درصد ران (92%r=) وزن نسبی سنگدان (91%r=) به ترتیب دارای بالاترین همبستگی ها بودند. هزینه خوراک به ازای هر کیلو گوشت با کمترین سطح انرژی کاهش یافت. در نتیجه استفاده از جیره هایی با تراکم مواد مغذی کم نسبت به جیره هایی با تراکم مواد مغذی زیاد، می تواند مفیدتر واقع گردد.
    کلیدواژگان: تراکم مواد مغذی، افزایش وزن، خوراک مصرفی، ترکیب لاشه، جوجه گوشتی
  • مسلم نیریز نقدهی، سید مهدی رضوی روحانی، گیتی کریم، ودود رضویلر، امیر زینالی، رضا دلشاد صفحات 657-666
    مونولورین و اسانس های نعناع و پونه هر کدام دارای فعالیت های ضد باکتریایی مختلف روی اجرام میکروبی هستند. تشدید فعالیت ضد باکتریایی روی باسیلوس سرئوس ATCC11778 و اشریشیاکولای O157:H7 و نیز پی بردن به اثرات توام آنها از اهداف این تحقیق بودند. مواد و روش به کار رفته در این تحقیق مشتمل بر تهیه مونولورین، تهیه اسانس گیاهان مورد مطالعه و آنالیز ترکیب شیمیایی آنها با روش GC/MS، تهیه میزان تلقیح باکتریایی، انجام آزمایشات تعیین حساسیت ضد میکروبی به روشBroth micro dilution MIC testing و بالاخره تحلیل آماری نتایج با نرم افزار SPSS بودند. حداقل غلظت مهارکنندگی رشد (MIC) اسانس پونه، اسانس نعناع، مونولورین، ترکیب مونولورین با اسانس پونه و ترکیب مونولورین با اسانس نعناع روی باسیلوس سرئوس و اشریشیاکولای O157:H7 معنی دار بودند (p<0.01). MIC ترکیب اسانس پونه با مونولورین و نیز ترکیب اسانس نعناع با مونولورین روی باسیلوس سرئوس در مقایسه با MIC اسانس های پونه و نعناع به صورت جداگانه معنی دار بودند (p<0.01). ترکیب مونولورین با اسانس نعناع اثر مهاری سینرژیستی روی اشریشیاکولای O157:H7 نشان داد. موثرترین عوامل ضد میکروب روی باسیلوس سرئوس، مونولورین، ترکیب مونولورین با اسانس پونه و ترکیب مونولورین با اسانس نعناع، و کم تاثیرترین عامل روی آن، اسانس نعناع بودند. همچنین موثرترین عامل ضد میکروب روی اشریشیاکولای O157:H7 اسانس پونه و کم تاثیرترین عامل روی آن، مونولورین بود. با توجه به این که MIC ترکیب مونولورین با اسانس پونه و نیز ترکیب آن با اسانس نعناع روی اشریشیاکولای O157:H7 در مقایسه با MIC مونولورین به صورت جداگانه معنی دار نبود، لذا برای تاثیر قابل توجه روی اشریشیاکولای O157:H7 و نیز سایر باکتری های گرم منفی، ترکیب مونولورین با عوامل شلاته کننده و نیز سایر عوامل ضد میکروب طبیعی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مونولورین، اسانس پونه، اسانس نعناع، اشریشاکولای O157:H7، باسیلوس سرئوس
  • سهراب رسولی، محمد صدقیان، کمال جعفری، اسماعیل ولیزاده، مهران مجرد صفحات 667-671
    بررسی حاضر به منظور تعیین گونه های کنه در آذربایجان غربی خصوصا در سطح بدن بزهای منطقه و میزان توزیع آلودگی بر حسب سن و جنس در قسمت های مختلف بدن بز، میزان تغییرات فصلی آلودگی و میزان شیوع آن در حیوانات مزبور انجام پذیرفت. این بررسی از اول فروردین ماه سال 1385 تا اواخر اسفند ماه سال 1385 انجام گردیده است. در طی این مدت از 21 شهر تابعه استان آذربایجان غربی و در مجموع از تعداد 1800 راس بز نر و ماده با سنین مختلف، نمونه گیری صورت پذیرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارSpss آنالیز گردید. نتایج این مطالعه نشان داد تعداد 52 راس (88/2%) بز آلوده به کنه بودند. بالاترین میزان آلودگی در بزها مربوط به خرداد ماه و در شهر میاندوآب و کمترین میزان آلودگی مربوط به بهمن ماه و در شهرستان شاهین دژ بوده است. در آنالیز آماری اختلاف معنی داری، بین تعداد کنه های جداسازی شده در ماه های مختلف و فصول سال وجود داشت (05/0p<). از 251 کنه بالغ و نمف شناسایی شده در روی بزان به ترتیب آلودگی مربوط به ریپی سفالوس بورسا ( 96/58%)، هیالوما آناتولیکم آناتولیکم (85/35%)، درماسنتور مارژیناتوس ( 98/3%) و همافیزالیس پونکتاتا ( 19/1%) بود. فراوانی آلودگی به کنه در قسمت های مختلف بدن در بزان به ترتیب روی پستان (35%)، کشاله ران (34%)، سر و گردن ( 18%) و روی بیضه (13%) مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: بز، کنه، آذربایجان غربی، ایران
  • حسین انصاری، سید علی پوربخش، نریمان شیخی، محمد حسن بزرگمهری فرد، عباس اشتری صفحات 673-681
    مایکوپلاسما سینوویه به عنوان یکی از اصلی ترین پاتوژن های پرندگان، خسارات اقتصادی فراوانی را به صنعت مرغداری وارد می کند. هدف اصلی این مطالعه شناسایی گونه مایکوپلاسما سینوویه در نمونه های بالینی با استفاده از روش VlhA-PCRمی باشد. برای بررسی تیتر سرمی، تعداد 375 نمونه سرمی از 25 گله مادر گوشتی اخذ و بر روی آن تست (Rapid Serum Agglutination) RSA انجام گردید که 143 نمونه، معادل 19 گله در آزمایش RSA مثبت گردید. جهت نمونه برداری برای (Polymerase Chain Reaction) PCR از 25گله ای که 19 گله آن در تست RSA مثبت شده بودند، 20 گله انتخاب و سوآپ های استریل از شکاف کامی، نای، کیسه هوایی و ریه از آنها تهیه گردید. سه سوآپ از سه پرنده داخل یک لوله آزمایش حاوی یک میلی لیتر PBS انداخته شد و به آزمایشگاه منتقل گردید تا برای انجام PCR مورد استفاده قرار گیرد. در این مطالعه، از پرایمرهای اختصاصی برای ژن VlhA استفاده شد. محصول PCR تولیدی توسط پرایمرهای اختصاصی، در 8 گله، باند 400-350 جفت بازی را برای همه سویه های فیلدی بر روی ژل الکتروفورز تشکیل داد. VlhA-PCR با حساسیت بسیار بالا می تواند در تشخیص قطعی عفونت با مایکوپلاسما سینوویه در آزمایشگاه به کار برده شود.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما سینوویه، نمونه های بالینی، PCR، ژن VlhA
  • علیرضا لطفی، حبیب اقدم شهریار صفحات 683-689
    ریزموج ها از جمله امواج حاصل از میدان های الکترومغناطیسی تلفن همراه می توانند با نفوذ به بافت ها سبب تغییر در توزیع الکترون های غشاء سلولی و اختلال در واکنش های متابولیکی شوند. در این مطالعه با توجه به افزایش روزافزوان کاربرد گوشی های همراه، اثرات میدان های الکترومغناطیسی 900 مگاهرتز تلفن ها بر وزن و قندخون همسترهای بالغ بررسی شد. 72 همستر ماده به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان شاهد (بدون تاثیر میدان) در نظر گرفته شد. گروه 2 به مدت 10 روز (کوتاه مدت) و هر روز یک ساعت و گروه 3 به مدت 50 روز (بلند مدت) و هر روز یک ساعت در معرض میدان حاصل از گوشی قرار گرفتند. در پایان، حیوانات وزن کشی شده، از هر گروه آزمایشی 8 حیوان انتخاب و نمونه خون از نظر غلظت قندخون بررسی شد. غلظت گلوکز در گروه طولانی مدت (178 میلی گرم بر دسی لیتر) به طور معنی داری بیشتر از گروه کوتاه مدت (6/111 میلی گرم بر دسی لیتر) و گروه شاهد (107 میلی گرم بر دسی لیتر) بود (01/0p<). گروه طولانی مدت، نسبت به گروه شاهد و کوتاه مدت افزایش وزن معنی داری داشت (115 در مقایسه با 6/100 و 101 گرم) (01/0p<). در این مطالعه مواجهه با امواج میدان الکترومغناطیسی گوشی همراه به مدت طولانی (دوره 50 روزه) باعث افزایشی معنی دار وزن زنده و قندخون همسترها شد. بنابراین میدان های گوشی همراه می تواند در طولانی مدت باعث افزایش سطح قندخون و وزن زنده در موش سانان گردد.
    کلیدواژگان: میدان الکترومغناطیسی، گوشی همراه، قندخون، همستر
  • شاهرخ شیرازی، حسین هاشم زاده فرهنگ، سید علی شبستری اصل، یعقوب قره داغی صفحات 691-698
    انگل توکسوکارا کتی جزو انگل های معمول و شایع در گربه می باشد که می تواند انسان به ویژه کودکان را آلوده و موجب بروز عوارض و علایم متعددی گردد. به علت ارتباط نزدیک این نژاد به عنوان یک حیوان خانگی با انسان و نیز ارتباط متقاطع این گربه با گربه های ولگرد (مستقیم و یا غیرمستقیم) این بررسی به طور اختصاصی جهت تعیین وضعیت آلودگی گربه های نژاد پرشین شهرستان تبریز برای اولین بار به این انگل صورت گرفت. در این بررسی از 50 گربه پرشین مورد بررسی، 13 قلاده (26%) آلوده به انواع انگل های روده ای بودند که 10 قلاده (20%) آلوده به انگل توکسوکاراکتی بودند. براساس نتایج حاصله، میزان آلودگی مابین گربه های پرشینی که در منزل نگه داری می شدند با گربه های که در پانسیون نگه داری می شدند، اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0>p). در این بررسی اختلاف معنی داری نیز مابین نسبت آلودگی جنسی نر و ماده مشاهده گردید(05/0>p). بررسی حاضر اختلاف معنی داری مابین نسبت آلودگی در گربه های پرشینی که داروی ضدانگل دریافت کرده بودند با سایرگربه ها نشان داد (05/0>p). با توجه به نتایج بررسی حاضر و آلودگی بالای گربه های پرشین به انگل توکسوکارا کتی و با توجه به این که این انگل زئونوز نیز می باشد، استفاده از یک برنامه منظم دارویی ضد انگلی جهت پیشگیری و درمان، برای تمامی گربه ها مخصوصا گربه هایی که در پانسیون ها نگه داری می شوند، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: گربه پرشین، توکسوکارا کتی، تبریز
|
  • S. Hejazi, H. Gilanpour Pages 619-630
    In this study, fetus samples were collected randomly from 200 pregnant goats which were slaughtered at Tabriz abattoir during autumn. The age of collected fetuses was calculated by the formula X=2.74 Y.15 proposed by Gull et al. After opening the abdominal cavity of the fetuses at different ages, the location of the testicles in the abdominal cavity and the time of their descent into the scrotum were investigated. Macroscopic studies indicated that the first testicular migration coincides with mesonephrous degeneration in 45 days old fetuses. At the age of 59 days, the mesonephrous is completely diminished and the remains of the mesonephric duct changed to epididymis. At this age, the gubernacular tissue is inflated and expanded. In days 89, testis is seen in the middle of the inguinal canal and until day 106 of pregnancy it descents from final of the inguinal canal into the opening of the scrotum. At the age of 153 days (birth time) complete descent of the testis into the scrotum takes place. On the basis of the results of the present study it can be concluded that the location of testis in the goat is similar to cattle, sheep, horse and humans at birth and its descent into scrotum follows retraction and degeneration of the gubernacular tissue.
    Keywords: Caprine, Testis, fetus, migration
  • Doustary.*, Mohajerid., Rezaeia., Hashemi, M Pages 629-636
    Diabetic myopathy is the main cause of cell injury in the muscular system of diabetic patients. The purpose of this study was to evaluate the effect of swimming exercise on the occurrence apoptosis in diabetic myopathy. In this study, 56 Wistar rats with approximate age of 12 weeks and body weight of 250-300 gr were randomly allocated into two equal groups of 28 rats. Diabetes was induced in both groups by intraperitoneal injection of streptozocin (50 mg/kg). The treatment group was kept in normal management and dietary conditions for 12 weeks with forced swimming, an hour every day, 5 days a week. The control group was kept in similar management and dietary condition without any physical activity. After 12 weeks, muscle tissue samples were collected from the gastrocnemius muscle in both groups and following fixation in 10 % buffered formalin, 5-6 micron tissue sections were prepared and stained with hematoxylin and eosin and TUNEL methods.Histopathological study of representative sections in control group showed apoptosis and necrosis in myocytes. Mild apoptotic and necrotic changes in treatment group were observed. Mean differences of histopathological changes between the experimental groups were significant p
    Keywords: apoptosis, Diabetic myopathy, Endurances swimming exercise, Rat
  • Sh Esmaeili Sany, M.Gh Nadalian, M. Nouri, M. Sakha Pages 637-643
    Considering the very important role of zinc in structural and physiological functions of livestock body and the paucity of research in the regions, the objective of this study was to investigate zinc deficiency in cows suspected of deficiency in industrial dairy farms of Urmia and its relationship with diet of the animals. In this study, blood samples were taken from cows suspected of deficiency including animals that had anorexia, decrease in production and most importantly infertility problems. Samples were also taken from the animals diets. Sampling was conducted on a seasonal basis and 25 serum samples were collected in each season. Measurement was performed using atomic absorption method and serumic levels were calculated in micromoles. The results of this study indicated that in the animals suspected of zinc deficiency, there was no significant difference between different seasons but zinc levels were below normal in winter, spring and autumn. It is probable that dietary zinc deficiency especially low zinc levels in concentrate diets in the main cause of low zinc values in this study.
    Keywords: Urmia, dairy cows, Serum zinc, Ration, Atomic Absorption
  • A. Bashiri, A.R. Safamehr, M. Mostashari, M. Mirzaei Pages 645-655
    This experiment was conducted in order to investigate the correlation between different levels of diet nutrients in grower period on performance and carcass characteristicsof broiler chicks. The chickens were fed the same diet in starter period; later four diets with different levels of nutrients were used in grower period. The levels of metabolisable energy in the experimental diets were 3000, 3100, 3200 and 3300 kcal/kg. Diets used in the research are set according to NRC (1994). Furthermore, the ratios of all energy to protein were kept constant. The results showed that weight gain, feed conversion ratio and carcass characteristics were affected by different levels of nutrients. In addition, an increase in density of nutrients had a direct correlation with gain weight, and a reverse one with feed and carcass percentage. Finally, analysis of regression between carcass and nutrients density indicated that there were a correlation between nutrients density changes and carcass with increasing levels of nutrients. In other words, carcass percentage (r=97%), edible carcass percentage (r=95%), thigh percentage (r=92%) and relative weight of gizzard (r=91%) showed the highest regression. Feed cost per kg of meat decreased with lowest energy level (p
    Keywords: Nutrient density, weight gain, feed intake, carcass characteristics, Broiler
  • M. Neyriz Nagadehi, S.M. Razavi, Rohani, G. Karim, V. Razavilar, A. Zeynali, R. Delshad Pages 657-666
    Monolaurin, pennyroyal (Mentha pulegium L., Labiatae) and spearmint (Mentha spicata L.) essential oils have various antibacterial activities on microorganisms. Enhancement of antibacterial activity and detection of their combined effects on B.cereus ATCC 11778 and E. coli O157:H7 were the purpose of this investigation. Monolaurin preparation, spearmint and pennyroyal essential oils preparation and analysis of their chemical composition with GC-MS method, bacterial inoculums preparation, antimicrobial susceptibility testing using broth micro dilution MIC testing and finally statistic analysis of results with SPSS software package were the material and methods used in this research. MIC (minimum inhibitory concentration) of pennyroyal oil, spearmint oil, monolaurin, monolaurin-pennyroyal oil combination and monolaurin-spearmint oil combination on B.cereus and E. coli O157:H7 were significant (p
    Keywords: Monolaurin, Mentha pulegium Essential Oil, Mentha spicata essential oil, E. coli O157:H7, B.cereus
  • S. Rasouli, M. Sadagian, K. Jafari, E. Valizadeh, M. Mojarad Pages 667-671
    In order to determine the tick specie of goats, reared in cities of west-Azarbaijan province, the present investigation was performed from March 2006 (Farvardin 1385) to April 2007 (Esfand 1385). Meanwhile, distribution of ticks according to age and sex on different part of the body and the seasonal variation of tick population and infestation were also studied. Overall 1800 goats of both sexes, from 21 cities and their suburbs in west-Azarbaijan province were examined for tick infestation. The results revealed 52 (2.88%) goats were infested by hard ticks. The highest percentage of infestation was observed in Miandoab area during June 2006 (Khordad1385), while the lowest percentage was in Shahindegh area during February 2006. There was a significant difference (p
    Keywords: goat, Tick, West, Azarbaijan, Iran
  • H. Ansari, S.A. Pourbakhsh, N. Sheikhi, M.H. Bozorgmehri Fard, A. Ashtari Pages 673-681
    As one of the major pathogens of avian species, Mycoplasma Synoviae causes significant economic losses to the poultry industry. The main purpose of this study was to detect Mycoplasma Synoviae in clinical samples using the VlhA-PCR method. For serological screening test, 373 serum samples were collected from 25 breeder farms and rapid serum agglutination test conducted which revealed that 143 samples equivalent to 19 breeder farms were positive. For VlhA-PCR assay, 20 of the previously mentioned breeder farms were selected and sterile swab were collected from the palatine cleft, trachea, air sacs and lungs. Three swabs from 3 birds were placed in a test tube containing 1 ml of PBS and transferred to the laboratory for PCR test. Specific primers for VIhA gene were employed in this study. The PCR product from specific primers showed 350-400 bp for all field isolated on electrophoresis gel in 8 farms. VlhA-PCR with high sensitivity could be employed in definitive diagnosis of Mycoplasma Synoviae infection in the laboratory.
    Keywords: Mycoplasma synoviae, Clinical samples, PCR, VlhA gene
  • A.R. Lotfi, H. Aghdam Shahryar Pages 683-689
    Microwaves such as those emitted from electromagnetic fields of cell phones can penetrate live tissues and results in changes of ion distribution in membranes and may interfere with metabolic reactions. Considering the increasing use of cell phones, in the present study the effects of 900 MHz electromagnetic fields of cell phones on body weight and blood glucose concentration of adult hamsters were investigated. Seventy two female hamsters were randomly allocated into three experimental groups. Group 1 served as the control group without the effect of electromagnetic field. Group 2 was exposed to electromagnetic field emitted by cell phones for 10 days (short term) and group 3 for 50 day (long term). In the latter groups, the exposure was 1 hour per day. At the end of the experimental period, the animals were weighed and blood glucose concentrations were determined by obtaining blood samples from 8 randomly selected hamsters in each group. The blood glucose level was significantly higher in long-term exposed group in comparison with the control and short-term exposed groups (175, 11.6 and 107 mg/dl, respectively) (p
    Keywords: Electromagnetic field, Cellular phone, Blood glucose, hamster
  • Sh Shirazi, H. Hashemzadeh Farhang, S.A. Shabestari Asl, Y. Garehdaghi Pages 691-698
    Toxocara cati is among the most common feline parasites which can infect human especially children and cause various symptoms. Due to close connection of this species with humans as pets and with other stray cats either directly or indirectly; this study was conducted specially for the first time to determine the infection status of Persian cats of Tabriz area to this parasite. In this study, from a total of 50 Persian cats studied, 13 (26%) were infected by a variety of enteric parasites and 37 (74%) were without infection and 10 (20%) of the cats were infected by Toxocara cati. According to the results, significant difference in infection rate was observed between Persian cats kept indoors and those that were kept in cattery and also there was significant differences in infection rate between males and females (p
    Keywords: Persian cat, Toxocara cati, Tabriz