فهرست مطالب

روان پرستاری - سال چهارم شماره 5 (پیاپی 17، آذر و دی 1395)

نشریه روان پرستاری
سال چهارم شماره 5 (پیاپی 17، آذر و دی 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آتنا میررجایی، علی مشهدی*، زهره سپهری شاملو، سودابه شهیدی ثالث صفحات 1-7
    مقدمه
    پرستاری به عنوان شغلی پر تنیدگی شناخته شده است که می تواند سلامتی پرستاران را بطور جدی به مخاطره اندازد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنیدگی ادراک شده، تاب آوری و کیفیت زندگی پرستاران به انجام رسید.
    روش کار
    در یک طرح نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 22 پرستار با توجه به ملاک های ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند (هر گروه 11 پرستار). مداخله شامل 8 جلسه 2 ساعته درمان کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بود که تنها به گروه آزمایش ارائه شد. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با مقیاس تنیدگی ادراک شده کوهن (PSS)، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD_RSC) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (36-SF) مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در میزان مولفه سلامت روان کیفیت زندگی افزایش معنادار نشان داد (01/0 > P) اما در کاهش تنیدگی ادراک شده و افزایش تاب آوری تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و شاهد مشاهده نشد (05/0 < P).
    نتیجه گیری
    کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند در بهبود مولفه سلامت روان کیفیت زندگی در پرستاران موثر باشد.
    کلیدواژگان: کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی، تنیدگی ادراک شده، تاب آوری، کیفیت زندگی، پرستاران
  • سعید رضایی*، مینو خانبابایی صفحات 9-15
    مقدمه
    درک و تفسیر حالات ذهنی و روانی دیگران، قابلیت وظرفیت شناختی- اجتماعی مهمی است که ظرفیت تعامل و مهارتهای ارتباطی را متاثر می کند و این تاثیر مبتنی بر ابراز احساسات و همدلی با دیگران است، از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه مهارت های ذهن خوانی و تاثیر آن بر بهره همدلی و نظامندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری از توع تحقیقات آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بهره همدلی و بهره نظامندی کودکان (Auyeung،2009)، استفاده شده است. از بین کل جامعه هدف تعداد 16 کودک با اختلال اتیسم عملکرد بالا به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. برنامه مداخله-ای ذهن خوانی (آموزش سه حالت ذهنی) در 14 جلسه 90 دقیقه الی 2 ساعتی برای گروه آزمایش اجرا شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه آموزش ذهن خوانی، بطور معناداری (01/0 > P) موجب افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی در گروه آزمایش شد اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل که مداخله را دریافت نکرده بودند، دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثربخشی برنامه ذهن خوانی بر افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی، بکارگیری این برنامه در مراکز ویژه توانبخشی افراد با اختللال اتیسم توصیه می شود. اگرچه کاربست این برنامه مداخله ای، نیازمند بررسی های بیشتری است.
    کلیدواژگان: ذهن خوانی، بهره همدلی، بهره نظامندی، اتیسم با عملکرد بالا
  • میترا گلی، سادات باقر مداح *، اصغر دالوندی، محمد علی حسینی، مهدی رهگذر صفحات 16-21
    مقدمه
    سالمندی موفق احساس درونی مثبت و رضایت از زندگی گذشته و حال است. یکی از عواملی که ممکن است با سالمندی موفق ارتباط داشته باشد سلامت معنوی است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین سالمندی موفق و سلامت معنوی سالمندان شهر تهران بود.
    روش کار
    این مطالعه، پژوهشی همبستگی است که در سال 1395 انجام شد. نمونه ها را 112 نفر از سالمندان شهر تهران تشکیل می دادند که به روش خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شده بودند. برای جمع آوری داده ها از برگه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه های سالمندی موفق و سلامت معنوی جارل استفاده شد. داده ها با نرم افزار PASW و به کمک آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بین سالمندی موفق با سلامت معنوی در رابطه با خود (207- = r و 028/0 = P) و و در رابطه با دیگران (231/0r = و 014/0 = P) ارتباط معنی داری وجود داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی سالمندی موفق از روی سلامت معنوی و ابعاد آن نشان داد که بعد سلامت معنوی در رابطه با دیگران قادر به تبیین 9% از تغییرات سالمندی موفق بود.
    نتیجه گیری
    سالمندی موفق با سلامت معنوی در رابطه با دیگران ارتباط دارد و با مداخلات متمرکز بر آموزش و معنویت می توان این دوره را غنی تر نمود.
    کلیدواژگان: سالمند، سالمندی موفق، سلامت معنوی
  • منصور بیرامی، شیرین زینالی*، میعاد عصفوری، علی اصفهانی صفحات 22-28
    مقدمه
    سرطان خون یکی از انواع سرطان می باشد که بر راهبردهای مقابله و سازگاری بیماران تاثیر بسزایی می گذارد. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی معنادرمانی گروهی بر راهبرد مقابله با استرس و سازگاری با بیماری در بیماران مبتلا به سرطان خون و مقایسه آن با گروه کنترل است.
    روش کار
    این پژوهش از نوع بررسی های شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران سرطان خون مراجعه کننده به مرکز درمانی شهید قاضی تبریز در سال 1394 می باشد. از بین این افراد 33 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (17 نفر گروه معنادرمانی) و گروه کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. افراد گروه آزمایش در فرایند 10 جلسه معنادرمانی قرار گرفتند. گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. قبل از شروع درمان، و پس از درمان پرسشنامه های راهبردهای مقابله و سازگاری در اختیاران گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون های t در نرم افزار SPSS17 تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دو گروه ازنظر مشخصات فردی همگون بودند. میانگین و انحراف معیار مقابله مساله مدار گروه مداخله و کنترل 6/7 ± 1/62 و 3/6 ± 5/29 به ترتیب بود و تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0 > P). همچنین میانگین و انحراف معیار سازگاری گروه مداخله و کنترل 5/9 ± 6/119 و 9/8 ± 8/62 به ترتیب بود و تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0 > P).
    نتیجه گیری
    معنادرمانی موجب افزایش معنا در زندگی بیماران سرطان خون شده و باعث می گردد بیماران از سبک های مقابله ای مناسب و سازگاری مطلوب برخوردار گردند.
    کلیدواژگان: سرطان خون، راهبرد مقابله مساله مدار، سازگاری، معنادرمانی
  • علیرضا دشتی دهکردی، حجت الله یوسفی *، جهانگیر مقصودی، مسعود اعتمادی فر صفحات 29-35
    مقدمه
    مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی است که ارتباط آن با برخی از اختلالات روانی خصوصا افسردگی مشخص شده است. بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا اصفهان انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش، یک نوع مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد بوده که بر روی 60 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به کلینیک ام اس مرکز آموزشی درمانی الزهرا اصفهان در سال 1393، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. بیماران شرکت کننده در مطالعه به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای بیماران گروه آزمون سه جلسه مصاحبه انگیزشی به مدت یک ساعت در هر جلسه به صورت هفتگی اجرا شد. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد بک، قبل از مداخله و یک ماه پس از پایان انجام مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی، من – ویتنی و کای – اسکولر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از انجام مداخله، میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله از (5/14 ± 42/28) به (2/7 ± 08/21) تقلیل یافت، که نشان دهنده کاهش معنی دار افسردگی در این گروه بود (05/0 > P). در حالی که در گروه شاهد این میزان قبل و پس از انجام مداخله (77/13 ± 12/26) به (8 ± 6/25) اختلاف معنی داری نداشت (05/0 < P). پس از انجام مداخله، اختلاف معنی داری از نظر میانگین نمره افسردگی بین گروه های آزمون و شاهد مشاهده شد (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاکی از کاهش افسردگی در گروه مداخله بود؛ بدین معنی که مصاحبه انگیزشی می تواند در جهت کاهش علائم افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس موثر باشد و کاربرد آن برای سایر بیماران پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مصاحبه انگیزشی، افسردگی، مولتیپل اسکلروزیس
  • معصومه غیبی زاده، پرند پورقانع *، هما مصفا خمامی، فاطمه حیدری، زهرا عطر کار روشن صفحات 36-43
    مقدمه
    سالمندان با مواجه انواع متفاوتی از عوامل استرس زا، شیوه های مقابله ای مختلفی را در برابر آن ها به کار می گیرند که با پیامدهای متفاوتی بر سلامت جسم و روان آنان، همراه می باشد. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل استرس زا و راهبردهای مقابله ای به کار گرفته شده در سالمندان شرق گیلان صورت گرفته است.
    روش کار
    : پژوهش حاضر، مطالعه ای تحلیلی-مقطعی از نوع همبستگی می باشد. در این مطالعه تعداد 124 نفر از سالمندان بازنشسته بالای 60 سال در کانون های بازنشستگی شرق گیلان به صورت تصادفی انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، عوامل استرس زای سالمندی و راهبردهای مقابله ای « اندلر» و «پارکر»مورد بررسی قرار گرفتند. داده های گرد آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی تست، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، یو من ویتنی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی (766/5 ± 81/26) بود و زنان استرس بیشتری را نسبت به مردان گزارش نمودند (495/26 ± 10/144). بیشترین راهبرد مقابله ای بکار گرفته شده توسط سالمندان راهبرد هیجان مدار (129/10 ± 69/51) بوده است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی و بیشترین راهبرد مقابله ای به کار گرفته شده، هیجان مدار و فرار از مساله در آنان مطرح بود، بنابراین با توجه به لزوم به کارگیری راهبرد مقابله ای مناسب، توجه به این قشر ارزشمند اجتماع و ساماندهی برنامه های مشاوره ای و آموزشی به این افراد و خانواده های آن ها حائز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: عوامل استرس زا، راهبردهای مقابله ای، سالمندان، بازنشستگی
  • جمیل صادقی فر، طاهره محرابیان* صفحات 45-51
    مقدمه
    بیماری های کلیوی یکی از شایع ترین بیماری ها در افراد است و موجب بروز مشکلات هیجانی همچون استرس، اضطراب و افسردگی می شود. این تحقیق با هدف پیش بینی میزان افسردگی، اضطراب و استرس بر اساس مولفه های معنوی در بیماران همودیالیزی استان ایلام انجام گرفت.
    روش کار
    در این پژوهش که به روش همبستگی انجام گرفت، تعداد 150 بیمار تحت درمان با دیالیز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. از سه پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس، دعا، سلامت معنوی به عنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد. ابعاد دعا و سلامت معنوی بعنوان متغیرهای پیش بین و مولفه های هیجانی بعنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام (Stepwise) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد دعا با افسردگی و استرس رابطه منفی معناداری وجود دارد، همچنین بین تمام ابعاد دعا بجز تناوب دعا با اضطراب نیز رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که بین هر دو بعد سلامت معنوی با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0 > P). این عوامل در مجموع 36 درصد از واریانس مولفه های هیجانی را تبیین کردند. ضرایب تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی مولفه های معنوی با مولفه های هیجانی در سطح کمتر از 001/0 معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    مولفه های معنوی با مولفه های هیجانی بیماران در ارتباط است. بنابراین می توان از اعتقادات مذهبی جهت ارتقای سلامت بیماران تحت درمان با دیالیز استفاده نمود.
    کلیدواژگان: افسردگی، اضطراب، استرس، معنویت، بیماران همودیالیز
  • محسن گل پرور*، گلنار خاتون آبادی صفحات 52-59
    مقدمه
    این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه قلدری در بیمارستان با عاطفه منفی و شکایات روان تنی در پرستاران زن اجرا شد.
    روش کار
    پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن پرستاران زن یک بیمارستان دولتی در شهر اصفهان در سال 1394 بودند که از میان آن ها دویست و چهل و سه نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه قلدری، پرسشنامه عاطفه منفی و پرسشنامه شکایات روان تنی استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که هر شش مولفه قلدری با عاطفه منفی و شکایات روان تنی دارای رابطه مثبت و معنادار هستند (01/0 > P). نتایج الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که قلدری هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم (از طریق عاطفه منفی) با شکایات روان تنی دارای رابطه معنادار (01/0 > P) است. به عبارت دیگر عاطفه منفی متغیر واسطه ای پاره ای در رابطه قلدری با شکایات روان تنی در پرستاران زن است.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که قلدری می تواند با تقویت عاطفه منفی عاملی برای افزایش شکایات روان تنی در پرستاران زن باشد.
    کلیدواژگان: بیمارستان، پرستاران زن، شکایات روان تنی، عاطفه منفی، قلدری
|
  • Atena Mir Rajaee, Ali Mashhadi *, Zohre Sepehri Shamloo, Soodabeh Shahidi Sales Pages 1-7
    Introduction
    Nursing is known as a stressful job that can seriously endanger the health of nurses. This study was performed with the purpose of examining the effectiveness of mindfulness-based stress reduction on perceived stress, resilience and quality of life in nurses.
    Methods
    In a quasi-experimental design with pre-test and post-test, using available sampling, 22 nurses were selected according to the inclusion criteria and randomly divided to two groups, intervention and control group (11 nurses each group). The intervention consisted of eight 2-hour sessions of mindfulness-based stress reduction treatment conducted only for the experimental group. The participants in pre-test and post-test were examined by the Perceived Stress Scale (PSS) of Cohen, Coner and Davidson Resilience Scale (CD-RSC) and short form of quality of life questionnaire (SF-36). Data were analyzed by SPSS software version 19 using analysis of covariance.
    Results
    The intervention group showed a significant increase in quality of life in the mental health component compared with the control group (P 0.05).
    Conclusions
    Mindfulness-based stress reduction can be effective for promoting the mental health factor of the life quality in nurses.
    Keywords: Mindfulness-Based Stress Reduction, Perceived Stress, Resilience, Quality of Life, Nurses
  • Saeed Rezayi *, Minoo Rezayi Pages 9-15
    Introduction
    The purpose of this study was to develop mind reading skills training program and study its effectiveness on empathy and systematic quotient of High Functional Autistic children (HFA).
    Methods
    The present study had an experimental design with pre-test and post-test with a control group and the aim was to perform an applied research. Of the total target population of children with high-functioning autism, 16 available samples were selected and randomly divided to two groups, experimental (n = 8) and control (n = 8). Auyeung’s Empathy and the systematic questionnaire were applied for assessment of empathy and systematic quotient.
    Results
    The results showed that theory of mind training program, significantly (p
    Conclusions
    Regarding the effectiveness of mind-reading program for enhancing empathy, the systematic use of the program in rehabilitation centers for people with autism disorders is recommended. Although for the application of this intervention program, further investigations are needed.
    Keywords: Mind Reading Skills, Empathy Quotient, Systematic Quotient, High Functional Autistic Children
  • Mitra Goli, Sadat Bagher Maddah *, Asghar Dalvandi, Mohammad Ali Hosseini, Mehdi Rahgozar Pages 16-21
    Introduction
    Successful aging is a positive feeling satisfied with the past and present life. Spiritual health is one of the factors that may be associated with successful aging. The aim of this study was to determine the relationship between successful aging and spiritual health of the elderly in Tehran city.
    Methods
    This study was a correlational study conducted in 2016. Participants were 112 elderly people in Tehran city, who were selected by multistage cluster sampling. The data were collected by demographic form, Jarel spiritual health and successful aging questionnaire. Data was analyzed using PASW software and through descriptive statistics, independent T test, ANOVA, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis.
    Results
    The results of this study showed that there was a significant correlation between successful aging and spiritual health. Results of the regression analysis for predicting successful aging based on spiritual health showed that spiritual health in relation to others was able to explain 9% of the changes in successful aging.
    Conclusions
    Successful aging is associated with spiritual health in relationship with others, and those interventions which are focused on education and spirituality can further enrich aging period.
    Keywords: Elder, Successful Aging, Spiritual Health
  • Mansoor Bayramy, Shirin Zeinali *, Miad Asfoori, Ali Esfahani Pages 22-28
    Introduction
    Leukemia is one of the cancers affecting coping style and adjustment of patients. This study aims at investigating the efficacy of group logo therapy on Coping Strategies with Stress and adjustment toward illness in leukemic patients and comparing the results to those of control group
    Methods
    This study is a semi-experimental research based on pre-test and post-test with a control group. Research population consists of all leukemia patients, having referred to Shahid Ghazi Hospital in 2015. From the above-mentioned population, 33 subjects have been selected through available non-random sampling and then Subjects have been randomly divided into two experimental (17 individuals) and control groups (16 individuals). Then, subjects in the experimental group were trained for “logo therapy” in 10 sessions. Subjects in control group did not receive any training. Subjects in both experimental and control groups answered strategic questionnaires of coping style and adjustment before and after treatment. The data were analyzed by the descriptive statistics and t-tests using SPSS (v. 17) software.
    Results
    Our findings showed that the two groups have similar demographic characteristics. The mean problem solving coping style of the intervention and control groups are 62.1 ± 7.6 and 29.5 ± 7.6, respectively. Also, their difference is statistically significant (P
    Conclusions
    This finding confirms that logo therapy could result in meaning of life in leukemia patients and it results in better coping style and adjustment.
    Keywords: Leukemia, Problem Solving Coping Style, Adjustment, Logo Therapy
  • Alireza Dashti Dehkordi, Hojatallah Yousefi *, Jahangir Maghsoudi, Masoud Etemadifar Pages 29-35
    Introduction
    Multiple Sclerosis is a chronic disease of the Central Nervous System (CNS). It is widely accepted that this disease might be related to several psychiatric disorders, especially depression. The purpose of this research was to evaluate the effect of motivational interviewing on depression of patients with multiple sclerosis referring to Isfahan Alzahra Hospital.
    Methods
    This was a quasi-experimental study conducted on control and intervention groups with before and after design. Sixty patients with multiple sclerosis were selected by convenience sampling from patients referred to Isfahan Alzahra University Hospital MS clinic, in 2014, and were randomly allocated to control and intervention groups. Motivational interviewing sessions were performed for the intervention group for three weeks, one hour depression. Data were collected before and one month after the intervention using Beck Depression Inventory (BDI). Data were analyzed with the SPSS software, using independent t-test, paired t-test, Mann-Whitney and Chi-squared test.
    Results
    After the intervention, the mean depression in the intervention group decreased from 28.42 ± 14.5 to 21.08 ± 7.2, showing a significant decrease in patients’ depression levels (P 0.05). The score of depression disorder after the intervention in patients of the intervention and control groups was significantly different (P
    Conclusions
    Our research findings indicated the efficacy of motivational interviewing for reducing depression of patients with multiple sclerosis disease suggesting its application to other chronic diseases.
    Keywords: Motivational Interviewing, Depression, Multiple Sclerosis
  • Masoumeh Gheibizadeh, Parand Pourghane *, Homa Mosaffa Khomami, Fatemeh Heidari, Zahra Atrkar Roushan Pages 36-43
    Introduction
    Elderly when faced with different types of stressors, employ various coping strategies that are associated with different consequences for their physical and mental health. This study aimed to identify the stressors and coping strategies were employed in Elderly of East of Guilan.
    Methods
    This study was cross-sectional correlational-analytic. In this study, 124 elderly over 60 years old randomly selected from East Guilan’s Retirement Centers and their demographic factors, stressors in elderly and coping strategies examined using Endler and Parker questionnaire. Collected data were analyzed using SPSS 18 software and t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, Mann-Whitney U tests.
    Results
    The results showed that the most frequent stressor is related to the empty nest (766.5 ± 81.26) and women reported more stress than men did (144.10 ± 26.495). The most used coping strategy by studied elderly was emotion-focused strategy (129.10 ± 69.51).
    Conclusions
    In this study, the most stressor was the empty nest; the most used coping strategies were emotion-focused, and running away from the problem. Therefore, due to the need to take appropriate coping strategies in older people, paying attention to this valuable group of society and also organizing education and counseling programs for these people and their families is important.
    Keywords: Stressors, Coping Strategies, Elderly, Retirement
  • Jamil Sadeghifar, Tahere Mehrabiyan * Pages 45-51
    Introduction
    Kidney disease is one of the most common diseases in people that leads to emotional problems such as stress, anxiety and depression. The purpose of this study was to predict of the amount of depression, anxiety and stress based on spiritual components in hemodialysis patients in Ilam province.
    Methods
    In this research, which was carried out with the correlation method, 150 hemodialysis patients were selected and then subjected to the study by means of available sampling. Three questionnaires regarding depression, anxiety, stress, prayer and spiritual health were used as a means of data collection. In this research, dimensions of prayer and spiritual health were considered as a predictors and emotional components were considered as a dependent variable. The data were analyzed by R Pearson correlation coefficient and multiple regressions analyzes.
    Results
    The results of the study revealed that there are significant negative relationships between all dimensions of prayer and depression and stress, while there are also significant negative relationships between a dimensions of prayer except pray frequency and anxiety (P
    Conclusions
    Spiritual components are correlative with patient's emotional component. Thus, religious beliefs can be used to improve hemodialysis patients’ health.
    Keywords: Depression, Anxiety, Stress, Spirituality, Hemodialysis Patients
  • Mohsen Golparvar *, Golnar Khatonabadi Pages 52-59
    Introduction
    The current research was administered with the aim of studying the structural model of the relationship between bullying in hospital environments and negative effect and psychosomatic complaints.
    Methods
    The research method was correlational and the statistical population comprised of female nurses of a public sector hospital in Esfahan city during year 2015, amongst which two 243 nurses were selected by accessible sampling. Research instruments were the bullying questionnaire, negative affect questionnaire, and psychosomatic complaints questionnaire. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and Structure Equation Modeling (SEM).
    Results
    Results indicated that, there is a positive and significant relationship between six components of bullying with negative affect and psychosomatic complaints. The results of Structure Equation Modeling (SEM) revealed that bullying both directly and indirectly (through negative effect) has a significant relationship with psychosomatic complaints. In other words, negative affect is a partial mediator of the relationship between bullying and psychosomatic complaints in female nursing staff.
    Conclusions
    The results of this study showed that bullying through reinforcing negative effect can increase psychosomatic complaints of female nurses.
    Keywords: Bullying, Hospital, Negative effect, Psychosomatic Complaints, female Nurses