فهرست مطالب

هستی و شناخت (نامه مفید) - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1396)

نشریه هستی و شناخت (نامه مفید)
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ملک محمدی صفحه 3
    هدف این مقاله روشن کردن معنا/معانی واژه فوسیس (طبیعت) در تفکر یونانی آغازین، با بررسی و تحلیل کاربردهای آن یا شواهد موجود در نوشته های کهن یونانی اعم از فلسفی و غیر آن است. اهمیت یافتن معنای واژگان و تاثیراتی که در جلوگیری از ایجاد مغالطات و بدفهمی های اساسی می تواند داشته باشد، اندک نیست؛ به ویژه زمانی که با پاره هایی به جا مانده از نوشته های کهن مواجه باشیم، این کار با برشمردن تمام معانی آن کلمه، می تواند ما را به مقصود اصلی نویسنده نزدیک تر کند. در این جا نخست به اختصار تفاسیر مختلفی که معنای واحدی برای فوسیس برمی شمارند، بررسی شده اند. سپس با استناد به متون دست اول، گستره معنایی فوسیس و تعدد معانی ممکن آن نشان داده شده و کوشش شده است که مهم ترین شواهد کاربرد فوسیس با در نظر گرفتن سیاق، به دقت ترجمه و تفسیر شود. در پایان، آن رویکردی که معنای واحد یا محدودی برای فوسیس برمی شمارد، رد شده است.
    کلیدواژگان: تفکر یونانی آغازین، فوسیس (طبیعت)، فلسفه پیش سقراطی
  • سید محمد انتظام صفحه 21
    تعریف به ذاتیات طیف وسیعی از تعریفات منطقی را شامل می شود. ذاتیات در تعریفات حدی (اعم از حد تام و ناقص) و تعریفات رسمی (اعم از رسم تام و بعضی از رسم های ناقص) و بعضی دیگر از اقسام تعریف که در این مقاله به آن ها اشاره خواهد شد، حضور دارند. کارایی تعریف به ذاتیات به پذیرش پیش فرض هایی بستگی دارد که یا از دانش فلسفه وام گرفته شده اند و یا باید در آن دانش اثبات شوند. در این مقاله پس از بیان انواع تعریف در دانش منطق، این پیش فرض ها بررسی شده اند و با نقد آن ها، کارایی تعریف به ذاتیات نقد شده است.
    کلیدواژگان: تعریف به ذاتیات، تعریف حدی، تعریف رسمی، تعریف ماهوی، تعریف وجودی
  • فاطمه فرهانیان صفحه 41
    ویتگنشتاین در آخرین اثر خود با عنوان در باب یقین به تحلیل شناخت می پردازد. او با این ادعای مور مخالفت می کند که «من می دانم این یک دست است». به اعتقاد ویتگنشتاین، کاربرد واژه شناخت، شرایطی دارد و اگر قضیه ای فاقد این شرایط باشد، نمی توان درباره آن ادعای شناخت کرد. قضایای مور نیز شرایط شناخت را ندارند. بنابراین، نمی توان واژه شناخت را برای آن ها به کار برد و کاربردش در این موارد نادرست و بی معنا است. اما عدم شناخت این قضایا به معنای راه یافتن شک، اشتباه و جهل در آن ها نیست؛ بلکه به معنای یقینی بودن آن هاست. آن ها همراه با قضایای تجربی بسیاری جهان تصویر ما را تشکیل می دهد. جهان تصویر مبنا و پایه یقینی تمام شناخت های ما است که اساسا از سنخ شناخت نیست؛ بلکه بیش تر با عمل پیوند دارد. بدین ترتیب، نه تنها شک به هیچ وجه در جهان تصویر راه ندارد، بلکه تنها شک بر اساس این مبانی یقینی، معنادار است.
    کلیدواژگان: ویتگنشتاین، شناخت، یقین، جهان تصویر، شک
  • مریم عسگری ، نرگس نظرنژاد صفحه 61
    موریس مرلو پونتی از تاثیرگذارترین پدیدارشناسان فرانسوی قرن بیستم است. او در پدیدارشناسی خود، در صدد دست یابی به ذات ادراک حسی انسان است. انسان در پدیدارشناسی او سوژه ای بدن مند است که به همراه سایر سوژه ها در جهان زندگی می کند. پژوهش حاضر بر اساس دیدگاه موریس مرلو پونتی، به بررسی پدیدارشناسی فضای مجازی می پردازد. با توجه به پدیدارشناسی مرلو پونتی، سوژه بدن مند به ادراک حسی در فضای مجازی پرداخته، معناهای موجود در این جهان مدرن را دریافت می کند. همچنین امکان درک متقابل از طریق فضای مجازی برای سوژه ‎های حاضر در روابط مجازی وجود دارد؛ چراکه برای مثال، رنج کشیدن از درد از دیدگاه مرلو پونتی، خصلت مشابهی میان همه سوژه های بدن مند است. بنابراین، سوژه های بدن مند با مشاهده فیلم و عکس و… از فردی که از طریق فضای مجازی با او آشنا شده اند، می توانند احساس وی را درک کرده و با او همدلی و همدردی کنند. گسترش روابط انسانی و ابزارهای مدرن موجب شده تا برخی از محدودیت های زندگی انسان ها پیش از به وجود آمدن فناوری های مدرن کنونی مرتفع شود، اما سوژه بدن مند در جهان مدرن کنونی بر اساس دیدگاه مرلو پونتی، همچنان در حصار مکان و زمان است؛ چراکه انسان، سوژه ای بدن مند بوده و باید محدودیت های ناشی از بدن مند بودن را در جهانی مدرن پذیرا باشد. همچنین طبق دیدگاه مرلو پونتی، سوژه بدن مند حاضر در فضای مجازی، در حصار شبکه ارتباطی خود با دیگر سوژه ها است و این امر، خود مانعی است در برابر آزادی مطلق برای انسان کنونی.
    کلیدواژگان: پدیدارشناسی، موریس مرلو پونتی، فضای مجازی، سوژه های بدن مند دیگر، آزادی
  • عبدالرحیم سلیمانی صفحه 83
    متکلمان مسلمان عموما نخستین تکلیف انسان را تامل درباره خدا دانسته اند. متکلمان اشعری این تکلیف را نقلی و برگرفته از آیات و روایات و نیز اجماع، و متکلمان معتزله و امامیه آن را عقلی دانسته و دو برهان برای آن اقامه کرده اند؛ یکی «دفع ضرر محتمل» و دیگری «وجوب شکر منعم». مدعای ما در این نوشتار این است که ادله هر دو طرف ناتمام است و نخستین تکلیف انسان، نه «خداشناسی» ، بلکه «خودشناسی» است؛ و این تکلیف، عقلی است؛ چراکه عقل حکم می کند برای رساندن خود به کمال و سعادت، شناخت خود ضروری است و البته برای خودشناسی در گام های بعدی، نوبت به شناخت مسائل اساسی دیگر می رسد. مطابق سخن مشهور، خداشناس مدعی است و اگر نتواند مدعای خود را اثبات کند، مدعای ملحد اثبات می شود؛ اما طبق سخن دوم، همه انسان ها مدعی هستند و هر یک باید خویشتن را تبیین کنند و با عجز یکی مدعای دیگری اثبات نمی شود.
    کلیدواژگان: انسان، نخستین تکلیف، خداشناسی، خودشناسی
  • اسماعیل نوشاد، مرتضی حاج حسینی صفحه 101
    از آغاز جنبش های مانوی و مزدکی و تشکیل طبقه دهقانی و همچنین مهاجرت مسیحیان نسطوری به شاهنشاهی ساسانی، می توان تنش شبکه هایی ایدئولوژیک را با سیاست و اقتصاد حاکم دنبال کرد. این جریان ها پس از فراز و نشیب های بسیار، سرانجام در قرن دوم هجری به نهضت ترجمه عربی منتهی شد. ظهور اسلام منجر به از بین رفتن کاست های نفوذناپذیر جامعه ساسانی شد و همین امر کمک شایانی به توسعه علوم کرد و کتاب ها از گوشه خزانه های سلطنتی به کتابخانه ها منتقل شد. این نهضت به هیچ عنوان خنثی نبود و جریان ها و طبقات دخیل در شکل گیری آن، باعث هدایت هدفمند و سرانجام گونه خاص فلسفه و علوم اسلامی شدند. از مکاتب فکری ناهمسو با سیاست حاکم که «زنادقه» نام گرفتند، تا مکتب فلسفی منطقی بغداد و فلسفه تاویل گرای باطنیان اسماعیلی، همگی به نحوی ریشه در این تنش ایدئولوژیک طبقاتی حاکمیتی داشته اند. در نهایت، این فارابی بود که همه این جریان ها را در ساختاری واحد با عنوان فلسفه اسلامی، عرضه کرد.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، نهضت ترجمه، شاهنشاهی ساسانی، دهقانان، دبیران، نسطوریان، حرانیان
|
  • Ali Malek Mohammadi Page 3
    The purpose of this article is to clarify the meaning/s of φύσις (nature) in Early Greek Thought by examining and analyzing its usages or the extant evidence in ancient Greek literature – whether it is philosophical or not. The importance of finding the meaning of words and the influences which it could have on avoiding making fallacies and fundamental misunderstandings is not trivial. Especially, when we deal with fragments, it can bring us nearer to the author/writer’s real intention. First, I briefly discuss the different interpretations which attribute a single meaning to φύσις. Then, based on primary sources, I show the semantic scope of φύσις and its several possible meanings. Here, I try to exactly translate and interpret the most important evidence of the usage of φύσις, considering their contexts. Finally, I reject that approach which attributes a single or limited meaning to φύσις.
    Keywords: Early Greek Thought, ????? (Nature), Pre-Socratic Philosophy
  • Seyed Mohammad Entezam Page 21
    Genus-differentia definition (which tries to give essence of a term) involves a wide range of logical definitions. Essentials, which refer to terms related to essence, (and include perfect and imperfect ones), can be seen not only in genus-differentia definitions but also in description kind (also perfect and imperfect) and others that will be mentioned in this paper. Efficiency of genus-differentia definition depends on accepting presupposed terms which are borrowed from philosophy or to be demonstrated upon it. After stating a variety of definitions from logical point of view, in this paper, the presupposed terms has been overviewed and genus-differentia definition has been criticized.
    Keywords: Genus-Differentia Definition, Definition upon Essence, Definition upon Description, Essential Definition, Existential Definition
  • Fatemeh Farhanian Page 41
    Through his last writing, A Book on the Certainty, Wittgenstein analyzes the concept of knowledge. He disagrees with the Moor’s idea that says “I know this is a hand.” From Wittgenstein’s viewpoint, the concept of knowledge has its own conditions and qualifications; without them the knowledge is not reachable. Therefore, since the propositions indicated by Moor miss those qualifications, the concept of knowledge based on those propositions is incorrect and meaningless. For Wittgenstein, the inability to apply the concept of knowledge for those propositions does not bring about uncertainty, fault or ignorance, but it secures the notion of certainty. Those prepositions, besides many experimental prepositions, illustrate our world- image. Our world- image is the basis of our certain knowledge which is not in the form of the concept of theoretical knowledge but it is in the form of the concept of practical knowledge. Consequently, not only doubt and uncertainty do not belong to the realm of the world- image, but also based on this form of certain concept the concept of uncertainty can have a meaning.
    Keywords: Wittgenstein, Knowledge, Certainty, World- Image, Doubt, Uncertainty
  • Maryam Asgari , Narges Nazarnejad Page 61
    Maurice Merleau-Ponty is one of the most influential French phenomenologists of the twentieth century. In his phenomenology, he seeks to achieve the essence of human sensory perception. In his phenomenology, human is the embodied subject that lives with other subjects in the world. The present study, based on Maurice Merleau-Ponty's view, explores the phenomenology of cyberspace. According to Maurice Merleau-Ponty 's phenomenology, the embodied subject is devoted to sensory perception in cyberspace and receives the meanings from this modern world. There is also the possibility of mutual understanding through cyberspace for subjects present in virtual relationships. For example, suffering from pain in the Maurice Merleau-Ponty 's view is a similar feature between all the body subjects. Therefore, embodied subjects can see and feel empathy with him through watching a movie and a photo, and from someone who has been introduced to him through cyberspace. Although the expansion of human relationships and modern tools has led to some of the limitations of the lives of humans before the emergence of modern technologies, but the embodied subject in the modern world, based on the Merleau-Ponty's viewpoint, remains in the fence of time and place. Because human is an embodied subject and must accept the limitations of having body in the modern world. According to Merleau-Ponty's view, the embodied subject is in the fence of its communication network with other subjects, and this is a barrier against uninterrupted freedom for the present human being.
    Keywords: phenomenology, Maurice Merleau-Ponty, cyberspace, other embodied subjects, freedom
  • Abdolrahim Soleimani Page 83
    Muslim theologians generally believe that the first duty of a man is reflecting on God. Ash'ari theologians think that this duty has been tradition and driven from Qur'anic verses and hadiths and Ijma' (consensus), but in Mu'tazilites theologians' view, this duty is based on reason and they adduced two arguments in this regard; first, “probable harm” and second, “necessity gratitude to the Blessing Giver”. This paper claims that arguments of both parties are incomplete, and the first duty of man, is "self knowledge" not" knowing God or theology ". It is a rational duty because that is reasonable to achieve perfection and prosperity, self-Knowledge is essential, of course, in self-knowledge; in next steps knowing other fundamental issues come in turn. It is known that theologian is claimer and if he fails to prove its claim, the claim of atheist will necessarily be proved but according to the second argument all human are accounted a claimer and every party has to represent its explanation regarding its claim and incapability of one party in proving its claim would not mean that other party's claim to be proven.
    Keywords: The Primary Obligation of Man, Knowing God or Theology, Self-Knowledge
  • Esmaeil Noshad , Morteza Hajhosseini Page 101
    From the beginning of the Manichaean and Mazdaki movement and the formation of a peasant class as well as the migration of Nestorian Christians to the Sassanid Empire, one can follow the tensions of the ideological networks with the ruling politics and economy. After the ups and downs, these movements led to the Arabic translation movement in the second century AD. The advent of Islam led to the disappearance of the impenetrable cassettes of the Sassanid community, and this contributed greatly to the development of science and the books were transmitted from the corners of the royal treasuries to the libraries. This movement was by no means neutral, and the movements and classes involved in it led to the purposive guidance and ultimately conduction of a particular type of philosophy add Islamic sciences. From schools that were incompatible with the ruling politics, called heretics, to the school of Logical philosophy of Baghdad and the Isma`ilist philosophy all rooted in a class-dominated tension. Eventually, it was Farabi who presented all these movement in a single structure known as Islamic Philosophy.
    Keywords: Islamic Philosophy, Translation Movement, Sassanid Empire, Dihg?n?n, Dabbir?n, Nestorians, Harr?ni?n