فهرست مطالب

نشریه مطالعات رسانه ای
پیاپی 21 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حبیب صبوری خسروشاهی، نسرین آذرگون * صفحات 1-17
    پژوهش حاضر تحت عنوان " تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی (فیس بوک) بر هویت اجتماعی" در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد90 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند، انجام گرفته است. این پژوهش به دنبال بررسی - تهران شرق، که در سال تحصیلی 91تاثیر میزان حضور در فیس بوک و نوع استفاده از آن در ابعاد چهارگانه هویت اجتماعی (هویت قومی، دینی، ملی و جهانی) می باشد .روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد . که پرسشنامه ها بین 250 نفر ازدانشجویانی که بصورت کاملا تصادفی به عنوان نمونه از سه دانشکده فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه انتخاب شدند، توزیعگردید. چهارچوب نظری تحقیق ملهم از نظریات استوارت هال، جنکینز، گیدنز، برگر و کاستلز میباشد. نتایج حاصل از این بررسینشان داد که رابطهی میان هویت قومی، دینی، ملی و جهانی با میزان استفاده از فیسبوک مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، فیس بوک، هویت قومی، هویت دینی، هویت ملی، هویت جهانی
  • بهاره بخشی، احمد شهیدیان *، مریم خرسند صفحات 21-28
    موسسات ارتباطی کشورهای پیشرفته و اروپایی با استفاده از قوانین و مقررات اقتصادی، تئوری های مدیریتی و اقتصادی و ارتباطی وشرایط موجود جامعه به ایجاد یک رسانه قدرتمند در جهان امروز پرداختهاند و در حفظ، توسعه و در نهایت رشد اقتصادی آن گامهای موفقی را برداشتهاند. در ایران نیز برخی مطبوعات و رسانه ها به صورت موسسه اداره میگردند،که بهبود نحوه مدیریت اینموسسات در ایران منوط به استفاده از الگوهای خارجی بومیسازی شده میباشد. از اینرو در این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشبه بررسی تطبیقی نحوه مدیریت و فعالیت اقتصادی 30 نشریه برتر جهان از نظر تیراژ پرداخته شده است. نتایج این بررسی نشانگر آناست که بین نوع مالکیت روزنامه و راه های انتخابی برای مقابله با بحران اقتصادی در روزنامه رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین بهمنظور ایجاد امنیت اقتصادی نشریه های ایران، بایستی تسهیلاتی جهت حضور این نشریه ها در بورس از سوی سازمان خصوصیسازی ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه گردد.
    کلیدواژگان: موسسات مطبوعاتی، مدیریت رسانه، اقتصاد رسانه
  • نسترن خواجه نوری* صفحات 33-44
    سکنی گزیدن در جامعه ای چند فرهنگی که متشکل از ملیت ها و قومیت های مختلف است با چالش هایی روبروست . این مهم درحالی است که بشر به منظور برخورداری از حق حیات و رفاه اجتماعی همواره درصدد یافتن راه ها و روش هایی است که او را در اینراستا یاری کند. حقوق شهروندی از جمله حقوقی است که به منظور تضمین این مهم وضع گردیده و به تبع آن برخورداریشهروندان از امکانات برابر و مساوی تضمین می شود. با توجه به افزایش میزان مهاجرت به طور کلی و مهاجرت درصد بالایی ازایرانیان به طور خاص، این تحقیق بر آن است تا رفتار رسانه ای مهاجران ایرانی را در محیطی به لحاظ فرهنگی چندگانه بررسی کند .بدین منظور کشور کانادا و شهر تورنتو به عنوان شهر و کشوری چند فرهنگی انتخاب و رفتار رسانه ای مهاجران ایرانی با در نظر داشتنحقوق شهروندی آنان و تلفیق دو رویکرد مخاطب و رسانه محور مورد مطالعه قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: چندگانگی فرهنگی، حقوق شهروندی، تنوع قومیتی، رسانه های چندفرهنگی، رسانه های قو میتی، رسانه هایزبان سوم، مخاطب محور، رسانه محور
  • روح الله احمدزاده، محمدرجب فرهمند * صفحات 45-55
    پژوهش پیش رو با هدف بررسی نحوه چینش اخبار در بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما نگاشته شده است ، وازجمله اهداف مهم واساسی این بخش خبری پوشش کامل رویدادهای منطقه اطلاع رسانی،آگاهی بخشی و بسترسازی برای توسعه همه جانبهاست.واحد های اطلاعات و اخبار مهمترین نقش را در اجرای این اهداف بر عهده دارند و موفقیت آنها متناسب با نحوه ی تولید وارسال پیام متفاوت است. روش تحقیق تحلیل محتوا می باشد و اعضای نمونه در این تحقیق بخش های خبری 20:30 است که به صورت روزانه در ساعات معین در بازه زمانی مردادماه سال 1391 از شبکه دو پخش گردید. روش نمونه گیری در این تحقیق روشتجزیه SPSS کل شماری است. در مجموع 332 خبر کدگذاری شده تحلیل شده است. داده های کدگذاری شده از طریق نرم افزارو تحلیل شده است و نتایج آن در دو قالب توصیفی و تبیینی با عنوان جداول فراوانی و جداول تحلیلی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: شبکه دو سيما، اطلاع رساني و خبر 20:30
  • سمیه تاجیک اسماعیلی، ماندانا صنیعی، محمد صادق اسدی رازی * صفحات 57-67
    ابزار یا رسانه تبلیغاتی مهم ترین رکن در هر فرایند تبلیغاتی برای تاثیرگذاری بر مخاطب است. این مقاله به بررسی و شناسایی موثرترینابزارهای تبلیغاتی از نگاه خریدران داخلی برای مهم ترین کالای هنری  صنعتی ایران، یعنی فرش دست باف، می پردازد . روش اینپژوهش توصیفی است و برای اجرای آن از روش پیمایشی با استفاده از پرسش نامه بهره گرفته شد.بر اساس نتیجه های حاصل از داده های پژوهش می توان گفت که تبلیغات شفاهی، یعنی گفتگو با خانواده و دوستان و آشنایان وهمچنین نمایشگاه فروش فرش دست باف، از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی فرش دست باف است و تلویزیون در جایگاه سوم قرار دارد .این موضوع نشان می دهد که قدیمی ترین نوع ابزار تبلیغ فرش یعنی ارتباط رو در رو همچنان موثرترین آن است. ابزارهای دیگر تبلیغفرش دست باف نیز با درصدی پایین تر از این سه مورد در رده های بعدی قرار می گیرد. داده های پژوهش نشان می دهد که میزان اعتمادپاسخگویان به ابزارهای تبلیغ با میزان تاثیر این ابزار بر مخاطب نسبتی مستقیم دارد، یعنی هر چه مخاطبان اعتماد بیشتری به این ابزا ردارند، بیشتر نیز از آن تاثیر می پذیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که اکثر پاسخگویان به فرش دست باف ایران علاقه مندند ولیتقریبا نیمی از ایشان از ویژگی ها و مزیت های فرش دست باف آگاهی دارند. این موضوع آشکار می کند که دو بعد از سه بعد اولویتعموم در میان اکثر پاسخ دهندگان دارای اهمیت است. بررسی اولویت رسانه نیز نشان می دهد که بسیاری از پاسخگویان به مقدار کم وخیلی کم با تبلیغات فرش دست باف در رسانه ها روبه رو شده اند، بنابراین می توان گفت که تبلیغ فرش دست باف در اولویت رسانه قرارندارد. داده های به دست آمده ضمن تایید فرضیه های پژوهش نشان از معنادار بودن رابطه بین ابزارهای تبلیغ با ترغیب خریدار برایخرید فرش دارد، ولی قدرت این رابطه در میان ابزارهای گوناگون متفاوت است.
    کلیدواژگان: فرش دست باف، تبلیغات، ابزارهای تبلیغ، خریدار فرش، اعتماد
  • لیلا نیرومند* صفحات 69-78
    اثرگذاری بر مردم و ارباب رجوع و علاقه مند کردن به سازمان و حفظ وفاداریشان در سال های متمادی از طرق گوناگون مانند حفظکیفیت ارائه خدمات، انگیزش و تعهد کارکنان به سازمان و... قابل حصول خواهد بود. توسعه و تقویت واحد روابط عمومی و ایجادتعادل مناسب در سازمان ها و آموزش مستمر مدیران و کارکنان در این زمینه در توفیق سازمان و تحقق هدف ها بسیار موثر است. دراینتحقیق سعی بر آن است که وضعیت اطلاع رسانی روابط عمومی ها درواحدهای دانشگاه آزاداسلامی واقع در استان تهران موردبررسی قرار گیرد و مشخص شود که میزان رضایت کارکنان و اعضای هئیت علمی از نحوه اطلاع رسانی روابط عمومی ها به چه میزانمی باشد.
    کلیدواژگان: روابط عمومی، سواد رسانه ای، اطلاع رسانی
  • نازنین ملکیان*، آنی میرزاخانیان، سیدرضا هاشمی زاده صفحات 79-89
    این مقاله به بررسی رابطه استفاده از پیام کوتاه با ارتباطات میان فردی جوانان پرداخته است. از وسیله های نوین ارتباطی که هم اکنونبه شکلی وسیع در همه لحظات زندگی انسان ها دیده می شود، تلفن همراه است. از امکانات تلفن های همراه که بسیار مورد استقبالقرار گرفته امکان ارسال و دریافت پیامک در همه ساعات شبانه روز است. دلایلی از قبیل صرفه اقتصادی ، امنیت نسبی فضای پیامکوتاه، نیاز روحی جامعه به تفریح و تفنن، کارکرد پیام رسانی و ایجاد ارتباط انسانی و. . . ازعمده ترین علت هایی است که باعثاستفاده از پیامک در ارتباطات میان فردی شده است. بررسی رابطه پیامک با ارتباطات میان فردی جوانان، اهمیت بسیاری دارد ، چونآنها عمده ترین مصرف کنندگان سامانه پیام کوتاه هستند. از جمله مهمترین نظریه های استفاده ش ده در این مقاله نظریه استفاده ورضایتمندی در استفاده از کاربرد پیام کوتاه در ارتباطات و وابستگی مخاطبان است . در این پژوهش از روش پیمایش و تکنیکدر تحلیل داده ها و اطلاعات و از آزمون دی SPSS پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه 350 نفر از جوانان می باشند. از نرم افزارنیز برای بررسی رابطه آماری داده های تحقیق بهره گرفته شده است. مهمترین نتایج به دست آمده از این پژوهش D Samers سامرزبه شرح زیر می باشد:جوانان هر چه بیشتر از پیامک استفاده کنند ارتباطات میان فردی رو در روی آنها (چهره به چهره ) کمتر می شود. ارتباطات میان فردیسنتی (کلامی و غیرکلامی، زبان بدن و مواجهه فیزیکی) کم شده و گونه جدیدی از ارتباطات میان فردی با ماهیت نوشتاری و مبتنیبر پیام های کوتاه و ابزارهای تکنولوژی پدیدار شده است.استفاده از پیام کوتاه، ارتباطات میان فردی با دوستان را افزایش داده است. افزایش سطح ارتباطات میان فردی آنها با دوستان حاکی ازآن است امتیازات و ویژگی های پیام کوتاه از قبیل خصوصی بودن، عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و. . . سبب گرایش جوانان بهاستفاده از پیام کوتاه در ارتباط با دوستان شده است.استفاده از پیام کوتاه، ارتباطات جوانان با جنس مخالف را افزایش داده است. پیش از این معیار ارتباط با جنس مخالف دارای تعریفمشخصی مانند دیدار، همراهی و. . . بود اما پیام کوتاه به علت خصیصه های متنوع و حذف زمان، مکان و. . . جایگاه ویژه ایی در روابطبین جنسیتی پیداکرده است.
    کلیدواژگان: پیام کوتاه، جوانان، ارتباطات میان فردی، تلفن همراه
  • نسیم مجیدی قهرودی، علی گرانمایه پور، سمیرا بخشنده * صفحات 91-102
    این مقاله بر گرفته از رساله دوره کارشناسی ارشد با موضوع "بررسی تفاوت در مهارت های ارتباطی کارکنان و نقش آن در رضایتشغلی آنها در محیط کار" است. روش این پژوهش پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است جامعه آماری این تحقیقکارکنان زن و مرد موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران و بر توانایی و اعتماد به نفس ما می افزاید و استعدادها و دستاوردهای ما را نمایان می کند . دربه کارگیری این مهار ت ها بی شک میان زنان ومردان تفاوت وجود دارد و همین تفاوت های ادراکی و گفتاری بین آنهاست که مسیرارتباطات آنها درهمه عرصه ها به ویژه در سازمان دگرگون می سازد. حال می توان گفت که چرا مهارت های ارتباطی زنان و مردان درمحیط کار متفاوت است و این تفاوت ها در رضایت شغلی چه نقشی دارد.بررسی ها نشان داد مردان نسبت به زنان در محیط کار صمیمی ترند و اعتماد به نفس، رودربایستی و قدرت کلامی بیشتر و رک گوترند.تمایل بیشتری به کار گروهی دارند و کمتر به همکاران خود اعتماد می کنند و تمایل کمی به ارتباط با همکاران هم جنس دارند. بیشترارتباطات رودررو و قادرند با تکرار منظور خود را به دیگران بفهمانند و اعتقاد بیشتری به موثر بودن حرکات بدن دارند و در حیطهکاری خود نسبت به کار و امکانات رضایت و از حقوق خود اظهار نارضایتی کرده اند و دارای سازگاری بیشتری با وظایف محولههستند. در مقابل زنان حساس تر، مسئولیت پذیرتر و دارای هوش هیجانی بیشتری می باشند. توجه بیشتری به حفظ حریم شخصی دارند واز حرکات دست بیشتر استفاده می کنند. آنها نسبت به پوشش خود در سازمان رضایت کمتر و در برابر تغییرات سازمان مقاومتکمتری از خود نشان می دهند. رفتار مدیر با زیردستان برایشان مهم و از انجام کارهای یکنواخت بیشتر بیزارند و به هنگام بروز مشکلبیشتر از همکاران خود پشتیبانی می کنند. در نتیجه می توان به تفاوت در مهارت های ارتباطی زنان و مردان در محیط کار پی برد.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، زن و مرد، تفاوت در مهارت های ارتباطی زن و مرد، سازمان، رضایت شغلی
  • مهناز ظاهری* صفحات 103-109
    اولین قدم توسعه وگسترش هر کشوربیشتر بر پایه دانش وعلوم ارتباطات اجتماعی است، در جهان امروز پیشرفت علوم و فناوری حدومرزجغرافیایی را از کشورها برداشته، فرهنگ وعلم دانش بشر به راحتی برای همگان قابل دسترس است ، اهمیت تعامل ومناسباتمیان کشورها لازمه شناخت شرایط، ابعاد مختلف ارتباطات در تمامی سطوح را فراهم می سازد. همچین ویژگی های تعامل ومناسبات ،شناخت وانتظارات متقابل است، ازآنجا که رسانه ها منعکس کننده آراواطلاعات فرهنگی ودانستنی های گوناگون از هر جامعه می باشندوبا بررسی آنها می توان به عناصر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بین جوامع پی برد.این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا ورویکرد آن از نوع استنباطی است وواحد تحلیل محتوی خبر ها بودو جامعه آماری کلیهشماره های نشریه های ومجلات، کی هان، اطلاعات. . . از سالهای 2008 تا 2005 میباشد.نتایج بدست آمده حاکی ازان که کمترین مقوله مربوط بهآزادی بیان، اندیشه وترویج به آیین های دینی ومسایل زنان می باشدو بیشترین مقوله به هویت ومسایل مرتبط با فرهنگ فارسی است که به لحاظ آماری 330 درصد می باشد
    کلیدواژگان: بازتاب اخبار، محتوای خبر، رسانه های ایران وتاجیکستان
  • هما درودی* صفحات 111-118
    با توجه به اهمیت تبلیغات در افزایش سطح آگهی عمومی در تصمیم گیری انتخاب کالا و خدمات، این پژوهش سعی کرده است که1 توجه، علاقه مندی، تمایل و A. I. D. A) نقش پیام تبلیغاتی رسانه ها را روی رفتار مصرف کنندگان فروشگاه ها بر اساس مدلعمل) و همچنین تعیین رسانه ای که بیشترین تاثیر را در تصمیم خرید مصرف کنندگان فروشگاه ها دارد را مورد بررسی قرار دهد.روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و ابراز پژوهش پرسشنامه ای بوده که در میان مشتریان، به عنوان نمونه آماری اجرا و تحلیل داده ها بافنون آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است.یافته های پژوهشی نشان می دهند که بین پیام تبلیغاتی رسانه بر اساس مدل مورد نظر و رفتار مصرف کننده تفاوت معناداری وجود داردو رسانه ای که بیشترین تاثیر را روی رفتار مصرف کننده دارد تلویزیون می باشد.در نهایت پیشنهاداتی برای تبلیغات مناسب رسانه ای در جهت افزایش فروش فروشگاه ها مطرح شده است
    کلیدواژگان: تبلیغات، مدل( A، I، D، A) رفتار مصرف کننده، رسانه
  • نادر صادقی لواسانی نیا، هما صدقی جلال *، خدابخش احمدی صفحات 119-132
    هدف
    آموزش و اطلاع رسانی گسترده و مداوم بهترین راه مصون سازی جامعه از خطر ایدز است. بنابراین هدف اساسی تحقیق ایناست که با توجه به اهمیت رسانه های ارتباط جمعی کشورمان (ایران)، نقش رسانه ها در آموزش و پیشگیری از ایدز تعیین شود.
    روش
    در مطالعه حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی در سال 1391 صورت گرفت، تعداد 269 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی تهران شرق به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند . ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارتبودند از 1- پرسشنامه استفاده از رسانه (شامل ابعادی در زمینه های : میزان پرداختن رسانه ها به موضوع ایدز، میزان استفاده دانشجویان ازبرنامه های رسانه ای مرتبط با ایدز، نوع وسایل ارتباط جمعی مورد استفاده از سوی دانشجویان، نوع استفاده از قالب برنامه هایرسانه ای)، 2- پرسشنامه آگاهی سنجی ایدز (شامل ابعادی از قبیل میزان آگاهی نسبت به عامل بیماری زا، علل و روش های پیشگیری ،روش های درمان، روش های سرایت)، 3- پرسشنامه جمعیت شناختی . داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش های آماریگروه های مستقل و آزمون تحلیل واریانس t توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) ضریب همبستگی پیرسون، آزمونیکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت81 درصد از دانشجویان نسبت به ایدز در حد متوسط و بالاتر بود . از نظر دانشجویان /
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان آگاهی 2رادیو، تلویزیون و ماهواره بیشتر از سایر منابع در کسب آگاهی نسبت به ایدز نقش و تاثیر داشته است. برنامه هایی با قالب فیلم مستند ومیزگردهای تخصصی بیشتر از سایر برنامه ها در کسب آگاهی دانشجویان نقش و تاثیر داشته است. همچنین دانشجویانی که از اینترنتو مجموعه ترکیبی از رسانه ها (رادیو، تلویزیون و ماهواره، منابع درسی، سمینار و مجلات فارسی و کتب) استفاده کرده بودند نسبت بهسایرین آگاهی بیشتری در مورد ایدز داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده لزوم افزایش فیلمهای مستند به ویژه در تلویزیون و تشویق جوانان و دانشجویان برایمطالعه درباره ایدز و افزایش میزگردهای تخصصی درباره آن در طول تمام سال، همچنین استفاده از تمامی ابزارهای رسانه ای و تمامیانواع موارد اطلاع رسانی رسانه ای درباره ایدز برای افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به این بیماری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رسانه های جمعی، ایدز، آگاهی، پیشگیری، دانشجویان
  • سیدعلی رحمانزاده، محمدرضا حقیقی * صفحات 133-144
    در این تحقیق به موضوع عوامل موثردر افزایش اثربخشی شبکه های اجتماعی مجازی درسازمانهای رسانه ای (موردمطالعه : انجمنمدیران روابط عمومی ایران) پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء همبستگی -پیمایشی است .ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری دراین تحقیق تعداد 200 نفراز اعضای انجمن مدیرانروابط عمومی ایران می باشند که به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شده اند.فرضیه های تحقیق به شرح زیر می باشند:-1 از دیدگاه اعضای انجمن مدیران روابط عمومی ایران بین مولفه های توسعه فرهنگی و افزایش اثربخشی شبکه های اجتماعی مجازیدرسازمانهای رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد.-2 از دیدگاه اعضای انجمن مدیران روابط عمومی ایران بین مولفه های سرمایه اجتماعی و افزایش اثربخشی شبکه های اجتماعیمجازی درسازمانهای رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد.-3 از دیدگاه اعضای انجمن مدیران روابط عمومی ایران بین مولفه های جامعه اطلاعاتی و افزایش اثربخشی شبکه های اجتماعیمجازی درسازمانهای رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد.در این تحقیق داده های حاصل از گردآوری پرسشنامه ها به دو طریق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند:در مرحله نخست داده ها به شیوه آمارتوصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مرحله دیگر به روش تحقیق همبستگی، از طریقآزمونهای آماری مناسب رابطه بین مولفه های ( توسعه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و جامعه اطلاعاتی) و افزای ش اثربخشی شبکه هایاجتماعی مجازی درسازمانهای رسانه ای مورد بررسی قرار گرفته شده است. باتوجه به نتایج حاصله کلیه فرضیه های تحقیق تایید شدهاست.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی، توسعه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، جامعه اطلاعاتی
  • گیتی نیرومند*، حمید یزدانی، مسلم گنجی صفحات 145-156
    ICTبه عنوان یک تکنولوژی جدید بسترها و موقعیتهای فراوانی را برای آموزش فراهم میآورد و به عنوان وسیله و ابزاری جهت ایجاد تسهیل و گاهی تسریع در آموزش مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی، توان بالقوه نوینی را درآموزش مبتنی برفناوری به وجود آوردهاند که بهرهگیری از آنها در فرایند یاددهی- یادگیری بسیار موثر است . نفوذ و توسعه اینفناوری برای هدایت تدریس و فعالیتهای یادگیری در امر آموزش محیط جدیدی را برای یادگیری ایجاد کرده است که از آن بهعنوان مدارس هوشمند نام برده میشود. مدارس هوشمند از دستاوردهای مهم توسعه فناوری اطلاعات دربرنامه های آموزش و پرورشمیباشد که آثار ونتایج آن نه تنها درمحیط آموزشی تاثیرات خود را خواهد داشت بلکه تحولی نوین همراه باتجارب واقعی محیطزندگی دانشآموزان و فردای آنها خواهد بود. مدرسه هوشمند، یک پیشنهاد عملی و هدفمند برای اجرای پیشرفته ترین روش هایآموزشی نوین و نگاه علمی به وضعیت کنونی نظام آموزشی کشور است. تاسیس مدارس هوشمند یکی از راهکارهای اتخاذ شده، درپاسخگویی به نیازهای نوین امروزی میباشد. در این مدارس یادگیری بر اساس سرعت انفرادی ، تشریک مساعی ، خودگردانی ،پیوستگی بین موضوعات درسی بوده است و محتوای درس فقط محدود به کتاب های چاپی نیست بلکه شامل کتابهای الکترونیکی ،نرم افزارهای چندرسانه ای، درس افزارها و پایگاه های اطلاعاتی است. همزمان برای تفاوت های فردی هر دانش آموز و سبک هایمختلف یادگیریش برنامه هایی تدارک دیده می شود. مدارس هوشمند رویکرد جدید آموزشی است که با تلفیق فناوری اطلاعا ت وبرنامه های درسی، تغییرات اساسی درفرایند یاددهی ویادگیری را به دنبال خواهد داشت دراین رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما ونهانتقال دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد ومشارکت جو، به جای عضوی منفعل ومصرف کننده دانش ونظام ارزشیابی به صورت فرایند محور نه نتیجه محور، تغییرخواهد نمود.
    کلیدواژگان: فناوری، مدارس هوشمند، توسعه، اطلاعات وارتباطات
  • سید وحید عقیلی، علیرضا قرائتی * صفحات 157-175
    بنا بر اعلام آمار رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در آمار کل واردات جمهوری اسلامی ایران در سال 1380در بین 10 کشور نخست این فهرست جای دارد و جایگاه ششم را به خود اختصاص ،« جمهوری کره » کشور کره جنوبی با نام رسمیداده است؛ این در حالی است که در آمار کل واردات سال 1391 ج.ا.ایران، کره جنوبی در رتبه سوم قرار گرفته است.بر اساس آمار به دست آمده، این افزایش حجم واردات و اختصاص سهم بازار ایران به شرکت های کره ای، نشان از اتخاذ سیاست ها وبرنامه ریزی های اقتصادی همه جانبه کره جنوبی در میان مدت و بلندم دت را در ایران دارد که می توان از زوایای مختلفی آن ها رابررسی کرد. این مقاله با استفادهاز روش اسنادی کتابخانه ای و با استفاده از آمار و اطلاعات معتبر از مبادیرسمی سعی دارد تا دیپلماسی کره جنوبی را در استقبال مردم ایران از فرهنگ و کالاهای کره ای بررسی نماید.
    کلیدواژگان: دیپلماسی رسانه ای، دیپلماسی فرهنگی، کره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران 1