فهرست مطالب

پژوهش در پزشکی - سال بیست و چهارم شماره 2 (پیاپی 95، تابستان 1379)

نشریه پژوهش در پزشکی
سال بیست و چهارم شماره 2 (پیاپی 95، تابستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/03/12
  • تعداد عناوین: 11
|
  • ابوالقاسم جزایری*، پریسا اساسی، محمدرضا اشراقیان صفحات 61-69

    با توجه به اینکه ناآگاهی از مسایل تغذیه ای یکی از علل سوء تغذیه می باشد و رابطان بهداشتی از جمله افراد مناسب برای آموزش مسایل بهداشتی در جامعه شهری هستند، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تغذیه (تاثیر آموزش مدول آموزشی تدوین شده بر میزان آگاهی و نحوه نگرش تغذیه ای رابطان بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1377 انجام شد. این مطالعه یک بررسی مداخله ای (Interventional) - تجربی و روش مطاله کارآزمایی میدانی (Field Trial) بود. این بررسی، 121 نفر از رابطان بهداشتی مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را که با نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، در بر می گرفت. میانگین آگاهی تغذیه ای گروه های شاهد (67/04± 74/12) و مداخله ای (7/93±  68/08)  قبل از اجرای برنامه آموزشی تفاوت معنی داری با همدیگر نداشتند (0/59=P). میانگین نگرش گروه های شاهد (5/03±  36/62) و مداخله ای (5/93±  37/28) نیز یکسان بود. پس از اجرای برنامه آموزشی تغییرات امتیاز آگاهی در گروه مداخله اختلاف معنی داری با گروه شاهد داشت (گروه شاهد:(12/74 ±  67/04)، در مقابل گروه مداخله: (5/59±  0/001،92/16=P) تفاضل میانگین امتیاز آگاهی قبل و بعد از آموزش درگروه مداخله (12/58±  25/12) و در گروه شاهد (9/21±  1/52) ، نیز از نظر آماری معنی دار بود (0/001=P). بعلاوه، در گروه مداخله تغییرات امتیاز نگرش قبل و بعد از مداخله آموزشی معنی دار بود. (5/88±  37/41  در برابر 2/61±  0/001،43/98=P) ؛در حالی که تغییرات امتیاز نگرش قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد تفاوت معنی داری را نشان نداد(5/15±  37/52 در مقابل 4/60±  36/18)در مقابل اختلاف میانگین نگرش قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله (6/54 ±  6/56)و در گروه شاهد (5/05±  1/34-)امتیاز بود. اختلاف میانگین نگرش در گروه مداخله و شاهد از نظر آماری معنی دار بود (0/001=P).با توجه به نتایج این پژوهش، اثر مثبت اجرای برنامه های مدون آموزشی بر میزان آگاهی و نحوه نگرش تغذیه ای گروه های مختلف رابطان بهداشتی روشن می شود. نتایج این بررسی یادآور لزوم و اثربخشی اجرای برنامه های آموزش تغذیه برای تمامی گروه های رابطان بهداشتی در نظام خدمات بهداشتی و درمانی کشور است.

    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، تغذیه، رابطان بهداشتی، تهران
  • بهزاد حیدری*، کریم الله حاجیان صفحات 71-78

    استیوآرتریت زانو شایعترین بیماری مفصلی انسان و یکی از مهمترین علت ناتوانی در سالمندان است. بررسی های اپیدمیولوژیک نشان میدهد که این بیماری در زنان شایع تر و شدیدتر است. مطالعه حاضر با توجه به دخالت احتمالی استروژن در اتیوپاتوژنز استیوآرتریت به منظور بررسی ارتباط استیوآرتریت زانو با حاملگی های قبلی انجام شده است. در این مطالعه مورد- شاهدی 194 بیمار مبتلا به استیوآرتریت زانو با 194 شاهد پس از جور شدن در فاصله سنی 5 ±سال از نظر نمایه توده بدنی (BMI) و تعداد حاملگی های قبلی مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین تعداد دفعات بارداری و HMI در دو گروه با آزمون مقایسه شد و نسبت احتمال تطبیق شده Adjusted odds ratio برای استیوآرتریت زانو پس از حذف اثر نمایه توده بدنی با مدل رگرسیونی چند گانه لجستیک برآورد شد نتایج این مطالعه نشان می دهد که اختلاف معنی داری بین تعداد حاملگی ها در بیماران (3±7) و شاهدان (3±6) وجود دارد (0/005 P=)، نسبت احتمال تطبیق شده ابتلا به استیوآرتریت زانو برای بیش از شش حاملگی (نسبت به شش حاملگی و کمتر) برابر 95 / 1 (حدود اطمینان 95 درصد، 3/16-/0/003،1/24 P=) است. این مطالعه نشان می دهد که استیوآرتریت زانو با حاملگی های قبلی ارتباط دارد و در موارد بیش از شش حاملگی خطر استیوآرتریت زانو تقریبا دو برابر می شود.

    کلیدواژگان: استئوآرتریت زانو، حاملگی، اختلالات هورمونی
  • پریسا داهیم*، بهروز شفقی، میترا رفیع زاده، فرزانه جدلی صفحات 79-83

    با عنایت به اهمیت لنفوم به عنوان یک بیماری بدخیم در نظر گرفتن این نکته که این بیماری 10 درصد علل مرگ و میر کودکان را تشکیل میدهد و بدین ترتیب بعد از لوسمی و تومورهای مغزی در مکان سوم بدخیمیهای اطفال قرار می گیرد و با توجه به این مطلب که لنفومهای غیر هوچکینی گروه بزرگی از لنفومهای دوران کودکی را تشکیل می دهند، شناخت هرچه بیشتر ویژگیهای بالینی و آسیب شناختی مربوط به این بیماری ضروری می باشد، درگیری تعداد زیادی از بیماران در کودکی و نوجوانی علاوه بر آسیبهای روانی و اجتماعی به بیمار و خانوارده وی، این بیماری را از نظر پیامدهای اقتصادی نیز حایز اهمیت می سازد. لذا بر آن شدیم با مطالعه در این زمینه ضمن افزایش سطح آگاهی، نتاج به دست آمده را با دستاوردهای مشابه در کتابهای مرجع و مقالات معتبر خارجی مقایسه کنیم و در صورت هماهنگی آنها، با اطمینان بیشتری از آن منابع جهت توسعه و پیشرفت تحقیقات در این مورد در کشورمان استفاده نماییم. بدین ترتیب امکان تشخیص سریع و پیامد آن، درمان مبتلایان فراهم می شود که این مهم، به نوبه خود، سبب افزایش طول عمر بیماران خواهد شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- بنیادی روی 60 بیمار 14-0 ساله مبتلا به لنفوم غیرهوچکینی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی کودکان مفید طی سالهای1375-1369 صورت گرفته است. متغیرهای تحقیق بنی نوع تومور، جنس، محل درگیری و درجه بندی (Grading) تعیین شدند. 52 نفر (86/6) درصد از بیماران به لنفوم با درجه بالا مبتلا بودند. 39 نفر (65 درصد) علایم لنفوم بورکیت را نشان می دادند. 42 بیمار (70 درصد) پسر و 30 نفر (50 درصد) از بیماران زیر پنج سال بودند. در گیری خارج عقده ای (Extranodal) در 36 نفر (60 درصد) از بیماران دیده شد که به صورت ایلیوم، گلو و بینی ، تخمدان، فک، روده کوچک و آپاندیس را در گیر کرده بود. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد بیماران مورد مطالعه، از نظر نوع النفوم، سن، جنس و محل درگیری با آنچه که در این زمینه در کتابهای مرجع و مقالات معتبر خارجی آمده است، هماهنگ بوده، این نکته استفاده از آن منابع را جهت مطالعات گسترده تر و پیشرفت هر چه بیشتر تحقیقات در این زمینه در کشورمان امکان پذیرتر می سازد.

    کلیدواژگان: لنفوم، لنفوم غیرهوچکینی در بچه ها
  • محمدرضا زاهدی*، بهمن نیکپور، برزو نیکپور صفحات 85-93

    بوروکراسی نظام اداری و کاغذ بازیهای غیرضروری از عواملی است که امروزه کاهش آن به عنوان یکی از راه کارهای اصلی جهت کارآیی بیشتر سیستمهای اداری مورد توجه قرار گرفته است. در شبکه های بهداشتی درمانی که امروزه وظیفه ارایه خدمات مختلف بهداشتی درمانی را در سطح کشور به عهده دارد، یکی از سیاستهای عمده پیشنهادی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش بوروکراسی نظام اداری و تمرکززدایی می باشد. در راستای اجرای این سیاست مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری طرحی با عنوان "ارتقاء کارآیی نظام اداری و مالی و تدارکاتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان از طریق برقراری تسهیلات اداری و مالی" را در شبکه بهداشتی درمانی بروجن که یکی از شبکه های تابعه می باشد، از سال 1373 به مرحله اجرا در آورد. در این طرح ابتدا شاخصها در سه مقیاس "شاخصهای اشاره کننده به بوروکراسی اداری و مقررات دست و پا گیر" ، "شاخصهای اشاره کننده به عدم تمرکز در شبکه به منظور اعمال مدیریت پزشک در مراکز بهداشتی درمانی" و هزینه های مربوط به مقررات اداری به منظور بررسی وضعیت مدیریت متمرکز و بوروکراسی اداری در شبکه ها طراحی شده و وضعیت موجود در شبکه ها سنجیده شد. سپس با طراحی یک سری تسهیلات و دستورهای اداری و مالی و آموزش کارکنان جهت آشنایی آنان با تسهیلات جدید جهت پیاده کردن اهداف طرح در شبکه ها اقدامات عملی صورت گرفت. در آخر نیز شاخصهای بررسی شده در مرحله اول به منظور بررسی میزان کارایی طرح مورد تحقیق قرار گرفتند. نتیجه نهایی نشان دهنده بهبود چشمگیر شاخصها در سه مقیاس یاد شده می باشد.

    کلیدواژگان: ارتقاء کار آیی، شبکه بهداشت و درمان شهرستان و تسهیلات اداری مالی
  • زینت سالم*، نسرین امیدوار، محمود محمودی، دکتر بلقیس اولادی صفحات 95-103

    فشار خون بالا در سه ماهه سوم بارداری زنان جوان: نولی پار و کم درآمد در گزارشهای متعدد تایید شده است که این امر، احتمال خطر بروز پره اکلامپسی را افزایش می دهد. شناخت بیشتر نقش مواد مغذی به ویژه کلسیم نشان داده است که این ماده معدنی در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد و دریافت مقادیر مناسب آن در پیشگیری از فزونی فشار خون به ویژه در دوران بارداری می تواند بسیار موثر باشد. این پژوهش به منظور مطالعه اثر یک گرم کلسیم تکمیلی (به شکل کربنات کلسیم) بر فشار خون زنان باردار جوان صورت گرفت. بررسی روی 58 زن حامله مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی مهدیه تهران انجام شد. نمونه ها به صورت متوالی (sequential) از بین زنان کمتر از 25 سال با حاملگی اول، فاقد بیماری ، بدون مصرف دارو (به استثنای مکمل آهن) و با فشار خون کمتر از 140/90میلیمترHg انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. این افراد به صورت دو سو کور از هفته 26 تا پایان بارداری کلسیم با دارونما دریافت کردند. نتایج نشان داد که کلسیم تکمیلی به طور معنی داری (0/001> P) مانع از افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروه مورد شده، تفاوت تغییرات فشار خون در این گروه در مقایسه با گروه شاهد- به ترتیب3/7 و 6/1 میلی مترHg  و در سطح معنی دار است. میزان دریافت کلسیم و فسفر از منابع غذایی در هر دو گروه کمتر از میزان توصیه شده روزانه (Recommended Dictary Allowances) بود. به طور کلی، این بررسی نشان داد که مصرف روزانه یک گرم کلسیم تکمیلی می تواند موجب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به میزان 44/83 درصد شود و بنظر می رسد این کاهش بتواند در کاهش خطر بروز فشار خون بالا در زنان باردار نقش مهمی داشته باشد.

    کلیدواژگان: کلسیم تکمیلی، فشار خون زنان باردار
  • فرزانه سروقدی*، حاجیه شهبازیان، مهدی هدایتی، یدالله محرابی، فریدون عزیزی صفحات 105-113

    تیروییدیت بعد از زایمان یکی از بیماریهای خود ایمنی تیرویید است که طی سال اول بعد از زایمان بروز می کند. این بیماری با ایجاد دوره های گذرای پر کاری و کم کاری تیرویید باعث خواهد شد مشکلات جسمی و روحی مادر بروز کند. تعدادی از مادران نیز به کم کاری دایم تیرویید مبتلا خواهند شد. به دلیل آنکه شیوع بیماری و سیر آن قبلا" در ایران بررسی نشده بود، این مطالعه در سالهای 1377-78 در تهران انجام پذیرفت.

    روش بررسی

    1040 نفر از مادران مراجعه کننده به 5 مرکز بهداشتی - درمانی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. در هر فرد علایم کم کاری، پرکاری، وجود گواتر بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت و آزمایشهای  Anti tg ,T3,T4, RT3U, TSHو Anti tpo در ماه سوم و نیز 4/5 ، 6 و 9 ماهگی پس از زایمان بررسی شد. افرادی که از نظر آزمایشگاهی، عملکرد تیرویید آنان دچار اختلال بود در گروه بیمار و سایر افراد در گروه شاهد قرار گرفتند. در گروه بیمار در هر مراجعه سونوگرافی تیرویید انجام و با گروه شاهد مقایسه شده.

    نتایج

    شیوع تیروییدیت در گروه مورد مطالعه 11/4 درصد بود. از این تعداد، 68 نفر مبتلا به کم کاری، 42 نفر مبتلا به پرکاری ایزوله تیرویید و 9 نفر ابتدا پرکار و سپس کم کار تشخیص داده شدند. طی مطالعه یک بیمار نیز مبتلا به گریوز تشخیص داده شد. از گروه بیماران مبتلا به کم کاری، 33 نفر به علت شدت علایم به درمان با لووتیروکسین نیاز داشتند و از این گروه 6 نفر پس از قطع درمان در ماه دوازدهم بعد از زایمان TSH بار دیگر به حد کم کاری تیرویید رسید. گواتر قابل مشاهده در 21/8 درصد گروه بیمار و 6/7 درصد گروه شاهد دیده شد (0/001>P). در صد پادتن منبت ضد تیرویید در دو گروه بیمار و شاهد برای Anti tpo به ترتیب 5/ 61 و 19 و برای Anti tg  58 و6 درصد بود(0/001 >P). تغییرات خاص سونوگرافی به صورت هیپواکوژنیسیتی و ناهمگنی بافت نیرویید در بیش از 96 درصد گروه بیمار و کمتر از 7 درصد گروه شاهد وجود داشت (0/001 >P). بین بروز تیروییدیت و پیشینه بیماریهای تیرویید در فرد و با خانواده ، سن مادر ، جنس نوزاد، شیردهی و تعداد زایمانهای ما در ارتباط معنی داری به دست نیامد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان می دهد که تیروییدیت بعد از زایمان در تهران از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است. کم کاری تیرویید مادران اغلب به درمان نیاز دارد و گروهی نیز مبتلا به کم کاری دایم تیرویید خواهند شد.

    کلیدواژگان: تیروئیدیت بعد از زایمان، گواتر، پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید
  • محمدحسین فلاح زاده*، مریم جمالی شیرازی صفحات 115-120

    نارسایی مزمن کلیه در کودکان و شیرخواران شایع نیست و از لحاظ شیوع بیماری اولیه در نقاط مختلف جغرافیایی قدری متفاوت است. در این مطالعه که روی 180 کودک 3 ماهه تا 15 ساله، بین سالهای 1365 تا 1375 در شیراز صورت گرفت، سن متوسط بیماران 4/2 ±8/6 سال و نسبت پسر به دختر برابر 57/ 1 بود. علل نارسایی مزمن کلیه به ترتیب شیوع عبارتند از: رفلاکس نفروپاتی (25 درصد)، بیماریهای گلومرولی (15 درصد)، بیماریهای ارثی (15 درصد)، سنگ کلیه و نفر و کلسینوز(12 درصد)، پیلونفریت بدون رفلاکس و با عوامل مستعد کننده دیگر (9 درصد)، اشکالات عروقی (8 درصد)، هیپوپلازی با دیسپلازی (3 درصد) و علل ناشناخته با متفرقه (14 درصد) بود. در 56 درصد از بیماران دچار رفلاکس نفروپاتی ، علت رفلاکس مشخص نشد و عنوان رفلاکس اولیه در نظر گرفته شد. شیوع بیماری با افزایش سن ارتباط مستقیم داشت، به طوری که در شیرخواران 1/ 11درصد و در بین 10 تا 15 سالگی به 38/4 درصد می رسید.

    نتیجه

    رفلاکس نفروپاتی شایعترین علت و سنگ کلیه به عنوان یکی از علل نسبتا"شایع نارسایی مزمن کلیه کودکان در بخش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد که با گزارشهای منتشر شده از کشورهای اروپایی کاملا" متفاوت است.

    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیه، اتیولوژی، سن
  • فریدون عزیزی*، ربابه شیخ الاسلام، پروین میرمیران، مهدی هدایتی صفحات 121-131

    اختلالهای ناشی از کمبود ید در ایران شناخته شد و برنامه کشوری کنترل این اختلالات از سال 1368 به مرحله اجرا درآمد. به منظور پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود بد در سال 1375، این بررسی در دانش آموزان 8 تا 10 ساله سراسر کشور انجام شد و یافته های مربوط به غلظت هورمونهای تیرویید در این گزارش آورده شده است. از مجموعه 36178 نفر که به روش احتمال بر مبنای اندازه (PPS) از 26 استان کشور جهت بررسی گواتر انتخاب شده بودند، از 2836 نفر آنان یک نمونه خون جهت اندازه گیری ، T4 , T3 و TSH به روش ایمونواسی و جذب T3 توسط رزین و یک نمونه ادرار برای اندازه گیری بد ادرار به روش هضم دریافت شد. میانگینTSH, T3 , T4  سرم به ترتیب µg / dl  2/1 ± 7/ 9 ، ng / dl 63 ± 159 و   U/ mlµ2/7 ±  2/ 2 بود. بین دو جنس و نیز بین دانش آموزان شهر و روستا تفاوتی مشاهده نشد. در کل دانش آموزان 8 نفر دارای T4 بالاتر از µg / dl  13/5 همزمان با  T3 بالاتر از 240 نانوگرم در دسی لیتر بودند که در 7 نفرشان افزایش T4 , T3 به دلیل زیادی TBG و FT4I و FT3I آنان طبیعی بود، یک نفر دچار پرکاری تیرویید بود. در 3/9 درصد کل دانش آموزان TSH بالاتر از µU/ ml 5 ولی TSH بیشتر آنان بین 5/1 تا 7 بود. در 9 نفر TSH بالاتر از µU / ml10 بود که 7 نفر آنان دارای 4I و FTT4  طبیعی و کم کاری زیر بالینی تیرویید داشتند، در دو نفر افزایش TSH  همراه با کاهش 4I و FTT4 بود. متوسط ید ادرارµg / dl  20/5 بود و بین دو جنس  دانش آموزان شهر و روستا تفاوت معنی داری دیده نشد. این بررسی نشان میدهد که یدرسانی در کشور در حد مطلوب می باشد و در گروه سنی 8 تا 10 سال افزایش در شیوع پر کاری و کم کاری تیرویید مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: غلظت هورمونهای تیروئید در دانش آموزان ایران
  • ساعد شهابی* صفحات 133-139

    به منظور تعیین میزان شیوع انگلهای روده ای در بین دانش آموزان دبستانهای این شهرستان از مهر ماه 1371 لغایت خرداد 1372 ، 1902 دانش آموز که به طور تصادفی از 22 مدرسه این شهرستان در مناطق شهری و روستایی انتخاب شده بودند مورد آزمایش قرار گرفتند. از تعداد 1902 دانش آموز 58 درصد پسر و 42 درصد دختر بودند. پس از تکمیل پرسشنامه از دانش آموزان انتخابی، نمونه مدفوع تازه جمع آوری شد و به روش مستقیم و تغلیظ با فرمل اتر- از لحاظ وجود یا عدم وجود انگل و همچنین تعیین نوع انگلها مورد مطالعه قرار گرفتند. سن افراد مورد آزمایش بین 6 تا 15 و میانگین آن 9/3 سال بود. میزان آلودگی اعم از انگل بیماریزا در دختران 69 و در پسران 64 درصد شیوع داشت(0/005>P). از نظر تک یاخته های بیماریزا، ژیاردیا با 26 درصد (شهری 22 و روستایی 4/ 28 درصد)، آمیب هیستولیتیکا با 6/7 درصد (شهری 5/6 و روستایی 7/3 درصد) در منطقه شایع بود. از تک یاخته های غیر بیماریزا آمیب کولی 27/8 ، ید اموبابوتجلی 12/1 ، اندولیماکس نانا 8/ 7 کیلو، ماستیکس مسنیلی6/5 ، دی آنتامبافراژلیس 4/9، تریکوموناس هومینیس 2 درصد شایع بود. از کرمها دی آنتامبا قرار نیس 9/2، تریکوموناس هومینیس 4 درصد شایع بود. از کرمها هیمنولپیس نانا با 8 درصد (شهری 6 و روستایی 9 درصد)، اکسیور 3 درصد (شهری 1/8 و روستایی 3/5 درصد)، آسکاریس 2/5 درصد (شهری 2 و روستایی2/5 درصد)، تریکوسفال 1 درصد (شهری 1/2 و روستایی 0/8 درصد)، دیکروسلیوم 0/3 درصد، تنیا و کرمهای قلابدار 0/2 درصد، تریکوسترونژیلوس و فاسیولا 0/1 درصد شایع بودند. در این بررسی بالا بودن میزان شیوع تک یاخته بیماریزا ژیاردیا و تک یاخته غیربیماریزا آمیب کولی چشم گیر است.

    کلیدواژگان: انگلهای روده ای، بررسی اپیدمیولوژیک، ژیاردیا بیماریزا و آمیب کولی غیربیماریزا
  • ابوالفضل مهیار* صفحات 141-146
    زمینه

    اسهال یکی از علل شایع بیماریزایی و مرگ و میر در کودکان می باشد. شیگلا از علل مهم اسهالهای باکتریایی و خونی کودکان است.

    هدف

    این مطالعه پژوهشی به منظور شناسایی وضعیت اپیدمیولوژیک کودکان مبتلا به شیگلوز بستری شده در تنها مرکز آموزشی - درمانی کودکان قدس شهرستان قزوین بین سالهای 1375-76 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه پژوهشی تمام کودکانی که با تشخیص شیگلوز که در بیمارستان یادشده بستری شدند و در کشت مدفوع آنان شیگلا رشد کرده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات لازم از پرونده های بیماران استخراج شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که از 166 کودک مبتلا به شیگلوز 85 نفر (51/2 درصد) مذکر و 81 نفر 48/8درصد) آنان مونث بودند. بیشترین سن ابتلا در کودکان 1-4 ساله، 65/7 درصد بود. بیشترین شیوع بیماری در فصل تابستان و کمترین شیوع در فصل زمستان مشاهده شد. علایم بالینی به ترتیب شیوع شامل تب،  91/6 درصد؛ اسهال، 89/5 درصد؛ استفراغ، 73/5 درصد؛ تشنج،  36/8 درصد؛ و کم آبی 15/7 درصد بود. اسهال خونی در 37 درصد موارد و اسهال آبکی در 63 درصد بیماران دیده شد. اسمیر مدفوع غیر طبیعی در 80/1 درصد بیماران و باندیمی در 58/1 درصد موارد مشاهده شد. در آنتی بیو گرام انجام شده بیشترین حساسیت به اسید نالیدیکسیک 98/7 درصد وبیشترین مقاومت به آمپی سیلین 91/8  درصد وجود داشت.

    نتیجه گیری

    در بیماران گرفتار اسهال با علایم عمومی بایستی شیگلوز را مدنظر داشت. بیشترین حساسیت دارویی شیگلا به اسید نالیدیکسیک است.

    کلیدواژگان: شیگلوز و اسهال خونی
  • فخرالملوک یاسائی* صفحات 147-152

    وزن نوزاد هنگام تولد در مرگ و میر نوزادان و دوران بعد از نوزادی عامل تعیین کننده مهمی محسوب می شود. افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از عوامل مهمی است که بر وزن نوزاد موقع تولد و در نتیجه مرگ و میر و بیماریزایی نوزاد تاثیر می گذارد. هدف این تحقیق آن است که مشخص شود که چگونه تغییرات وزن مادر بر وزن نوزاد موقع تولد تاثیر می گذارد. تحقیق به روش توصیفی روی زنانی که از اول مهر 1376 تا پایان آذر 1377 در بیمارستان مهدیه زایمان کردند انجام گرفت. افراد مورد مطالعه 354 زن بودند که زایمان ترم داشتند و نتایج زیر به دست آمد:میانگین وزن موقع تولد نوزادان 3260 گرم و میانگین افزایش وزن مادر طی دوران بارداری 9/16 کیلوگرم بود. در زنان با حاملگی اول با افزایش وزن مادر طی دوران بارداری از احتمال تولد نوزادان با وزن کم موقع تولد (کمتر از 2500 گرم) کاسته شده، بر احتمال تولد نوزادان با وزن زیاد موقع تولد (بیشتر از 4000 گرم) افزوده گردید(0/0005> P)  ولی در زنان چندزا این هماهنگی وجود نداشت و از نظر آماری معنی دار نبود.

    کلیدواژگان: اضافه وزن مادر باردار، وزن و مرگ و میر نوزادان
|
  • Abolghasem Jazayeri*, Parisa Asasi, Mohammad Reza Eshraghi Pages 61-69
    Objectives and methods

    This was an intervention field trial to determine the effects of a nutrition education program (a modudle prepared specifically for the porpose) on the nutritional knowledge and attitude of volunteer Health care workers of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) in city of Tehran in 1999. The study population consisted of 121 female health care workers from four randomly selected health care centers. A preliminary questionnaire to obtain personal and demographic information, as well as nutrition knowledge and attitude was developed and pretested in the field. All health care workers from two out of the four health care centers entered the study as the intervention group (65), while health care workers of the other two centers entered the study as the control group ( 56).

    Results

    The mean age of the health care workers was 30.6±8.4years, 31 of them (74.4) were married and 110 (90.9%) housewives. The mean knowledge score before the intervention was 67.4± 10.8 (out of 104), while the mean attitude was 37.4±5.5 out of 52. There was no statistically significant difference in the knowledge and attitude scores among the four centers. After the education program, the score of nutrition knowledge of the intervention group increased significantly, from 67chr('39') ± 12. 7 to 92/1 ±5.5 (P<0.001), while no significant change in the knowlege of the Control Group was observed (from 68±7.3 to 69±9.2). The difference in the knowledge pre-test and post-test between the intervention group (25.12± 12.58) and the control group ( 1. 5 ± 9. 2) was statistically significant (P<0.001). The attitude score of the Intervention group increased significantly after the education program, from 37.4±5.8 to 43.9±2.6 (P<0.001), while no significant change in the attitude of the control group was observed (from 37.4±5.8 to 36.1 ±4.6). The difference in the attitude pre-test and post-test between the intervention group (6.5±6.5) and the control group (-1. 3 ± 5. 5) was statistically significant (P < 0.001).

    Conclusion

    It is concluded that a nutrition education program using a well-prepared module can increase the nutrition knowledge and improve the nutrition attitude of volunteer health care workers.

  • Behzad Heidari*, Karimollah Hajian Pages 71-78
    Background

    Osteoarthritis of the knee is a major problem and one of the most causes of disability in the elderly. Woman tending to have more frequent and more severe evidence of knee osteoarthritis. Because of the possibility, that hormonal changes may influence the disease, the present study was designed to investigate the association between pregnancies and osteoarthritis of the knee.

    Methods

    In a case-control study, containing 194 cases and 194 age matched controls, data were collected for body mass index (BMI) and numbers of previous pregnancies. The mean ( ±SD) values of these variables were compared by student-t test in the two groups. The association between pregnancies and osteoarthritis of the knee was estimated by adjusted odds ratio after adjusting for BMI, using multiple logistic regression models.

    Results

    Women with osteoarthritis of the knee had more pregnancies (7 ± 3) than control (6±3), P=0.005. There was an increased risk of knee osteoarthritis in the group with women who had more than six pregnancies (as compared with women who had six or less pregnancies), adjusted OR= 1/95, (95% confidence interval, 1.24-316, P=0.003).

    Conclusion

    This study indicates that having more than six pregnancies is associated with increased risk of knee osteoarthritis.

    Keywords: Knee Osteoarthritis, Pregnancy, Hormonal Disorders
  • Parisa Daheem*, Behroz Shafaghi, Mitra Rafeazadeh, Farzaneh Jadali Pages 79-83

    Lymphomas accounts about 10% of all childhood malignancies, and non-Hodjkinchr('39')s lymphomas are the major group of lymphomas in children, so itchr('39')s necessary to increase our knowledge about this subject. This descriptive study was performed on 60 cases of non-Hodjkinchr('39')s lymphoma aged 0-14 years, referring to Mophid Ped. Hospital in seven years (1369-1375). The considered parameters are type, grading, sex, age and site of involvement. Among the patients, 42 (70%) were male and 18 (30%) were female. 52 patients (86.6%) had high grade lymphoma and Burkitt lymphoma was seen in 39 (65%) of subjects. Thirty patients (50 % ) had 0-5 years. Extranodal involvements (ilium, ovary, nasopharynx, small intestine) were seen in 36 (60%) patients. The findings in the present study were similar to those reported from other countries. Although further studies should be done for approaching the better results.

    Keywords: Lymphoma, Non-Hojkin's Lymphoma In Children
  • Mohammad Zahedi*, Bahman Nikpoor, Borzo Nikpoor Pages 85-93

    Today, decrease of bureaucrasy in administrative system is considered as a main factor for efficiency in these systems. This policy has been offered by the Ministry of Health and Medical Training (Education) for applying in the all health care networks of Iran. According to this policy, health center of Chaharmahal and Bakhtiary has executed (carried out) a project in Boroujen health care, since 1373 as the above-mentioned title. The first stage of this planning has been design in three scales: 1) Indicators referring to administrative bureaucrasy and super fluous regulations, 2) Indicators referring to decon tralization, in order to execute the physician management in the health care centers, 3) Expenses related to the administrative  regulations (ruler). These three scales determined and evaluated situation of centralized management and administrative bureaucrasy in the networks. Then by providing necessary facilities, training personnel, and administrative and financial in stractions; actual executions performed in the health center networks. Finally the studied indicators in the first stage investigated for determining the efficiency rate. The ultimate result showed valuable improvement of indicators in three above mentioned scales.

    Keywords: Promotion of Efficiency, Township's Health Care Networks, Administrative, Financial Facilities
  • Zinat Salem*, Nasrin Omidvar, Mahmood Mahmoodi, Belgheys Oladi Pages 95-103

    The occurrence of pregnancy induced hypertension in low-income young nulliparous women is confirmed in different reports and increase the risk of preeclampsia. More knowledge on the role of nutrients especially calcium demonstrates its major role in regulating blood pressure. Sufficient intake of pregnancy can prevent pregnancy induced hypertension. This study was conducted to evaluate efficacy of one gram calcium supplementation (Calcium carbonate) on the blood pressure of young normotensive pregnant women. The study population consisted of 58 pregnant women visited in Mahdieh Hospital in Tehran, the samples were selected sequentially among nulliparous normotensive pregnant women under 25 years old, without disease or drug usage ( except for iron supplements). The study population were randomly subdivided into case and control groups who received calcium or placebo from 26th week of pregnancy the results indicated that calcium supplementation prevents systolic and diabetic hypertension in case group. There was significant difference in alterations in blood pressure between case and contol groups (3. 7 vs 6.1, respectively). Daily calcium and phosphoros intake from food stuffs was lower than recommended Daily allowance (RDA) in both groups. This study demonstrates that daily intake of 1 gram calcium supplementation can induce a relation of 44. 83 % in systolic and diastolic blood pressure which can play a major role in reduction of pregnancy induces hypertension.

  • Farzaneh Sarvghadi*, Hajiyeh Shahbazian, Mahdi Hedayati, Yadollah Mehrabi, Fereydon Azizi Pages 105-113

    Postpartum thyroiditis is one of the autoimmune thyroid dysfunctions which occurs during 12 months after delivery. Transient episodes of hypo and hyperthyroidism in this disorder leads to maternal psychological and physical problems. Irreversible hypothyroidism occurs in a number of mothers. The prevalence and clinical course of the disease havenchr('39')t been evaluated before, so this study was conducted to follow this object in 1998- 1999 in Tehran.

    Materials and methods

    One thousands and forth ( 1040) mothers visited in 5 health-center in Tehran were investigated for the symptoms of hypo and hyperthyroidism and the presence of goiter according to who classification. T3, T4, T3Ru, TSH, Anti Tg and Anti Tpo were measured in at 3, 4.5, 6 and 9 months postpartum those with abnormal thyroid function tests were included in patient group and others considered as control group. Patients in each visit underwent thyroid sonography and the results compared with control group.

    Results

    The prevalence of thyroiditis in study population was 11. 4 % of who 68 were cases of hypothyroidism 42 were of hyperthyroidism and 9 had transient postpartum hyperthyroidism before the occurance of hypothyroidism. One patient was affected by Graves. Among patients, with hypothyroidism , 35 subjects underwent treatment with levothyroxine due to the severity of symptoms of whom 6 had recurrent hypothyroidism after discontinuing at 12 months postpartum. Significant goiter was present in 21. 8 % and 6. 7 % of patient and control groups, respectively (P<0.001). The percentage of positive anti thyroid anti body in case and control groups were as follows respectively for Anti Tpo (61.5%, 19%) and for Anti Tg (58%, 6%) (P<0.001). Special sonographic textures (hypoecogenicity and heterogenecity) were observed in more than 96 % of patients and less than 7 % of control group (P < 0.001). There was no significant association between the incidence of thyroiditis and, pastmedical history or family history of thyroid disorders, motherchr('39')s age, sex of newborn, breast feeding and the number of deliveries.

    Conclusion

    This study revealed high prevalence of postpartum thyroiditis in Tehran. Hypothyroidism mostly needs to be treated in mothers and some of them effected by irreversible hypothyroidism.

    Keywords: Postpartum Thyroiditis, Goiter, Hyperthyroidism, Hypothyroidism
  • Mohammad Hossein Fallah Zadeh*, Maryam Jamali Shirazi Pages 115-120

    Chronic renal failure is an uncommon disease in children with some difference in the etiology in different countries. In this study on 180 children (From 1987 to 1997 in Shiraz) with age range of 3 months to 15 years (mean 8.6±4.2 years). The male to female ratio was 1. 57: 1. The etiology of chronic renal failure in decreasing order of frequency were: reflux nephropathy (25 % ) , glbmerular diseases ( 15 % ) , heredofamilial disorders (15 % ) , urinary stone and nephrocalcinosis ( 12 % ) , pyelonephritis without reflux or other anomalies (9%), vascular disorders (8%), hypoplasia or dysplasia (3 % ) and unknown ( 14 % ) . In 56 % of patients with reflux nephropathy, the cause of reflux was not found (primary). The frequency of disease had a positive correlation with age, ranging from 11.1 % in infancy to 38.4 % in 10 to 15 years. In conclusion reflux nephropathy which can be a preventable disease is the most common, and urinary stone is a relatively common cause of chronic renal failure in this center, which is quite different from reports of most Europian centers.

  • Fereydon Azizi*, Robabe Sheikholeslam, Parvin Mirmiran, Mahdi Hedayati Pages 121-131

    Endemic goiter and iodine deficiency disorders (IDD) are prevalent in Iran and IDD control program has been implemented since 1989. To monitor IDD control program, this survey was performed in 1996. 26178 schoolchildren, aged 8 to 10 years were selected by probability proportionate to size randomly in 26 provinces of Iran, for goiter staging. In 2836 pupils blood and urine samples were obtained for measurement of T4, T3 and TSH and urinary iodine levels, by radioimmunoassay and digestion methods, respectively. Mean serum T4, T3 and TSH were 9.7±2.1 µg/dl, 159±62 ng/dl and 2.2±2.7 µU/ml. No significant difference was observed between girls and boys or schoolchildren in urban and rural regions. In all, 8 pupils had T4 > 12.5 µg/dl with T3 > 240 ng/dl; In which 7 had increased TBG and normal FT4I and FT3I. One child had thyrotoxicosis. In 3.9% TSH was > 5 µUlm! and 9 children had TSH > 10 µU/ml; In which 7 had normal FT4I and T4 (subclinical hypothyroidism). In 2 pupils increased TSH and decreased FT4I was present. Median urinary iodine excretion was 20.5 µg/dl, without significant difference between both sexes and urban or rural inhibitants. It is concluded that IDD prevention program has been effectively implemented in I.R. Iran. There is no evidence of increase in prevalence of thyroid derangementin schoolchildren of 8 to 10 years old.

  • Saed Shahabi* Pages 133-139

    To determine the prevalence of intestinal parasites in school children of Shariar, 1902 students (58 % male, 42 % female) were randomly selected from 22 schools in rural and urban regions of Shahriar. After filling out a questionnaire from the selected students, fresh stool samples were examined for the presence of intestinal parasites and determining this tynos. The age of study population was between 6 and 15 years (mean age 9.3 ys). The rate of parasitic infection among girls and boys were 6 % and 64 % , respectively (P<0.005). The prevalences of pathogenic protozoa including Giardia and Entamoeba histolytica were 26 % (22 % in urban areas 28 .4 % in rural areas) and 6.7% (5.6% in urban areas, 28.4% in rural areas), respectively. The prevalences of non pathogenic protozoa were as follows; E. Coli 27. 8 % , iodamoeba butschlii 12.1 % endolimaz nana 7. 8 % chilomastix mesnili 6.5%, Dientamoeba frogilis 4.9% and trichomonas hominis 2 % . The prevalence of helminis were as follows. Enterobius vermicularis 3 % ( I. 8 % in urban areas, 3 . 5 % in rural areas). Ascaris 2. 5 % (2 % in urban and 2.5 % in rural regions)°, tricbocephalous 1 % ( 1. 2 % in urban regions and 8 % in rural regions). Dicrocoeloum 3 % , taenicand hoole worms 2 % , Trichostrongylus and Fasciola 1. % In this survey high prevalencs of Giardia (pathogenic protozoa) and E. Coli ( a non pathogenic protozoa) are remarkable.

    Keywords: Intestinal Parasites, Epidemiologic Survey, Giardia, Eutamoeba Coli
  • Abolfazl Mahyar* Pages 141-146

    This study was conducted to determine the epidemiologic patternchr('39')s of shigellosis in children in Qazvin children hospital during 137 5-7 6. The study of 166 children with diagnosis of shigellosis (shigella was grown in s/c) during 2 years showed that: prevalence of shigellosis were high in male and summer, peak age of shigellosis was in 1-4 years (65/7%).Most common symptoms were fever (91.6%), diarrhea (89/5%), vomiting (73.5%), siezure (36.8%), dehydration (15.71 %). Bloody diarrhea was seen in 37 % of children. Most children had abnormal S/E (80.1 % ) and Bandimia was in 58.1 % . Antibiogram of SIC showed that most sensitivity was with nalidixic acid (98. 7%) , most resistance with Ampicilin (91.8)%.

  • Fakhrolmolok Yasayee* Pages 147-152

    The birth weight of a newborn is a significant determinant of neonatal and postnatal infant mortality. Maternal weight gain during pregnancy is one of the significant factors that influences on birth weight. Our purpose of this study is that to determine the effect of maternal eight gain on neonatal birth weight. This descriptive study is done on women who delivered in Mahdieh Hospital since Mehr 1376 to Azar 1377. The total of 354 women who delivered at term were included and following results were derived: The mean birth weight of newborns was 3260 gr and mean weight gain of mothers during pregnancy was 9.16 kg. In nulliparous women with increasing weight gain, the risk for low birth weight (birth weight 2500 gr) decreased and probability for high neonatal birth weight (birth weight 4000 gr) is increased (P < 0.0005) but this coordination was not present in multiparous women and result was not significant.

    Keywords: High Birth Weight of Mothers, Neonatal, Mortabity, Mortidity of Neonatal