فهرست مطالب

نشریه پژوهش در پزشکی
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 81، زمستان 1373)

  • تاریخ انتشار: 1373/09/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پرویز آزاد فلاح*، محمود دژکام صفحات 1-10

    در چند دهه اخیر مساله ارتباط بین الگوی رفتاری تیپ A و افزایش خطر ابتلا به اختلالهای کرونری قلب، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. براساس تبیین های نظری فعالیت بیش از حد سیستم سمپاتیک و پاسخهای قلبی - عروقی شدت پیدا کرده، در افراد تیپA منجر به فزونی خطر ابتلا به این اختلالات می شود. گفتنی است که پژوهشها به نتایج یکسانی دست نیافته اندپژوهش حاضر برای تبیین یافته های ضد و نقیض این گستره، به بررسی نقش هیجان خواهی به عنوان یک متغیر تعدیل کننده در رابطه بین الگوی رفتاری تیپ A و فعالیت تشدید بافته قلبی - عروقی پرداخته است. در این بررسی، 80 دانشجوی مذکر تیپ A در چهار گروه مورد مطالعه قرار گرفتند که یک گروه آنان دارای هیجان خواهی بالا و گروه دیگر دارای هیجان خواهی پایین بودند. برای نیمی از افراد مورد آزمایش هر گروه، موقعیت موفقیت و برای تیم دیگر وضعیت شکست به عنوان وضعیت آزمایشی فراهم شد. میزان ضربان قلب، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد مورد آزمایش در مرحله قبل و بعد از مواجهه با وضعیت اندازه گیری شد. نتایج حاکی از آن بود که میزان تغییرات ضربان قلب و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد دارای هیجان خواهی پایین در هر دو موقعیت بیشتر از این میزانها در افراد دارای هیجان خواهی بالا بود. همچنین در افراد دارای هیجان خواهی پایین موقعیت شکست بیشتر از وضعیت موفقیت باعث پاسخهای تشکیل یافته قلبی - عروقی شد. در مجموع، بافته ها بر نقش محافظت کننده هیجان خواهی در افراد تیپ A دلالت می کند.

  • زهره بهروزی*، ناصر ولائی صفحات 11-16

    وقتی یاخته های اپیتلیوم قرنیه و ملتحمه بعد از عمل های جراحی درون چشمی با ضربه نفوذپذیر وارد چشم می شوند ممکن است رشد کرده و تمام سطوح در دسترس را بپوشاند و باعث ایجاد کیست عنبیه شود. بزرگ شدن کیست عنبیه ممکن است سبب پدید آمدن عارضه آب سیاه (Glaucoma) شود (1، 2 و 6). و با مردمک را بپوشاند و دید چشم را بشدت کاهش دهد (1 و 2) برای درمان کیست عنبیه ، جراحان تاکنون به روش های گوناگونی دست یازیده اند که از آن جمله می توان از خارج کردن مایع درون کیست به دفعات (1)، با دیاترمی (Diathermy) کیست (7)، درمان با لیزر به طریق پاره کردن (1)، یخ زدن کیست و با برداشتن کامل عنبیه همراه با کیست و قرنیه و صلبیه اطراف نام برد (3) که متاسفانه هیچ کدام موفقینی را به دنبال نداشته است. در این بررسی، 29 مورد بیمار مبتلا به کبست عنبیه ، از راه تزریق الکل اتیلیک تحت درمان قرار گرفتند. بدین ترتیب که ابتدا با سر سوزن و سرنگ انسولین، مایع داخل کیست را خالی کرده به همان مقدار الکل اتیلیک 98 درصد به درون کیست تزریق و پس از 50 ثانیه الکل تزریقی تخلیه شد.تحقیق ما نشانداد که در بیماران - غیر از یک مورد - کیست به دور پا به خود جمع شده، از بین می رود. در یک مورد که عود عارض شد، بیمار به عارضه بدخیم Epithelial down growth دچار شده بود. با توجه به روش ساده، هزینه بسیار ناچیز و نتیجه بسیار عالی - که نسبت به روش های متداول دارد - توصیه میشود جهت درمان کیست عنبیه از این رویه استفاده شود.

  • حبیب الله پیروی*، سید سعید سید مرتاض، ایرج فاضل صفحات 17-27

    از 522 مجروح که با اصابت ترکش و گلوله به شکم که طی سالهای 61-69 در دو مرکز پزشکی امام حسین و طالقانی بستری شده بودند، 39 نفر به شهادت رسیدند. فاصله زمانی بین مجروح شدن تا عمل جراحی عامل مهمی در تعیین پیش آگهی بود به گونه ای که از 78 درصد کل مجروحان که با ضایعات شدید در جبهه تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند 7 درصد شهید شدند؛ در حالی که از 22 درصد کل مجروحانی که ضایعات خفیف تر داشتند و به همین علت نخستین عمل جراحی در شهرهای پشت جبهه روی آنان انجام شد 7/3 درصد به شهادت رسیدند. 38/3 درصد شهدا کمتر از 20 سال و 48/7 درد بین  29-20 سالگی بودند. بین تعداد اعضای خادمه دیده و شهادت رابطه مستقیمی وجود داشت؛ به گونه ای که 2/8 درصد صدمه به یک عفو؛ 6/4 درصد صدمه به دو عضو؛ 5/7 درصد، سه عضو 16/2 درصد، چهار عضو؛ 36/8 درصد، پنج عضو؛ 40 درصد، شش عضو و 42/8 درصد در نتیجه صدمه به هفت عضو به شهادت رسیدند . شیوع صدمات اعضا در مجروحان و شهدا به این ترتیب بود: روده بزرگ 39/2 و 64/1 درصد و روده باریک 30/6 و 38/5 درصد؛ کبد 13/6 و 25/6 درصد و سده 7/8  و 17/9 درصد؛ طحال 7/4 و 10/3 درصد و کلیه 5/3 و 7/7 درصد، لوزالمعده 2/4 و 2/6 درصد و دوازده 2/2 و صفر درصد روده بزرگ و باریک تنها اعضایی بودند که آسیب منفرد نیز باعث شهادت مجروح شد. علت نهایی شهادت به ترتیب شوک سپتیک 87 درصد، نارسایی حاد کلیه و استرس اولسر هر یک 17/9درصد و در   ARDS15/3 درصد بود.

  • مهرانگیز حاتمی*، ناصر ولائی صفحات 28-34

    آنانسفالی گونهای ناهنجاری مادرزادی است که شیوع آن در هر هزار تولد بین 0/3 تا 6 گزارش شده است (11، 15، 16). نظر به اهمیت و نامشخص بودن آنانسفالی در ایران و بررسی نقش بعضی از عوامل موثر در ایجاد آن، این تحقیق روی 149408 نوزاد (زنده و مرده) که طی سالهای 1367 تا 1370 در مراکز دانشگاهی تهران تولد یافته بودند به روش مطالعه بافندهای موجود (Existing data study) و مطالعه بازنگرانه (Rotrospective study) انجام گرفت. نتیجه تحقیق نشانداد که شیوع آنانسفالی0/23 در هزار و از 0/17 تا 1/26 در هزار در مراکز مختلف متغیر بوده است. آنانسفالی در 34 درصد موارد پس از تولد نوزادان مشخص می شود و در 66 درصد، طی دوران حاملگی و قبل از تولد تشخیص داده شده است. تعداد حاملگها در مادران نوزاد آنانسفال 38 درصد و پیشینه دو قلویی در خانواده با تولد نوزاد آنانسفال دو برابر بیشتر از گروه شاهد بوده است (0/05>P). تولد آنانسفال به سن مادر ارتباطی ندارد.

  • علی حقیقی*، مصطفی رضائیان صفحات 35-39

    سرم 102 بیمار مبتلا به دیسانتری و اسهال آبکی و 22 نفر شاهد سالم که به پنج مرکز درمانی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، از نظر وجود آنتی کر آنتامبا هیستولینیکا با روش IFA ، در مقایسه با آزمایش مستقیم مدفوع، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که 22 نفر (21/5درصد) عیار 1/320 و بالاتر داشتند ولی در آزمایش مستقیم در مدفوع 9 نفر از این بیماران (8/8 درصد) تروفوزوییت آنتامباهیستولیتیکا مشاهده شده در حالی که در گروه شاهد سالم عیار بالاتر از 1/40 به دست نیامد، آزمون آماری در عیار کمتر از 1/320 ، در مقایسه با عیار بالاتر از آن، اختلاف معنی داری را نشانداد (0/05>P). بنابراین، عبار 1/320 به بالا به عنوان مبنایی مناسب برای تشخیص آمپیاز مهاجم پیشنهاد میشود. ضمنا" 25 نفر (24/2 درصد) از بیماران با عیار 1/80 و 1/160 نیز از نظر سرواپیدمیولوژی مثبت تلقی شدند، که ممکن است به علت آلودگی قبلی، فرم غیر مهاجم و یا تشابه احتمالی آنتی ژنیک باشد.

  • سید محمد حکیمی* صفحات 40-50

    در این نوشتار، نتایج بررسی موارد ریکتز از دو ماهگی تا 12 سالگی در بیمارانی که طی یک سال و نیم به کلینیکهای پیگیری عفونی اطفال مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد مراجعه کرده اند، گزارش شده است. از کل 1550 نفر مراجعان بر اساس یافته های بالینی، بیوشیمیایی، پرتونگاری و آسیب شناختی، 135 نفر آنان (حدود 9 درصد) تشخیص ریکتز (ریکتز فعال در شیرخوارگی و ریکتز دیررس در کودکان 6 تا 12 ساله) داده شده است، معاینات پیگیری بعد از درمان دستکم تا شش ماه انجام شد و موردی از مسمومیت ویتامین D مشاهده نشد، از کل موارد ریکتز در تمام سنین تنها 22 درصد فسفر کمتر از 5 میلیگرم درصد گزارش شده، در 8 درصد بیماران آلکالین فسفاتاز از حداکثر طبیعی بالاتر بود و در 3 درصد موارد هیپوکلسمی قابل توجه دیده شد. در این بررسی نکته قابل توجه این است که در تمام سنین، در 90 درصد موارد علت مراجعه سرماخوردگیهای مکرر و طولانی بود. 95 درصد موارد ساکن تهران و 75 درصد در فصلهای سرد مراجعه کردند. نکته بسیار مهم همراه بودن علایم بالینی و رادیولوژیک ریکتز دیررس (6 تا 12 سال) بارینوسینوزیت مزمن و ژیاردیوز می باشد که در 85 درصد در پسران عارض شده بود، در تعداد کمی از بیماران تشخیص ریکتز با آزمون آسیب شناختی و تکه برداری از استخوان ایلیاک مسجل شد.

  • ساعد شهابی*، حسن بشیری بد صفحات 51-56

    در این مطالعه که از اول تیر لغایت دهم مهرماه سال 1372 در شهر رامسر انجام گرفت، تعداد 431 نمونه مدفوع اسهالی از نظر آلودگی به انگل کریپتوسپوریدیوم مورد بررسی قرار گرفتند، جهت تشخیص میکروسکپیک اوسیست کریپتوسپوریدیوم، گسترشهای مدفوع به روش اسید فاست اصلاح شده، رنگ آمیزی شدند. از 431 نمونه مدفوع آزمایش شده، 14 نمونه (3/25 درصد) مثبت تشخیص داده شدند. 6 نفر از بیماران پسر و 8 نفر دیگر دختر بودند، لیکن آزمون آماری بین جنسیت و بیماری رابطه معنی داری را نشان نداد . پایینترین و بالاترین سن آلودگی به ترتیب 7 ماه و 3 سال و دو ماه بود. بیشترین میزان آلودگی در گروه سنی صفر-3 سالگی مشاهده شد. میانگین دوره بیماری در کودکان، 11/5روز و مدت زمانی که ناراحتی گوارشی وجود داشت بین دو روز تا یک ماه در نوسان بود. از بیماران مبتلا به انگل کریپتوسپوریدیوم دو نفر دارای آلودگی توامان به ترتیب به ژیاردیا لامبلیا و ایزوسپورابلی بودند.

  • محمدرضا معتمدی*، شهرام محمدی شاهراجی صفحات 57-62

    نوشتار حاضر میزان شیوع بیماریهای مادرزادی قلب را در نزدیک به 200000 دانش آموز 6-12 ساله تهرانی بررسی کرده، تاییر جنسیت و شرایط اقتصادی - اجتماعی متفاوت را در بروز این ضایعات مورد مطالعه قرار داده است. تنگی دریچه ریوی تا حدودی، متفاوت با نتایج گزارش شده از دیگر نقاط جهان، شایعترین عارضه را در جمعیت مورد مطالعه تشکیل می دهد. بعلاوه بررسی حاضر تفاوت معنی دار این گونه ضایعات را در دو جنس و عدم وجود تفاوت معنی دار در شرایط اقتصادی - اجتماعی متفاوت تحت مطالعه را منعکس ساخته است.

  • محمد هاشمی* صفحات 63-68

    این نوشتار گزارشی است از بیماری 63 ساله که در روستاهای اطراف فیروز کوه ساکن است و به علت دردهای مزمن قسمت فوقانی شکم و لاغری پیشرونده به بیمارستان مراجعه می کند. پس از انجام آزمایشها و نیز عمل جراحی تودهای سفید و سفت با نواحی نکروزه که قسمت اعظم لوب راست کبد را گرفتار کرده بود، مشخص شد. در بررسی آسیب شناختی از نظر ماکروسکپی کیستهای کوچک محتوی مواد کلوییدی و از نظر میکروسکوبی ضایعهای التهابی، عفونی و نکروتیک با نمای گرانولومی کاذب، و کیستهای کوچک فراوان محتوی مواد ایوزینوفیلیک مشاهده شد که با تشخیص کیست هیداتیک کبدی چند حفره ای مطابقت داشت.

  • مینو شجاعی* صفحات 69-73

    اورتروسل اتساع کیستیک قسمت زیر مخاطی حالب درون مثانه ای است (1) و به دو شکل ساده و اکنوپیک تقسیم می شود. مهمترین علامتی که این ناهنجاری را متصور می سازد عفونتهای مکرر ادراری است. روش قطعی تشخیص آن انجام سیستوسکپی و تزریق ماده حاجب به اورتروسل است. بیمار معرفی شده شیر خوار 52 روزهای است که جهت غیر شایع بودن زمان بروز این ضایعه در این سن و دیگری به لحاظ نشاندادن شکل نادر اورتروسل اکثوپیک که به نام اورتروسل نامتناسب (Ureterocele disproportion) خوانده می شود (9) جالب میباشد و این ضایعه در سایر بررسیها، جهت تشخیص افتراقی ضایعات فضاگیر داخل مثانه - حتا در نبودن سیستم دو گانه مشخص - باید مطرح شود .

  • ژیلا بهزادی*، ابوالفضل ابراهیمی صفحات 74-83

    در این مقاله برخی امکانات مرفولوژیک شرح داده می شود که کاربرد آنها نه تنها امکان نشان دادن مسیرهای انتقال دهنده عصبی (نوروترانسمیتری) در سیستم عصبی را میسر می سازد، بلکه می توان به فیزیولوژی و کار این مواد در سیستم عصبی دست یافت. هیستوشیمی آنزیمی از روش های هیستوشیمیایی است که با رنگ آمیزی بافت عصبی، به منظور نشاندادن وجود آنزیم در بافت عصبی به کار می رود. ایمونوسیتوهیستوشیمی (Immunocyto - histochemistry) با به کار بردن پادتن به دست آمده در مقابل نوروترانسمیترها و پیتیدها، امکان نشان دادن آنها در یک ساختمان از سیستم عصبی و یا حتی در سطح سلول را داریم ، هیبریداسیون درون بافتی (In situ hybridization) پیشرفتهای اخیر در بیولوژی ملکولی به شناخت و جدا کردن ژنهایی که برای ساختن نوروترانسمیترها کدگذاری می شوند، انجامید. برای تشخیص گیرنده های نوروترانسمیترها در بافت عصبی از لیگاندهای رادیواکتیو استفاده می شود. و بالاخره می توان با ترکیب روش های فوق و متدهای دیگر محتویات نورو شیمیایی و گیرنده های آنها در رابطه با mRNA نورونها - که برای ساختن آنها بکار می رود - را نشان داد. اگرچه هر یک از این روش های نوین محدودیتهای خاص خود را دارند ولی کاربرد آنها امکان درک سیتو فیزیولوژی نورونها را در ارتباط با محتویات شیمیایی درون سلولی در وضعیت طبیعی و یا پاتولوژیک امکانپذیر می سازد.

  • سید عباس صفوی نائینی*، سیما ندافی صفحات 84-91

    بیماری ایدز از جدیدترین و مهلک ترین عفونتهای ویروسی است که اولین بار در سال 1981 شناسایی شد و از آن زمان تاکنون هر ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ کشیده است. در برخی کشورها موارد کمی از این بیماری گزارش شده است که در واقع کم بودن تعداد مبتلایان به ناآگاهی پزشکان نسبت به علایم و تشخیص بیماری، کمبود امکانات آزمایشگاهی و اشکال در نظام گزارش دهی بستگی دارد. به علت شیوع بالای گرفتاری گوش و حلق و بینی در مبتلایان به عفونت HIV و گه گاه بروز علایم در قسمتهای مذکور به عنوان نخستین تظاهر بیماری می باشد. در این بررسی به منظور آگاهی و آشنایی بیشتر پزشکان به ویژه متخصصان گوش و حلق و بینی، جهت نیل به تشخیص سریعتر و جلوگیری از سرایت بیشتر، تازه های علایم ایدز در گوش و حلق و بینی مورد بحث قرار می گیرند .

|
  • Parviz Azad Fallahi*, Mahmoud Dezhkam Pages 1-10
  • Zohreh Behrozi*, Naser Valaei Pages 11-16
    SUMMARY

    Iris cyst occurs post intraocular -surgery or post penetrating trauma, when corneal epithelial cells or conjunctiva} epithcells gains access to the anterior chamber, with cells may continue to grow & covering all available surface and formed iris cyst. As the cyst grow may caused glaucoma or block pupil area & leads to vision treatment of all form of iris cyst and epithelial down growth are usually unsatisfactory. We treat cd 2q pts with iris cyst by injection of ethyl alcohol 98 % inside the cyst. The result was interesting & satisfactory.

  • Habibollah Payravi*, Saeed Seid Mortaz, Iraj Fazel Pages 17-27

    SUMMARY:

    The therapeutic results in Military Medicine, witch is an important aspect of Disaster Medicine, is related to logestic, personal, carriage and medical supply facilities. On the other hand, it is also related to the surgeonchr('39')s knowledge of the balestic effects of flying objects, time limitations and wound contamination.From 522 adbominal trauma patients injured by bullets and quiverals admitted in two, Imam Hossein and Taleghani Medical Centers from 1361 to 1369, 39 martyred. 78% of patients who had sever trauma operated upon in war front and 22% with lesser injuries were operated in the first city. From these 7% and 7.3% martyred respectively. 38.3% of martyrs were under 20 and 48.7% were between 20 - 29. There was a direct relationship between the number of injured organs and mortality, which was 2.8% with one 6.4% with two, 5.7% with three, 16.2% with four, 36.8% with five, 40% with six and 42.8% with seven organ injuried. The prevalence of specific organ injuries in the injured and martyred victims respectively were as follows: Large bowel 59.2% , 64.1% Small bowel 306% 38.5% Liver 13.6%, 25.6% Stomach 78%, 17.9% Spleen 7.4%, 10.3% Kidney 5.3%, 7.7% Pancreas 2.4%, 2.6% Deudenum 2.2%. Zero Small and large bowel were the only organs in which even single injury resulted in martyrdom. The final causes of martyrdom were septic shock in 81%, acute renal failure and distress ulcer each in 17.9% and ARDS in 15.3%.

  • Mehrangiz Hatami*, Naser Valaei Pages 28-34

    SUMMARY:

    Anencephaly is one of the major congenital neurologic malformations whose incidence had been reported to be of 0.3 to 6 per 1000 births. Due to its importance and undefinite incidence, and the role of certain significant factors that cause the disease in Iran, this study was carried out on 149498 live born and stillborn infants, born in Tehran Medical University centers from 1988 through 1991 using retrospective study, existing data study.The results indicate that the incidence of anencephaly is 0.23 per 1000 total births (23 per 10,000). The incidences varied widely from of least 0.17 to 1.26 per 1000 in different Medical Centers. Thirty-four percent of the infants with anencephaly had been diagnosed after birth, and only 66 percent had been diagnosed in antenatal screening programs. Numbers of pregmancies in mothers with anencephalic infants were 38 % and the condition of giving birth to in relatives of the mothers with anencephalic infants has been twice of that in the control anothers (P<0.05). There has also been no relationship between anencephaly and maternal age.

  • Ali Haghighi*, Mostafa Rezaeian Pages 35-39
    SUMMARY

    The results of direct stool examination in 102 watery and bloody diarrhea patients were compared with the presence of antibodies against Entamoeba histolytica with Indirect Fluorescent Antibody Test. Besides 22 healthy individuals included in this study as control group. It was found that 22 patients (21.5%) with a sera titre higher than 1/320 bad only 9 (8.8%) positive E. Histolytica in direct microscopic exam. The control group showed a titre of 1/40 or less with this organism. It was found that the finding at a titre 1/320 to E. Histolytica would be of clinical value for diagnosis of Amoebiasis among diarrheal patients. Also among 35 of patients (34.3 % ) the antibody titre were found to be 1/80 and 1/60 while may be related to them past infection, non invasive amoebic or cross reaction.

  • Mohammad Hakeemi* Pages 40-50

    SUMMARY:

    A review of out patients diagnosed with rickets during last one and half year revealed 135 cases of rickets among totally 1550 patients refered to our pediatric infectious clinics. Diagnosis were made by the clinical, biochemical, radiological and pathological findings. All the patients were treated by Vit D as needed, follow up examinations were done at least for 6m. We could not see any case of vit D toxicity. Only 22 % of all the cases had phosphorous less than Smg/100, 8% of the patients had alkaphosphatase more than normal range and only 3 % of the patients were significantly hypocalcemic. In a few cases diagnosis confirmed by the pathologic examination of the iliac biopsy. 90% of the patients refered to our service because of repeated and prolonged colds. 95 % were resident of Tehran and 75 % of the referal were in cold seasons.

  • Saed Shababi*, Hassan Bashiribod Pages 51-56

    SUMMARY:

    In an investigation in summer· 1993 in health centers, 431 faecal samples from children with diarrhea were examined. In 14 (6 girls and 8 boys) 3.25 percent with modified Ziehl -Neelson Staining technique Oocyst of cryptosporidium has been demonstrated and the results discussed.

  • Pages 57-62
  • Mohammad Hashemi* Pages 63-68

    SUMMARY:

    This paper speaks about a 63 year old woman with chronic non-specific pain in superior abdominal region and progressive cachexia. Clinical and paraclinical investigations revealed a large non homogen mass of right liver lobe. After surgical approach 90% of right liver lobe was involved by a solid mass with necrotic areas. Microscopic evaluation disclosed a chronic granulomatous inflammation with a lot of microcystic spaces filled by homogenous eosinophilic substances. Above findings accomodate with multilocular echinococcosis which is a rare type of hydatidosis in the world.

  • Mino Shojaei* Pages 69-73

    SUMMARY:

    Ureterocele is a cystic dilatation of submucosal segment of intravesical ureter. It Usually classified as "simple" and "ectopic" ureterocele. The simple or adult type has less clinical significance. The most common clinical presentation of ureterocele is recurrent urinary tract infection. Although it may present with other features such as: Sepsis, abdominal pain, failure to thrive, nausea vomiting, frequency and urgency. IVP still is the keystone of diagnosis, but the most useful study is cytourethrography and puncture cystography. The presented case in this thesis, is a 52 days. Infant with urinary retention and abdominal distention from 24h before admission. In physical examination:The only abnormal findings were abdominal distention and epigastric tenderness. In IVP, bilateral hydroureteronephrosis was seen.In sonography, also bilateral hydroureteronephrosis and a mass in bladder was reported. These information didnchr('39')t suggest duplication of urinary tract. But retrograde X-ray study during operation detected left ureteral duplication. Surprisingly the ureter that ending to ureterocele duplication. Surprisingly the ureter that ending to ureterocele was thready and jointed to dysplastic kidney, a finding that suggests ureterocele disproportion.

  • Jhila Behzadi*, Abolfazl Ebraheemi Pages 74-83
    SUMMARY

    This review discribes some of the morphological tools which have allowed not only to discribe the chemical nature of neuronal pathways in the central nervous system but also to approach their physiology and their functions: Enzyme histochemistry; this technique shows the entity of an enzyme in nervous tissue. Immunocyto-histochemistry; based on antigen antibody reaction constitute the basic neuroanatomical and neurocytological studies concerning their neuropeptides and neurotransmitters. In situ hybridization with cloned or synthetic probes and radioactive or enzymatic labelings, permit to localize the specific sequence of nucleic acids (RNA of DNA) corresponding to a persumed neurotransmitter or neuropeptide. Using radioactive ligands permit to demonstrate receptors by autoradiography technique. Finally several combinations of these different methods can be used to detect the neurotransmitters and their receptors or of the corresponding mRNA. Considering the possibilities and limitations of these modern methods, we conclude their implication for the understanding of cytophysiology of neurons in normal or pathological aspects.

  • Pages 84-91