فهرست مطالب

پژوهش نامه روانشناسی اسلامی - سال دوم شماره 2 (بهار 1395)

پژوهش نامه روانشناسی اسلامی
سال دوم شماره 2 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد خدایاری فرد، سعید اکبری زردخانه*، باقر غباری بناب، محسن شکوهی یکتا، غلامعلی افروز، علی نقی فقیهی، بهروز طهماسب کاظمی، سعید زندی صفحات 9-31

    پژوهش های طولی در حوزه دینداری، که با روش های کمی صورت گرفته، نشان می دهد که در دهه اخیر سطح دینداری در جامعه روند کاهشی داشته است. این یافته ها تلویحات چندی دارد که یکی از آنها ضرورت مداخله قوی برای رشد و توسعه دینداری است. پژوهش حاضر برای پاسخ به نیاز کنونی به منظور ساخت بسته آموزشی مهارت های زندگی در بستر ارزش های دینی جهت استفاده در محیط دانشجویی و تسهیل فرآیند تقویت دینداری در دانشجویان انجام گرفته است.

    روش

    در راستای تحقق هدف فوق، با استفاده از الگوی جهانی بهداشت و منابع اسلامی، برنامه ای 10 جلسه ای تدوین شده و اثربخشی آن در گروه نمونه ای پانزده نفری از دانشجویان دانشگاه تهران بررسی شده است. در جمع آوری داده ها، از دو ابزار مقیاس کوتاه دینداری برای جمعیت دانشجویی (خدایاری فرد و همکاران، 1392) و مقیاس مثبت نگری (خدایاری فرد و همکاران، 1391) استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه گیری های مکرر نشان داد که نیم رخ دینداری گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت آماری معناداری داشته و اندازه اثر آن متوسط است؛ همچنین، بررسی اثر بین آزمودنی نشان داد که دو مولفه باور و عواطف دینی به طور معناداری افزایش یافته، ولی رفتار دینی تغییر نکرده است. از سوی دیگر، نتایج حاکی از آن بود که نمودار مثبت نگری گروه در بین دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت آماری معناداری داشته و اندازه اثر آن بالا است.

    نتیجه

    بنابراین، می توان نتیجه گرفت که امکان افزایش برخی از مولفه های دینداری با استفاده از برنامه حاضر وجود دارد ولی برای مهیاکردن امکان اعتلای «رفتار دینی» به طور خاص، باید تغییراتی در برنامه ایجاد شود.

    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، معنویت، دین باوری، مهارت های زندگی سالم
  • ناصر آقابابائی*، فرامرز سهرابی، حسین اسکندری، احمد برجعلی، نورعلی فرخی صفحات 32-60

    پژوهش های پیشین گویای رابطه مثبت دین، معنویت، و دینداری با بهزیستی و سلامت روانی است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی رابطه دین با بهزیستی ذهنی می پردازد. این پژوهش به برازش یک مدل علی بهزیستی ذهنی بر اساس دین می پردازد که در آن، دین از طریق امید، هدف در زندگی، و اضطراب مرگ بر شاخص های بهزیستی ذهنی اثر غیرمستقیم دارد. 472 دانشجو به این پرسشنامه ها پاسخ دادند: «مقیاس شادی فاعلی»، «مقیاس رضایت از زندگی»، «مقیاس حرمت خود روزنبرگ»، «مقیاس تجدید نظر شده جهت گیری دینی»، «آزمون هدف در زندگی»،« مقیاس امیدواری»، و «مقیاس اضطراب مرگ تمپلر». یافته ها نشان داد شاخص های دینداری با شادی، رضایت از زندگی، حرمت خود، امیدواری، و هدف در زندگی رابطه مثبت دارند. رابطه دینداری برونی فردی با اضطراب مرگ مثبت بود. نتایج تحلیل مسیر، برازش مدل پیشنهادی را تایید کرد. به طور خاص، نقش های واسطه ای دو متغیر امید، و هدف در زندگی در رابطه دین با بهزیستی ذهنی تایید شدند. تلویحات نظری یافته های پژوهش به بحث گذاشته شد.

    کلیدواژگان: دین، بهزیستی ذهنی، هدف در زندگی، امید، اضطراب مرگ
  • طیبه محمودی*، سید علی مرعشی، هاجر افشاری، راضیه منصوری نژاد، مجتبی نادری تزنگی صفحات 61-77

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شرکت در مراسم اعتکاف بر مولفه های هوش معنوی، اضطراب، افسردگی و استرس دانشجویان بود. همه 321 نفر از دانشجویانی که در مراسم اعتکاف شرکت کردند، به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. گروه کنترل نیز 321 نفر از دانشجویان بودند که در مراسم اعتکاف شرکت نکردند و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در شروع و بعد از مراسم، همه شرکت کنندگان، پرسش نامه هوش معنوی کینگ (2008) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویباند و لاویباند (1995) را تکمیل کردند. روش این تحقیق، شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود و نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری بر روی تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون بیانگر افزایش همه مولفه های هوش معنوی و کاهش افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود.

    کلیدواژگان: اعتکاف، هوش معنوی، افسردگی، اضطراب، استرس
  • محمدرضا حسن زاده توکلی*، شهلا پاکدامن، هادی بهرامی احسان صفحات 78-99

    در پژوهش پیش رو، داده های سه تحقیق، با هدف کشف جنبه تحولی احتمالی جهت گیری مذهبی و رابطه آن با هوش هیجانی، سلامت عمومی و سبک های فرزندپروری بررسی شد. از بین چهار بعد جهت گیری مذهبی فقط بعد ارزنده سازی دینی با سن، تحصیلات و تاهل در ارتباط است. ده پرسش از مقیاس جهت گیری مذهبی، که تشکیل دهنده عامل تحولی هستند، استخراج شد. بررسی مفهوم پرسش ها و ارتباط عامل استخراج شده با سایر متغیرها نشان داد که این عامل سعادت جویی مذهب محور است و دارای دو جزء سرمایه گذاری شناختی- عاطفی و سرمایه گذاری رفتاری است. سعادت جویی مذهب محور از توجه هیجانی مستقل است، اما با تمایز هیجانی و بازسازی خلقی رابطه مستقیم دارد؛ و با سلامت عمومی در تمام ابعاد آن رابطه مستقیم. رابطه جزء سرمایه گذاری رفتاری با این متغیرها قوی تر از جزء دیگر است. صحت نام گذاری عامل مزبور از طریق مصاحبه با پنج نفر متخصص در روان شناسی تایید شد.

    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، تحول، بزرگ سالی، سالمندی
  • محمود اصفهانیان*، محمود گلزاری، فرید براتی سده صفحات 100-132

    پژوهش حاضر به منظور تدوین و عرضه الگوی شکرگزاری مبتنی بر آموزه های اسلامی و بررسی اثربخشی آن بر رضایت از زندگی بررسی شده است. فرض این پژوهش آن است که افزایش میزان قدردانی، باعث افزایش رضایت از زندگی و پیش بینی کننده آن است. در این پژوهش، پس از بررسی منابع و به دست آوردن مولفه های شکرگزاری و مفهوم قدردانی، برنامه آموزشی شش جلسه ای تدوین شد. با اجرای مصاحبه و گرفتن پرسش نامه های قدردانی و رضایت از زندگی، 19 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه قرآن و حدیث قم انتخاب، و به دو گروه 7 و 12 نفره تقسیم شدند. گروه 7 نفره، برنامه آموزشی شکرگزاری تدوین شده را دریافت کردند و گروه کنترل در انتظار دریافت مداخله قرار گرفتند. هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری ارزیابی شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامه شش گویه ای قدردانی مک کاله و همکاران (2002) و رضایت از زندگی دینر (1985) بود. مقایسه هر دو گروه با استفاده از مدل آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. تحلیل و مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل نشان داد شرکت کنندگان در گروه آزمایش از نظر قدردانی و رضایت از زندگی افزایش مثبت و معناداری را تجربه کرده اند که در پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل افزایشی دیده نشد و حتی این افزایش پس از گذشت چهل وپنج روز نیز باقی ماند

    نتیجه

    مداخله و برنامه آموزشی شکرگزاری مبتنی بر آموزه های اسلامی دارای اثربخشی معناداری است و می تواند میزان رضایت از زندگی و قدردانی افراد را افزایش دهد

    کلیدواژگان: قدردانی، شکر، رضایت از زندگی، برنامه آموزشی روانی، منابع اسلامی
  • سید مهدی خطیب* صفحات 133-157

    این پژوهش به منظور معرفی الگوی چندبعدی مقابله دینی با تکیه بر آموزه های مهار خشم طراحی شد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و به شیوه اجتهاد دینی انجام گردید. یافته های پژوهش نشان داد که از تحلیل آموزه های دینی، دو الگوی تک بعدی مقابله و الگوی چندبعدی مقابله استخراج می شود. در الگوی چندبعدی مقابله دینی، که مبتنی بر «تلفیق گرایی تکنیکی نظریه محور» است، ابعاد شناختی، رفتاری، هیجانی، زیستی، ارتباطی و معنوی با تکیه بر دیدگاه اسلام لحاظ شده است. در کنار الگوی چندبعدی مقابله، الگوی تک بعدی مقابله وجود دارد که ناظر به یکی از ابعاد چندبعدی مقابله است و می تواند در غلبه بر مشکلات روان شناختی که شدت کمتری دارند، به کار گرفته شود. در مهار خشم و مدیریت آن، هر دو الگوی مقابله تک بعدی و چندبعدی به کار گرفته می شود. در صورتی که هیجان خشم، شدت و مدت بیشتری داشته باشد بر به کارگیری الگوی چندبعدی مقابله نسبت به الگوی تک بعدی، تاکید بیشتری شده است.

    کلیدواژگان: مقابله چندبعدی، مقابله تک بعدی، تلفیق گرایی تکنیکی نظریه محور، التقاط گرایی تکنیکی، یکپارچه نگری نظری، خشم، نظام های روان درمانی
|
  • Mohammad Khodayarifard, Saeid Akbari-Zardkhane *, Bagher Ghobaribonab, Mohsen Shokuhi-Yekta, Gholamali Afrooz, Alinaqi Faghihi, Behrouz Tahmasb Kazemi, Saeid Zandi Pages 9-31

    Longitudinal quantitative studies show that the level of religiosity in the last decade has been declining in Iran. These findings have some implications, one of which is a need for powerful interventions to improve and enhance religiousness. The present study, in answer to the current need, was done to develop a life skills training package based on Islamic teachings for employing in college context and facilitating the procedure of religiosity among university students. In so doing, using World Health Organization model and Islamic sources, a program constituting of 10 sessions was designed and its effectiveness was investigated in a sample group of 15 students of the University of Tehran. To collect the data two instrument were applied: Religiosity Scale for Students (Khodayarifard et al., 2013) and Positive Thinking Scale (Khodayarifard et al., 2012). The results of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) with repeated measure design showed that the religiosity profile of the group in posttest stage is significantly different from that in the pretest stage. Examination of the between-subjects effects also showed that religious belief and religious affections have significantly increased; however, religious behavior did not change. On the other hand, results showed that there are significantly differences between the two stages (pretest and posttest) in the positive thinking profile of the group has  and its effect size is high. Therefore, we may conclude that it is possible to enhance some components of religiousness by the present program, although some changes needed to be made in the program to pave the ways for promoting “religious behaviors”.

    Keywords: educational package, Spirituality, religiosity, healthy life skills
  • Naser Aghababaei *, Faramarz Sohrabi, Hossein Eskandari, Ahmad Borjali, Noorali Farrokhi Pages 32-60

    Previous research has shown positive relations of religion, religiosity, and spirituality to happiness, life satisfaction, well-being and mental health. Current study investigates how religion relates to subjective well-being (SWB). This study addresses a causal model of SWB by religion in which religion indirectly through hope, purpose in life, and death anxiety affects indicators of SWB. 472 college students completed the following questionnaires: “Subjective Happiness Scale”, “Satisfaction with Life Scale”, “Rosenberg’s Self-esteem Scale”, “Religious Orientation Scale-Revised”, “Purpose in Life Test”, “Hope Scale”, and “Templer’s Death Anxiety Scale”. Results showed that religiosity scales were positively correlated to happiness, life satisfaction, self-esteem, hope, and purpose in life. Extrinsic personal religiosity was positively related to death anxiety. Path analysis confirmed the goodness of fit of the proposed model. Particularly the mediating roles of hope and purpose in life in the relations of religion to SWB were verified. Theoretical implications of the findings were discussed.

    Keywords: Religion, Subjective well-being, Hope, Purpose in life, and Death anxiety
  • Tayebeh Mahmudi *, Seyyed Ali Mar’Ashi, Hajar Afshari, Razieh Mansurinejad, Mojtaba Naderi Tezengi Pages 61-77

    This study aimed to investigate the effectiveness of Etekak rituals on components of spiritual intelligence, anxiety, depression, and stress among students. All of the 321 students who participated in the rituals were selected as the exper-iment group. The control group, selected through randomized sampling method, consisted of 321 students who did not participate in the rituals. At the beginning of the Etekaf ceremony and after it, all the participants answered to King’s (2008) Spiritual Intelligence Self-Report Inventory and Lovibond and Lovibond’s (1995) Depression, Anxiety, and Stress Scale. The method of this study was a quasi-experimental one, with pre-test post-test and control group. The results of Multivariate Variance Analysis of differences between pretest and posttest scores indicated that there were increases in all of the components of spiritual intelligence, and decreases in depression, anxiety, and stress of the experimental group, compared to control group.

    Keywords: Etekaf, spiritual intelligence, depression, anxiety, Stress
  • Mohammad Reza Hasanzadeh Tavakoli *, Shahla Pakdaman, Hadi Bahrami Ehsan Pages 78-99

    Data from three studies were conducted in order to identify the possible developmental aspect of religious orientation and its relation to emotional intelligence, general health, and parenting styles. Among the four dimensions of religious orientation, only religious valuation was relate to age, levels of education, and being married. 10 questions constituting the developmental dimension were extracted from the religious orientation scale. Studying the concepts of the questions and the relationship of the extracted factor with other variables indicated that it is possible to name this factor as religion-centered happiness seeking and that it has two subscales: cognitive-effective investment and behavioral investment. The religion-centered happiness seeking is independent of emotional interest, but is directly related to emotional differentiation and effective restructuring and all aspects of general health. The relations of behavioral investment subscale with these variables were stronger the relations of other subscale to them. The accuracy of labeling the abovementioned factor was confirmed through interviews with 5 professional in psychology.

    Keywords: religious orientation, development, adulthood, aging
  • Mahmud Esfahanian *, Mahmud Golzari, Farid Barati Sedeh Pages 100-132

    This research aimed to construct and introduce a model of gratitude based on Islamic teachings and to study its effectiveness on life satisfaction. We hypothesized that higher levels of gratitude lead to higher levels of life satisfaction. After looking into Islamic sources and obtaining the components of gratitude, a 6-session training program was designed. 19 male and female undergraduate students from the University of Qoran and Hadith were selected and were divided into two groups of 7 and 12;they were interviewed and answered to  gratitude and life satisfaction scales.  The Group of 7 received the designed gratitude training program and the control group was put into the waiting list to receive the intervention later. Both groups were evaluated in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. The instruments used in this study were McCullough and colleagues’ (2002) 6-item Gratitude Questionarie and the Satisfaction with Life Scale (SWLS; Diner et al., 1985). Analysis of Variance was used to compare the two groups. Results showed that participants in the intervention group have experienced significant increase in their levels of gratitude and life satisfaction, which were not found in control group at the pre-test and post-test stages .After 45 days, the increase was still there. Gratitude intervention and training program based on Islamic teachings have a significant effectiveness and can increase people’s levels of life satisfaction and gratitude.

    Keywords: gratitude, thankfulness, Life satisfaction, Psyche-educational Intervention, Islamic sources
  • Seyyed Mahdi Khatib * Pages 133-157

    This study aimed at introducing the multimodal model of religious coping based on anger control doctrines. The research method was a descriptive–analytic one and was conducted in religious jurisprudence way. Study findings indicated that analysis of religious doctrines produces two models: multimodal model of coping and single modal model of coping. In the multimodal model of religious coping which is based on “theory-based technical eclecticism”, the cognitive, behavioral, effective, physiological, interpersonal, and spiritual modality were considered. Furthermore, single modal model of coping is concerned with one modality of the multimodal coping and this model applicable to less severe psychological problems. Both coping models are applicable in anger Control. If the emotion anger has more intensity and more duration, the application of the multimodal model of coping is recommended instead of the application of the other model.

    Keywords: Multimodal Coping, Single Modal Coping, Technical Theory-Based Eclecticism, Technical Eclecticism, Theoretical Integration, Anger, Psycho-therapy Systems