فهرست مطالب

امنیت انتظامی دریایی - پیاپی 1 (تابستان 1389)

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 1 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • صادق بافنده ایماندوست صفحات 1-36

    قاچاق یکی از معضلات پیچیده کشور است که حل آن نیاز به یک عزم ملی بین مسیولین و مردم دارد. با توجه به گستردگی معضل قاچاق و انواع مختلف آن، در این مقاله به موضوع قاچاق واردات کالاپرداخته شده است. آمارهای رسمی و پژوهش های بررسی شده توسط نگارنده نشان از گستردگی این پدیده شوم در کشور دارد، که ابعاد اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی وسیعی دارد. در مقاله حاضر بیشتر به جنبه های اقتصادی قاچاق توجه شده است.
    این مقاله با شیوه تحلیلی- توصیفی و با استفاده از نمودار علت و معلول (استخوان ماهی یا ایشی کاوا)، روش حل مسیله (problem solving) وبهره گیری از روش پارتوتدوین شده است. مقاله حاضر تلاش می کند با در نظرگرفتن علل ریشه ای ایجاد قاچاق، راه کارهای اجرایی را برای جلوگیری از این پدیده ارایه نماید. با توجه به اینکه سود اقتصادی دلیل اصلی وقوع قاچاق کالا به داخل کشور است بالا بردن کیفیت محصولات داخلی در کنار کاهش قیمت، باعث جلوگیری از قاچاق واردات خواهد شد.

    کلیدواژگان: قاچاق، قانون پارتو، حل مسئله، نمودار علت و معلول (استخوان یا ایشی کاوا)
  • فتح الله تاری*، سعید غلامی باغی صفحات 2-25

    قاچاق کالا یکی از اقسام مختلف فعالیت های موجود در اقتصاد پنهان و اقتصاد زیرزمینی است که هرچند عوامل ایجاد آن را باید در بخش تجاری و بازرگانی جستجو کرد ولی دارای آثار و عواقبی در سطح اقتصاد ملی است. سهم و حجم فعالیت بنگاه ها در بخش غیررسمی اقتصاد با پیچیده بودن رویه های فضای کسب و کار تجاری رابطه ای معنادار دارد به این معنا که هرچقدر شاخص های فضای کسب و کار بدتر باشد زمینه برای عدم تمایل آنها به فعالیت در فضای رسمی بیشتر شده و فعالان اقتصادی ترجیح می دهند فعالیت خود را به بخش غیررسمی منتقل کنند. این امر موجب محدودشدن فعالیت رسمی بنگاه های اقتصادی و افزایش ریسک سرمایه شده و رشد اقتصادی کشور را کاهش می دهد. یکی از راهکارهای صحیح و اصولی مقابله با قاچاق و پیشگیری از آن، استفاده از ابزارهای اقتصادی به خصوص رفع موانع پیش روی فضای کسب و کار است. در بررسی فضای کسب و کار تجاری می توان به دو عامل نرخ های تعرفه غیربهینه، و تشریفات گمرکی پیچیده به عنوان دلایل اصلی ایجاد انگیزه برای قاچاق اشاره کرد. در این مقاله اقلام قاچاق مکشوفه از مناطق مرزی جنوب کشور شناسایی و دسته بندی می شود. سپس با توجه به رابطه معنادار هر یک با مشکلات و معضلات موجود در نظام تعرفه ای و یا موانع پیشروی رویه های گمرکی، راهکارهایی اجرایی برای کاهش انگیزه قاچاق و ورود بازرگانان به اقتصاد رسمی ارایه خواهد شد.

    کلیدواژگان: قاچاق، فضای کسب و کار، تعرفه
  • محمد سریرافراز*، فاطمه فهیمی فر صفحات 37-50

    علم اقتصاد بیان کننده تخصیص منابع کمیاب در جهت ارضای نیازهای نامحدود بشری است. به بیانی دیگر، نیازمندی های بشر است که منجر به فکر، ایده و سپس اختراع و درنهایت تولید و توزیع و مصرف می شود. امروزه با گسترش وسایل ارتباطی اعم از ماهواره ها، سایت های اینترنتی و... مرزهای زمانی و مکانی شکسته شده و تولیدکنندگان به منظور یافتن بازار محصولات خود بدون محدودیت دست به درج تبلیغات در این وسایل ارتباطی می زنند. تبلیغاتی که از ویژگی های برتر کالایی می شود باعث شکل گیری نوعی نیاز روانی در ذهن مصرف کننده می شود و به تبع آن، خواستار نوع مخصوصی از یک کالا با همان ویژگی های ذکر شده در تبلیغ می گردد. اکثر کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند به واسطه همین عامل تبلیغات است. بنابراین عامل تبلیغات درشکل دهی نیاز به کالا و پدیده قاچاق بسیار حایز اهمیت است. هدف اصلی نگارندگان، بررسی ابعاد وجودی عامل تبلیغات محصولات از طریق رسانه های مطرح در عصر اطلاعات و تاثیر آن بر مصرف کننده و توزیع کننده و در نتیجه شکل گیری قاچاق و استفاده از همین عامل به منظور استفاده از محصولات داخلی است و در پی آن اهداف فرعی همچون اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در بیان زیان های اقتصادی ایجاد شده در اثر پدیده قاچاق می باشد. این تحقیق بر مبنای روش کتابخانه ای تهیه شده، که با تحلیل محتوایی منابع گوناگون و به دست آمدن نتایجی از سوی محققان با توجه به مسایل مطرح شده در منابع گوناگون اطلاعاتی، بیان گردیده است.

    کلیدواژگان: اینترنت، تبلیغات، تقاضا، دولت، قاچاق
  • محمدعلی تصدیقی صفحات 51-74

    امنیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درکشور ما، همواره با چالش هایی رو به رو بوده است. احراز جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه بر اساس سندچشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، منوط به الزاماتی در زمینه رفع این چالش هاست. یکی از این الزامات، مبارزه با پدیده قاچاق کالاست. از آن جا که ابزار جنگی دشمن در چنین مبارزه ای، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، لذا ضرورت دارد که ما هم با اسلحه اقتصاد و فرهنگ و سیاست به نبرد با این پدیده، تن در دهیم و گرنه شکست خواهیم خورد. البته پیروزی بر چنین دشمنی، با چنین سلاح هایی در بلند مدت امکان پذیر خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که در کوتاه مدت از مبارزه فیزیکی دست برداریم بلکه با رعایت اولویت برنامه های بلند مدت و میان مدت، از برنامه های کوتاه مدت نیز غافل نمانیم. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی از نوع کتابخانه ای است. برای دست یابی به مولفه های امنیت اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالاو در پاسخ به این سوال که جامعه ایران، نیازمند چه مولفه هایی در راه مبارزه با قاچاق کالاست؟ و با مطالعه مقالات و کتاب ها راجع به مدیریت، قاچاق کالا و امنیت اجتماعی و مشاوره با صاحب نظران و با تعمق و اندیشه درباره آنها، مولفه های مبارزه با قاچاق کالا در ابعاد مختلف شناسایی و راه کارهای هر کدام با برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان نتیجه گیری و پیشنهادهای لازم ارایه شده است.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، قاچاق کالا، اصلاح فرهنگ الگوی مصرف، اشتغال، مبارزه فرهنگی، کیفیت تولید
  • مهدی سبحانی نژاد*، عبدالله افشار صفحات 75-96

    در پژوهش حاضر عمده ترین علل ظهور و بروز پدیده قاچاق، زمینه های موثر بر ناکارآمدی نظام های مقابله و پیامدهای قاچاق در ابعاد فوق بررسی و ضمن تاسی به آموزه های اسلامی در تاکید بر ضرورت به دست آوردن مال حلال و با مد نظر قرار دادن فرموده های مقام معظم رهبری در جهت نامگذاری سال 88 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف در تمامی زمینه ها برخی از عمده ترین راهکارهای مقابله در ابعاد مذکور با تاکید بر تعلیمات دینی ارایه شده است. عمده ترین یافته های پژوهش عبارتند از:فرهنگ فرار از پرداخت عوارض گمرکی، پول شویی، بیکاری، نبود دولت های مقتدر در همسایگی کشور، محدودیت های داخلی ناشی از سوء مدیریت و انحصارها و در نتیجه عدم رغبت مصرف کننده داخلی و فرهنگ مصرف کالاهای خارجی، تبلیغات و فساد اداری و بوروکراسی و... از عمده ترین علل ظهور پدیده قاچاق است. گرانی و ضعف کالاهای داخل، تنزل مقررات، جذب شدید بیکاران به مناطق آزاد، غلبه فرهنگ قاچاق، الگوی مصرف تجملی، فقدان نگاه ضد ارزشی به قاچاق، فقدان نظارت اجتماعی، بازار بزرگ مصرف داخلی، افزایش میل به کالای لوکس خارجی و غیره... از عمده ترین زمینه های ناکارآمدی نظام های مقابله با قاچاق می باشد. کاهش سرمایه گذاری مولد، تخریب فرصت های اشتغال مولد، گسترش اقتصاد زیر زمینی، انتقال فشار مالیاتی به بخش رسمی اقتصاد، تهدید امنیت ملی، افزایش ثروت و قدرت نامشروع، رانت خواری، قانون گریزی، بی نظمی اقتصادی، هدر رفتن منابع ملی، فرهنگ تجمل و مصرف گرایی، کاهش ارزش گرایی، هدر رفتن سرمایه های اجتماعی، غارت هویت فرهنگی، بحران در خانواده، تضعیف فرهنگ کار، افزایش بی نظمی اجتماعی و... از عمده ترین پیامدهای قاچاق می باشد. تحقیق و توسعه، خصوصی سازی، هماهنگ سازی مقررات، فضا سازی برای سرمایه گذاری، تدوین استراتژی صنعتی و اقتصادی بلند مدت، لغو مقررات دست و پا گیر، حذف انحصارات اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، معرفی الگوی صحیح، صرفه جویی ارزی، تحول فرهنگ مصرفی جامعه به نفع تولیدات داخلی، ترسیم وظیفه دستگاه های اطلاع رسانی و رسانه های جمعی در پیشبرد فرهنگ مصرف صحیح جامعه و... از عمده ترین راهکارهای مقابله با پدیده قاچاق است.

    کلیدواژگان: قاچاق، آسیب شناسی، علل، ناکارآمدی مقابله، اسلام، فرهنگ کار، پیامدها، راهکارها
|
  • Pages 1-36

    The economic, political, cultural, and social securities in our country have always been encountered by many barriers. Based on the twenty -year plan of the Islamic Republic of Iran, in order to gain the first rank in the region on economic, scientific, and technological grounds, Iran needs some requirements to remove the barriers. One of these requirements is to combat against smuggling. Since the enemies’ weapons in this combat are economic, cultural and political ones, we also need to be equipped with the same weapons. Otherwise, we will fail. Of course, winning the combat with such weapons takes a long time. This does not mean that we give up struggling in the short-run. Rather, we have to do appropriate measures, while maintaining priorities in the long, middle and short-run. This study makes use of descriptive method. The researchers have made use of library sources as well as interview with the related authorities in order to indentify different aspects of smuggling and also to find the answers to questions concerning components of smuggled goods in Iran. In the end the researchers made some suggestions to be considered in long, middle, and short run.

  • Pages 2-25

    In this study the main reasons of smuggling and ineffectiveness of the existing methods of combat against smuggling are identified, while following the instructions set forth by Islam as to the necessity of obtaining Halal (lawful) property, and also naming the year 1388 (corresponding to 2009, Georgian calendar) as Reforming of Consumption Pattern, by the eminent leader of the Islamic Republic of Iran, Imam Khamenei. The paper also gave some guidelines as to how to encounter smuggling with emphasis on Islamic thoughts.

  • Pages 37-50

    Economics is the science of allocating rare resources to meet the infinite human needs. In other words, it is the human needs which lead to thinking, new idea, invention, production, distribution and ultimately consumption. Nowadays, with the expansion of communicative means, including satellites, internet sites, etc., the limitations of time and place have been broken. Consequently, manufacturers have started advertising their products, limitlessly, in the media in order to find markets for their products. Advertising goods which is usually done to present the good qualities of particular merchandise, creates a mental picture in the customers’ minds. They, consequently, expect to receive the merchandise with the same qualities presented in the advertisement. The majority of the goods imported into the country illegally, have such characteristics. Therefore, advertisement plays a crucial role in forming false needs which consequently leads to smuggling. The study intends to describe the nature of advertisement in the well-known media and its impact on the consumers and distributors, and consequently formation of smuggling.

  • Pages 51-74

    Smuggling is one of the problems of the country, the solution of which requires strict measures by the authorities and the public. Due to the expansion of smuggling and also its diversity, this paper intents to study the imported smuggled goods only. The official statistics along with the researches done by the author show that this illegal phenomenon exists a great deal in Iran, which requires a great deal of economic, social, and cultural attentions. This paper describes the economic aspects of the smuggling only. The study is based of analytic-descriptive method, employing cause-effect diagram (Fish bone, Ishikava), problem solving method and also Parto method. The paper intends to diagnose the ways the smuggled goods are done, and also suggests the manegerial measures which are needed to prevent it. The paper concludes that while the main reason for smuggling is usually getting higher economic profit, enhancing the quality of manufactured goods with low price in the country will prevent it.

  • Pages 75-96

    Smuggling is one of the many activities done in hidden and underground economy in Iran. Although the existence of smuggling must be traced in commerce and trade sectors, its impacts and consequences can be seen in all aspects of the national economy. The share and extent of institutions in informal economic sectors have a meaningful correlation with the complexity of business. In other words, in an inappropriate business situation, the businessmen are reluctant to do business in formal atmosphere. However, they turn their activities toward informal sectors. This will, consequently, limit formal activities of economic institutions while at the same time increase capital risk. Also this will decrease economic growth of the country. One of the best ways of struggle with smuggling, which is also preventive, is utilizing economic tools, especially removing business barriers. These barriers are tariff systems and complicated customs formalities, which are good motivations for the smugglers to pursue smuggling. In this study, the smuggled items discovered in the southern borderline region are identified and classified. Considering the meaningful correlation between each smuggled item with the problems it renders, the researchers made some suggestions as to how to lower motivation for smuggling and to allow tradesmen to enter a healthy economy.