فهرست مطالب

مطالعات میان فرهنگی - پیاپی 46 (بهار 1400)

فصلنامه مطالعات میان فرهنگی
پیاپی 46 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عنایت الله فاتحی نژاد*، محمدحسین اشرف صفحات 9-27

    موضوع این پژوهش، بیان میزان نقش آفرینی زبان و ادبیات عربی در انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی به اسپانیای امروزی (اندلس اسلامی) است. این نقش آفرینی از سال 92ق یعنی ابتدای حضور مسلمانان در این سرزمین، آغاز شد و نزدیک به 8 سده به طول انجامید. آنچه به عنوان میراث فرهنگ و تمدن اسلامی در طی این مدت، به اندلس انتقال یافت در قالب آثار مکتوب و روایات شفاهی است که غالبا به زبان عربی منتقل شده و بهره گیری از آن، نیازمند آشنایی ساکنان اندلس، با این زبان است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شده که زبان عربی به عنوان پل ارتباطی میان فرهنگ و تمدن اسلامی در شرق و اسپانیای مسیحی در غرب چه نقشی داشته است؟ بر اساس یافته های این پژوهش، فرهنگ و تمدن اسلامی در طی 8 قرن به ویژه در سده های نخست اسلامی، در اندلس گسترش یافت که تقریبا تمامی محتوای آن به زبان عربی و تنها با این زبان، قابل انتقال بود. در نتیجه، زبان عربی برای انتقال آموزه های دینی و همچنین ارتباط ساکنان اندلس با حاکمیت، هم برای مردم اندلس و هم برای حاکمان اهمیت یافت. به دنبال آن، اقداماتی برای این رفع نیازهای موجود انجام شد که تاسیس مدارس، کتابخانه ها و انتقال منابع علمی و عالمان از شرق به اندلس، در این موضوع، نقش آفرین بودند.

    کلیدواژگان: اندلس، انتقال فرهنگ، ارتباط میان فرهنگی، شرق و غرب، اسلام و مسیحیت، زبان و ادبیات عربی
  • مجید استوار* صفحات 39-48
    سیاستگذاری فرهنگی یکی از مهمترین اقدامات دولت ها به هنگام تغییر صورت بندی جامعه از وضعیت سنتی به مدرن تلقی می شوند. زیرا این دولت ها با بهره گیری از قوه قهریه نسبت به نوسازی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه مبادرت می کنند. در چنین دولت هایی روشنفکران و نخبگان فکری نقش مهمی در شکل گیری سیاستگذاری فرهنگی دارند. با استقرار رژیم پهلوی، سیاستگذاری فرهنگی به یکی از اصلی ترین برنامه های نخبگان سیاسی در ایران تبدیل شد و نخبگان فکری، ایده های فرهنگی جدیدی را برای آنها فراهم می کردند. هدف پژوهش حاضر اینست که سیاست های فرهنگی دوره پهلوی اول را از منظر نخبگان فکری و سیاسی مورد نقد و بررسی قرار دهد. بدین منظور با بررسی آثار و نوشته های نخبگان فکری، تلاش می شود ابعاد اقدامات رژیم پهلوی در مدرن سازی فرهنگی ایران واکاوی گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد که سیاست های تمرکز سازی رضاشاه توانست امنیت را در ایران برقرار سازد و دولت مرکزی را بجای ایلات و عشایر بر ایالات ایران حاکم نماید. این تمرکز گرایی دقیقا ثمره تلاش نخبگان فکری ای بود که در آثار مکتوب خود بر دولت - ملت سازی آمرانه تاکید می کردند. با اینحال این مدرن سازی آمرانه در دوره پهلوی اول سبب تشدید شکاف های اجتماعی و سیاسی و بروز تقابل های سنت و تجدد در دهه های آینده شد. روش پژوهش، توصیفی و تحلیلی بوده و داده های لازم به روش اسنادی - تاریخی گردآوری شده است.
    کلیدواژگان: سیاستگذاری فرهنگی، نخبگان فکری، پهلوی اول، روشنفکران، آموزش
  • محمد بیگدلی، علی رشیدپور* صفحات 49-75

    تحقق اهداف و آرمان های فرهنگی جوامع و سازمان های فرهنگی تابع میزان و نوع فعالیت های در دست انجام ، میزان اثرگذاری و همچنین پیامدهای احتمالی آنها در سطوح مختلف فردی و اجتماعی و در بین اقشار مختلف جامعه می باشد.در این خصوص سنجش و ارزیابی اثربخشی فعالیت ها بهترین راه حصول اطمینان از دستیابی بهینه به اهداف طراحی شده می باشد.لذا پژوهش حاضر به طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی فعالیت های فرهنگی پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) استفاده شده است، نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحب نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت فرهنگی که برابر 20 نفر بود. ابزار تحقیق شامل برگه های کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تایید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با الگوی ارزیابی اثربخشی فعالیت های فرهنگی در قالب 28 مقوله و 610 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 9 گانه به صورت بعد دینی (2 مقوله)، عوامل فرهنگی (5 مقوله)، عوامل روانشناختی (3 مقوله)، عوامل اقتصادی (2 مقوله) ، عوامل آموزشی (3 مقوله)، عوامل سیاسی (3 مقوله)، سازمان و مدیریت (5 مقوله) ،اجتماعی (5 مقوله) و اقتضایات نوین (2 مقوله) جای گرفتند. در مرحله دوم تحقیق،جامعه آماری اعضای هییت علمی و دانش آموختگان رشته های مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 2500 نفر بودند.که براساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به شیوه در دسترس مورد بررسی قرارگرفتند.ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر نتایج بخش کیفی بوده و پس از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در قالب نرم افزار لیزرل مشخص گردید که مدل معادلات ساختاری طراحی شده از برازش مناسبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: فرهنگ، فعالیت های فرهنگی، اثربخشی، اثربخشی فعالیت های فرهنگی
  • مهشید رفیع نژاد، مهرداد جواهری پور*، زهرا قاسمی صفحات 77-101

    مارگارت مید معتقد است تغییرات وسیع و عمیق اجتماعی-فرهنگی، شرایط رشد و تربیت نسل جوان را متفاوت از شرایط والدین می سازد؛ در نتیجه یک فاصله ی نسلی به وجود می آید که باعث تفاوت های ارزشی بین دو نسل می شود. هدف مقاله ی حاضر نیز بررسی نقش ویژگی های فردی و عوامل زمینه ای در تفاوت یابی اولویت های ارزشی دو نسل از زنان است. روش پژوهش کمی-پیمایش است که برای آزمون فرضیه ها از آماره های تی دو گروه مستقل و آنالیز واریانس دوطرفه و سطح معناداری استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 46 سوال است که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 20 روایی سازه 66/0 و پایایی آن 92/0 برآورد شد. جامعه آماری پژوهش شامل  173264 نفر از زنان متاهل ساکن شهر گنبدکاووس با قومیت ترکمن در سال 1400 است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله تعداد 200 زن دهه ی پنجاه(مادران) و 200 زن دهه ی هشتاد(دختران) به عنوان نمونه انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که بین نسل مادران و نسل دختران به لحاظ      ارزشی های مادی 14/12 درصد و به لحاظ ارزش های فرامادی 18/17 درصد تفاوت ارزشی وجود دارد. نتایج تحقیق بر اساس مقایسه بیشینه تفاوت میانگین ها نشان داد که بین شغل، شغل همسر، وضعیت مسکن، سطح تحصیلات، سطح تحصیلات همسر و سطح درآمد نسل مادران و نسل دختران به لحاظ اولویت ارزش های مادی و فرامادی تفاوت معناداری وجود دارد و ارزش های مادی و فرامادی برای نسل دختران در مقایسه با نسل مادران از اهمیت بالاتری برخوردار است.

    کلیدواژگان: زنان قوم ترکمن، اولویت ارزشی، شکاف ارزشی نسلی، ویژگی های فردی و عوامل زمینه ای
  • علی عسگری*، راضیه فتحی صفحات 103-132

    تولید و مصرف علاوه بر موضوعیت در علوم اقتصادی، بر فرهنگ و اجتماع نیز تاثیرگذار و با توجه به وابستگی زندگی به مکان و مکان بر زندگی، بر بستر معماری و شهرسازی نیز تعمیم می یابد. این موضوع در مقیاسهای کلان تا خرد در گام نخست به عنوان فضایی برای بروز و ظهور فرهنگ مصرف نقش ایفا نموده و در صورت عدم بررسی و عیان سازی رویکرد طراحانه خود، می تواند همسو با ایدیولوژی جدید، لطمه های عمیق تری بر پیکره نظام اجتماعی وارد نماید. بدین منظور این پژوهش با پارادایم تفسیر گرایی و رویکرد زمینه گرایی با بهره گیری از روش های ترکیبی میدانی و وامداری از ادبیات معاصر پژوهش در حوزه های علوم اجتماعی، روانشناسی و اقتصاد، اقدام به کدگذاری زمینه های بروز موضوع در کالبد و برنامه معماری نموده است. این موضوع به واسطه اهمیت بیشتر فضاهای مصرفی تاکید بیشتر بر فضاهای تجاری و تفریحی-گردشگری داشته که خواستگاه مشهود مصادیق نظری پژوهش خواهند بود. در عین حال که این پژوهش گام های ابتدایی برای ورود به ابعاد فضایی موضوع مورد بحث به شمار می رود، می توان چنین استنباط نمود که، معماری و شهرسازی، امکان تحقق فضاهای تهی از ماهیت اجتماعی به عنوان بسترهایی برای مصرف سطحی در اختیار فرهنگ مصرف قرار داده که نظام دهنده ی مکانی بی زمان، سطحی، غیر واقعی و فاقد هویت اجتماعی است که از جنبه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری روز افزون خود، می تواند در روندی تصاعدی موجبات اختلالات عمیق تری در بستر فرهنگی و اجتماعی پدید آورد که این مهم در حوزه برخی از شهرهای کشور نیز قابل رویت و تامل است.

    کلیدواژگان: فضای معماری، شهر پساصنعت، فضای عمومی، فرهنگ مصرفی، زندگی روزمره، پست مدرنیسم
  • رضا غلامی* صفحات 133-151

    انقلاب اسلامی یک انقلاب ذاتا فرهنگی است و هرگونه تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در گرو پیشرفت های عظیم فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی می باشد. با وجود تلاش های فراوانی که طی 42 سال گذشته برای اعتلای فرهنگ اسلامی- ایرانی صورت گرفته، و توفیقات غیرقابل انکاری که انقلاب در این عرصه داشته است، در حال حاضر شرایط فرهنگی کشور با نقاط مطلوب فاصله چشم گیری دارد و بخش مهمی از این فاصله ناشی از ناکارآمدی نظام فرهنگی می باشد بطوریکه در شرایط کنونی، بحث تحول اساسی در ساختار فرهنگی کشور به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده است. از آنجا که به تازگی مبحث جدید و سرنوشت سازی از ناحیه رهبر انقلاب با عنوان «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» مطرح گردیده است، این مقاله، با در نظر گرفتن یک مساله کلیدی در باب چگونگی چارچوب دهی به طراحی های مرتبط به بازسازی، و از همه مهم تر، ایجاد ضمانت های لازم برای کارآمدی طرح های قابل تولید در این زمینه، موضوع بازسازی را از جهت ماهیت، مفروضات، رویکردها، لایه ها، مبانی، اهداف، غایات، مراحل و الزامات مورد بحث قرار داده است. علاوه بر این در این مقاله، نقطه کانونی بازسازی نیز معرفی گردیده و اولویت های عرصه ای و موضوعی بازسازی نیز تبیین شده است. از آنجا که هدف این مقاله بسترسازی برای مطالعات و طراحی های گوناگون در عرصه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است، ماحصل مقاله می تواند کمک قابل توجهی به ریل گذاری در این عرصه نماید. در نهایت، جمع بندی این مقاله، بیشتر ناظر بر تفکیک وظایف دولت از بخش مردمی و واسپاری بخش مهمی از ستاد و صف نظام فرهنگی به مردم و تشکل های مردمی انقلابی به مثابه نقطه کانونی بازسازی می باشد.

    کلیدواژگان: بازسازی، فرهنگ اسلامی، نظریه فرهنگ، نظام فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی
|
  • Enayatolah Fatehinejad *, Mohammadhossein Ashraf Pages 9-27

    The subject of this research is the expression of the role of Arabic language and literature in the transfer of Islamic culture and civilization to modern Spain (Islamic Andalusia). This mapping began since 92 AH, the beginning of the Muslim presence in this land, and lasted for nearly 8 centuries. What was transferred to Andalusia as a heritage of Islamic culture and civilization during this period is in the form of written works and oral narrations, which are often translated into Arabic and its use requires the familiarity of Andalusians with this language. In this article, based on descriptive-analytical method, the main question has been what is the role of Arabic language as a bridge between Islamic culture and civilization in the East and Christian Spain in the West? According to the findings of this study, Islamic culture and civilization spread in Andalusia during the 8th century, especially in the first centuries of Islam, where almost all of its content could be transmitted in Arabic and only in this language. As a result, the Arabic language became important to both the people of Andalusia and the rulers for the transmission of religious teachings as well as the connection of Andalusians with the government. Subsequently, steps were taken to address the existing needs, such as the establishment of schools, libraries, and the transfer of scientific resources and scholars from the East to Andalusia.

    Keywords: Andalusia, Culture Transfer, Intercultural Relations, East, West, Islam, Christianity, Arabic Language, Literature
  • Majid Ostovar * Pages 39-48
    Cultural policy is one of the most important tasks of governments in changing society from tradition to modernity. These governments use force to modernize the culture, economy and society. In these governments, intellectual elites play an important role in cultural policy-making and determine the executive agenda of governments. After the establishment of the Pahlavi regime, cultural policy became one of the main programs of political elites in Iran and the intellectual elite provided them with new cultural ideas. The purpose of this study is to critique the cultural policies of the first Pahlavi period from the perspective of intellectual and political elites. Therefore, by studying their writings, an attempt is made to study the cultural characteristics of the Pahlavi regime in the political and cultural modernization of Iran. The results of the study show that Reza Shah's centralization policies were able to establish security in Iran and rule the central government in Iran instead of tribes and nomads. This centralism was the result of the efforts of intellectual elites who emphasized authoritarian nation-building in their writings. Authoritarian modernization in the first Pahlavi period intensified social and political divisions and confrontations between tradition and modernity in the coming decades in Iran. This research is descriptive-analytical and the necessary data have been collected by documentary-historical method
    Keywords: cultural policy, Intellectual Elites, the First Pahlavi, Intellectuals, education
  • Mohamad Bigdeli, Ali Rashidpour * Pages 49-75

    The realization of cultural goals and ideals of societies and cultural organizations depends on the amount and type of activities underway, the degree of impact and also their possible consequences at different individual and social stratums and among different segments of society. In this regard, measuring and evaluating effectiveness of the activities are the best way to ensure optimal achievement of the designed goals. So, this study discussed designing a model for evaluation efficiency of cultural activities in Iran. This research was an applied study of the purpose and methodologically as mixed methods. The statistical sample in the qualitative section included all university experts and experts in the field of cultural & educational management, which was equal to 20 people. The research instrument consisted of researcher-made coding sheets whose validity was confirmed by Delphi group members and its reliability was calculated by P-Scott criterion of %95. Findings showed that the factors related to the development model of enhancement of health culture at education of Iran were identified in the form of 28categories and 610 concept codes. And pivotal: religiously (2categories), cultural factors (5 categories), psychological factors (3 categories), economic factors (2 categories) educational factors (3 categories), political factors (3 categories), organization & management (5 categories) and noble contingencies (2 categories). In the second study, the statistical population was 2500 faculty members and graduates of cultural management in Islamic Azad University. According to Cochran's formula, 384 people were selected as a statistical sample and were studied by available methods. Data collection tool was a questionnaire based on the results of the qualitative section and after analyzing the collected data by LISREL software it was found that the designed structural equation model has a good fit.

    Keywords: culture, Evaluation, Cultural activities, Evaluation Efficiency of Cultural Activities
  • Mahshid Rafinejad, Mehrdad Javaheripour *, Zahra Ghasemi Pages 77-101

    Margaret Mead believes that vast and profound socio-cultural changes make conditions for growth and upbringing of young generation different from the conditions of the parents; As a result, a generation gap is created, which causes value differences between the two generations. The purpose of this article is to investigate the role of individual characteristics and contextual factors in differentiating the value priorities two generations of women. The research method is quantitative-survey that independent group T-statistics and two-way analysis of variance and significance level were used to test the hypotheses. The data collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 50 questions, which was estimated to be 0.66 and its reliability 0.92 using SPSS software version 20. The statistical population of the study includes 173264 married women living in Gonbad Kavous city with Turkmen ethnicity in 1400. Using multi-stage cluster sampling, 200 women in their fifties (mothers) and 200 women in their eighties (girls) were selected as a sample. Findings showed that there is a value difference of % 12.14 in terms of material values ​​and % 17.18 in terms of metamaterial values ​​between mothers and daughters. The results of the study based on the maximum comparison of the mean differences showed that there is a significant difference between job, spouse occupation, housing status, education level, spouse education level and income level of mothers and daughters in terms of priority of material and extraterrestrial values. Material and metamaterial values are more important for the daughter generation compared to the maternal generation.

    Keywords: Turkmen Women, Value Priority, Generational Value Gap, Personal Characteristics, Underlying Factors
  • Ali Asgari *, Razie Fathi Pages 103-132

    Production and consumption are not mere economic terms, as they have, for many years, expanded into the sociological realm and spatial analyses. Consumption has been introduced as a key subject in Sociology and Humanities, signifying that the current society is rich in consumption ethics. Because architectural and urban spaces involve peoples’ daily lives thus, it is imperative to address the consumer subject in urban architecture and city planning.This research is an interdisciplinary study that uses a descriptive-analytical approach to explore the contemporary consumer culture and urban and architectural spaces. Reviewing the literature, the study provides a classification of consumer spaces, including commercial and tourism-recreational spaces.This research does not aim to provide a comprehensive conclusion because it strives to enter into spatial dimensions, a subject that has gained the attention of sociologists and thinkers of other scientific assemblies and in the position of architecture and urban planning, the consequences are still original and debatable. Characteristics of intended spaces and their formative and content dimensions reveal that the grave challenges facing our cities are that spaces risk getting empty and converted into platforms for superficial consumption and this issue can be seen and pondered in some cities of the country.

    Keywords: architectural space, Post-Industrial City, Public Sphere, Consumer Culture, Daily Life
  • Reza Gholami * Pages 133-151

    The Islamic Revolution is an inherently cultural revolution, and any realization of the goals and ideals of the Islamic Revolution depends on the great cultural progress in the system of the Islamic Republic. Despite the many efforts made over the past 42 years to promote Islamic-Iranian culture, and the undeniable success of the revolution in this field, the cultural conditions of the country are currently far from the desired points and an important part of this distance is due to the inefficiency of the cultural system that in the current situation, the discussion of a fundamental change in the cultural structure of the country has become inevitable. Since a new and fateful topic has recently been raised by the Leader of the Revolution entitled "Revolutionary Reconstruction of the Cultural Structure of the Country", this article addresses a key issue of how to frame reconstruction-related designs, and most importantly, creating the necessary guarantees for the effectiveness of designs that can be produced in this respect, as well as has discussed the issue of reconstruction in terms of nature, assumptions, approaches, layers, foundations, goals, ends, steps and requirements. In addition, in this article, the focal point of reconstruction is introduced and the arena and thematic priorities of reconstruction are explained. Since the purpose of this article is to lay the groundwork for various studies and designs in the field of revolutionary reconstruction of the cultural structure of the country, the product of the article can significantly help to lay the groundwork in this field. Finally, the conclusion of this article is more about the separation of government duties from the popular sector and the transfer of an important part of the headquarters and the line of the cultural system to the people and revolutionary popular organizations as the focal point of reconstruction.

    Keywords: reconstruction, Islamic Culture, Cultural Theory, Cultural System, Discourse of the Islamic Revolution