فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 27 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد حاجی آقازاده رودسری، سمیه سربازقدیم صفحات 1-12

    گردشگری به عنوان بزرگترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. بدین جهت اثربخش کردن هرچه بیشتر توسعه گردشگری و ارتقا پیامدهای مثبت آن، نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی و سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توانمندسازی جامعه محلی در توسعه پایداری گردشگری با نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی می پردازد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی -همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه و جامعه آماری تحقیق، ساکنان شهری و منطقه ایی در استان آذربایجان شرقی که بصورت نامحدود است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر، محاسبه و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارPls Smart استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد توانمندسازی جامعه محلی در توسعه پایداری گردشگری تاثیر مثبت و معنی داری دارند و همچنین بر سرمایه اجتماعی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی جامعه محلی، توسعه پایداری گردشگری، سرمایه اجتماعی، استان آذربایجان شرقی
  • آروین فرشی نعیم صفحات 13-23

    این مقاله درصدد است تا به این سوال پاسخ دهد که فطرت در نهج البلاغه به چه معنا یا معانی استخدام شده است و همچنین تفاسیر مهم نهج البلاغه در بررسی و تفسیر معانی فطرت چه گفته اند. در بررسی معانی ریشه فطر در نهج البلاغه و تفاسیر مهم آن به ده مورد از کاربردهای این ریشه برمی‌خوریم که می‌توان معانی آنها را در سه دسته کلی تقسیم نمود. در بعضی موارد معنای فطر مترادف با خلق و به معنای خلق کردن است و در بعضی موارد دیگر فطر به معنای شکافتن و شکاندن استفاده شده است اما کاربرد سوم آن که تنها در چهار قسمت نهج البلاغه از آن استفاده شده است همان معنای مصطلح فطرت یعنی خلقت خاص و الهی انسان است که انسان را امر به خوبی ها و نهی از بدی ها می کند و اگر انسان به ندای فطرت حرکت کند و آنرا با قوه اختیار خود کدر و منحرف نسازد به سعادت ابدی خواهد رسید.

    کلیدواژگان: فطرت، خلقت خاص، خلقت الهی، سعادت، شقاوت، حجت درون
  • سید محمد سید آقازاده صفحات 24-38

    با نگرش کلی بر کتاب قرآن در می یابیم که با متنی تاویل پذیز روبرو هستیم . باتوجه به این مسیله فهم آن ممکن است برای همه انسان ها به یک شکل نباشد در همین راستا در قرآن آیات بسیاری نیز وجود دارند که فهم آن ممکن میباشد از این آیات به آیات محکمات تعبیر می کنند.
    با گذشت تقریبا چهارده قرن افراد متعددی نظریات متفاوتی در مورد قابل فهم بودن تمام آیات برای مردم ارایه داده اند اما باید توجه داشت تنها کسانی میتوانند قرآن را بدرستی متوجه شوند که آشنایی کامل با معارف الهی و زبان این کتاب آسمانی داشته باشند. مسیله قابل تامل در موضوع حجیت داشتن یا نداشتن ظواهرآیات قرآن که بسیاری از اختلاف نظر هارا بوجود آورده است ،توجه به فصیح و بلیغ بودن متن این کتاب میباشد لذا در مقاله پیش رو به این مهم پرداخته می گردد و مسیله فصاحت و بلاغت را با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی توضیح و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    کلیدواژگان: حجیت ظواهر، فصاحت و بلاغت، راسخون در علم، امکان فهم قرآن، محکم و متشابه
  • فاطمه احمدیان دوگاهه، علی محمدی آشنانی صفحات 39-57

    ویژگی اصلی رفتار اجتماعی انسان که باعث تمایز او از سایر حیوانات می گردد، ظرفیتش برای تعامل دوسویه با دیگران است. چنین ظرفیتی نظریه ی ذهن نامیده می شود؛ امروزه نظریه ی ذهن بر پایه ی رشد این ظرفیت شناختی است که رفتارهای دیگران معنی‌دار شده و قابل درک می شوند. عنصر اساسی در نظریه‌ی ذهن درک عوامل هدفمندی رفتار و جهت‌دار بودن ادراک دیگران است. نظریه ی ذهن احتمالا واکنشی انطباقی به تعاملات اجتماعی اولیه می باشد که در قرآن و روایات نیز به آن پرداخته شده است اما اختصاصا از واژه ی ذهن استفاده نشده بلکه کلمات دیگری که به لحاظ معنا و مفهوم بیانگر «ذهن» است به کار رفته است. در پایان این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی تدوین گردیده است، این نتیجه حاصل می گردد که با وجود تاکید بر آموزه های دینی مبنی بر حجت الهی قلمداد نمودن عقل، ذهن یا عقل ممکن است مبتلا به آسیب هایی چون اختلالات اضطرابی، وسواسی – اجباری، اسکیزوفرنی، افسردگی، شخصیت، آلزایمر و... شود که در قرآن نیز شامل: بیماری، قساوت، انحراف، زنگار، کور شدن و مهر شدن قلب، اختلال اضطراب فراگیر، وسواس، آلزایمر (فراموشی) و افسردگی است.

    کلیدواژگان: ذهن، دوسویه گیری، عقل، قرآن، روایات
  • حمید تابلی، اعظم راجی زاده صفحات 58-64
    مقدمه

    این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای مقابله ای کارکنان بانک سپه شهر کرمان با رضایت مشتریان آن و با ترکیبی از دو زمینه مدیریت و روانشناسی انجام شد. مهارتهای مقابله ای در این تحقیق بر گرفته از تیوری مهارتهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و شامل دو بعد مساله مدار و هیجان مدارمی باشد.

    روش

    پرسشنامه مرتبط با آن در بین کارکنان 29 شعبه بانک سپه شهر کرمان و پرسشنامه رضایت مشتریان سروکوال در بین 384 نفر مشتریان شعب توزیع و سپس داده ها با کمک نرم افزار spss20 و آزمون پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    یافته ها بیانگر این بود که هیچگونه رابطه ای بین مهارتهای مقابله ای و ابعاد با رضایت مشتریان وجود ندارد.

    نتیجه گیری

    نتایج نیز حاکی از آن بود که افراد شرکت کننده در این آزمون قادر نبودند مواقع تنش زا را به خوبی مدیریت نمایند.

    کلیدواژگان: مهارت های مقابله ای، مهارتهای هیجان مدار، مهارت های مساله مدار، رضایت مشتریان
  • فاطمه متاجی نیموری، کرم سینا، احمد سامی، رامین افراسیابی صفحات 65-75

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عدالت رویه ای و اعتماد (مبتنی برشناخت) و تبعیت از قوانین مالیاتی داوطلبانه با توجه به نقش میانجی گری قدرت مشروع و اجباری می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی استان خراسان شمالی را شامل می‌شود که مجموعا دارای 170 نفر بودند. که طبق جدول مورگان تعداد 118 نفر به عنوان حجم نمونه بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند برای سنجش و آزمون متغیرها در تحقیق حاضر از پرسشنامه 34 سوالی گوبنا (2015) که روایی محتوایی آن توسط استاد راهنما مورد تایید قرار گرفته بود استفاده گردید. پایایی پرسشنامه مزبور نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ 802/0 بدست آمد که گویای اعتبار بالای آن بود. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج مدل ساختاری نشان داد بین عدالت رویه ای و اعتماد مبتنی با تبعیت از قوانین مالیاتی و قدرت های مشروع و اجباری رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی قدرت مالیاتی اجباری و قدرت مالیاتی مشروع رابطه بین عدالت رویه و اعتماد مبتنی بر شناخت و تبعیت از قوانین مالیاتی داوطلبانه را میانجی گری می کند.

    کلیدواژگان: عدالت رویه ای، قدرت اجباری، قدرت مشروع، تبعیت از قوانین مالیاتی داوطلبانه
|
  • Mohammad HajiAghazadeh Rudsari, somaiyeh sarbazghadim Pages 1-12

    Tourism, as the largest social mobility, has many cultural, economic and spatial consequences. Therefore, to make tourism development more effective and promote its positive consequences, requires special knowledge and attention to empowerment and social capital. The present study investigates the effect of empowering the local community in the development of tourism sustainability with the mediating role of social capital. The research method in this article is descriptive-correlational and applied in terms of purpose. The data collection tool is a questionnaire and the statistical population of the study is urban and regional residents in East Azerbaijan province. The sample size was calculated using Cochran's formula, 384 people and a questionnaire was used to collect data. Structural equation modeling technique and Pls Smart software were used to analyze the data. Findings showed that empowerment of the local community has a positive and significant effect on the development of tourism sustainability and also has an impact on social capital.

    Keywords: Local Community Empowerment, Tourism Sustainability Development, Social Capital, East Azerbaijan Province
  • Arvin Farshi Naeim Pages 13-23

    This article seeks to answer the question of what is the meaning or meanings of nature in Nahj al-Balaghah and also what are the important interpretations of Nahj al-Balaghah in examining and interpreting the meanings of nature. In examining the meanings of the root of Faṭra in Nahj al-Balaghah and its important interpretations, we come across ten usages of this root, the meanings of which can be divided into three general categories. In some cases, the meaning of Faṭra is synonymous with creation and means to create, and in some other cases, Faṭra has been used to mean splitting and breaking, but its third use, which has been used only in the four parts of Nahj al-Balaghah, is the same meaning of the term Faṭra, meaning the special and divine creation of man, which commands man to do good, and It forbids evil and if man moves by the call of nature and does not obscure it with his own will, he will reach eternal felicity.

    Keywords: Adversity, Divine Creation, Felicity, Inner Proof, Special Creation, Fiṭrat
  • Sayyed Mohammad Sayyed Aghazadeh Pages 24-38

    With a general view of the book of the Qur'an, we find that we are dealing with a text that is easy to interpret. According to this issue, it may not be understood in the same way for all people, in this regard, there are many verses in the Qur'an that are possible to understand. These verses are interpreted as the verses of courts.
    With the passage of almost fourteen centuries, many people have presented different ideas about the comprehensibility of all the verses for people, but it should be noted that only those who can understand the Qur'an properly are those who have complete knowledge of the divine teachings and the language of this divine book. The question to be pondered on the issue of the authenticity or not of the appearances of the verses of the Qur'an, which has caused many differences of opinion, is to pay attention to the eloquence and eloquence of the text of this book, therefore, in the upcoming article, this issue will be discussed and the issue of eloquence and eloquence will be based on We will explain and examine the rational and narrative reasons.

    Keywords: The authority of appearances, eloquence, thoroughness in knowledge, the possibility of understanding the Qur'an, solid, similar
  • Fatemeh Ahmadian Dogahe, Ali Mohammadi Ashnani Pages 39-57

    The main feature of human social behavior that distinguishes him from other animals is his capacity for two-way interaction with others. Such capacity is called theory of mind; Today, the theory of mind is based on the development of this cognitive capacity that the behaviors of others become meaningful and understandable. The basic element in the theory of mind is to understand the purposeful factors of behavior and the directionality of other people's perception. The theory of mind is probably an adaptive reaction to early social interactions, which is also discussed in the Qur'an and hadiths, but the word mind is not specifically used, but other words that express "mind" in terms of meaning and concept are used. gone. At the end of this research, which was developed using a descriptive-analytical method, the conclusion is that despite the emphasis on religious teachings based on the divine authority of assuming reason, the mind or reason may suffer from disorders such as anxiety disorders, Obsessive-compulsive, schizophrenia, depression, personality, Alzheimer's, etc., which in the Quran also includes: disease, cruelty, perversion, rust, blindness and sealing of the heart, generalized anxiety disorder, obsession, Alzheimer's (forgetfulness) and depression.

    Keywords: mind, ambivalence, intellect, Quran, Hadiths
  • Hamid Tabli, Azam Rajizadeh Pages 58-64
    Introduction

    This study has been done to research about the connection between coping skills of employees of the Sepah bank of a Kerman and the satisfaction of its customers by applying the combination of management and psychology. Coping skills applied in the study are driven from coping skills theory of Lazarus and Folkman. This study includes two sides: problem- center and excitability- center.

    Method

    The Sepah bank of Kerman employees in 29 branches of this bank were asked to complete the Lazarus and Folkman questionnaires; and customer’s satisfaction was examined by the questionnaires services quality scale which were scattered among 384 people of different branches of this bank. And then our data were analyzed by applying Spss20 Software and Pearson test.

    Results

    Our data show that there’s no connection between coping skills and customer’s satisfaction.

    Conclusion

    Our findings indicate that respondents weren’t able to manage the stressful situations.

    Keywords: coping skills excite centre skills problem centre skills customer’s satisfaction
  • Fatemeh Mataji Nimuri, Karam Sina, Ahmad Sami, Ramin Afrasiabi Pages 65-75

    The aim of the current research is to investigate the relationship between procedural justice and trust (based on knowledge) and compliance with voluntary tax laws with regard to the role of mediation of legitimate and coercive power. The statistical population of this research includes all the employees of the tax affairs organization of North Khorasan province, which had a total of 170 people. According to Morgan's table, 118 people were randomly selected as a stratified sample size. To measure and test the variables in this research, the 34-question questionnaire of Gobna (2015) whose content validity was confirmed by the supervisor was used. The reliability of the mentioned questionnaire was also obtained by the method of Cronbach's alpha coefficient of 0.802, which was indicative of its high reliability. In order to analyze the hypotheses of the research, the structural model method was used with the help of Lisrel software. The results of the structural model showed that there is a significant relationship between procedural justice and trust based on compliance with tax laws and legitimate and mandatory powers. On the other hand, compulsory tax power and legitimate tax power mediate the relationship between procedural justice and knowledge-based trust and compliance with voluntary tax laws.

    Keywords: procedural justice, coercive power, legitimate power, compliance with voluntary tax laws