فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 12 (زمستان 1396)

  • جلد 2
  • تاریخ انتشار: 1396/12/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • لیلا تقی زاده، نوشین نرمایون صفحات 1-10

    هدف این تحقیق بررسی نقش مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با اثر واسطه ای عملیات منابع انسانی استراتژیک در شعب بانک ملی استان اردبیل است. چارچوب نظری تحقیق حاضر، متغییر مستقل فرایند مدیریت دانش بر اساس مدل فونگ و چوی بوده و متغیر وابسته در این تحقیق عملکرد سازمان بر اساس مدل (محقر و همکاران)و متغییر واسطه ای منابع انسانی استراتژیک بر اساس مدل چن هوانگ سنجیده خواهد شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک ملی استان اردبیل که بر اساس استعلام از سازمان مربوطه 725 نفر است و نمونه آماری جهت سنجش گویه های تحقیق بر اساس تعداد گویه های تحقیق جهت استفاده در مدل معادلات ساختاری برابر با 410 نفر برآورد گردیده است. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از پرسشنامه مدیریت دانش در 5 بعد و با 38 گویه و جهت سنجش عملکرد سازمان با 29 سیوال و پرسشنامه پرسشنامه منابع انسانی استراتژیک با 5 بعد و 15 گویه استفاده شده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزارهای SMART PLS و SPSS و با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه مثبتی بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان و همچنین بین مدیریت دانش و منابع انسانی استراتژیک و بین منابع انسانی استراتژیک و عملکرد سازمان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین در سطح اطمینان 95 درصد رابطه متغیر میانجی منابع انسانی استراتژیک در رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد سازمانی معنی دار می باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عملکرد سازمان، منابع انسانی استراتژیک
  • جواد مزنگی، سمانه اسماعیل پور صفحات 11-18

    دین به عنوان یکی از عناصر اجتماعی، تاثیر بسزایی در تحولات اجتماعی و سیاسی جوامع از جمله آمریکا دارد. سوال اصلی مقاله آن است که نقش مذهب در شکل گیری ایالات متحده آمریکا چگونه بوده است؟ فرضیه مقاله آن است که ایالات متحده آمریکا در تمام مراحل شکل گیری متاثر از مذهب است. در راستای تایید فرضیه مقاله، به بررسی دوره های مختلف شکل گیری آمریکا شامل دوران های کشف و تاسیس آمریکا، مهاجرت پیوریتن‌ها، قلع و قمع سرخ پوستان و بومیان ، جدایی از انگلستان و استقلال ، جنگ های داخلی آمریکا، توسعه طلبی در قاره آمریکا پرداخته می شود و در این مسیر از رویکرد توصیفی-تحلیلی به منظور جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای استفاده شده است.
    دین به عنوان یکی از عناصر اجتماعی، تاثیر بسزایی در تحولات اجتماعی و سیاسی جوامع از جمله آمریکا دارد. سوال اصلی مقاله آن است که نقش مذهب در شکل گیری ایالات متحده آمریکا چگونه بوده است؟ فرضیه مقاله آن است که ایالات متحده آمریکا در تمام مراحل شکل گیری متاثر از مذهب است. در راستای تایید فرضیه مقاله، به بررسی دوره های مختلف شکل گیری آمریکا شامل دوران های کشف و تاسیس آمریکا، مهاجرت پیوریتن‌ها، قلع و قمع سرخ پوستان و بومیان ، جدایی از انگلستان و استقلال ، جنگ های داخلی آمریکا، توسعه طلبی در قاره آمریکا پرداخته می شود و در این مسیر از رویکرد توصیفی-تحلیلی به منظور جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای استفاده شده است.
    بررسی‌ها نشان می دهد که انگیزه کریستوف کلمپ از اکتشاف آمریکا ، ملاحظات مذهبی بوده است. مهاجرت پیوریتن‌های اروپایی ها به ویژه انگلیسی به قاره آمریکا نیز بر اساس باورهای مذهبی و تاسیس سرزمین موعود و شهر بر روی تپه بوده است. همچنین مشخص می شود که قلع و قمع سرخ پوستان و بومی ها، استقلال آمریکا از انگلستان و تاسیس ایالات متحده و پس از آن جنگ های داخلی و توسعه طلبی در قاره آمریکا نیز همگی متاثر از مذهب و انگیزه های مذهبی است که حکایت از جایگاه دین در تاریخچه اولیه ایالات متحده آمریکا دارد.

    کلیدواژگان: مذهب، ایالات متحده آمریکا، پیوریتن ها، سرزمین موعود
  • شایسته احمدی، فاطمه غیرتیان صفحات 19-25

    قوانین در عرصه‌های گوناگون اجتماعی از جمله سیاست خارجی تحت تاثیر فرهنگ مدنی حاکم بر جامعه و باورهای دینی قانون‌گذاران و گروه‌ه‌های ذینفع قرار دارند. به همین منظور، این مقاله به بررسی نقش مذهب در تدوین قوانین آمریکا و تاثیر آن بر حوزه سیاست خارجی پرداخته است. سوال اصلی نوشتار حاضر آن است که آیا دین حتی به معنای عرفی آن بر قانون‌گذاری در معنای عام و قوانین سیاست خارجی به طور خاص تاثیر داشته است. فرضیه مقاله آن است که مذهب در تدوین قوانین آمریکا نقش داشته و از این طریق بر اهداف و اقدامات این کشور در حوزه سیاست خارجی هم تاثیرگذار بوده است و نویسندگان با رویکرد توصیفی-تحلیلی و استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای در مقام پاسخگویی به سوال مذکور برآمده‌اند.
    بررسی اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا، قوانین اساسی ایالت‌های مختلف آمریکا، قوانین کنگره، قوانین و سیاست‌های دستگاه های اجرایی، قانون آزادی‌های مدنی، قواعد و دستور العمل‌های مرتبط با اصول حقوق بشر و آزادی های مذهبی، تدریس ادبیات و تاریخ انجیل در مدارس دولتی، انتشار و نصب ده فرمان یهوه به موسی(ع) در برخی دادگاه‌های ایالت ها، قوانین و اعلامیه تعهد تابعیت و منقوش بودن نام خدا بر ارز رایج این کشور، اعلامیه روز شکرگزاری، رویه های قضایی در دادگاه عالی فدرال آمریکا و حضور کشیش ها و روحانیون مذهبی در دستگاه های مختلف و رویکرد وزارت خارجه آمریکا در پیگیری امور حقوق بشر و آزادی های مذهبی مشخص نمود که علی‌رغم ظاهر سکولار ساختار و قوانین در آمریکا، مذهب و نگاه مذهبی در تدوین قوانین، تفسیر از آنها و پیگیری آن‌ها در امور حوزه سیاست خارجی موثر است.

    کلیدواژگان: اژگان کلیدی: مذهب، ایالات متحده آمریکا، سیاست خارجی، قانون گذاری
  • سید ضیاء سجادی فر صفحات 26-31

    یکی از دغدغه‌های ذهنی تمامی حکومت‌ها، تعیین مولفه‌های حکمرانی خوب که دربرگیرنده تمامی ابعاد و حوزه‌های مرتبط بازندگی اجتماعی آنان است می باشد. این موضوع با توجه به جامعیت و کاملیت دین مبین اسلام و با اتکای به آموزه‌ها و سیره عملی معصومین بیش‌ازپیش ضرورت می‌یابد؛ لذا در این تحقیق در گام اول نامه شماره 53 نهج البلاغه با روش تحلیل محتوی کدگذاری و مقولات و مولفه های مرتبط با موضوع تحقیق شناسایی گردید. در گام بعد با استفاده از یک متدولوژی تحلیلی تحت عنوان الگوسازی ساختاری تفسیری روابط بین راهبردها، و سطح بندی آنها به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. این رویکرد، افراد و گروه ها را قادر میسازد تا روابط پیچیده بین تعداد زیادی از عناصر را در یک موقعیت پیچیده، ترسیم نمایند؛ و به عنوان ابزاری برای نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین متغیرها عمل میکند. با استفاده از این تکنیک و پرسشنامه، راهبردها در 3 سطح، طبقه بندی شدند. براساس نتایج تحقیق، اساسی ترین راهبردهای موثر در تحقق حکمرانی خوب براساس عهدنامه مالک اشتر (نامه 53 نهج البلاغه)، افزایش امنیت داخلی و خارجی، اتخاذ سیاست‌های مناسب با نگاه به آینده، هم‌افزایی بین قوا، قانونمندی و قانون‌گرایی در ریشه ای ترین لایه قرار گرفتند. که زمینه ساز دست یابی به سایر مولفه ها را تسهیل خواهند کرد.
    ضمنا نفوذ و وابستگی متغیر ها نیز در چهار سطح شناسایی و روابط بین آنان تحلیل گردید.

    کلیدواژگان: حکمرانی، حکمرانی خوب، عهدنامه مالک اشتر، ساختاری تفسیری
  • سعید جوهر صفحات 32-36

    دانشگاه یکی از نهادهای اجتماعی پراهمیت در جوامع مدرن است که نقشی محوری در تولید دانش و تربیت دانشمندان و دانشجویان دارد. جایگاه کلیدی این نهاد، وجود یک هویت متمایز را برای دانشگاهیان ضروری می نماید. هویتی که فرد دانشگاهی بواسطه آن به عضویت جامعه علمی درمی آید و رفتارهای خود را با ارزش های علم منطبق می سازد. پژوهش حاضر به شیوه پیمایش به بررسی هویت دانشگاهی و عوامل میدانی موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه یزد می پردازد. داده ها با ابزار پرسشنامه گردآوری شد و نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه ای صورت گرفت که در آن افراد در طبقاتی حول سه متغیر جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی تقسیم بندی شدند. این پژوهش با تکیه بر نظریات بوردیو انجام پذیرفت. نتایج نشان می دهد در مجموع 74 درصد پاسخگویان در شاخص کل هویت دانشگاهی نمراتی متوسط کسب کردند و میانگین هویت دانشگاهی در ابعاد اخلاقی، انتقادی و علمی بیش از میانه نمرات است. نتایج تحلیل استنباطی نشان داد که متغیرهای فرهنگ آموزشی، سرمایه فرهنگی دانشجو، ساختار خانواده و شرکت در اجتماعات دانشجویی بر هویت دانشگاهی اثری معنادار دارند. خروجی تحلیل چندمتغیره نیز نشان داد که مجموع چهار متغیر نامبرده به علاوه متغیر مقطع تحصیلی 42 درصد از واریانس هویت دانشگاهی را تبیین می کنند. ازین بین متغیر فرهنگ آموزشی بیشترین تاثیر را بر هویت دانشگاهی دارد.

    کلیدواژگان: هویت دانشگاهی، فرهنگ آموزشی، سرمایه فرهنگی دانشجو، اجتماعات دانشجویی
  • سیدکمیل طیبی، عبدالرسول صادقی صفحات 37-44

    هدف پژوهش حاضر ارایه ی تبیینی تاریخی اجتماعی برمبنای دیدگاه گفتمان و تبارشناسی فو کو از رابطه ی گفتمان روشنفکری و شکل گیری هویت تاریخی در عهد قاجارمی باشد. دوران قاجار به لحاظ زمانی یکی از طولانی ترین سلسله هایی پادشاهی در ایران پس از اسلام بوده است. نزدیکی زمانی این دوره از تاریخ ایران با واقعیت کنونی جامعه ایران اهمیت آن را مضاعف می کند؛ روش این پژوهش کیفی –تاریخی و مبتنی بر رویکردی تحلیلی –انتقادی و خوانشی فوکویی از موضوع پژوهش می باشد. دراین عصر شکل گیری گفتمانی هویت مدرنیته در ایران براساس غیریت سازی حاملان اندیشه تجدد (روشنفکران) صورت گرفت. یافته های پژوهش ضمن تحلیل نقش و جایگاه روشنفکری، اثر گذاری این گفتمان را بر هویت تاریخی ایران خاطر نشان می سازد.

    کلیدواژگان: هویت، گفتمان، تبارشناسی، روشنفکری، قاجار
  • شهربانو قهاری، مریم یکه فلاح، مهناز خوش سکه، شهربانو نقدیی بابایی، بهرام قیطرانی، نازنین فرخی صفحات 45-52

    در این پژوهش به بررسی رابطه خلاقیت و کارآفرینی و کاربرد نوآوری بر خلاقیت و کارآفرینی پرداخته می شود. در ادامه در فصول مختلف و جداگانه به بررسی مفهوم کارآفرینی و مفهوم خلاقیت می پردازیم. سپس کاربرد نوآوری را مورد بررسی قرار می دهیم.
    خلاقیت ، کارآفرینی و نوآوری محور فعالیت تمام نهادهای سازمانی و کارآفرین محور به شمار می رود.
    تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق، گسترده و سریع اتفاق افتاده که تمامیابعاد و شیونات زندگی فردی و اجتماعی به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این شرایط، نیازها و خواسته های بشری از تنوع و تعدد رو به تزایدی برخوردار شده است و سازمانها برای پاسخگویی بهتر در مقابل مشتریان در راستای اهداف خود که همانا بقاء، سودآوری و رشد است، باید با بهرهگیری از توان خلاقیت کارکنان)که سرمایه اصلی آنها را تشکیل میدهند(ضمن نوآوری در محصولات و خدمات، توانایی خود را در جهان رقابتی افزایش دهند. (همایونی،1382، 63) در چنین فضایی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی و توسعه یافته، بسیار بارزتر، حساستر و اثر بخشتر از گذشته نزد دولت مردان، سیاستگذاران و برنامهریزان مطرح میباشد و به دلیل ارتباط تنگاتنگ خلاقیت و کارآفرینی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته مطابق شرایط، امکانات و نظام ارزشی و اقتصادی خود اقدام به طراحی و اجرای نظامی تحت عنوان نظام ملی نوآوری نموده اند.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری مفهوم سازی انتزاعی، سازمان
  • لیلا مونسان، آزاده سیاری فرد، محسن پرویز، مهدی کاموس، فرساد نوری زاده، لاله قدیریان صفحات 53-60

    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان کنارک در سال تحصیلی 98-97 انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر بصورت توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کنارک به تعداد ‎400 نفر است و حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران ‎196 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی (هوی و فیلدمن، 1996) و توانمند سازی (حسنلو و ولایی ملکی ،1396) است که پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 790/0و764/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در بخش آمار توصیفی با استفاده از جداول فراوانی و نمودارهای ستونی، توصیفی از ویژگی های جمعیت شناختی معلمان دوره ابتدایی شهرستان کنارک ارایه شد و در بخش آمار استنباطی نیز برای بررسی فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و آزمون های رگرسیون خطی چند گانه و نیز از نمودار پراکنش برای نشان دادن روابط خطی بین متغیرها، استفاده شد. براساس نتایج این تحقیق رابطه معناداری بین سلامت سازمانی با توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان کنارک وجود داشت. همچنین ملاحظه گردید که بین ابعاد سلامت سازمانی با توانمند سازی ارتباط مثبت و منفی معنی دار یا غیر معنی دار وجود داشت و بین ابعاد سلامت سازمانی(یگانگی نهادی و ملاحظه گری) با توانمند سازی رابطه مستقیم و معنادار و بین (ساخت دهی) با توانمند سازی رابطه معکوس و معنادار وجود داشت؛ اما بین ابعاد سلامت سازمانی(نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع، روحیه و تاکید علمی) با توانمند سازی رابطه معناداری بدست نیامد.

    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، توانمند سازی، معلمان، دوره ابتدایی، شهر کنارک
  • بهرام قیطرانی، محمدرضا اسدی، زینت سعیدایی، اسلام مرادی، رئوفه قیومی صفحات 61-67

    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه منبع کنترل و انگیزه پیشرفت دبیران متوسطه ناحیه 1 زاهدان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر بصورت توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش کلیه دبیران متوسطه ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 96-95 می باشد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است که براساس جدول مورگان در مجموع تعداد 201 نفر از دبیران متوسطه ناحیه 1 زاهدان به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه منبع کنترل راتر و انگیزه پیشرفت هوبرت هرمنس است که پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0و 84/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد منبع کنترل و انگیزه پیشرفت یکی از عواملی است که در نحوه رفتار و عملکرد و انگیزه پیشرفت معلمان موثر است و بین منبع کنترل با انگیزه پیشرفت همبستگی مثبت و معنی داری در سطح 99 درصد وجود داشت. بنابراین با 99 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که بین منبع کنترل با انگیزه پیشرفت همبستگی مثبت و معنی داری داشت.

    کلیدواژگان: منبع کنترل، انگیزه پیشرفت، دبیران، دوره متوسطه، شهر زاهدان
  • جواد غلامی، حمید رضانیا صفحات 68-76

    با توجه به نص صریح قرآن و روایت اسلامی که برای خطا و جرم راهکارهایی عنوان فرموده اند و شارع مقدس اسلام جهت محافظت و حراست از افراد جامعه در مقابل جرایم ضرب و جرح، احکام دیات را تشریع فرموده است تا این جرایم و خسارات فردی و اجتماعی را کم کند و علاوه بر تنبیه و تعزیر از ارتکاب گناه مجرم، جامعه نیز به آرامش برسد و جرات ارتکاب به گناه را از جامعه گرفته تا انسانهای جامعه به یکدیگر تعدی و تجاوز نکنند. و با توجه به اصل مشروعیت دیه و ضروریات مذهب و جامعه مسیله ی پرداخت دیه با توجه به کاربردی بودن و ابتلاء جامعه به آن از مسایل ضروری است که در این تحقیق از زوایای گوناگون مورد تحقیق قرار می گیرد. صدمات وارد برعضو لب مختلف است و برای هر یک از این صدمات نظرات مختلفی در پنج مذهب وجود دارد در ابتدا مفهوم دیه و صدمات مختلف وارد بر آن ازجمله حدلب، دیه قطع کردن مجموع دو لب،اختلاف دیه ی لب پایین و لب بالا، دیه ی قطع بعضی از لب،دیه ی انقباض و جمع شدن لب،دیه ی شل شدن و فلج شدن لبها،وارونه و شکافته یا زشت شدن لبها نظر دو دیدگاه را متذکر شویم, نظرات در میزان دیه ی صدمات مختلف متفاوت است به طوری که در بعضی از موضوعات، بعضی از گروه ها نظری در آن مورد ندارند و یا بعضی اجزاء این عضو در فقه امامیه و اهل سنت، دارای معانی متفاوت و بعضی از معانی دارای موضوع متفاوت هستند. در این تحقیق سعی بر آن داشتیم تا حد توان، نظرات ارجح را بیان کنیم، و سعی شده به همه ی موضوعات مرتبط با دیه ی لب اشاره شود.

    کلیدواژگان: دیه، ارش، حکم، فقه
  • محمدجواد صفائی، فاطمه بکها صفحات 77-89

    با توجه به اینکه بخش کشاورزی دیگر جوابگوی نیازهای اجتماعی و اقتصادی روستاییان نبوده است بنابر این برای رفع نیاز روستاییان ضروری است که از سایر ابزارهای در دسترس استفاده نماییم بر همین اساس گردشگری روستایی می تواند بعنوان یکی راهبرد کلیدی نقش بسزایی در فرایند توسعه یافتگی جوامع روستایی ایفا نماید. استان گلستان به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی و تنوع اقلیمی توانایی تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری کشور و حتی منطقه را دارد . اما متاسفانه سهم استان از گردشگری فقط نیم درصد می باشد و در صورت شناسایی نقاط قوت و ضعف فرا روی توسعه گردشگری بالاخص در نواحی روستایی میتوان شاهد رونق اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار در همه جوانب بود بر این اساس نگارندگان ضمن پی بردن به جایگاه گردشگری روستایی بر فرایند توسعه پایدار به بررسی مهمترین اثرات گردشگری و تحلیل نقاط قوت و ضعف حضور گردشگران در جوامع روستایی پرداخته اند. روش تحقیق این مطالعه بصورت تحلیلی – توصیفی و با استفاده از ابزارهای مختلف همچون بهره مندی از مطالعات و تجربیات پیشینیان ،مصاحبه با صاحب نظران و مدیران محلی و استفاده از پرسشنامه می باشد . جامعه آماری محدوده مطالعاتی 237 خانوار دهستان روشن آباد می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 161 نمونه بصورت تصادفی انتخاب شده اند جهت مشخص شدن پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است آلفای کرونباخ 0.73نشان دهنده مطلوبیت پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش نشان داد، گردشگری می تواند باعث بهبود زیر ساخت های روستایی، ایجاد اشتغال و در آمد زایی شود و درصورت استفاده از نقطه نظرات روستاییان و مشارکت در فرایند برنامه ریزی و اجرا و همچنین حل موانع زیست محیطی شاهد گسترش گردشگری و شکل گیری توسعه پایدار مطلوب خواهیم بود. سازمان ها برای بقای خود به کارکنان توانمند نیازمند است. در واقع محیط رقابتی کنونی سازمانها، به کارکنان اثربخش و کارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند.لذا تحقیق حاضر، در جستوجوی کاوش ادراک از الگوی آموزش حرفه ای کارکنان و ارایه ابعاد و مولفه های آن در قالب پیشایندها و پسایند ها است این پژوهش از لحاظ هدف از نوع توسعه ای- کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها از نوع توصیفی و به لحاظ قطعیت داده ها از نوع اکتشافی است. ابعاد و مولفه‌های آموزش حرفه ای کارکنان از 16 منبع استخراج گردید نتایج این تحلیل شامل شناسایی 36 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر پیشایند ها و پسایند ها بود.

    کلیدواژگان: منابع انسانی، آموزش، آموزش حرفه ای، پیشایند ها، پسایند ها
|
  • Pages 11-18

    Religion as one of the social components has a deep impact on political and social developments of societies including US. The main question of the article is that how religion has influenced on the establishment of United States. The hypothesis of the article points to that the country has been influenced in all periods of establishment by religion. In order to prove the hypothesis, We have studied diverse periods of US establishment including US discovery and foundation, Puritan migration, genocide of native Americans and indigenous people, US civil wars and manifest destiny. We have had analytical approach to use data library in the article.
    The studies reveal that main motivation of Christopher Columbus to discover America has been religious considerations. Migration of European puritans especially English ones to American continent was occurred under religious beliefs to start promised land and city on the hill. We have also concluded that genocide of native Americans and indigenous people in America, US independence from UK, foundation of United States, US civil wars and Manifest destiny have been influenced by religion and religious motivations which show the role of religion in the early history of United States of America.

  • Pages 19-25

    Laws in different social arenas including foreign policy are under the influence of society's civil religion and religious beliefs of lawmakers and interest groups. Due to the importance of this factor, the current article seeks to analyze role of religion in US law-making and its influence on foreign policy arena. The main question of the current article is that can we consider an effect for religion on law-making in US generally and foregin policy laws of the country particulary? The hypothesis of the article emphsizes that religion has played a key role in law-making in US and there has influenced on US foreign policy goals and measures. The authors seek to answer the question by analytical approach to collect data library in the article.
    Studying United States declaration of independence, US constitution, constitutions of different states in the country, congress laws, executive organizations's policies and law, civil liberties law, instructions about human rights and religious liberties principles, teaching literature and history of bible in the public schools, Ten Commandments installation in some state courts, Pledge of Allegiance laws, mention of God on US Currency, Thanks giving Day declaration, judicial precedents of US supreme court, Presence of priests and religious clergymen in diverse organizations and approach of US Department of State to pursue human rights religious liberties affairs reveal that despite secular face of structues and laws in the country, religion and religious viewpoint has played a significant role in law-making, law interpretations and their pursuit in foreign policy arena.

    Keywords: Religion, United States of .America, foreign policy, law-making
  • Pages 26-31

    One of the mental concerns of all governments is to determine the components of good governance that encompass all aspects and areas related to their social loss. This issue is all the more necessary due to the comprehensiveness and completeness of the religion of Islam and by relying on the teachings and practice of the infallibles; Therefore, in this research, in the first step, letter No. 53 of Nahj al-Balaghah was identified by the method of content analysis of coding and categories and components related to the subject of research. In the next step, using an analytical methodology called interpretive structural modeling, the relationships between strategies and their leveling were analyzed in an integrated manner.This approach enables individuals and groups to plot complex relationships between large numbers of elements in a complex situation; And acts as a tool to regulate and direct the complexity of relationships between variables. Using this technique and questionnaire, strategies were classified into 3 levels. According to the results of the research, the most basic effective strategies in achieving good governance according to the Malik Ashtar Treaty (letter 53 of Nahj al-Balaghah), increasing internal and external security, adopting appropriate policies with a view to the future, synergy between forces, rule of law and legalism are at the root. they got. Which will facilitate access to other components.
    In addition, the influence and dependence of variables were identified at four levels and the relationships between them were analyzed

  • Pages 32-36

    This study is about the academic identity and the efficient factors on it among the students of Yazd university. The method of this study is survey, and the data are compiled through questionnaire. The statistical population of the current study are the students of Yazd university, among whom 373 students were selected as the sample population of the study according to Cochran formula.. This study was carried out based on Bourdieu theories. The results state that the mean of academic identity in terms of ethical, critical and scientific is more than the median of scores, while from innovative viewpoint this mean is less than the median. According to these results, the level of academic identity among students of Yazd University is considered as average. The results of inferential analysis represent that the variables of Academic culture, student cultural capital, family structure and student Communities have direct impact on academic identity. Also the output of multivariable analysis shows that the four variables, besides the ground variable of grade, state 42 percent of the academic identity variance. While the variable of Educational culture lonely states 20 percent of independent variable variance, and in this respect is the most influential factor on the academic identity variable among the studied factors in the survey.

  • Pages 37-44

    The purpose of the present research is to present a Social- Historical Explanationbased on Foucault discourse and genealogy's viewpoint on the relationship between intellectual discourse and historical identity formation in the Qajar period. The Qajar period was one of the longest kingdoms in Iran after Islam. The proximity of this era of Iranian history to the current reality of Iranian society doubles its importance.This methodology is a historical qualitative research based on a critical analytical approach. In this era, the discursive formation of the identity of modernity in Iran is based The transformation of the bearers of the idea of modernity (intellectuals) took place. Findings of the research, while analyzing the role and position of the intellectual, highlights the effect of this discourse on the historical identity of Iran.

  • Pages 45-52

    In this research, the relationship between creativity and entrepreneurship and the application of innovation on creativity and entrepreneurship is investigated. In the following, we will examine the concept of entrepreneurship and the concept of creativity in different and separate chapters. Then we examine the application of innovation.
    Creativity, entrepreneurship and innovation are the focus of all organizational and entrepreneurial institutions.
    The changes and developments of recent decades have taken place so deeply, extensively and rapidly that all aspects and aspects of individual and social life have been affected, both tangible and intangible. In this situation, human needs and desires have become increasingly diverse and multiplicity, and organizations to better respond to customers in line with their goals of survival, profitability and growth, must use the creativity of employees (which is the main asset). They form (while innovating products and services, increase their ability in a competitive world.
    In such an environment, the role and position of entrepreneurs as the engine of development, even in advanced industrialized and developed countries, is much more obvious, more sensitive and more effective than before with men, policymakers and planners.And due to the close relationship between creativity and entrepreneurship, many developed countries have designed and implemented a system called the National Innovation System according to their conditions, facilities and value and economic system.

  • Pages 53-60

    The present study was conducted to investigate the relationship between organizational health and empowerment of primary school teachers in Kanarak city in the 2-7 academic year. The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of this study includes all primary school teachers in the city of Konarak in the number of 400 people and its sample size was determined using the Cochran's formula of 196 people. Data collection tools in this study are two standard questionnaires of organizational health (Hui and Feldman, 1996) and empowerment (Hasanlu and Velayi Maleki, 1396) whose reliability was calculated by Cronbach's alpha method of 0.790 and 0.764, respectively. To analyze the research data in the descriptive statistics section using frequency tables and bar graphs, a description of the demographic characteristics of primary school teachers in Konarak city was presented and in the inferential statistics section to examine the research hypotheses of Pearson torque correlation coefficient. Multiple linear regression tests as well as distribution diagrams were used to show linear relationships between variables. According to the results of this study, there was a significant relationship between organizational health and empowerment of primary school teachers in Kanarak city. It was also observed that there was a significant or non-significant positive and negative relationship between the dimensions of organizational health and empowerment, and a direct and significant relationship between the dimensions of organizational health (institutional unity and consideration) and empowerment (empowerment) with the empowered. There was an inverse and significant relationship; But there was no significant relationship between the dimensions of organizational health (manager influence, resource support, morale and scientific emphasis) with empowerment.

  • Pages 61-67

    The present study was conducted to investigate the relationship between control source and achievement motivation of secondary school teachers in District 1 of Zahedan. The method of the present study was descriptive-survey correlation. The statistical population of this study is all high school teachers in District 1 of Zahedan in the academic year of 1995-96. In this study, a simple random sampling method was used. Based on Morgan table, a total of 201 high school teachers in District 1 of Zahedan were selected as the sample. Their reliability was calculated by Cronbach's alpha method as 0.81 and 0.84, respectively. The results showed that the source of control and motivation for progress is one of the factors that is effective in the behavior and performance and motivation of teachers and there was a positive and significant correlation between the source of control and motivation for progress at the level of 99%. Therefore, it can be concluded with 99% confidence that there was a positive and significant correlation between the source of control and motivation for progress.

  • Pages 68-76

    According to the explicit text of the Qur'an and the Islamic tradition, which have suggested solutions for error and crime, and the holy shari'a of Islam, in order to protect and safeguard the people of society against the crimes of beatings, has legislated the rulings of Diyat so that these crimes and personal and social damages And in addition to punishing and punishing the perpetrator of the sin, the society should also calm down and take the courage to commit the sin from the society so that the people of the society do not violate each other. And according to the principle of the legitimacy of blood money and the necessities of religion and society, the issue of paying blood money due to its practicality and society's affliction is one of the necessary issues that is investigated in this research from various angles. Injuries to the limbs are different and for each of these injuries there are different opinions in the five religions. Cutting off some of the lips, the diyat of shrinkage and shrinkage of the lips, the diyat of loosening and paralysis of the lips, inverted and split or ugly lips, we should mention the opinion of two points of view. Some topics, some groups do not have an opinion on it or some components of this member in Imami and Sunni jurisprudence have different meanings and some meanings have different topics. In this study, we tried to express the preferred opinions as much as possible, and tried to address all the issues related to blood money.

  • Pages 77-89

    Today, every organization needs capable employees to develop and survive. The current competitive environment of organizations requires effective and efficient employees to be able to achieve their goals for growth and all-round development. Therefore, the present study seeks to understand the model of professional training of employees and provide its dimensions and components. It is in the form of antecedences and consequences. This research is of the developmental-applied type in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and exploratory in terms of data certainty. Dimensions and components of professional training of employees were extracted from 16 sources. The results of this analysis included the identification of 36 basic themes, 8 organizational themes, and 2 comprehensive themes of antecedences and consequences.