فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 16 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرید خیاطزاده حسنلوئی، امین خیاطزاده حسنلوئی صفحات 3-10

    در این مقاله مصرف انرژی سالانه و هزینه های اولیه و جاری سیستم های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یک ساختمان 5 طبقه اداری واقع در تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش تامین گرمایش تاسیسات مکانیکی دو حالت استفاده از سیستم های رایج گرمایش با آب شامل دیگ آب گرم،با سیستم گرمایش هیبریدی کلکتورهای آب گرم خورشیدی و دیگ آب گرم، و در بخش توزیع حرارت، گرمایش از پای دیوار (قرنیزها) و رادیاتورهای بلوکی و در بخش کنترل عملکرد، استفاده از ترموستات مستغرق دیگ با سیستم اتوماسیون مصرف انرژیاز طریق BMS مقایسه گردیده است. در بخش تاسیسات الکتریکی نیز تامین روشناییساختمان با استفاده از لامپ های فلویورسنت رایج و لامپهای LEDمقایسه گردیده است. تحلیل های CFD حجم محدود انجام یافته در مورد فضاهای بحرانی ساختمان مذکور توسط نرم افزار FLUENT نشان داده است که با استفاده از سیستم گرمایش از پای دیوار به جای سیستم اولیه رادیاتورهای بلوکی می توان به جای استفاده از آب گرم با دمای 70 درجه سانتیگراد از آب گرم با دمای 40 درجه سانتیگراد استفاده نمود و با استفاده همزمان از سیستم اتوماسیون و سیستم تامین گرمایش آب گرم مصرفی ساختمان از طریق کلکتورهای خورشیدی، به کاهش 30/78 درصدی در مصرف گاز دست یافت. زمان بازگشت سرمایه در سیستم پیشنهادی تامین گرمایش حداکثر29 ماه از زمان شروع به کار سیستم در ساختمان از محل صرفه جویی در مصرف گازمی باشد.

    کلیدواژگان: انرژی، روشنایی
  • حسین زاهدی صفحات 11-18

    توسعه پایدارپیشرفتی است که نیاز های حال را بدون لطمه زدن به توانایی نسل آینده جهت تامین نیاز های خود برآورده می کند.پیشرفت جهان نمی تواند به تعداد محدودی از قوانین و نواحی محدود شودف ولی در حال وآینده در کل جهان و هر کس و هر چیز درون آن قابل اعمال می باشد. در دراز مدت طراحی پایداط یک گزینه نیست ،بلکه یک اجبار است.در کوتاه مدت به نظر می رسد مجبور به رعایت طراحی پایدار نباشیم با این حال این موضوع زمانی می تواند درست باشد که از آینده صرف نظر کنیم.گستردگی مفاهیم و تعاریف توسعه پایدار ،طراحی پایدار، معماری پایدار و ساختمان سازی پایدار نیاز به یک پژوهش فراگیر دارد.شناخت اصول و مبانی پایدار از اهداف این مقاله جهت استفاده صحیح در برنامه ریزی های حال و آینده است.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، طراحی پایدار، معماری پایدار
  • قدیر بهزادی صفحات 19-34

    وقتی صحبت از فضاهای بهداشتی در اماکن عمومی به میان می آید این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار می شود معیارهای موردنظر برای طراحی اماکن عمومی که ممکن است پذیرای هزاران نفر باشند کاملا متفاوت با اماکن شخصی و سایر مکان ها است چرا که تمامی این فضاها باید به نحوی طراحی شوند که بتوانند به طور مثال در آن واحد توانایی سرویس دادن به حداقل هزار نفر را داشته باشند بنابراین باید تمامی جنبه ها از قبیل زمان مورد استفاده از فضا ،افراد استفاده کننده از محل و...را در نظرگرفت. یکی از ارکان اصلی این فضاها دارا بودن سیستم مدرنیزاسیون که شامل کلیه اقدامات اعم از طراحی،ساخت؛تجهیز و سایر موارد که متناسب با شرایط روز باشد. استفاده از تجهیزات مدرن علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در بهره وری بنا خواهد داشت به خصوص تجهیزاتی که در آشپزخانه استفاده می گردد اگر از نوع مدرن باشد نقش موثری در کاهش زمان پخت خواهد داشت. آشپزخانه صنعتی معمولا به آشپزخانه هایی اطلاق می گردد که در اماکن عمومی قرار دارند و در اینجا منظور اماکن ناجا می باشد. در مقاله حاضر به بالا بردن کیفیت تجهیزات و سرعت عمل در تهیه و توزیع غذا با کمترین هزینه با رعایت اصول بهداشتی و پاسخگویی به نیازهای تمامی افرادی که از این فضاها استفاده به عمل می آورند و تعیین سرانه کارکنان، تجهیزات و تاسیسات و فضاهای مورد نیاز در آشپزخانه صنعتی می پردازیم.

    کلیدواژگان: آشپزخانه صنعتی، مدرنیزاسیون، بهداشتی، اماکن عمومی، ناجا
  • وحید مشفقی صفحات 35-45

    هزاران سال است که انسان ها خواسته یا ناخواسته با پدیده ای به نام جنگ روبرو هستند. نظر به حجم تهدیداتی که کشور ایران در عرصه های بین المللی با آن روبرو است، لزوم توجه به دفاع بهینه که تلفیقی از پدافند عامل و غیرعامل می باشد آشکار می شود. در این پژوهش تلاش می شود چگونگی راهکارهای بهینه پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات و بخصوص تهدیدات غیرطبیعی مورد بررسی قرار گیرد. جهت انجام این پژوهش ابتدا به مطالعه سوابق تاریخی پدافند غیرعامل در ایران و جهان پرداخته و سپس فعالیت های صورت گرفته در خصوص پدافند غیر عامل در ایران و نیز تجربیات نوین جهانی مورد بررسی قرار می گیرد. در آخر نسبت به طراحی سایت بهینه ناجا اقدام شده است. بدین ترتیب که ابتدا جدول کاربری اراضی سایت ناجا تدوین شده، سپس دیاگرام های مفهومی جهت دستیابی به الگوی طراحی سایت مفروض ترسیم شده است و در نهایت الگوی طراحی سایت ایده آل ناجا بر اساس اصول بهینه پدافند غیر عامل تعیین می شود. نهایتا پلان و پرسپکتیوهایی از خروجی نهایی پروژه آورده شده است.

  • مسعود اسدی محل چالی صفحات 46-57

    شهر یک واقعیت مسلم اجتماعی است که به طور کلی می توان آن را در انسانها و فضاها خلاصه کرد.کرج ، شهری است که با قرار گرفتن فرهنگ ها و قومیت های مختلف در کنارهم ، تضادها و ویژگی های خاصی را منعکس می کند. از آنجا که انسانها و مکانها از هم تاثیر پذیر و بر هم تاثیر گذارهستند، بازتاب آن را می توان درفضاهای شهری مشاهده کرد. ازعناصر تشکیل دهنده فضاها، محلات شهری می باشند که می توان ویژگی های مشترک را در آن ها مشاهده نمود. یکی از محلات شهر کرج که محدوده مورد بررسی این پایان نامه می باشد محله فاطمیه نام دارد. این نوشتار سعی بر آن دارد تا با روش تحقیقاتی شهرساز معروف، کوین لینچ، به بررسی خوانایی شهر و نشانه های هویت برانگیز محله بپردازد. ابتدا با مشاهده مستقیم نشانه های شهری را در ذهن خود ثبت نمودیم، سپس از محله و مخصوصا این نشانه ها عکس برداری کردیم و در ادامه هنگام مصاحبه با شهروندان، این تصاویر را به ایشان نشان دادیم و نظر ایشان را برای پی بردن به تصویر ذهنی ایشان جویا شدیم. البته نظر آن ها در مورد نشانه های از قلم افتاده نیز جمع آوری گردید تا با مشارکت ایشان این یافته ها تکمیل گردد. به عنوان تکنیک ابتکاری نیز از ایشان درخواست شد تا کروکی محدوده محله خود و مسیر منزل تا محل کار را ترسیم کنند تا به شناخت جامع تری از نشانه های موجود و میزان نقش انگیزی آن ها پی ببریم. در انتها نیز به ارایه راهبردها و راهکارهای مناسب پرداخته شده و همچنین پروژه های عملی برای آینده کوتاه، میان و بلند مدت محله تعریف گردیده است.

    کلیدواژگان: خوانایی، هویت، تصویر ذهنی، نقش انگیزی
  • اسماعیل پورعلی، فرید خیاطزاده حسنلوئی صفحات 58-75

    در این مقاله سعی شده است که از یک تکنولوژی بهینه و اقتصادی با مصرف انرژی صفر مطلق به نام لوله خورشیدی جهت تامین روشنایی ساختمان استفاده شود. این ابداع با یک سیستم لوله مانند که با بدنه شفاف که از هدر رفتن نور در اثر انعکاس های پیاپی جلوگیری میکند صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: لوله خورشیدی، سلولهای خورشیدی، مولدهای بادی