فهرست مطالب

مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی - سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1401)

نشریه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهره اخوان مقدم*، زهرا بشارتی، زهرا قطبی صفحات 1-31

    از جمله چالش ها در ترجمه ی عبارات بلیغ قرآن به سایر زبان ها، قالب تحت الفظی است. گاه عنایت به این سبک از ترجمه در عبارات بلیغ سبب دور شدن از مراد الهی می گردد. اسلوب «ما ادراک ما...» یکی از اسالیب بلیغی است که مترجمان در رسایی مراد الهی آن به سایر زبان ها دچار چالش شده اند. این عبارت نیمه انجماد شده، دارای بار معنایی خاصی است که توجه صرف به معنای تحت الفظی آن سبب مغفول ماندن سایر ابعاد این نوع گویش می گردد. پژوهش حاضر به روش تحلیلی- توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی 45 ترجمه قرآن از قرن سه تا عصر معاصر پرداخته است و برآن است که به برگزیده ترین حالت وفادار مراد الهی در ترجمه عبارت «ما ادراک ما» دست یابد. نتایج نشان می دهد گویاترین ترجمه «چه چیز تو را آگاه کرد که... چیست» است که می توان آن را ترجمه ارتباطی قرآن دانست. برخی مترجمان ترجمه وفادار به مراد الهی را حفظ نمودند اما بیشتر ایشان از حیث صرفی نحوی و توجه به یکپارچه بودن این اسلوب بلیغ و... به خطا رفته اند و سبب نارسایی پیام الهی در ترجمه ی این اسلوب برای مخاطبان شده اند.

    کلیدواژگان: «ما ادراک ما»، ترجمه، اسلوب ادبی، علم، خطاب قرآن
  • اشکان جوانمرد*، سید رضا مودب صفحات 33-59

    حضرت مریم (س)، از زمره پاکان و برگزیدگان خاص الهی است که قرآن کریم، ایشان را به عنوان اسوه و مثل اهل ایمان معرفی نموده است. توجه و بررسی بیشتر مقامات و منزلتهای کم نظیری که در آیات قرآنی برای آن بزرگوار ترسیم شده است شناخت بیشتر ایشان و کشف دلایل این اسوه بودن را روشنتر می سازد . در همین راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی تفصیلی مقامات و منزلتهای بیان شده برای آنحضرت در کلام الهی می باشد.این پژوهش به روش تحلیلی - تطبیقی انجام شده و در متن آن، به آرا و نظرات اندیشمندان برجسته قرآنی- مخصوصا صاحبان تفاسیر تسنیم و المیزان - توجه شده است. در نگاهی کلی، مجموعه مقامات و منزلتهای ترسیم شده برای حضرت مریم در آیات قرآنی از این قرار است: مقام اصطفای حضرت مریم؛ مقام اسوه گی و الگو بودن آنحضرت؛ مقام عبودیت تام ؛ مقام طهارت و عصمت؛ مقام رضا و تسلیم در برابر بلایا؛ منزلت محدثه بودن آنحضرت؛ منزلت پرورش یافتگی تحت عنایت الهی؛ منزلت مرزوقیت از خوان ربوبی؛ منزلت مصدق بودن و نهایتا منزلت طیب ولادت و برگزیدگی مطلق . این گستردگی مقامات و منزلتها برای چنین شخصیتی الهی، ناشی از «سعه وجودی»، «جامعیت شخصیتی» و «کرامات والای» آن بانوی الهی بوده است.

    کلیدواژگان: حضرت مریم، مقامات حضرت مریم، اسوه مومنان، محدثه، صدیقه، اصطفا
  • حامد جوکار*، مجید هادوی، احمد جمالی گندمانی، مرتضی سلمانی ماهینی صفحات 61-100

    سنجش دین داری به عنوان یکی از مباحث مهم جامعه شناسی دین، می تواند کمک زیادی به سیاست گذاری و برنامه ریزی بخصوص در جوامع دینی کند. به علاوه سنجش درست و علمی میزان دین داری می تواند انگاره های گوناگون در خصوص جایگاه دین و عملکرد دینی حاکمیت در کشور را اصلاح نماید. میزان خواندن قرآن و توجه به معنای آیات و ترجمه آنها به عنوان یکی از نمود های مهم و قابل سنجش و اندازه گیری رفتار دینی در سطح جامعه اسلامی، یکی از شاخص هایی است که علاوه بر نشان دادن وضعیت دینی، میزان موفقیت سیاست ها و برنامه های این حوزه را نیز روشن می کند. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته و نیز بکار گیری روش پیمایش در سطح ملی، کوشش شده شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی در کشور به دقت بررسی و سنجیده شود. حجم نمونه برابر 1500نفر بوده است که به تفکیک جنس، مذهب، محل سکونت، سطح تحصیللات و سن نمونه گیری شده اند. از بررسی داده های به دست آمده پژوهش، این نتایج به دست آمده است: ارتباط معنا داری میان جنسیت و میزان قرآن خواند افراد وجود دارد. ارتباط مستقیمی میان سطح تحصیلات و قرآن خواندن روزانه و درک معنای آیات وجود دارد. ارتباط معناداری میان مذهب و میزان قرآن خواندن افراد به چشم می خورد.

    کلیدواژگان: سنجش دین داری، سواد قرآنی، شاخص های قرآنی، درک معنای قرآن، پیمایش ملی
  • محمدرضا شاهرودی، محمدتقی کبریت چی* صفحات 101-128

    آیات قرآن کریم، به دنبال اسباب نزول خود، و هر دسته برای مخاطبان خاصی پدید آمده است؛ ازاین رو لازم است کشف دلالت آیات بر معنا، براساس فضای نزول و خطاب، و درنظرگرفتن گونه های مختلف مخاطبان انجام پذیرد. برای این منظور، مقاله ی حاضر با بهره گیری از آموزه های «معناشناسی کاربردی» و رویکرد «دلالت زبانی» سازوکار خطاب و دلالت را در قرآن مجید مطالعه می کند. براین اساس، در راستای فهم یک بسته ی وحیانی و خطاب قرآنی، گذشته از «آیات قرآن» و «فضای خطاب»، شایسته است اسبابی چون: «متکلم»، «خطیب» و «مخاطبان» آن را در فضای نزول نیز در نظر گرفت و به بررسی نقش مخاطبان «خاص» و «عام» در درک معنای آیات پرداخت. مقاله ی حاضر نشان می دهد که هم آیات قرآن دارای مراتب و سطوح معنایی است و هم مخاطبان قرآن گونه های مختلفی را شامل می شوند؛ به دیگرسخن آیات گوناگون قرآن، هریک درخور فهم دسته ای از مخاطبان خود فراهم آمده است؛ لذا همگان جز «عالمان راستین قرآن»، قادر به ادراک معنای مشخص تمام آیات قرآن نیستند. سرانجام از این رهگذر لزوم رجوع به «عالمان قرآن»، یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام، برای مخاطبان خاص و عام قرآن نیز اثبات می گردد.

    کلیدواژگان: خطاب در قرآن، دلالت در قرآن، مخاطبان خاص، مخاطبان عام، مراتب معنا، معناشناسی کاربردی
  • محمود مکوند*، امیرحسین فلاح پور صفحات 129-152

    قرآن کریم در آیات 30 تا 33 سوره ص، داستان سلیمان (ع) و اسبان را یاد کرده است. تفسیر این آیات و تبیین پیوند معنایی میان آنها و نیز نسبت کنش های داستان با کنشگر داستان، سلیمان (ع)، مفسران را با چالش هایی مواجه کرده است. در پژوهش حاضر، برای تبیین این داستان و فهم آموزه تربیتی مرکزی آن، مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی، خوانش بینامتنی در سه سطح، متون دینی یهود - مشتمل بر عهد عتیق، میشنا و مدراش- ، اشعار پیش از اسلام و قرآن انجام گرفته است. بنابر یافته های پژوهش حاضر، در این داستان، آموزه توحید مورد تاکید قرار گرفته است. سلیمان (ع) به مثابه قهرمان داستان، با دیدن اسبان اصیل و نژاده که جنگ افزاری نیرومند در عهد باستان، به شمار می آمدند، برای لحظاتی کوتاه، قدرت اسبان را مستقل از اراده الهی پنداشته و آنها را به خودی خود کارگر و موثر دانسته است. تلقی اسبان به مثابه منشا مستقل قدرت، سبب دلباختگی وی به آنها و به تبع غفلت از یاد پروردگار می شود. بنابر نتایج این پژوهش، کنش سلیمان برای آزاد کردن جان خویش از این دل مشغولی، انفاق از اموال محبوب یعنی اسبان است.

    کلیدواژگان: توحید، بینامتنیت، سلیمان، اسب
  • ساجده نبئی، نصرت نیل ساز*، سهیلا جلالی کندری صفحات 153-175

    داستان ابراهیم (ع) از جمله داستان های چند نسخه ای قرآن است که در سوره های متعدد مکی و مدنی روایت شده است. از آنجا که ابراهیم (ع) بنیان گذار ادیان توحیدی و نیای یکتا پرستان است، شخصیت او در قرآن کریم و در کتاب مقدس، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. نقطه اتکای پژوهش حاضر مقایسه نسخه مکی و مدنی گزارش قرآن کریم از داستان ابراهیم (ع) و خانواده اوست. نتیجه ای که این مقایسه به دست می دهد آن است که برخی پیرفت های این داستان به سوره های مکی و برخی به سوره های مدنی مختص است. برخی نیز میان میان این دو دسته سوره مشترک است و تنها تفاوتی در پیرنگ آنها وجود دارد. تفاوت پیرفت های سوره های مکی و مدنی در بیشتر موارد با فضای نزول این دو دسته سوره و فضای حاکم بر دو شهر مکه و مدینه پیوند می یابد. البته نقش مخاطب را نیز نمی توان انکار کرد. غلبه پدیده شرک بر فضای اجتماعی مکه و همچنین فزونی مخاطبان مشرک بر مخاطبان مومن، روایت آن دسته از پیرفت هایی را می طلبد که از مبارزه ابراهیم (ع) با مظاهر شرک حکایت می کند.

    کلیدواژگان: ابراهیم(ع)، پیرفت، پیرنگ، داستان های قرآن، سوره های مکی، سوره های مدنی
|
  • Hzohre Akhvanmoghadam *, Zahra Besharati, Zahra Ghotbi Pages 1-31

    One of the challenges in translating the eloquent passages of the Qur'an into other languages ​​is the literal format. Sometimes this style of translation in eloquent expressions leads to moving away from the divine purpose. The style of "Ma Adraka Ma..." is one of the rhetorical styles that translators have faced challenges in conveying its divine meaning to other languages. This semi-frozen phrase has a special meaning that only paying attention to its literal meaning causes other aspects of this type of dialect to be neglected. The present research has analyzed 45 translations of the Quran from the third century to the contemporary era using library sources using analytical-descriptive method and it is based on The most chosen state of faithfulness to the divine meaning can be achieved in the translation of the phrase "Ma Adraka Ma". The results show that the most expressive translation is "What made you aware that.... What is it" which can be considered as a communicative translation of the Qur'an. Some translators have kept the translation faithful to the divine purpose, but most of them have made mistakes in terms of morphology, syntax and attention to the unity of this .

    Keywords: We's our perception, Translation, literary style, science, Quran address
  • Ashkan Javanmard *, Sayed Reza Moaddab Pages 33-59

    Virgin Mary (pbuh) is one of the pure and specially chosen ones of God whom the Holy Qur'an has introduced as the example of the people of faith. Paying more attention and investigation to the rare authorities and dignities that have been drawn for that noble person in the Quranic verses will make it clearer to know more about them and to discover the reasons for this disgrace. In this regard, the main goal of this research is a detailed investigation of the authorities and dignities mentioned for His Holiness in the divine word.This research was done in an analytical-comparative way, and in its text, the views and opinions of prominent Qur'anic commentators and thinkers - especially the authors of Tasnim and Al-Mizan commentaries - were paid attention to. In a general view, the set of authorities and dignities drawn for Hazrat Maryam in the Quranic verses are as follows: the status of Hazrat Maryam; His Majesty's role as a teacher and role model; The position of total worship; the position of purity and innocence; The position of satisfaction and submission to disasters;

    Keywords: Virgin Mary, Position of Virgin Mary in Quran, Role model of women, Mohaddeseh, Seddigheh, Divine selection
  • Hamed Jokar *, Majid Hadavi, Ahmad Jamali Gandomani, Morteza Salmani Mahini Pages 61-100

    Assessing religiosity as one of the important topics in the sociology of religion can help a lot in policy-making and planning, especially in religious communities. In addition, a correct and scientific assessment of the level of religiosity can correct various ideas about the status of religion and the religious practice of the government in the country. The rate of reading the Qur'an is one of the indicators that show the religious status. In this research, by using the mixed research method and also using the survey method at the national level, an attempt has been made to carefully study and measure the indicators of the development of Quranic culture in the country. The sample size was 1500 people who were sampled by gender, religion, place of residence, level of education and age. Examining the data obtained from the study, the following results have been obtained: There is a significant relationship between gender and the amount of Quran recited by individuals. There is a direct relationship between the level of education and daily reading of the Qur'an and understanding the meaning of the verses. There is a significant relationship between religion and the amount of people reading the Qur'an.

    Keywords: Assessment of Religion, Quranic Literacy, Quranic Features, Understanding the Meaning of Quran, National Survey
  • MohammadReza Shahroodi, MohammadTaghi Kebritchi * Pages 101-128

    Different verses of the Holy Quran, have been revealed in the occasions of revelation (asbāb al-nuzūl); and each portion for specific "addressees"; Therefore, it is necessary to discover the meaning of the verses based on their occasions of revelation and considering different types of audiences. For this purpose, the present article studies the mechanism of addressing and signification in the Quran, using the approach of "applied semantics" and "linguistic signification". Therefore, to understand a portion of revelation, it is worth considering factors such as the "speaker" and the "orator" of the Quran, and its "audiences"; also observing the role of "specific" and "general" addresses. The present article shows that: 1. the verses of the Quran have different levels of meaning and, 2. the audiences of it include different types; In other words, each portion of the Quran has been created based on the understanding of its audiences. Therefore, not everyone except the "true scholars of the Quran" can comprehend the exact meaning of all the verses of the Quran. Finally, it proves the necessity of referring to the "scholars of the Quran" (the Holy Prophet and the Ahl al-Bayt PBUT) for the specific and general audiences of the Quran.

    Keywords: addressing in the Quran, signification in the Quran, specific addressees, general Addressees, levels of meaning, applied semantics
  • Makvand Mahmood *, Amirhossein Fallahpour Pages 129-152

    In verses 30 to 33 of Q 38, the Holy Quran mentions the story of Solomon and the horses. The interpretation of these verses and the explanation of the semantic link between them, as well as the relationship between the actions of the story and the actor of the story, Solomon, have faced exegetes with challenges. In the current research, to explain this story and understand its central homiletical and didactic doctrine, intertextual reading on three levels has been carried out: Jewish religious texts (including the Old Testament, Mishnah, and Midrash), pre-Islamic poems, and the Qur'an. According to the findings of current research, the doctrine of monotheism has been emphasized in this story. Solomon, the hero of the story, seeing noble galloping horses that were considered a powerful weapon in ancient times, perceived the power of horses, for a short moment, to be independent of God's will and considered them to be effective by themselves. Considering horses as an independent source of power causes him to fall in love with them and consequently neglects the remembrance of God.According to the results of this research, Solomon's action to free his soul from this preoccupation is giving away his beloved property, horses.

    Keywords: the Quran, monotheism, intertextuality, Solomon, Horse
  • Sajedeh Nabaei, Nosrat Nilsaz *, Soheila Jalali Kondori Pages 153-175

    The story of Ibrahim (pbuh) is one of the stories of the Qur'an which is narrated in many Meccan and Medinan suras.Since Abraham (pbuh) is the founder of monotheistic religions and the ancestor of monotheists, her character in the Holy Quran and the Holy Book has been the focus of many researchers.The basis of the current research is the comparison of the Meccan and Medinanversions of the Holy Quran's account of the story of Abraham (pbuh) and her family.The result of this comparison is that some aspects of this story are specific to Meccan surahs and some to Medinan surahs. Some are also common between these two groups of surahs and there is only a difference in their content.The difference between the developments of the Meccan and Medinan surahs in most cases is connected with the atmosphere of revelation of these two groups of surahs and the atmosphere governing the two cities of Mecca and Medina. Of course, the role of the audience cannot be denied either.

    Keywords: Ibrahim (pbuh), Pirfat, Pirang, Quranic Stories, Meccan surahs, Medinan surahs