فهرست مطالب

نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت
شماره 59 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفحات 5-22

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه فرزندپروری سیالیت نقش بر توانایی درک حالات ذهنی در کودکان 6-3 سال بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 21 کودکی که مادران آنها آموزش مورد نظر را دریافت کردند و 21 کودک به عنوان گروه کنترل که از لحاظ سنی با کودکان گروه آزمایش همتاسازی شدند بود که از میان مهدهای کودک منطقه 1 تهران در سال 2336 به شیوه در دسترس انتخاب شدند. مادران کودکان گروه آزمایش در طی 21 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند و کودکان پیش از آموزش و پس از آموزش مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش مجموعه تکالیف درک حالات ذهنی ولمن و لیو (1002)بود. نتایج حاصل از آزمون یومان ویتنی نشان داد که آموزش برنامه فرزندپروری سیالیت نقش، می تواند موجب رشد توانایی درک حالات ذهنی فرزندان شود. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که آموزش برنامه فرزند پروری سیالیت نقش به دلیل توجه به برخی عوامل مانند گرما و عشق بی قید و شرط، حساسیت و پاسخدهی با توجه به شرایط فردی و رشدی کودک، توجه به کودک و فطرت او به عنوان یک فاعل اراده مند که راهنمای جریان فرزندپروی است، آگاهی به حالات روانی خود و فرزند و صحبت کردن در مورد آن به شیوه مقتضی و در هنگام مقتضی، ایجاد آگاهی روانشناختی و نگاه مثبت به مراحل رشدی و ویژگی های آن و هدایت و کنترل کودک در مواقع لزوم با کمک استدلال و انگیزه های درونی می تواند بر ارتقای توانایی درک حالات ذهنی دیگران موثر باشد.

    کلیدواژگان: فرزندپروری#برنامه فرزند پروری سیالیت نقش#توانایی درک حالات ذهنی#نظریه ذهن#پیش دبستانی#
  • صفحات 23-44

    مطالعات اخیر در قلمرو روان شناسی تحولی به وضوح نشان می دهد تمامی جنبه ها و ساحت های رشد کودک (جسمی، عقلانی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و دینی) تابع ساخت های شناختی و الگوهای تحولی است. تحول ایمان و تربیت دینی کودک نیز از مراحل و دوره های مشخصی عبور می کند که می توان متناسب با هریک از مراحل تحول، به آموزش دینی اقدام کرد..
    اما، پرسش اصلی این است که مرز بین تحول روانی و تربیت دینی در کودکان کجاست ؟ دانستن اینکه تحول روانی کودک از مراحلی خاص عبور می کند و هریک از مراحل اقتضاهای ویژه ای را به لحاظ روش ، محتوا  و هدف  می طلبد، می تواند به اولیا و مربیان کمک کند که بدانند در هر مرحله از تحول روانی چه انتظاراتی می توانند از کودک داشته باشند و اگر این انتظارات با توانایی ها و قابلیت های کودک انطباق داشته باشد زمینه آشکارگی دین فطری در یک روند طبیعی به دور از تسریع و تاخیر آسیب زا فراهم می شود. زیرا هرگونه زودرسی و یا دیررسی در روند تربیت دینی، موجب اختلال و انحراف در روند شکل گیری حس دینی در کودکان می شود. در این مقاله تلاش شده است ضمن ارایه تصویری از مراحل تحول ایمان در کودک، آسیب های پنهان سرعت بخشی به امر تربیت دینی را با توجه به مراحل رشد در کودک مورد بحث قرار دهد.

    کلیدواژگان: تحول روانی#تحول ایمان#تسریع و تاخیر#آسیب شناسی. تربیت دینی#
  • صفحات 45-64

    هدف پژوهش حاضر واکاوی راهبردهای موثر بر توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران با استفاده از روش پژوهش کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل آگاهان کلیدی در حوزه اخلاق دانشگاهی بود که بر مبنای نمونه گیری نظری، تعداد 19 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از ابزار مصاحبه استفاده شد. به منظور تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد چهار راهبرد مهم در توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاثیرگذار است. راهبرد فردی، سازمانی، زمینه ای و محیطی، راهبردهایی بودند که به زعم مشارکت کنندگان در پژوهش در توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موثر ند. در مجموع می توان نتیجه گرفت که توسعه اخلاق دانشگاهی مستلزم توجه به عوامل تعیین کننده مهمی است که بدون توجه به این عوامل(فردی، سازمانی، زمینه-ای و محیطی)، تحقق چنین موضوع مهمی که نقشی اساسی را در توسعه علمی و کیفی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایفا می کند، امکان پذیر نخواهد بود.

    کلیدواژگان: اخلاق#آموزش عالی#دانشگاه#اخلاق دانشگاهی#
  • صفحات 65-80

    با هدف تدوین الگویی برای تربیت شهروند اسلامی از روش تحقیق فراترکیب به منظور ادغام نتایج تحقیقات قبلی از منابع تجربی پیشین مرتبط با پژوهش از منابع کتابخانه ای بعنوان جامعه آماری و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 15 مطالعه قبلی برای بررسی نهایی انتخاب و از روش تحلیل محتوایی کیفی به روش کدگذاری برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده استفاده گردید و نتایج نشان داد که تربیت شهروند اسلامی از اصول7گانه مشمول به: آزادی، عدالت، حفظ کرامت انسانی، اعتدال در رفتار، توحید، بهداشت و عقلانیت بوده که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 87/0 مورد تایید و اعتبارسنجی متخصصان قرار گرفته و پیشنهادات ذیل ارایه گردید: 1.آموزش و پرورش با تدوین دوره های آموزشی، معلمان را با اصول تدوین شده در این پژوهش جهت اجرا ودر نظر قرار دادن در آموزش خود استفاده نماید. 2.زمینه مشارکت جدی بخش های دولتی و غیردولتی به ویژه NGO های فعال در زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فردی(همچون سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری، میراث فرهنگی وگردشگری) فراهم شود. 3. زمینه ها و بسترهای مناسب از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به منظور بکارگیری مفهوم "تربیت شهروندی اسلامی" در منابع ومحتواهای آموزشی فراهم شود.

    کلیدواژگان: فراترکیب#الگو#تربیت شهروندی#منابع اسلامی#
  • صفحات 81-104

    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رفتار تقلب با جهت گیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر و پسر ورودی سال 1399 در دانشگاه آزاد تهران شمال، در رشته روانشناسی بودند که تعداد آنها برابر با  503 نفر بود. تعداد 217 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جهت گیری هدف ویل و مک گریگور؛ پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر؛ پرسشنامه تحمل ابهام مک لین و همکاران؛ پرسشنامه تقلب تحصیلی و پرسشنامه ابعاد شخصیتی هگزاکو استفاده شد.
    یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری هدف و خودکارآمدی، بر رفتار تقلب دانشجویان، تاثیر مستقیم دارند (05/0> P)؛ اما تحمل ابهام، بر رفتار تقلب دانشجویان تاثیر مستقیم ندارد (05/0< P). نتایج مربوط به بررسی تاثیرات غیرمستقیم زیرمقیاس های جهت گیری هدف (با واسطه گری ویژگی های شخصیتی) بر رفتار تقلب نشان داد جهت گیری یادگیری (با واسطه گری مولفه برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت گیری عملکرد گرایشی (با واسطه گری مولفه های صداقت و برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت گیری عملکردگریزی با واسطه گری مولفه های صداقت، تهییج پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن: 05/0> P) در رفتار تقلب، اثر غیرمستقیم می گذارد؛ اما بلاتکلیفی در جهت گیری هدف با واسطه گری هیچکدام از مولفه های مربوطه در رفتار تقلب، اثر غیرمستقیم نمی گذارد (05/0< P). در ادامه، نتایج نشان داد خودکارآمدی، با واسطه گری تمامی مولفه های صداقت، تهیج پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن و گشودگی نسبت به تجربه در رفتار تقلب، اثر غیرمستقیم می گذارد. در نهایت نیز نتایج نشان داد تحمل ابهام، تنها با واسطه گری برونگرایی در رفتار تقلب، اثر غیرمستقیم می گذارد.

    کلیدواژگان: رفتار تقلب#جهت گیری هدف#خودکارآمدی#تحمل ابهام#ویژگی های شخصیتی#
  • صفحات 105-117

    این مقاله به رابطه روش شناختی بین طراحی مسیله و روش شناسی می پردازد. مولفه های عقلانیت محاسباتی «تصرف سلطه جویانه» بر محیط  بر اساس ادراک محیط با گفتمان تهاجمی، یعنی علم محور قدرت خام و ناپخته است.رویکرد های مکانیستی ومردانه ، اخلاق وآداب سحرشدگان" انضباط مکانیستی ازجمله اکتفا به فناوری وبوروکراسی اند که با روش شناسی یکسویه، نتوانستند طرح  و گزینه بدیل  تر و تازه و با طراوت دهند.گزینه بدیل هنر و استعاره بارور است که فهم کنشگر را با پیچیدگی اقتضایات زندگی و از راه اعتلای شور وجودی اش مواجه می سازد و برای تعین شکوفایی جامعه پذیری وارزیابی فردی راهی به سوی برقراری رابطه سازنده نظم هماهنگی با تنوع سبک های زندگی خلاقانه می گشاید. الگوهای زبان برشناخت اجتماعی،  یادگیری احساس تفکر و قضاوت بینا فردی و جمعی و اجتماعی هم دلالت دارند که با محتوا و روش ها و فرایند فرهنگ ، فلسفه اجتماعی و "سرمایه اجتماعی" مرتبط تلقی می شوند. مطلق کردن "شناخت اجتماعی " ، و منحصر کردن آن به هرگونه یا ژانر یا سبک خاص و یک سویه نگر-مثلا تفسیرجنسیتی افراطی (مردانه ، تکنوکراتیک،دیوانسالارانه یا جنسیتی) چندان سودمند نیست. دریک جمع بندی ساده: سوادهنری ،سوادعاطفی هم نیازی عاطفی و هم خواسته  و پیش نیاز ارتقای اپیستمیک / شناختی است .

    کلیدواژگان: استعاره#کنش پیچیدگی#ر فتار زنانه مردانه#رفتار تهاجمی#
|
  • Ayat Saadat Talab, Esmaeil Shirali Pages 45-64

    The aim of the study is to investigate the effective strategies on the development of academic ethics in higher education institutes and universities by using qualitative approach. The population of the study includes key informant in the field of academic ethics. 19 samples from were selected through interviews based on Graneheim &Lundman. the result from data analysis of open coding, axial and selective coding showed that four strategies impact on on the development of academic ethics. Individual, organizational, contextual, and environmental strategies were strategies that,)a.saadattalab@khu.ac.ir(1 - اسااداار داشگها لاوار مد -2 اسااداار داشگها ولاا . اا اشگه 3. Assistant Professor , Kharazmi University (a.saadattalab@khu.ac.ir) 2. Assistant Professor , Velayat University(esmaeil.shirali@gmail.com) فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت 1397- شماره پیاپی 59 - دوره دوم ، شماره 42 مقاله شماره 3- صفحات 45 تا 64 [Downloaded from isoedmag.ir on 2023-06-26] 46 according to research participants, were effective in developing academic ethics in universities and higher education institutions. Therefore, it can be concluded that the development of academic ethics requires attention to important determinants that regardless of these factors (individual, organizational, contextual and environmental),the realization of such an important issue that plays a key role in the scientific and qualitative development of the higher education institutions, will not be possible.

    Keywords: Development, Academic Ethics, Strategy, University, Higher Education
  • Jamaluddin Mustafa, Masoumeh Samadi*, Mahshid Izadi, Fahimeh Ansariyan, Majid Rostami Beshmani Pages 65-80

    With the aim of developing a model for training Islamic citizen, the above-mentioned research method was selected in order to integrate the results of previous researches from previous empirical sources related to the research from library resources as a statistical population and by purposive sampling method, 15 previous studies were selected for final investigation and qualitative content analysis method was used to analyze the collected data and the results showed that Education of Islamic citizen is one of the seven principles: freedom, justice, preservation of human dignity, moderation in behavior, monotheism, health and rationality, which was approved and validated by experts using Kappa index with the amount of 0.87 and the following suggestions were presented: 1- Education by developing training courses, teachers with the principles developed in this research to implement and consider in their education. 2- Provide serious participation of governmental and non-governmental sectors, especially NGOs active in the field of social, political, economic, cultural and individual education (such as Islamic Propaganda Organization, Police Force, Municipality, Cultural Heritage and Tourism). 3- Provide appropriate social, cultural, economic and political contexts for applying the concept of "Islamic citizenship education" in educational resources and resources.

    Keywords: Over there Combine, Model, Citizenship Education, Islamic Resources
  • HODA NOROUZI, FARHAD BALASH Pages 81-104

    The purpose of this study was to develop a model of causal behavior of cheating, based on goal orientation, self-efficacy and ambiguity tolerance (through the mediation of personality traits). The purpose of this study was Fundamental and in terms of method, a descriptive and correlation. The statistical population of the study included all male and female students at the Azad University of North Tehran in the year 1395 in the field of psychology, whose number was 500. A sample of 217 individuals was selected through simple random sampling using the Morgan table. For data gathering, Weyl & McGregor goal orientation questionnaire, Sherer general self-efficacy questionnaire, McLane's ambiguity tolerance questionnaire, academic cheating questionnaire and Hexaquo's personality dimension questionnaire were used. Findings showed that goal orientation and self-efficacy had a direct effect on student's fraud behavior (p <0.05); however tolerance of ambiguity had no direct effect on student's fraud behavior (p> 0.05). The results of the indirect effects of the sub-indicators of the objective orientation (with the mediation of personality traits) on the behavior of cheating showed that learning orientation (with the mediation of the extraversion component:(p <0.05); orientational tendency (through the intermediation of components of integrity and Externality (p <0.05); The orientation of escape performance by mediating components of integrity, agility, extraversion, chastity, conscientiousness: (p <0.05) has a indirect effect on fraud behavior, but uncertainty in goal orientation by mediating any of the relevant components in behavior Fraud does not have an indirect effect (p> 0.05). The results showed that self-efficacy indirectly impacts indirectly through the intermediation of all components of integrity, agility, extraversion, chastity, conscientiousness, and openness to experience in fraud behavior (p <0.05). Finally, the results also showed that the tolerance of ambiguity only indirectly impacts the extroversion mediation on fraud behavior (p <0.05). The results of this study indicate that there is a relationship between cheating and personality traits. Therefore, attention to personality traits of individuals is necessary for understanding the phenomenon of fraud in them and preventing fraud.

    Keywords: cheating behavior, goal orientation, self-efficacy, ambiguity tolerance, personality traits
  • Ali Zakavati Pages 105-117

    This article deals with the methodological relationship between problem design and methodology. The components of calcultive rationality are "domineering domination" of the environment based on the perception of the environment with aggressive discourse, that is, central science based on crude, unmeasured and immature power. This institutional, discourse, and theoretical determination reflects spiritless uneducated action. The mechanistic and masculine approaches, the ethics and etiquettes of the "mechanistic discipline", including self-sufficiency in technology and bureaucracy and with onesided methodology, could not offer a more fresh and refreshing alternative.Fertile metaphors confront life through the exaltation of its existential passion, and to determine the flourishing of socialization and individual evaluation, it opens the way to establishing a constructive relationship of harmony with the diversity of creative lifestyles also imply that they are related to the content, methods, and process of culture, social philosophy and "social capital." The interpretation of extremist gender (masculine, technocratic, bureaucratic, or feminine) is not very useful.In a simple

    conclusion

    artistic literacy, emotional literacy are emotional needs and a prerequisite for epistemic / promotion. cognitive / development and 

    Keywords: Metaphor, Complexity action, Male-female behavior, Aggressive behavior