فهرست مطالب

نشریه مهندسی مکانیک و ارتعاشات
سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسین طباطبایی صفحات 7-10

    در سالهای اخیر آمار تصادفات جاده ای در کشور به سرعت در حال افزایش بوده و هر روز شاهد کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان در داخل و خارج از شهرهای کشور و وارد شدن خسارات مالی فراوانی به اقتصاد ملی هستیم. یکی از راه های کاهش این خسارات، توجه به تجهیزات ایمنی مورد استفاده در خودروهای داخل کشور می باشد.در حال حاضر استاندارد کردن قطعات ایمنی در طراحی خودروهاازاهمیت ویژه ای برخوردار می باشدواستفاده از تجهیزات ایمنی جدید جهت ارتقای ایمنی خودروها، یک الزام قانونی به منظور کاهش تلفات انسانی در حوادث جاده ای در کشور به حساب می آید. در این مقاله ابتدا به تعریف مفاهیم استاندارد و مزایای استاندارد سازی به صورت کلی پرداخته می شود. سپس عوامل موثر در تصادفات رانندگی مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه روند رو به بهبود اعمال استانداردهای ایمنی در طراحی خودرو مرور می شود. پس از معرفی تجهیزات جدید ایمنی در صنعت خودرو، راهکارهای پیشنهادی جهت بالا بردن ایمنی در خودرو و افزایش ضریب ایمنی در راستای کاهش تصادفات جاده ای ارایه می گردد.

    کلیدواژگان: قطعات ایمنی، استاندارد سازی، ارتقاءایمنی خودرو، تصادف
  • حسین چالشی، مهدی بامداد صفحات 11-15

    در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اینکه ربات همانند دست انسان است و از نوع ربات های بازو می باشد. این دست روباتیک بسیار ساده بوده و می تواند در زمینه های مختلفی کاربرد داشته باشد، از بهبود یافتن اندامهای مصنوعی گرفته تا پیاده سازی و قطعه قطعه کردن مواد منفجره، نیازمند کنترل حرکت پنجه روبات بر روی مسیری با معادله نامعین است.  قابلیت خاص این روبات، شباهت اندامی بسیار زیاد آن به دست انسان می باشد. در این تحقیق حل مساله مورد نظر به منظور بررسی الگوریتم مناسبی برای هدایت پنجه روبات با توجه به قابلیت های انسانی پیشنهاد شده است. امتیاز دیگری که در این طرح یافت می شود نرمی حرکت انگشتان می باشد. در این مقاله سعی شده نوع طراحی روبات را با پروتکل های موجود روباتیک از قبیل، برنامه ریزی مسیر پیوسته برای روبات  مقایسه و بررسی نماییم.

    کلیدواژگان: معادله مسیر نامعین، هدایت، مسیر پیوسته
  • بهرام جمشیدی، محمد اصابتی، اسماعیل غنیان صفحات 17-23

    افزایش سطح نویز با پیشرفت تکنولوژی به یک مشکل جدی در صنعت نساجی و یک خطر بحرانی شغلی برای کارگران آن تبدیل شده است. حداکثر سطح نویز برخی ماشین آلات نساجی بالای 95 دسی بل است و قرار دادن تعدادی از ماشین آلات در یک سالن باعث می گردد که سطح نویز انباشته شده، حداقل 5 دسی بل بیشتر از حداکثر سطح نویز یک ماشین مجزا، افزایش یابد. بنابراین، معمولا سطح نویز درون یک کارخانه نساجی از محدوده های مجاز تعیین شده توسط موسسه ملی سلامت و امنیت شغلی (NIOSH) بالاتر است و به حد خطرناک می رسد. این مقاله کیفیت نویز و توزیع آن در یک کارخانه را تجزیه و تحلیل می کند. در این مقاله یک مدل ریاضی ایجاد می شود تا الگوی توزیع نویز را پیش بینی کند و این مدل با داده های جمع آوری شده نویز به دنبال روش های استاندارد تایید می شود. پانل های کنترل صدایی که از نظر اقتصادی بادوام هستند طراحی می شوند و یک اجرای آزمایشی انجام می شود تا اثربخشی این روش کنترل از نظر تجربی ثابت گردد. علاوه بر این، نویسندگان، کاربردهای احتمالی طرح پیشنهاد شده را ارایه و سودمندی آن را ارزیابی می کنند.

    کلیدواژگان: تحلیل نویز، کنترل نویز، مدل الگوی نویز، اندازه گیری نویز
  • مهدی جهانگیری، سید مجتبی میرحسینی، مهدی زمانی صفحات 25-27

    امروزه انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی در موارد بسیاری از جمله خودروهای خورشیدی، تولید برق، گرما و شیرین سازی آب های شور، مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مقاله، بررسی کلانشهر اهواز در استان خوزستان به منظور استفاده از انرژی خورشید در خودروهای سبز در یک بازه زمانی 55 ساله (2005-1951) است. به این منظور ابتدا با استفاده از آمار میزان ابرناکی تعداد روزهای با میزان ابرناکی برابر صفر تا دو هشتم، به عنوان روزهای پرتابش شمارش شده و میانگین ماهیانه و سالانه آنها محاسبه گردید. نتایج نشان داد که بیشترین روزهای آفتابی در ماه آگوست و بیشترین تعداد روز ابری در ماه ژانویه می باشد. از نتایج مشاهده می شود که اهواز در بیش از 60 درصد از طول سال دارای آسمان صاف و آفتابی بوده است که نشاندهنده ی این امر است که از استعداد و قابلیت بالایی برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی به منظور استفاده در خودروهای سبز خورشیدی، برخوردار است.

    کلیدواژگان: کلانشهر اهواز، انرژی خورشید، روزهای آفتابی، خودروهای سبز
  • حامد آئینی، محسن رفعت، محمدرضا حسنی صفحات 29-32

    آلیاژ های حافظه دارگروه جدیدی از مواد هستند که اگر با ترکیب شیمیایی مشخص تحت عملیات حرارتی مناسبی قرارگیرند، توانایی بازگشت به شکل یا اندازه از قبل تعیین شده را از خود نشان می دهند. همچنین این مواد قابلیت تبدیل انرژی گرمایی (الکتریکی) را به انرژی مکانیکی دارند و اگر گرم و سرد کردن این آلیاژها با جریان الکتریکی کنترل شود، میتوان حرکتهای سیکلی با قابلیت تکرار (حرکتهای رفت و برگشتی در یک مدار بسته) در دفعات متوالی ایجاد کرد. آلیاژهای لابراتوار حافظه دار از عناصر نیکل و تیتانیوم تشکیل شده اند، که تحت نام نیتینول شناخته می شوند. این آلیاژها دارای کاربردهای گوناگون و بسیار مفیدی در زمینه هایی همچون: هوا فضا، صنایع خودروسازی، پزشکی، دندانپزشکی و صنایع الکترونی و بعضی کاربرد های دیگر می باشند. در این پژوهش به طور ویژه استفاده از مواد هوشمند به عنوان آلیاژی جایگزین و مرغوب به صرفه در  مهندسی پزشکی و صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و چگونگی عملکرد آنها نسبت به تغییر دما و فشار در محیط های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آلیاژهای هوشمند، هواپیمای رادار گریز، مواد هوشمند در خودرو، نیتینول، مهندسی پزشکی
  • علی قدوسیان، محمدعلی حامدی صفحات 33-37

    امروزه سازه های خرپایی یکی از سازه های مهم بشر محسوب می شود که برای ساخت انواع پل ها، هواپیماها وسازه های هوایی ، ساختمان ها ، کشتی ها و بسیاری از سازه های دیگر مورد استفاده قرارمی گیرند پیشرفت چشم گیر بهینه سازی سازه ها باعث شده تا این سازه ها روز به روز با مقاومت بیشتر و هزینه ساخت و مواد اولیه کمتر آماده شوند. در این تحقیق قصد داریم دو معیار بهینه سازی را به طور هم زمان در نظر بگیریم.  برای بهینه سازی چند هدفه ، روش های زیادی وجود دارد که ما در این  تحقیق از روش سیستم ایمنی مصنوعی اصلاح شده استفاده می کنیم. الگوریتمهای سیستم ایمنی مصنوعی از جمله روش های متاهیورستیکی هستند که در مسایل بهینه سازی، خوشه بندی اطلاعات و شناسایی الگو کاربرد فراوان دارند. مزیت بزرگ الگوریتم ایمنی و الگوریتم ایمنی مصنوعی اصلاح شده اینست که، علاوه بر دارا بودن خواص الگوریتم ژنتیک، بهترین پاسخ ها در هر مرحله از اجرا ذخیره می کند. مزیت دیگر آن این است که از انباشته شدن پاسخ های تکراری و یا مشابه، جلوگیری می کند.]1و2[سرعت حل بالا و عدم هگرایی زود رس از دیگر مزیتهایی است که در الگوریتم ایمنی مصنوعی اصلاح شده به ان رسیده ایم.

    کلیدواژگان: خرپا، چند هدفه، بهینه سازی، الگوریتم سیستم ایمنی
  • محمدجعفر استاد احمد قرابی، سوگند مسلمی مهنی صفحات 39-43

    در این مقاله به بررسی عمر و نیز رشد ترک خستگی در تیرهای چراغ برق شکسته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تحت بار اعمالی وزش باد پرداخته شده است. در ابتدا سعی شده تا مدل المان محدودی از سازه با در نظر گرفتن کلیه شرایط بارگذاری در نرم افزار آباکوس شبیه سازی شود. بدین صورت که سازه متشکل از دو قسمت پایه و بازویی فرض شده  که در بازویی یک فاق با ترک اولیه در گوشه بالا سمت راست آن با طول اولیه 2 میلی متر و زاویه صفر درجه وجود داشته باشد. با اعمال تنش های وارده بر سازه بصورت چرخه ای با دامنه متغیر و نیز جهات مختلف بر اساس داده های اداره هواشناسی شهر سمنان و در نظر گرفتن 3 روز طوفانی به عنوان بدترین شرایط بارگذاری، به تحلیل عمر خستگی سازه پرداخته شده است. در نهایت عمر خستگی سازه در حدود 9 سال بدست آمده است.

    کلیدواژگان: خستگی در تیرهای برق، وزش باد، بارگذاری تصادفی، رشد ترک