فهرست مطالب

موج عصر - پیاپی 51 (اردیبهشت 1402)

ماهنامه موج عصر
پیاپی 51 (اردیبهشت 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/18
  • تعداد عناوین: 3
|
  • سید علی آکوچکیان صفحات 5-19

    فضای مجازی باعث انسجام بیشتر مردم یک جامعه و درسترسی راحت به دانش و منجر به آگاهی و بعضی ناهنجاری ها می شود بنابراین کسانی که در این فضا اختلال ایجاد می کنند طالب تفرقه مردم به بهانه ناهنجاری اند. محروم نمودن جامعه ای از چیزی توسط عده ای خاص نشان از شکست آن قشر در برابر مردم آن جامعه است و در دهه های گذشته فضای مجازی بخوبی توانسته است مردم را به خود وابسته و در راستای به حقیقت رساندن مطالب یاری کند و آنها را با حقایق پشت پرده اخبار مکتوب و غیرمکتوب و واقعیت های موجود یک جامعه بیشتر از گذشته آشنا کند.لذا پیوند و انسجام آنها را بیشتر و دروغ را افشا و بی رنگ می کند. اساسا تغییرات اطلاع رسانی را شامل شده و ابزارهای گذشته را فرسوده نموده، این پیشرفت و نوآوری بسیار هیجان انگیز و پر مخاطب گشته است لیکن به خاطر پیشرفت سریع تکنولوژی و علم امکان نظارت بر آن را گرفته است و به فضایی تبدیل شده که بر خلاف باورها وادیان و اخلاق بعضی از قومیت ها بوده به یک ناهنجاری در بین بعضی از جوامع منجر شده است.از لحاظ بعضی نامطلوب و از لحاظ خیلی ها مطلوب جلوه نموده است. فیلترینک فقط امکان دسترسی را برای بعضی افراد محدود نموده که برخلاف اصل آزادی و حقوق بشر است همین امر باعث جری شدن آن عده معدود می شود و آنها را به فکر چاره اندوزی و فرار از محدودیت کرده به عناد با عوامل فیلتر وادار و تشویق می کنند آخر الامرثبات و پایداری آنها را به مخاطره می افکند .آخر الامر امنیت و آسایش یک جامعه را سلب می کند بنابراین فیلترینگ بیهوده است . میتوان نتیجه گرفت بودن آن بهتر از نبودنش می باشد می توان گفت همانطور که محدودیت های گذشته در مورد ویدیو وبلاگ ها و بعد ماهواره بیهوده بود و ایمان هیچ تفاوتی نمی کند که مردم را منع و با تشویق به آنها کنیم تکنولوژی روز باعث می شود خود به خود بسوی آنها نروند بنابراین فیلترینگ نیز جواب نخواهد داد فقط باعث نارضایتی مردم و شورش بیشتر در جامعه امروز می گردد. مهمترین بخش این قسمت این است که فیلتر یک رسانه توجیح پذیر نیست اگر لزوم فیلتر در یک کانال یا گروه دیده می شود فقط می بایست با خاطی برخورد شود نه با اصل رسانه اگر این موضوع مبنا قرار گیرد و درست باشد بنابراین اشتباهات مکرری که از صدا و سیما نیز دیده شده می بایست به حذف آن منجر شود.

  • فرشته لطف الله خواجو صفحات 20-29

    این مقاله ابتدا با نظرسنجی و مصاحبه با چندین نفر ()از خواهران و همشهریان عزیز انجام شده از آثار مخرب ماهواره. اکثرا به آثار مخرب ماهواره در خانه و خانواده اشاره کردند و با توجه به این که خانه اجتماع کوچک محسوب می شود، اول اجتماع خانه و بعد جامعه بیرون، نمی شود منکر شد که جامعه از اجتماع کوچک تشکیل می شود و اگر هر خانه ای سالم باشد جامعه چنین خواهد شد و برعکس هر خانه، سپس کوچه و محله نهایتا جامعه تخریب خواهد شد. پس به این نتیجه می رسیم که اگر محیط خانه و خانواده که عضو کوچکی از جامعه بزرگ انسانی است در اثر عوامل مختلف که اصلی ترین آن درعصر کنونی ها یعنی ماهواره تخریب شود جامعه تخریب خواهد شد.

  • علیرضا لولاسی صفحات 30-46

    هنر مظهر تجلی دریافت های عاطفی و نگرش از راه ذوق و احساس است ، اما جوشش و رویش این مظاهر در میان هر قومی ، بریده از مسایل و مبادی فرهنگی و هویتهای ملی آن قوم نیست انسان تحت شرایط طبیعی و اجتماعی پیش یافته به فعالیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و هنری می پردازد و به ازای نوع فعالیت و تعیین هدف و گرایش و نوع دیدگاه ، در پیشرفت و تحول واقعیت زندگی نوع دیدگاه خود را مشخص می کند. این استدالال در مورد هنر نیز صادق است به طوری که هنجارهای زیبا شناختی و هنری زمان را هنرمند دلخواسته و بدون توجه به فرهنگ و مختصات و نیازمندی های اجتماعی انتخاب نمی کند و هنر تجلی ذات آدمی است حال اگر این هنر و فرهنگ اسلامی باشد بسیار عالی و قابل قبول می باشد. این مقاله در صدد است تا با ارایه ی الگوهایی در حیطه ی هنر در فرهنگ اسلامی و به عبارتی هنر دینی به گونه ای منسجم تر، پیش ساختارهای لازم در این راستا را بررسی و مورد مطالعه قرار دهد.

    کلیدواژگان: هنر، فرهنگ اسلامی، ایران، هدف، تاریخ، ادیان، نوع بینش، دیدگاه اسلامی، هنر دینی