فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال سی‌ام شماره 3 (خریف 1445)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم خیری، شهریار نیازی*، مژگان سرشار صفحات 1-23

    من القضایا الهامه فی عالمنا المعاصر هی قضیه حقوق المراه وتحقیق المساواه بین الجنسین التی حددها القرآن الکریم بشکل واضح فی مواضع مختلقه وتناول ابعادها. هذا وإن اللغه العربیه وهی لغه القرآن الکریم ذات طبیعه جنسانیه فی التعامل مع الجنسین الذکر والانثی. فالملاحظ ان صیغه المذکر فیه هی اکثر استخداما من صیغه المونث. لا شک ان طبیعه اللغه العربیه وتعاملها مع هذه القضیه تتاثر بمجالات سیاسیه وحقوقیه مختلفه، وکان للسلطه الحاکمه دور فی هذا الامر. لهذا فإن من ضروریات العصر الراهن هو ان یبحث المشروعون والفقهاء بشکل معمق وبالاعتماد علی النظریات الحدیثه هذا الموضوع لکی لا یتم استغلال النص القرآنی واستثماره لاهداف وغایات مغرضه. فی هذا البحث حاولنا فی البدایه مناقشه افکار وآراء بعض مفکری الإسلام حول موضوع اللفظ والمعنی فی النص القرآنی، فهم یعتقدون ان هناک مسافه بین اللفظ والمعنی، وإن استخدام الالفاظ المذکوره فی القرآن الکریم یشمل معنی المذکر والمونث علی حد سواء، ولم یکن قصد الشارع من استخدام لفظ المذکر استهداف جنس الذکور حصرا وإنما المخاطب بها کلا الجنسین من ذکر وانثی. اظهرت نتایج البحث ان عناصر اللغه لا علاقه لها بالجنس فی ذاتها ولا یمکن اعتبار خصوصیه ذکوریه او انثویه لها. ثم وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی حاول الباحثون من خلال مراجعه النص القرآنی مناقشه موضوع حقوق الإنسان بالاعتماد علی الاتجاه الجنسانی فی اربعه مجالات هی: عجله الحیاه، والهویه الإیمانیه، والحاجه إلی الامن وقضیه الزینه، للوقوف علی العداله الجنسانیه فی النص القرآنی بین الذکر والانثی.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الجنس، العداله الجنسانیه، اللغه العربیه
  • فاطمه اعرجی*، إنسیه خزعلی صفحات 25-46

    یتشکل الفضاء السیمیایی فی فتره معینه، من خلال العلامات الرییسه التی یقدمها المرسل علی مستوی الثقافه. فی فترات التاثیر الهایل للثقافه علی محیطها الخارجی، تمتص الثقافه من هذا المحیط ما یتوافق معها، ثم قد تغیر خلال فترات تطورها الشامل، النصوص التی لم تکن تستطیع الحل فیها. تتضمن دراسه الفضاء السیمیایی للقرآن الرویه الخاصه بالقرآن. قد انتزع القرآن الکریم الانساق الثقافیه المسبقه من سیاقها وخصایصها التاریخیه او السیکولوجیه وقام بتاسیس انظمه ثقافیه جدیده دون ان یتجاهل او ینفصل عن الانساق المعرفیه التی جاء فی حیزها تاریخیا وثقافیا. إن هذه العملیه تکتسب مغزاها فقط من الاختراقات السیمیاییه المستمره. بعباره ثانیه، بدلا من ان الحیز الخارجی یقتحم القرآن الکریم کحیز داخلی، الحیز الداخلی هو المقتحم وهو الطامس بذلک مجال اللاتنظیم واللاثقافی الذی ترسخ فی الذاکره السیمیاییه قبل نزول القرآن. علی صعید ارقی من الخرافه والاسطوره التی طالب بها المشرکون فی سوره الإسراء، کان تاسیس المعرفه فی إطار "الخوارق" قایما علی منظور مخالف تماما للتاسیس الخرافی للکفار. فمن خلال توقفنا عند سوره الإسراء، نهدف فی هذا المقال بمنهج وصفی - تحلیلی، ووفق الرویه السیمیاییه - الثقافیه لمدرسه تارتو، إلی دراسه الانقلاب الذی اعلنه القرآن واحدثه علی الصعیدین العملی والنظری لقضیه الخوارق، فیما ان الاستناد إلی بطل اسطوری اولا وفعله الخوارق ثانیا، هو ما طمس فی ذاکره الماضی واصبحت النبوه مقتصره علی الشخص الذی استند إلی ممکناته البشریه، فصار ذلک المشروع للسلوک المستقبلی فی انساق تتدافع. وبالنتیجه، حیث غیر القرآن نسق البطل الاسطوری، قد ارسی قواعد الاختراق والاعجاز من جدید.

    کلیدواژگان: ذاکره الماضی، السلوک المستقبلی، عملیه الانفجار، السیمیائیه الثقافیه، تارتو، سوره الإسراء
  • نرجس توحیدی فر، رجاء ابوعلی* صفحات 47-66

    تعتبر نظریه "الاصطناع" لجون بودریار إحدی نظریات فلسفه ما بعد الحداثه التی تبحث فی کیفیه تشکل الحقایق الزایفه فی عقل الإنسان المعاصر. یمکن لهذه النظریه، إلی جانب قضایا مثل الاستهلاک فی حیاه الإنسان المعاصر واسره فی قبضه الراسمالیه، ان تکشف جیدا الطبقات العمیقه لحیره الإنسان ما بعد الحداثی. حیث یشرح بودریار فی مقالته تحت عنوان "الاصطناع" انه من المستحیل التمییز بین الواقع والاصطناع، ویعتبر الاصطناع مختلفا عن التمثیل، ویتکلم عن تحول العلامه إلی الشفره وهدم التمایز والنظام العینی للدال والمدلول فی جمیع المجالات، ویزعم بان هذا الموضوع متجذر فی هدم التمایز بین الموت والحیاه. یعتبر تطبیق هذه النظریه علی النص الادبی دراسه متعدده التخصصات. تقوم هذه الدراسه علی اساس المنهج الوصفی- التحلیلی بدراسه اصطناع بوذا فی قصیده «صلاه الاشباح» لنازک الملایکه من خلال تطبیق نظریه الاصطناع علی هذه القصیده وتقدیم قراءه ما بعد حداثیه لهذه القصیده بحیث توضح من خلال استخدام النظریه البودریاریه کیفیه إنشاء بوذا جدید یخالف بوذا الحقیقی، فبوذا الجدید لن یکون منقذا للبشریه، بل سیصیبها بالعذاب الدایم والحرمان من الراحه بامتلاکه للزمن. وتستنتج الدراسه بان بوذا قد یصطنع النظام الراسمالی الذی استعبد الإنسان ولم یسمح له حتی بالموت. یمکن اعتبار هذا البحث خطوه جدیده نحو التعرف علی فلسفه ما بعد الحداثه وتقدیم قراءه جدیده للنصوص الادبیه باللغه العربیه.

    کلیدواژگان: جون بودریار، فلسفه ما بعد الحداثه، الاصطناع، نازک الملائکه، قصیده «صلاه الاشباح»
  • توفیق رضاپور محیسنی، حسین مهتدی*، ناصر زارع، محمدجواد پور عابد، رسول بلاوی صفحات 67-84

    یعد مفهوم النسق من المفاهیم الاساسیه التی یرتکز علیها النقد الثقافی، إذ یهتم هذا النقد بالوظیفه النسقیه فی النصوص والخطابات، ویستقصی اللاوعی النصی مقوضا اللغه البلاغیه التی تتراوح بین تفکیک المشاکل الاجتماعیه بلغه اکادیمیه متعالیه عن الواقع وبعیده عن المشارکه فی حلحلتها، وبین الانغلاق علی بنیه النص دون تجاوزها. وهذا النسق قد یکون فی الاغانی او فی الازیاء او الحکایات والامثال مثلما هو فی الاشعار والقصص والروایات والالحان الشعبیه المسجعه وغیرها من الفنون. فکل هذه العناصر ینطوی تحتها نسق ثقافی ثاو فی المضمر یستقبله السامع او الناظر او القاری لتوافقه الخفی مع نسق قدیم مترسخ فیه.
      حاولت هذه الدراسه، بالاعتماد علی المنهج التحلیلی – الوصفی وعلی ضوء النقد الثقافی الذی یبحث فی الانساق الثقافیه المضمره، رصد وتحلیل نسق الفحوله المضمر فی روایه تشرین للرواییه العراقیه وفاء عبدالرزاق، والذی ساهم فی ترسیخ سلبیات شارکت فی بناء الشخصیه العربیه إذ تتجلی هذه الشخصیه فی السلوک الاجتماعی والثقافی عامه، وایضا لتناول بعض الافکار والمفاهیم وطرح بعض التاملات. ولقد درسنا فی المحاور الفرعیه تمثلات نسق الفحوله فی روایه تشرین التی اخذت صورا عده مثل: الحب، والرغبه فی التحکم، والإقصاء، وتستر الفحوله بالدین، والخوف من العار. وقد توصلت الدراسه إلی مجموعه من النتایج؛ اهمها: إن وفاء عبدالرزاق بوعی منها حینا، وعلی غفله منها احیانا، جعلت الصراع القایم بین سلطه الخطاب الذکوری والتمرد علی هذا الخطاب وراء النسق الجمالی والادبی، فسعت إلی شحن روایتها بنسق الفحوله المضمر، لذا تعد روایتها تحتفل بالمرکزی فحسب بل صار الهامش محط انظارها کذلک.

    کلیدواژگان: النقد الثقافی، نسق الفحوله، وفاء عبدالرزاق، روایه تشرین
  • علیرضا بزی، حسین فکوری*، علی اصغر بیانی، حسن صائمی صفحات 85-114

    یسعی البحث الراهن إلی «تحدید خصایص وممیزات عناصر نموذج المناهج البیییه فی نظام التعلیم العالی علی اساس نموذج اکر لمرحله البکالوریوس". إن طریقه هذه الدراسه کانت نوعیه وقایمه علی إستراتیجیه معرفه الظواهر. لقد شمل نطاق هذه الدراسه مختلف انواع الجامعات فی البلاد (الحکومیه وبیام نور والحره) الواقعه فی شمال وشمال شرقی البلاد وشکل متخصصو المناهج والتعلیم البییی العاملون فیها المجتمع الإحصایی لهذه الدراسه. کان من بین المشارکین فی هذه الدراسه خبراء واساتذه فی مجال المناهج والتعلیم البییی وقد تم اختیارهم بشکل دقیق. اعتمدت طریقه الاختیار وفق نظام کره الثلج. وقد استمر اختیار نوعیه المواد إلی ان اکتملت عملیه الإشباع النظری للبیانات، واخیرا تم القیام بمقابله مع 22 شخصا، من بینهم 9 اخصاییین فی المناهج و13 اخصاییا فی التربیه البیییه. لقد تم جمع البیانات المطلوبه من خلال إجراء المقابلات شبه المنظمه وایضا تحلیلها ودراستها باستخدام الإصدار ال8 من برنامج Nvivo فی بحث نظری او موضوعی بناء علی تقنیه "شبکه المحتوی" حین القیام بخطوات الترمیز المفتوح والمحوری والانتقایی المطلوبه. کما شملت هذه الدراسه، استخدام طریقه التقییم المتعلقه بکل من لنکولن وجوبا (1985) التی تاسست من اجل ضمان صحه وموثوقیه المعلومات. لهذا السبب، تمت مراجعه معاییر المصداقیه والموثوقیه والتحقق وقابلیه النقل ایضا. وقد اظهرت النتایج ان نموذج المنهج البییی عباره عن مجموعه متماسکه من العناصر المختلفه والمترابطه ببعضها البعض مثل شبکات العنکبوت وبعباره ثانیه، إنها حیاتیه واساسیه من اجل بعضها البعض. ومن خلال هذا النموذج الذی قد تم اقتراحه، فقد ظهر بان التشاور والتنسیق الصحیح بین بعضهم البعض یودی إلی نجاح المناهج البیییه وتقریب الطلاب من الطریقه المطلوبه والاهداف التی تم الاتفاق علیها.

    کلیدواژگان: نموذج منهج دراسی، حیاه، بیئه، نظام التعلیم العالی، اقتراح منهج دراسی
  • محمدحسن امرائی* صفحات 115-136

    لا ریب ان القرآن الکریم کتاب مقدس استخدمت فیه افصح اسالیب التعبیر واقوالها لتوجیه البشر وهدایته. إحدی اهم الاسالیب الموظفه هذه علی نطاق واسع فی القرآن هی الاستعاره التی تعتبر من اصعب المشاکل التی یواجه ها المترجمون؛ حیث إن ترجمتها عملیه ادبیه صعبه تتطلب دقه خاصه، لا سیما إذا کانت لهذه الاستعارات شحنات ثقافیه تقف فی خلفیه النص الاصلی. فی السیاق ذاته، اقترح بیتر نیومارک سبع إستراتیجیات لترجمه الاستعاره یمکن استخدامها لترجمه الصور الاستعاریه إلی اللغه الهدف. فی هذه الورقه، بعد نظره سریعه علی معنی الاستعاره فی القرآن الکریم مستعینه بکتب التفسیر وعلوم القرآن والبلاغه، تمت مناقشه ترجمه "الاستعارات" فی سوره البقره المختاره لدی اثنین من المترجمین الإیرانیین المختارین هما محمد یزدی ومکارم شیرازی، ثم تمت المقارنه بین اسالیب ترجمه هذه الاستعارات فی السوره، معتمده علی المنهج الوصفی - التحلیلی. ومن ابرز النتایج التی توصلنا إلیها عبر هذا المقال هی ان کلا المترجمین تمتعا بالمبدا الاول من مبادی نیومارک المقترحه إلی حد کبیر، وذلک من اجل الحفاظ علی التکافو الشکلی، ولکن فی مواجهه الآیات ذات العبء الثقافی، فقد تحولا ایضا إلی نقل المفهوم والتکافو الدینامیکی. فی السیاق ذاته، اعتمد یزدی بشکل اکبر علی الاسالیب المعادله والحرفیه البحته، ولکن مکارم لجا إلی الاسالیب المفهومیه والإضافات التفسیریه مع الترجمه الحرفیه مهتما بالمخاطبین واللغه الهدف.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، ترجمه الاستعاره، نیومارک، محمد یزدی، مکارم شیرازی
  • تصمیم نموذج لریاده الاعمال الدولیه فی الشرکات العائلیه الصغیره والمتوسطه فی إیران (صناعه الغذاء نموذجا)
    زهرا آقازاده، سید مهدی الوانی*، حسن اسماعیل پور، رسول حسینی صفحات 137-156

    إن ریاده الاعمال الدولیه تعد احد اهم حقول الدراسات فی عالم الاقتصاد، ولها تاثیر کبیر علی الشرکات العایلیه الصغیره والمتوسطه. تهدف الدراسه الحالیه إلی تقدیم نموذج لریاده الاعمال الدولیه فی الشرکات العایلیه الصغیره والمتوسطه فی إیران باستخدام إستراتیجیه نظریه البیانات. هذه الدراسه من حیث الهدف هی دراسه تنمویه ومن حیث المنهج المعتمد تعد دراسه وصفیه تحلیلیه باتجاه اکتشافی. مجتمع البحث هو المدیرین والموظفین العاملین فی الاعمال العایلیه النشطه فی صناعه الغذاء، وقد تم اختیارهم من خلال طریقه اخذ العینات الهادفه. کما ان البیانات وعبر اداه المقابله تم تحلیلها خلال ثلاث مراحل من الترمیز المفتوح والمحوری والانتقایی. ولتحلیل البیانات والمعلومات استفدنا من إستراتیجیه نظریه البیانات وبرنامج اطلس تی المعتمده فی إجراء التحلیل الإحصایی للبیانات المهمه. إن موثوقیه اداه البحث تم التاکد منها بالاستفاده من طریقه الموافقه بین کودین من الکودات. إن بیانات البحث فی المقولات الست هی: إستراتیجیات السوق، صناعه الشبکات، الثقافه الإیرانیه السایده فی الشرکات العایلیه، القابلیه الریادیه، العوامل الاساسیه (العوامل الداخلیه، العوامل الخارجیه، منطقه نشاط الاعمال، الظروف السیاسیه، الحمایه الحکومیه)، الموارد (الموارد المالیه، التکنولوجیه والإنسانیه)، والتنمیه المستدامه، الحصول علی العملات المستدامه، والتدریب العالمی. کما قدمت عدد من التوصیات والمقترحات فی هذا الخصوص.

    کلیدواژگان: ریاده الاعمال الدولیه، الصناعه الغذائیه، الشرکات العائلیه الصغیره والمتوسطه
|
  • Maryam Kheiry, Shahryar Niazi*, Mojgān Sarshār Pages 1-23

    One of the important issues in contemporary society is women’s rights and establishing equality between human beings. Like men, women desire to be benefited from their rights. Parts of human rights are stipulated in Quran. Arabic language and language of Quran are gender sensitive languages and masculine conjugation is dominant in words and lexicon because in Arabic literature, masculine and feminine encompass all over the universe ranging from the Highest of the existence that is God to the lowest of them like the solid bodies, plants and animals etc. In this research, the Islamic scholars thought were reviewed in relation to word and meaning in the Quranic text. They believe that there is a distance between word and meaning, and meaning has priority over structure and form and it is prevalent. The research result showed. and the elements of language are inherently unrelated to gender and cannot be marked with male and female or masculine and feminine characteristic.  Therefore, the gendered nature of Arabic has not overshadowed Quranic teachings, and gender in the surface of the vocabulary and word in the text, by no means were meant by the owner of the revelation and Quran has an equal interaction with both genders. Then, using descriptive-analytical research method, the attempt is made to discuss human rights with gendered approach in four domains of life cycle, belief identity, need for security and adornment, so that the we could examine gender equality in Quran between two genders.

    Keywords: Quran, Gender, Word, Meaning, Gender equality, Gendered Language of Arabic
  • Fateme Aarji*, Ansieh Khazali Pages 25-46

    The semiotic space is distinguished in a certain period and formed through the cultural signs that are sent by the sender of message. Culture absorbs what is compatible with it in the course of its tremendous influence on the external environment, and then it may change texts that it could not resolve. The study of the semiotic space of the Qur’an includes the vision of the holy book. The Qur’an extracts the prior cultural structures from its historical or psychological context and characteristics and establishes new cultural systems without ignoring or separating these historical and cultural cognitive systems. This process is accomplished only through continuous semiotic breakthroughs. In fact, instead of the external space invading the internal space, it is the holy book that obliterates the unorganized and uncultured space that was already established in the semiotic memory of the society. On a higher level than the myth and legend that the polytheists demanded in Surah Isra, the Qur'an begins to establish knowledge in the framework of "miracles" in order to re-establish a view completely opposite to the mythological tendency of the infidels. This article, with a descriptive-analytical approach, and in accordance with the semiotic-cultural vision of the Tartu School, wants to study the revolution brought about by the Qur’an on both the practical and theoretical levels. In the meantime, the existence of a mythical hero who is capable of doing extraordinary things was erased from the cultural memory by the Holy Qur'an, and prophecy clearly took on a human form and took on a new form in a context full of challenges. Finally, by transforming the concept of the legendary hero, the Holy Qur'an established and re-established the rules of the miracle of prophecy.

    Keywords: Past Memory, Future Behavior, Explosion Process, CulturalSemiotics, Tartu, Surah al-Isra
  • Narjes Tohidifar, Raja Abuali* Pages 47-66

    Jean Baudrillard's theory of "simulation" is one of the postmodernist theories that seek to discover the formation of false truths in the thought of contemporary human. This theory, along with issues such as consumerism in the life of contemporary man and his captivity in the grip of capitalism, can explore the deep layers of postmodern human bewilderment. Applying this theory to the literary text is considered an interdisciplinary analysis. The present article has tried to analyze the impersonation of the Buddha by descriptive-analytical method and by applying the theory of pretense in the reading of the ode "The Prayer of Ghosts" by Nazhz al-Malaika and present a postmodernist reading of it and explain how the poet was able to use the simulation to create a new Buddha completely different from the real Buddha, a Buddha who is not the savior of humanity and suffers from constant torment and deprivation of peace. The conclusion of the article is that in this ode, the Buddha represents the same capitalist system that enslaves man and does not even allow him to die. This research can be considered as a new step in understanding postmodern philosophy and offering a new way to read literary texts that have not yet been analyzed in Arabic.

    Keywords: Jean Baudrillard, Postmodern philosophy, simulation, Nazik Al-Malaika, the Poem, Ghost Worship
  • Tawfiq Rezapormohaisny, HOSSEIN MOHTADI*, Naser Zare, Mohammad Javad Pour Abed, Rasoul Balavi Pages 67-84

    Implicit Model is a fundametal concept on which cultural criticism is based as it deals with the function of a model in texts and discourses and examines the textual subconscious, and dismantles the academic rhetorical language that is far from social problems and facts of the social life. This model may be present in songs, costumes, fables, and proverbs, as it is in poems, stories, novels, and other forms of art. Beneath all these elements is a cultural system perceived by the listener, viewer, or reader because of its hidden adaptation to an older model fixed in the mind. Regarding the cultural approach examining hidden Implicit Masculinity Model, the present study seeks to examine and analyze the hidden model of masculinity in the novel Tishrin by the Iraqi novelist Wafaa Abd al-Razzaq. In the sub-topics, the representations of masculinity in the novel Tishrin, such as: love, the desire for control, elimination, covering masculinity with religion, and the fear of shame, were examined. The study reached a set of results; The most important ones: Wafaa Abd al-Razzaq is consciously at times, and sometimes unconsciously created a conflict between the authority of male discourse and rebellion against this discourse behind an aesthetic and literary modelو so she sought, to fill her novel with the pattern of implicit virility, so her novel no longer concerned only the central, but the margin became the focus of her attention as well.

    Keywords: Cultural Criticism, Implicit Masculinity Model, Wafaa Abd al-Razzaq, Novel Tishrin
  • Alireza Bazi, Hosein Fakoori*, Bayani Bayani, Hasan Sahemi Pages 85-114

    The present study mainly aims at "identifying the characteristics of environmental curriculum elements in the higher education system based on the Acker's approach". The research method was qualitative and based on phenomenological strategy. The statistical population of this study included experts and professors in the field of curriculum and environmental education who were selected through purposive sampling using the snowball method. The selection of sample continued until the theoretical data saturation, and finally 22 people were interviewed, including 9 curriculum specialists and 13 environmental education specialists. The necessary data were collected through semi-structured interviews and analyzed using Nvivo software version 8 by "themes network" thematic analysis technique and analyzed during open, pivotal and selective coding steps. Also, in this study, Lincoln and Guba (1985) evaluation method was used to ensure the validity and reliability of the information. To this aim, the reliability, credibility, verifiability and transferability criteria were considered. The results indicated that the ten elements of the environmental curriculum (including logic, objectives, content, teaching-learning activities, the role of professors, educational resources, grouping, place, time and method of evaluation) for higher education have features that if used can increase students' environmental capabilities.

    Keywords: Curriculum Elements, environmental, higher education, Akker pattern
  • Mohammadhassan Amraei* Pages 115-136

    There is no doubt that the Noble Qur’an is a holy book in which the most eloquent methods and sayings of expression were used to guide and guide mankind. One of the most important of these techniques widely employed in the Qur'an is metaphor, which is a difficult literary process to translate that requires special precision. Peter Newmark proposed a precise definition of metaphor translation that is used today by many translators, especially within the religious sciences. Newmark presented seven strategies of metaphor translation that can be used to translate metaphors into the target language. In this paper, after a quick look at the meaning of metaphor in the Noble Qur’an with the help of books of interpretation, Quranic sciences and rhetoric, the translation of “metaphors” in the selected surah Al Baqarah was discussed by two selected Iranian translators, Muhammad Yazdi and Makarim Shirazi. Then it was compared between their method of preserving the great meanings of the Holy Qur'an. The result showed that both translators enjoyed the first principle of Newmark's proposed principles to a large extent, in order to maintain formal equivalence, but in the face of verses with culturally burdensome elements,

    Keywords: the Holy Qur’an, style, metaphor translation, Newmark, Muhammad Yazdi, Makarim Shirazi
  • An International Entrepreneurship Model in Small and Medium Family Businesses in Iran(Case Study: Food Industry)
    Zahra Aghazadeh, Seyyed Mahdi Alvani*, Hassan Ismailpour, Rasul Hosseini Pages 137-156

    The study of international entrepreneurship in one of the most important and influential businesses in the economic world today, namely small and medium-sized businesses that are run by families, has been introduced as one of the vital fields of study by researchers. The study provides an international entrepreneurship model in small and medium family businesses in Iran. The study has been taken by adopting a qualitative approach of Grounded theory, through purposive sampling and data collection among 20 managers and employees of family businesses active in the food industry. Also, the data analyzed using interview tools during three common coding steps in the Strauss-Corbin approach. Data analyzed by Atlas ti software. The reliability of the research tool assessed using the two-coder agreement method. The designed model includes market strategies, networking, Iranian culture governing business, entrepreneurial capabilities, underlying factors (internal factors, external factors, area of business activity, political conditions of sanctions and government support), resources (financial, Technological and human resources), sustainable development, sustainable Currency and global practice are among the results of the research.

    Keywords: International Entrepreneurship, Food Industry, Small, Medium Family Businesses