فهرست مطالب

مطالعات نوین بانکی - پیاپی 19 (تابستان 1402)

نشریه مطالعات نوین بانکی
پیاپی 19 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/23
  • تعداد عناوین: 3
|
  • مسعود اخلاص صفحات 7-51

    امروزه به دلیل متداول شدن استفاده از اسناد تجاری و افزایش کاربرد آن ها، آگاهی هرچه بیشتر از مقررات حاکم بر این اسناد ضرورت دارد. اسناد تجاری اسنادی هستند که روزانه میان تجار در گردش هستند و قانون تجارت شرایط خاصی را نسبت به آن ها در نظر گرفته است. این اسناد با وجود سرعت، سهولت و امنیت در روابط تجاری بسیار پرکاربرد هستند. اسناد تجاری نسبت به دیگر اسناد از امتیازات و خصایص قابل توجهی برخوردارند که این امر باعث شده استفاده از اسناد تجاری در اولویت معاملات و مراودات تجاری افراد قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت مزایای اسناد تجارتی با نگاهی به اقسام آن بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری و بهره از کتب و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش است. این مقاله می تواند مورد استفاده تمامی افراد جامعه قرار گیرد چراکه هرشخصی به نوعی با یکی از اسناد تجاری سروکار دارد و باید به مزایا و اقسام این اسناد آشنایی حقوقی داشته باشند.

    کلیدواژگان: اسناد تجاری، چک و سفته، برات، مزیت چک، مسئولیت صادر کننده سند تجاری، وصف تنجیزی سند تجاری
  • دکتر امیرحسین بقایی صفحات 53-93

    امروزه تجارت بین الملل نقش بسزایی در تامین نیازهای کشورهای مختلف جهان به کالا ها و مواد گوناگون دارد، به طوری که می توان گفت بسیاری از کشورها بدون دسترسی به واردات و عدم امکان صادرات برای ادامه حیات و حفظ ثبات اقتصادی خود دچار مشکل خواهند شد. در تجارت بین الملل روش های پرداخت متعددی وجود دارد که بازرگانان می توانند از آنها استفاده کنند. مبلغی که فروشنده در مقابل دریافت آن، مالکیت کالا را به خریدار انتقال می دهد، به روش های مختلفی پرداخت می شود. در طول گذشت زمان، روش های پرداخت بین المللی تحولات بسیاری را برای به حداقل رساندن خطر عدم پرداخت به خود دیده است. فروشنده و صادرکننده، روش های پرداخت را با توجه به شرایط خود و همچنین شرایط اقتصادی و سیاسی انتخاب می کنند. انتخاب انواع روش های پرداخت بین المللی موجب کاهش ریسک دریافت مبلغ توسط فروشنده می شود. ر وش های پرداخت بین المللی در معاملات بین المللی، نظر به عوامل مختلف، متفاوت است. به همین منظور قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های پرداخت نوین در حقوق تجارت بین الملل بپردازیم.

    کلیدواژگان: تجارت بین الملل، پرداخت ثمن، اسناد تضمینی، ضمانت نامه بانکی، اسناد تجاری، حقوق تجاری بین الملل
  • بهاره قاسم پور رشتخواری*، دکتر محمدرضا بقایی پور صفحات 95-147

    مطالعات در حوزه چرخه عمر شرکت ها نشان می دهد که واحدهای تجاری در مراحل مختلف چرخه عمر خود، مشخصات متفاوتی دارند. از این رو، انتظار می رود که گزارش های مالی نیز در طول چرخه عمر سازمانی، تغییراتی را تجربه کنند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر چرخه عمر شرکت ها بر پیچیدگی و لحن گزارش دهی فعالیت های هییت مدیره در شرکت هایی است که در بورس معامله می شوند. برای دستیابی به این هدف، 79 شرکت معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392 تا 1397 مورد بررسی قرار گرفته اند. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی بوده و از نظر روش، از نوع توصیفی-همبستگی استفاده کرده است. برای آزمون فرضیات پژوهش، از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که بین پیچیدگی گزارش دهی فعالیت های هییت مدیره رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان می دهند رابطه ای معنادار بین مراحل چرخه عمر شرکت ها و لحن گزارش دهی وجود نداشته و لحن گزارش دهی فعالیت های هییت مدیره براساس تعداد واژه های مثبت یا منفی، در چرخه عمرتجاری شرکت تفاوتی ندارد.

    کلیدواژگان: چرخه عمر، پیچیدگی، لحن، گزارشات هیئت مدیره