فهرست مطالب

نشریه فناوریهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر
سال دوم شماره 3 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود صدوقی *، احمد یعقوبی ریابی اول، مریم صدوقی صفحات 1-11

    قبل از آغاز ساخت یک نیروگاه ارزیابی اقتصادی طرح ساخت نیروگاه امری ضروری می باشد که باید انجام شود. در این مقاله ضمن بررسی و تحلیل هزینه طرح های نیروگاه، هزینه طرح نیروگاه بادی با نیروگاه گازی مقایسه شده است. برای تحلیل هزینه ها از روش همتراز شده استفاده شده است که با توجه به شرایط و مسائل موجود در نیروگاه روش مذکور بهترین روش می باشد با ارائه آمار و تحلیل های لازم مشخص شده است که با توجه به طرح هدف مندی یارانه ها و آزادسازی حامل های انرژی استفاده از نیروگاه بادی دارای توجیه اقتصادی بوده و کاملا مقرون به صرفه می باشد. در محاسبه هزینه تمام شده برق، انواع هزینه ها، نرخ های ارز و تکنولوژی های متفاوت لحاظ شده است.

    کلیدواژگان: آزاد سازی حامل های انرژی، هزینه همتراز شده، نیروگاه گازی، نیروگاه بادی، توجیه اقتصادی
  • تاثیر تجدید آرایش شبکه توزیع بر روی تلفات و پروفیل ولتاژ
    حسین آذرین فر *، محسن خسروی صفحات 12-25

    در این مقاله از بازآرایی به عنوان ابزاری به منظور بهبود پروفیل ولتاژ و کاهش تلفات شبکه های توزیع استفاده شده است. علاوه بر این پیشنهاد شده است بازآرایی بهینه شبکه های توزیع با کنترل ظرفیت توان تولیدی منابع تولید پراکنده متصل به شبکه، ترکیب شود تا بتوان به حالات بهتری در شبکه توزیع از منظر کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ برسیم. همچنین با توجه به عدم اطمینان بارهای سیستم بر روی فیدرهای مختلف که از زمانی به زمان دیگر متفاوتند، عدم قطعیت بار مصرفی نیز به منظور انجام بازآرایی بهینه، در نظر گرفته شده تا نتایج بدست آمده به شرایط واقعی شبکه نزدیک تر گردد. در این مقاله برای حل مساله بازآرایی از الگوریتم ازدحام ذرات استفاده شده است و نهایتا روش پیشنهادی بر روی شبکه 33 شینه IEEE پیاده سازی شده و نتایج شبیه سازی با شبکه پایه مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: ازدحام ذرات، بازآرایی، پروفیل ولتاژ، تلفات، تولید پراکنده
  • حمید خراسانی * صفحات 26-34

    نفوذ منابع تولید پراکنده در سیستم های قدرت به سرعت در حال افزایش می باشد. هنگامی که اتصال شبکه قدرت اصلی به سیستم های توزیع قطع گردد، ولی منابع پراکنده همچنان به تغذیه بارهای محلی ادامه دهند، باعث ایجاد شرایط جزیره ای شدن غیر عمدی می گردد. این امر علاوه بر این که موجب افزایش قابلیت اطمینان سیستم خواهد شد، مزایای دیگری همچون کاهش تلفات، آزادسازی ظرفیت انتقال، کاهش هزینه تولید و... در پی خواهد داشت؛ اما برای سیستم (وضعیت تولید و سیستم حفاظتی و...) وضعیت موجود باید معلوم باشد که در حالت کارکرد متصل به شبکه یا در حالت جزیره قرار دارد. از این رو تاکنون روش های تشخیص شرایط جزیره ای بسیاری ارائه و معرفی شده است. در این مقاله، سعی به معرفی تعدادی از روش های پسیو تشخیص جزیره-ای داشته که تا حدود بسیار زیادی قادر به انجام شرایط مذکور می باشند.

    کلیدواژگان: حالت جزیره ای، قابلیت اطمینان، منابع تولید پراکنده
  • اثرات محدودکننده جریان خطا بر سیستم حفاظتی در سیستم های توزیع برق
    علی زحمتکش *، اکبر قاسمی، سید حسین کریم زاده، هادی افکار صفحات 35-42

    محدود کننده جریان خطای ابررسانا (SFCL)، یک وسیله الکتریکی جدید خوب یرای کاهش موثر جریان خطای مازاد در سیستم های توزیع برق است . با این وجود ، در کاربرد عملی این وسیله جدید درشبکه های برق ، SFCL می تواند علت بسیاری از اثرات نامطلوب بر روی شبکه برق باشد . مخصوصا ، مسئله اصلی هماهنگی بین SFCL و ریکلوزراست ، که دارای یک طرح حفاظتی قدیمی است، به خاطر اینکه می تواند علت مشکلاتی مانند ناپایداری و عدم قابلیت اطمینان در شبکه های برق باشد. چند ویژگی مهم SFCL که بر روی طرح عملکرد ریکلوزر تاثیر می گذارند ، عبارتند از : پدیده خاموش کنندگی ، بهبود حالت خاموش کنندگی ، امپدانس محدودکننده و زمان تریگر آن است . بنابراین ، به منظور ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه برق ، توسط نصب SFCL در شبکه های برق قدیمی ، باید ارزیابی دقیقی از موضوعات هماهنگی با ریکلوزرانجام پذیرد. این مقاله ، اثرات SFCL را بر عملکرد ریکلوزر با در نظر گرفتن جوانب مختلف SFCL مقاومت هیبریدی تازه ایجاد شده در سیستم های توزیع کره ،ارائه می کند. بنابراین ، نتیجه گرفته می شود که طرح ریکلوزر قدیمی ممکن است به منظور برآورده کردن عملکرد و نیازهای SFCL هیبریدی در سیستم های توزیع برق ، جایگزین شود .

    کلیدواژگان: ریکلوزر، فیوز، هماهنگی بهینه حفاظتی، شبکه توزیع، محدود کننده جریان خطا
  • سید علی حسینی *، جواد پورحسین، غلامرضا کامیاب، رسول کشفی صفحات 43-52

    یکی از مهمترین مسائل مرتبط با سیستم های قدرت، تراکم شبکه های انتقال است. اهمیت منابع تولید پراکنده مانند پارکینگ خودروهای برقی زمانی مشخص می گردد که در خطوط انتقال پدیده ی تراکم رخ دهد و شبکه قدرت قادر به تامین بارهای بخشی از سیستم نباشد در مقاله ی حاضر جهت جلوگیری از قطع بار، خودروهای برقی به عنوان واحد های جدید وارد مدار شده که وضعیت تراکم خطوط را بهبود بخشیده است و به ارائه استراتژی جهت استفاده از این خودروها در راستای بهبود شرایط شبکه و تعادل قیمت می پردازد. محل مناسب پارکینگ خودروهای برقی توسط ضریب جابجایی تولید و مقیاس حد بارپذیری شبکه تعیین می شود. تحلیل های اقتصادی روی شبکه 14 باسه انجام شده و نتایج نشان می دهد که استفاده مناسب از خودروهای برقی باعث کاهش تلفات و کاهش هزینه های تراکم و بهره برداری در بازار برق شده است.

    کلیدواژگان: خودرو برقی، تراکم خطوط انتقال، بازار برق، تلفات، حد بارپذیری، ضریب حساسیت
  • محمد ملکی نیا *، امین قند شکن، حسین کیخسروی صفحات 53-67

    معماری هوشمندی کسب و کار چارچوبی است که سازمان ها برای جمع آوری داده ها، مدیریت اطلاعات و پشتیبانی از تمامی فناوری های هوشمندی کسب و کار می گیرند . یک ابزار هوشمندی کسب و کار موفق عمدتا به یک معماری پایدار بستگی دارد. ،هسته طلایی یک معماری داده کاوی است. اصطلاح داده کاوی فرآیند کاوش و تجزیه و تحلیل یک مجموعه داده، معمولا با اندازه بزرگ، به منظور یافتن الگوهای منظم، استخراج دانش مرتبط و به دست آوردن قوانین تکرار شونده معنی دار را نشان می دهد . داده کاوی نقش رو به رشدی را هم در مطالعات نظری و هم در کاربردها / برنامه ها ایفا می کند. .

    کلیدواژگان: ETL فرایند واکشی اطلاعات، Data Warehouse، OLAP، هوشمندی کسب و کار
  • طیبه سیفی *، سامان راجبی صفحات 68-80

    با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی و تمرکزی که در این زمینه به صورت جهانی صورت گرفته است ، لازم است تا در این زمینه نیز تحقیقاتی برای بررسی روش های موجود و نحوه عملکردشان در زمینه های مختلف از جمله پزشکی صورت بگیرد. در این مقاله ما سعی داریم به بررسی و ارزیابی در زمینه تشخیص بیماری چاقی و درصد چربی در افراد را بصورت هوشمند با استفاده از، روش های شبکه های عصبی پرسپترون و svm می پردازیم که حاصل آن دقت تشخیص 78.84~ در شبکه عصبی svm و 73% در شبکه عصبی پرسپترون می باشد که پژوهشگران میتوانند از نتایج بررسی های انجام شده جهت توسعه تحقیقات خود مورد استفاده قرار دهند .

    کلیدواژگان: شبکه ی عصبی پرسپترون، شبکه ی عصبی svm، چربی
  • بهبود ارسال و خطای شبکه های حسگر بی سیم چند آنتنه با استفاده از قابلیت برداشت انرژی
    علی سهرابی *، مرتضی چوبین صفحات 81-89

    شبکه های حسگر بی سیم از تعداد زیادی از گره های حسگر باقابلیت های حس کردن، ارتباط بی سیم و پردازش داده تشکیل شده است. این گره های حسگر به صورت مشارکتی وظایف حس کردن و جمع آوری داده در یک حوزه ی خاص را انجام می دهند. شبکه های حسگر بی سیم از موضوعات جدید و بسیار مهم در دانش روز پردازش و فناوری اطلاعات محسوب می شود که این شبکه ها گزینه ی مناسبی برای حالتی است که به محیط کنترل شده دسترسی وجود نداشته باشد. این شبکه ها مستقل و خودگردان بوده و بدون دخالت انسان کار می کنند. شبکه ی حسگرهای بی سیم کاربردهای متنوعی در میدان های جنگی، شناسایی محیط های آلوده، مانیتور کردن محیط زیست، بررسی و تحلیل وضعیت بناهای ساختمانی و درزمینه ی پزشکی، دارند. هر گره حسگر برای انجام وظایفش به یک منبع انرژی نیاز دارد، امروزه تامین انرژی گره های یک شبکه ی حسگر بی سیم به یک مسئله ی جدی برای محققان این زمینه تبدیل شده است. یکی از روش هایی که برای تامین انرژی حسگرهای شبکه از آن استفاده می شود، برداشت انرژی از منابع انرژی موجود در محیط است. در این تحقیق چهار روش برداشت انرژی از نور خورشید، ارتعاشات مکانیکی، مواد پیزوالکتریک و امواج فرکانس رادیویی بررسی و مقایسه شده اند. در ادامه نشان داده شد که با افزودن قابلیت برداشت انرژی به حسگرهای شبکه، میانگین نرخ خطا نسبت به حالتی که حسگرها برداشت انرژی ندارند، کاهش می یابد. سپس میزان کاهش میانگین نرخ خطا برای روش های مختلف برداشت انرژی با هم مقایسه شدند. هم چنین اثر افزایش تعداد آنتن های حسگرهای شبکه روی میانگین نرخ خطا بررسی شده اند. درنهایت نشان داده شده است که با افزودن قابلیت برداشت انرژی به حسگرهای شبکه و هم چنین افزایش تعداد آنتن های حسگرها، میانگین نرخ خطا کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: شبکه های حسگر بی سیم، قابلیت برداشت انرژی، حسگرهای چند آنتنه، میانگین نرخ خطا