فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در آموزش و پرورش
سال سوم شماره 3 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • راضیه زارع*، نادره سهرابی شگفتی صفحات 1-12

    اختلال یادگیری ،تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای ارتباطی ،شناختی و معطوف به پردازش های حسی در کودکان قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه پردازش حسی، نقص توجه در بین دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی بود. پژوهش حاضر از نوع ،علی مقایسه ای بود . جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری شهر شیراز بود، در مطالعه حاضر تعداد 120 نفر(60نفر از دانش آموزان عادی و 60 نفر نیز دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری)، بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها،پرسشنامه پردازش حسی دایانه ای و تاراجی، پرسشنامه نقص توجه کانرز بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پردازش حسی، نقص توجه در بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی دارای تفاوت معنادار در سطح(01/0P<) است. با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد مشکلات یادگیری باعث مشکلات دیگری نظیر مشکلات پردازش حسی، نقص توجه نیز ،در کودکان می شود.

    کلیدواژگان: پردازش حسی، نقص توجه، اختلال یادگیری
  • اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با اضطراب امتحان
    مهرداد یاراحمدیان، ایرج صفائی راد* صفحات 13-21

    اضطراب امتحان، به عنوان پدیده ای نسبتا شایع در دانش آموزان با پیامدهای منفی متعددی همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان تعهد و پذیرش بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با اضطراب امتحان انجام شد. این بررسی از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند بود. از بین این جامعه آماری، تعداد 30 دانش آموز با اضطراب امتحان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. اعضای گروه آزمایش تحت مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش قرار گرفتند. از پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش موجب افزایش معنادار میانگین نمرات راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان و کاهش نمرات راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (05/0P<). بر اساس یافته های این پژوهش، مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش روشی موثر در بهبود تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با اضطراب امتحان است.

    کلیدواژگان: اضطراب امتحان، دانش آموز، تعهد و پذیرش
  • محمدمهدی شعبانی* صفحات 22-31

    پژوهش حاضر با هدف حل مشکل سه نفر از دانش آموزان پایه اول دبستان در شناخت و تشخیص جهت های اصلی راست و چپ با شیوه اقدام پژوهی صورت گرفت . این مشکل از این جهت که طبق نظریات علمی نقص در جهت یابی به عنوان یکی از مولفه های ادراک فضایی یکی از عوامل اختلالات درسی از جمله اختلال در ریاضی است و در پایه های بالاتر می تواند منجر به افت تحصیلی شود حائز اهمیت بود. در نهایت تلاش شد تا مشکل دانش آموزان با استفاده از آموزش مبتنی بر فناوری برطرف گردد.

    کلیدواژگان: اقدام پژوهی، جهت یابی، اول ابتدایی، ادراک فضایی، آموزش فناورانه
  • امین گلشن*، محمد یزدانی صفحات 32-42

    هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر اساس فرمول تحلیل محتوای مک لافلین است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روش عینی – کمی و از روش «آنتروپی شانون» برای پردازش کلمات دشوار درس ها و مجموع تعداد کلمات دشوار فصل ها، در محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه‏ سوم ابتدایی استفاده شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی است. یافته های تحقیق نشان داد، متن هایی که بر اساس روش های مک لافلین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه سوم ابتدایی قرار دارند.

    کلیدواژگان: سنجش سطح خوانایی، کتاب درسی مطالعات اجتماعی، سوم ابتدایی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون
  • سجاد نادری سوینی، مونا حسن نژاد* صفحات 43-57

    هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه تاب آوری و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق همبستگی پیرسون انجام شد. آزمودنی ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانشجویان رشته پزشکی و سایر رشته ها است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات لازم، پرسشنامه تاب آوری کانر دیوید سون و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHO) است. با توجه به نتایج مشخص شد بین تاب آوری و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، تاب آوری، جنسیت، وضعیت اشتغال
  • پوپک خلقت دوست* صفحات 58-69

    ورود به قرن دانایی و گسترش و توسعه شبکه های جهانی اطلاعاتی و ارتباطی از یک سو و شیوع پاندمی کووید 19 در سال 2020 در سراسر جهان و اثرات مخرب آن در کلیه ابعاد زندگی بشر، لزوم توسعه آموزش مجازی در کلیه مقاطع تحصیلی از جمله نظام سلامت و آموزش عالی کشور پررنگ تر گردید. در این راستا جوامعی که توانایی بالایی در ارتقا نظام سلامت و آموزش کشور را دارند از موقعیت های برتری جهت رشد و توسعه و رقابت برخوردار خواهند بود. بنابراین نگاهی نو و نقادانه به زیرساخت های فعلی آموزش مجازی در کشور و لزوم سیاست گذاری کلان در این خصوص ضروری بنظر می رسد. هدف مقاله حاضر بحث پیرامون نقش و توسعه آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی در بحران کوید 19 و چالش های پیش رو است.

    کلیدواژگان: کوید 19، آموزش مجازی، آموزش پزشکی
  • سمیه سینائی فرد* صفحات 70-83

    مقاله حاضر با هدف بررسی ضرورت راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی در مقاطع مختلف تحصیلی نگاشته شده است. به همین منظور ابتدا به تاریخچه، فلسفه، تعریف، ضرورت، مقایسه، اهداف، روش های اجرا و ارائه و رابطه ی واژه-های راهنمایی و مشاوره ی تحصیلی و شغلی پرداخته و در نهایت به طرح ریزی شغلی، مقایسه ی انتخاب شغل با انتظارات و ترجیح شغلی، مشکلات شغلی و عوامل موفقیت آمیز شغلی را عنوان نموده است. روش این مقاله از نوع کتاب خانه ای می باشد. یافته ها بر این موضوع تاکید دارند که راهنمایی شغلی به منظور انتخاب شغل مناسب، رضایت فردی و خود اکتفایی مملکت می انجامد و یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. تحصیلات مقدمه ی اشتغال و آماده شدن برای ادامه ی وظایف محوله به طور موفقیت آمیز است. راهنمایی شغلی و حرفه ای فعالیتی است که در تمام مقاطع تحصیلی انجام پذیر است. اگر مشاغل بر اساس تخصص و زمینه های آموزشی افراد به آنان واگذار شود، از گرفتاری ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به مقدار فراوانی کاسته می شود.

    کلیدواژگان: راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، تحصیل، مشاوره، راهنمایی
  • مرضیه نیازاذری*، عاطفه علیزاده گودرزی صفحات 84-99

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برنامه ریزی استراتژیک با تیم پذیری و انعطاف پذیری کارکنان می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوردی داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر بابل در سال 1400-1399 به تعداد،120نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 92نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد انعطاف پذیری منابع انسانی باتاچاریا و همکاران(2005)، برنامه ریزی استراتژیک برایسون(1999)، تیم پذیری سلطانی(1387) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط اساتید و متخصصان تایید شد. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای هر کدام از پرسشنامه ها به ترتیب 894/0 و 726/0 و 920/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی و میانگین) و استنباطی(آزمون معادلات ساختاری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون کانونی) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که، بین برنامه ریزی استراتژیک با تیم پذیری و انعطاف پذیری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه برای توسعه تیم پذیری و انعطاف پذیری کارکنان می توان به برنامه ریزی استراتژیک توجه نمود.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، تیم پذیری، انعطاف پذیری، آموزش و پرورش
  • نسرین امیری خانمکانی* صفحات 100-114

    یکی از چالش هایی که در آموزش مطرح است، این است که باید در آموزش از روش هایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمی تری را ایجاد کند که متاسفانه گاه چنین نیست. عوامل متعددی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد که یکی از این عوامل، روش تدریس است با توجه به اینکه امروزه روش تدریس فعال استفاده از بازی است، بازی با ایجاد انگیزه در دانش آموزان می تواند به عملکرد و پیشرفت بیشتر دانش آموزان کمک کند.کلیه فعالیت های آموزشی و پرورشی در رشد و شکوفایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان تاثیر بسزایی دارند..متخصصان برنامه ریزی درسی معتقدند که؛ اصول اساسی موضوعات درسی باید به گونه ای ارایه شوند کهکشف نهایی مجهولات توسط دانش آموز صورت پذیرد.پس برای اینکه دانش آموز بتواند مسایل ریاضی را درک کرده و به کشف مجهولات بپردازد آموزش باید با محیط زندگی وی مرتبط شود بازی (Play) یکی از موثرترین و بهترین راه های آموزش به کودکان است.آموزش از راه بازی چند مزیت دارد،از آنجایی که دانش آموزان بازی را دوست دارند ونیز در موقعیت بازی خود درگیر هستند و بازی موقعیتهای پیچیده زندگی و مفاهیم مشکل آموزشی را به گونه ای ساده نمایان می کند، آنان دچار رخوت نمی شوندو درنتیجه مفاهیم را به راحتی می آموزند.

    کلیدواژگان: نقش بازی، یادگیری ریاضی، دانش آموزان، استعدادها
  • نقش مدیر و رهبر اسلامی در شرایط فتنه برمبنای منابع اسلامی (با تاکید بر قرآن کریم و سخنان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه)
    مریم اشتری ماهینی*، رضا هویدا صفحات 115-131

    در پژوهش حاضر سعی شده است به بررسی نقش مدیر ورهبراسلامی درشرایط فتنه بر مبنای منابع اسلامی پرداخته شود بر این اساس با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوایی با ابزار فیش برداری در منابع اسلامی از جمله قرآن، نهج البلاغه و... با توجه به رویکرد عقلی- فلسفی، رویکرد ترکیبی از نوع تهذیبی(اسلامی کردن علوم انسانی) با توجه به طبقه بندی نقش مدیریت از دید مینتزبرگ وتهذیب آن از مواردی که مفهوم اسلامی ندارند و بعد به بومی سازی این طبقه بندی با توجه به شرایط فتنه حاکم برجامعه پرداخته شد که بعد بیان اهمیت و ضرورت نظری و کاربردی موضوع پژوهش به تشریح اهداف پژوهش که: 1. شناسایی علل و عوامل و پیامدهای فتنه؛ 2.شناسایی نقش های بین فردی(ارتباطی با مردم) ؛ 3.شناسایی نقش اطلاعاتی(بصیرتی با دانش) ؛ 4.شناسایی نقش تصمیم گیری(اجرا و اقدام). مدیر و رهبر اسلامی در شرایط فتنه بر مبنای منابع اسلامی پرداخته شد که در آخر با نتیجه گیری و ارائه مدل بدان خاتمه داده شد.

    کلیدواژگان: فتنه، مدیریت اسلامی، نقش مدیریت