فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هشتم شماره 6 (پیاپی 48، بهمن 1402)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هشتم شماره 6 (پیاپی 48، بهمن 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/16
  • تعداد عناوین: 5
|
  • زینب بزرگ پور*، حسین ابو صفحات 1-14

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تجربه برند بر مشارکت مشتری در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی عشق به برند  مورد مطالعه: مشتریان محصولات برند اپل است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی مشتریان محصولات برند اپل که در فضای مجازی فعال در نظر گرفته شد که تعداد آن نامشخص میباشد. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از فرمول نمونه گیری جامعه نامحدود کوکران استفاده خواهد شد. بر اساس فرمول کوکران نامحدود، در این پژوهش تعداد نمونه را 384 نفر در نظر گرفته که این تعداد با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب خواهد شد. در پژوهش حاضر برای گرد آوری داده های اولیه از روش میدانی استفاده شد و ابزار جمع آوری داده های اولیه پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت بوده و برای گرد آوری داده های ثانویه از روش کتابخانه ای استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری استفاده شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است که پایایی کل آن برابر با 0/91 میباشد. برای آزمون فرضیات پژوهش از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجربه برند بر عشق به برند و مشارکت مشتری در فضای مجازی تاثیر معناداری دارد. عشق به برند بر مشارکت مشتری در فضای مجازی تاثیر معناداری دارد و همچنین عشق به برند در تاثیر تجربه برند بر مشارکت مشتری در فضای مجازی نقش میانجیگر دارد.

    کلیدواژگان: تجربه برند، مشارکت مشتری در فضای مجازی، عشق به برند
  • حسن غریبی*، نادیا مروتی، رحیم دلایی میلان صفحات 15-28

    هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر تصمیم به خرید محصولات سبز در بین جوانان شهر تهران بود. بعد از مطالعه تحقیقات پیشین و ادبیات تحقیق به چهار متغیر عبارتنداز: دانش زیست محیطی، کیفیت تبلیغ سبز، ارزش های اجتماعی، برندسازی سبز که در تحقیقات پرتکرا بودند و با فرهنگ ایرانی سازگار بودند؛ رسیدیم و در ادامه به بررسی تاثیر این چهار متغیر بر تصمیم خرید محصولات سبز در بین جوانان شهر تهران پرداختیم. برای بررسی تحقیق نمونه ای شامل 384 نفر به صورت خوشه ای تصادفی و دو مرحله ای از جوانان شهر تهران انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد با 20 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روش های همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و lisrel استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل از وجود تاثیر مثبت دانش زیست محیطی، کیفیت تبلیغ سبز، ارزش های اجتماعی، برندسازی سبز بر تصمیم خرید محصولات سبز در بین جوانان شهر تهران حکایت داشت و بیشترین تاثیر را هم دانش زیست محیطی با ضریب تاثیر 0.83 داشت (0/05<p).

    کلیدواژگان: دانش زیست محیطی، کیفیت تبلیغ سبز، ارزش های اجتماعی، برندسازی سبز، تصمیم به خریدسبز
  • رضا عوض خواه*، سید امیرحسین میرهاشمی نسب صفحات 29-42

    هدف از اجرای مقاله حاضر بررسی رابطه بین رضایت از فضای کاری و حمایت از بهره وری فضای کار: نقش میانجیگری وابستگی به فضای کاری و تعدیلگری استرس شغلی در کادر درمان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان میباشد. این تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی میباشد. جامعه آماری آن را کادر درمان سازمان تامین اجتماعی استان گیالن تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با 1200 نفر میباشد. به وسیله جدول مورگان تعداد 291 نفر از آنان به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از نرم افزارهای آماری 22 SPSS و 2 PLS Smart بررسی و تحلیل شده است. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش نشان داد که رضایت از فضای کاری بر حمایت از بهره وری فضای کاری و وابستگی به فضای کاری تاثیر مثبت و معناداری دارد. وابستگی به فضای کاری نیز تاثیر مثبت و معناداری بر حمایت از بهره وری فضای کاری دارد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس شغلی نقش تعدیلگر را در رابطه بین رضایت از فضای کاری و حمایت از بهره وری فضای کاری داشته و نیز وابستگی به فضای کاری نقش میانجی را در رابطه بین رضایت از فضای کاری و حمایت از بهره وری فضای کاری بر عهده دارد.

    کلیدواژگان: رضایت از فضای کاری، حمایت از بهره وری فضای کار، وابستگی به فضای کاری، استرس شغلی
  • ستار احمدیان*، یوسف احمدیان صفحات 43-50

    در دنیای پر چالش کنونی، سازمان ها به منظور رقابت در صحنه جهانی، ارضای نیازها و انتظارات مراجعان و سازگاری با ماهیت در حال تغییر مشاغل، در تالش هستند تا کارکنانی را به کار گیرند که فراتر از وظیفه و نقش تعیین شده در شرح شغلشان عمل کنند. از این رو شروع به بررسی رفتارهای کارکنان از جمله رفتار شهروندی سازمانی به عنوان ابزاری برای مزیت رقابتی، کرده اند. رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مفاهیم جدید مدیریت رفتار سازمانی که بر رفتارهای فرانقشی کارکنان و مدیران تاکید میورزد، در فرآیند سازمانی و تبدیل محیط سنتی به محیط پویا و کارآمد نقش تعیینکننده دارد. کارکنان در عصر مدرن و کالسیک همچون ابزارهای تولید قلمداد می شدند. در دنیای مدرن، سازمان ها انتظار داشتند که کارکنان فقط وظایف روزمره و یکنواخت موجود در شرح شغل را به نحو احسن انجام دهند، اما امروز محققان رفتار سازمانی معتقدند برای نمایان شدن عملکرد واقعی و راستین باید به رفتارهای فراشغلی نیز توجه گردد. بدین منظور سازمانها باید شرایطی را ایجاد نمایند تا کارمندان بیش از الزامات نقش و فراتر از وظایف رسمی در خدمت اهداف سازمان فعالیت کنند.

    کلیدواژگان: کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی، سازمان، مدیریت
  • سید کامران یگانگی*، هومن محمدی، نوید اسودی صفحات 51-58

    پاسخگویی به نیازمندی های سازمان ها و تامین به موقع این نیازمندی ها به میزان مناسب، با قیمت و کیفیت مناسب، در زمان و مکان مناسب، از تامین کنندگان مناسب جز با ایجاد یکپارچگی میان بخش های مختلف سازمان از جمله تامین کنندگان، مصرف کنندگان، مراکز ذخیره سازی و توزیع، حمل و نقل و سایر بخش های ارائه دهنده خدمات لجستیکی در سازمان، محقق نخواهد شد. مدیریت جریان کالاها از محل موجودی به محل مصرف، برای بر طرف کردن نیازهای مشتری را لجستیک می گویند. اقلامی که در لجستیک مورد توجه قرار می گیرند می تواند اقلام فیزیکی مانند غذا، مواد اولیه، حیوانات، ابزار آلات و...تحقیقات انجام شده نشان میدهد که انواع حوادث، اعم از رویدادها و حوادث طبیعی و رویدادهای حاصل از عوامل انسانی همواره درزندگی بشر وجود داشته است. وقوع حوادث غیرمنتظره طبیعی و غیرطبیعی، مسائل سیاسی و موارد مشابه ممکن است منجر به وقوع بحران در سطح جامعه گردد که لجستیک در هنگام بروز بحران امری مهم است. در این مقاله تلاش شده ضمن ارائه تعاریفی از لجستیک نقش و اهمیت آن مورد بررسی قرار گیرد

    کلیدواژگان: مدیریت لجستیک، فرایند های لجستیکی، پژوهش عملیاتی