فهرست مطالب

فصلنامه حیات
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • راهنمای نویسندگان مقالات
    صفحه 0
    راهنمای نویسندگان مقالاتاز نویسندگان ارجمند تقاضا می شود که در تهیه و تدوین مقالات نکات زیر را به طور کامل رعایت نمایند: 1 - اصل مقاله همراه با سه نسخه کپی بطور واضح و خوانا برای مجله ارسال گردد. 2 - دیسکت مقاله با نرم افزار word 97 تایپ شده با ذکر نام فایل برای مجله ارسال شود. 3 - مقاله قبلا در سایر مجلات داخلی به چاپ نرسیده و یا بطور همزمان برای نشریات دیگر ارسال نشده باشد. 4 - تعداد صفحات مقاله تایپ شده حداکثر از 15 صفحه 32 سطری بیشتر نباشد (بدون در نظر گرفتن فضای عکسها و جداول و فهرست منابع)5 - مسئولیت صحت مطالب و نظرات مندرج در مقالات بعهده نویسنده مقاله می باشد. 6 - آئین نگارش زبان فارسی بطور کامل رعایت شود. 7 - جدولها، نمودارها، منحنی ها، شکلها و لیست ماخذ در صفحات جداگانه تایپ شود. * جدولها، نمودارها، منحنی ها همراه با زیرنویس آنها در صفحه جداگانه تهیه و شماره گذاری شوند و با شماره زیرنویس که در متن آمده است هماهنگ باشد. ضمنا مجموع تعداد جدولها و نمودارها از 5 عدد تجاوز ننماید. * ماخذ به ترتیب آمدن در متن, شماره گذاری و لیست شوند.
    8-مجله در رد و یا قبول و اصلاح مقالات آزاد است. 9 - مقالات و تصاویر دریافتی به هیچ عنوان مسترد نخواهد شد. در تهیه و تنظیم مقالات رعایت ترتیب و شرایط زیر الزامی است: * صفحه اول (عنوان)عنوان مقاله - نام و نام خانوادگی نویسنده - سمت و درجه علمی - شهر و محل اشتغال نویسنده - تاریخ ارسال و نشانی کامل پستی و تلفن. * صفحه دوم (خلاصه)خلاصه فارسی باید در یک صفحه A4 حداکثر در 15 سطر تایپ شده و مقالات تحقیقی شامل هدف تحقیق، روش کار، چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری و نتیجه گیری باشد و در پایان خلاصه مقاله کلید واژه ها نیز ذکر شود. * صفحات بعدی (متن اصلی مقاله)متن اصلی مقاله در مورد مقالات تحقیقی شامل مقدمه (ضرورت و هدف تحقیق و خلاصه ای از مطالعات مربوط به تحقیق مورد نظر در گذشته)، مواد و روش کار، یافته ها، بحث و نتیجه گیری و فهرست ماخذ می باشد. * منابع و ماخذمراتب زیر در نوشتن منابع فارسی و انگلیسی اعم از مقاله و یا کتاب باید رعایت شده باشد. 1 - منابع فارسی به صورت مقاله: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، عنوان مقاله، نام مجله، سال انتشار، شماره مجله، صفحات. مثال: فروتن، سید عباس، یادداشتهای پزشکی از جنگ شیمیایی، کوثر 1376، 7، 83 - 69.
    2 - منابع به صورت کتاب: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، عنوان کتاب، شماره چاپ، محل نشر، اسم ناشر، سال انتشار. مثال: سرایی، حسن، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق، چاپ اول، قم، انتشارات سمت، 1372. 3 - منابع انگلیسی به صورت مقاله: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، عنوان مقاله، نام مجله، سال انتشار، شماره مجله، صفحات. مثال: Samini, M, Dehpour, A.R & Motlagh. P. The effect of acute hypervitaminosis, A on submandifular glands function, ACTA MEDICA-IRANICA. 1997, 35(1,2), 29 - 33.
    توجه: اگر تعداد نویسندگان بیش از 3 نفر باشد پس از نوشتن نام سه نویسنده اول etal جانشین نام نویسندگان بعدی می شود.
  • فرشته جمشیدی اوانکی صفحه 3
    پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی تحلیلی گذشته نگر بصورت مورد - شاهدی میباشد که به منظور تعیین ارتباط سرطان پستان با سابقه فامیلی درجه اول در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعهکننده به بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1374 انجام شده است.
    واحدهای پژوهش در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند گروه مورد، 320 نفر، که زنان مبتلا به سرطان پستان بودند و گروه شاهد، 339 نفر از افراد سالم، که بین سنین 25 تا 64 سال واجد شرایط تعیین شده در پژوهش بودند.
    روش نمونه گیری، بصورت تصادفی و از نظر سن و این که اولین حاملگی آنان بعد از 35 سالگی نباشد. و دچار بلوغ زودرس و یائسگی دیررس نشده باشند، از قرصهای خوراکی جلوگیری از حاملگی استفاده نکرده باشند، همگن گردید. و سپس سابقه فامیلی درجه اول در دو گروه مقایسه گردید.
    همچنین سابقه سرطان پستان در مادر، خواهر، در مادر و خواهر (هردو)، در دو خواهر (هردو) بصورت یکطرفه یا دو طرفه در قبل و بعد از یائسگی نیز مقایسه گردید.
    ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه، بود که توسط پژوهشگر و یا واحدهای پژوهش، تکمیل گردید. یافته های این پژوهش، بصورت جداول و دو نمودار آماری خلاصه شده است. جهت وصف متغیرهای مستقل و وابسته از آمار توصیفی و برای شرح ارتباط بین دو متغیر از آمار استنباطی استفاده شده است. محاسبات آماری توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS انجام شد و نمودارها توسط برنامه HG رسم گردید.
    نتایج بدست آمده نشان داد که بین سرطان پستان و سابقه فامیلی درجه اول ارتباط معنی داری وجود دارد (0002/0 = P). همچنین سابقه سرطان پستان در مادر، خواهر، مادر و خواهر، بصورت یکطرفه و قبل از یائسگی با ابتلا آن ارتباط معنی داری را نشان دادند (05/0›P). لیکن سابقه سرطان پستان در دو خواهر بصورت یکطرفه و قبل و بعد از یائسگی با ابتلاء آن (به علت کم بودن تعداد نمونه) ارتباط معنی داری نشان نداد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، فامیل درجه اول
  • گلناز فروغ عامری، فاطمه گواری، طاهره نظری، معصومه رشیدی نژاد، پورانافشارزاده صفحه 4
    سالمندی را، بطور قراردادی، مترادف با شروع سن 65 سالگی می دانند. پیری عبارت است از اضمحلال تدریجی در ساختمان و ارگانیسم بدن، که بر اثر دخالت عامل زمان، پیش می آید و تغییراتی را در ساختمان و عمل اعضاء مختلف بدن بوجود می آورد که سفید شدن مو و چین و چروک پوست، ریزش مو، کاهش قدرت دید، نقصان شنوایی، خمیدگی، کندی در تحرک، کاهش قدرت عضلانی، اختلال و آشفتگی در حافظه و ادراک، اختلال در جهت یابی، کاهش ظرفیت و کارآیی ریه ها و سیستم قلبی و عروقی از آن جمله اند. نظریه های ارائه شده در مورد سالمندی عبارتند از: الف) نظریه های زیست شناختی که به سه دسته تقسیم می شوند. 1 – نظریه ایمنی 2–نظریه پیر شدن سلولی 3 – نظریه رادیکال آزاد ب) نظریه های روان شناختی ج) نظریه های جامعه شناختی که به چهار دسته تقسیم میشوند. 1 – نظریه عدم تعهد 2 – نظریه فعالیت 3 – نظریه استمرار 4 – نظریه تعاملی، هر یک از نظریه های ذکر شده توجی هاتی جهت روند پیری فراهم می آورد و آگاهی از آنها مهم می باشد زیرا این نظریه ها می توانند شبکه ای از اطلاعات را بوجود آورده که براساس آن تصمیمات عملی برای سالمندان گرفته شود.
    کلیدواژگان: سالمندی، تعاریف، نظریات
  • مراقبتهای پرستاری دردرمان با فعال کننده پلاسمینوژن بافتی
    شیوا سادات بصام پور صفحه 6
    مهمترین اهداف درمانی اورژانس، در حمله حاد انفارکتوس میوکارد، محدود کردن منطقه انفارکته، از طریق بازکردن عروق مسدود شده، کاهش تقاضای اکسیژن میوکارد و جلوگیری از عوارض انفارکتوس میباشد.
    هنگام صدمه دیواره شرائین، بافت کلاژن در معرض تجمع پلاکتها، قرار میگیرد. با تجمع پلاکتها، آدنوزین 5 دی فسفات ترشح می شود که سبب چسبندگی بیشتر پلاکتها به یکدیگر، میگردد و طی مراحلی، لخته یا فیبرین تشکیل میشود. پس از طی مدتی، فیبرین موجود در لخته، مستقیم فیبرینولیتیک را فعال مینماید که به نوبه خود فعال کننده های پلاسمینوژن، ترشح می شود و پلاسمینوژن را به پلاسمین تبدیل میکند. بطوریکه پلاسمین ایجاد شده، مسئولیت هضم فیبرین را، بعهده میگیرد.
    یکی از مؤثرترین داروهای ضد انعقاد، TPA میباشد. TPA آنزیمی است که با تغییر و دستکاری بر روی DNA، تهیه شده است. TPA فیبرین خاصی است که به داخل سیستم گردش خون تزریق می شود و با فیبرین لخته، باند شده و طی مراحلی سبب تبدیل پلاسمینوژن به پلاسمین می شود. TPA در افراد بزرگسالی که علائم و نشانه های تازه انفارکتوس حاد میوکارد را دارند استفاده می شود. دوز پیشنهادی برای بزرگسالانی که وزن بالای kg65 دارند،mg100 میباشد و اگر افراد زیر kg65 باشند، تعیین دوز از طریق فرمول mg25/1 بر حسب وزن بدن (kg) بدست میآید.
    زمان اولیه برای تجویز دارو درMI در بخش اورژانس و یا در حین رساندن بیمار به بیمارستان است و سپس با دوز نگهدارنده، درمان ادامه می یابد بطوریکه تا 3 ساعت درمان نگهدارنده، حفظ میشود. اقدامات پرستاری اولیه در بیمارانی که TPA دریافت میکنند، شامل بررسی کامل بیمار، بدست آوردن اطلاعات پایه، تاریخچه دقیق و کامل از سلامت و بیماری وی میباشد. در طی تزریق TPA، بیمار باید از نظر خونریزی، بطور مداوم، تحت بررسی قرار گیرد. علائم بهبودی با این دارو، ایجاد دیس ریتمی بدلیل باز شدن مجدد رگ (ریپرفیوژن) میباشد و نباید آنرا نشانه منفی در نظر گرفت سایر علائم بهبود، درد قفسه سینه، برگشت قطعه ST و... میباشد.
    کلیدواژگان: نقش پرستار، فعال کننده پلاسمینوژن بافتی، درمان ضد انعقادی در انفارکتوس میوکارد
  • مرضیه شبان، خدیجه عظیمی، پرویز کمالی، صغری عسگریان امین آبادی صفحه 14
    این پژوهش، یک کارآزمایی بالینی دوسوکور است که به منظور ارزشیابی ایمنی و اثربخشی پماد نیتروگلیسرین، در تزریقات وریدی در بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم شهر تهران، انجام شده است. واحدهای پژوهش، شامل 70 بیمار با حدود سنی 69-20 سال واجد شرایط تعیین شده در پژوهش بودند. واحدها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و سپس به طور تصادفی، در دو گروه 35 نفره شاهد و تجربه، قرار گرفتند. برای نیمی از واحدهای پژوهش، پماد نیتروگلیسرین 2% و برای نیمی دیگر، پماد دارونما روی محل تزریق جهت کانولاسیون وریدی در نواحی پشت دست، مچ دست و جلوساعد به روش مشابه استعمال گردید. ابزارگردآوری اطلاعات، برگه مشاهده بود. قسمت اول برگه مشاهده، مربوط به خصوصیت فردی و قسمت دوم، شامل چک لیست اثر بخشی پماد و قسمت سوم شامل چک لیست ایمنی پماد، بود.
    یافته ها نشان داد که متوسط قطر ورید، در گروه تجربه، به میزان قابل توجهی، افزایش یافت و از 4 میلیمتر به 6/6 میلیمتر رسید. نتیجه آزمون تی استیودنت نشان میدهد که اختلاف معنی داری بین متوسط قطر ورید قبل و بعد از استعمال پماد در گروه تجربه و بعد از استعمال پماد، در گروه شاهد و تجربه وجود دارد (001/0 P<). همچنین درجه دشواری وارد شدن به ورید بعد از استعمال پماد در گروه شاهد بیش از دو برابر آن برای گروه تجربه بود (گروه شاهد 31/2 و گروه تجربه 17/1). نتیجه آزمون تی استیودنت، اختلاف معنی داری بین درجه دشواری وارد شدن به ورید بعد از استعمال پماد، در دو گروه شاهد و تجربه را نشان میدهد (001/0 P<). همچنین نتیجه آزمون دقیق فیشر، اختلاف معنی داری بین وضعیت ورید از نظر قابل مشاهده بودن قبل و بعد از استعمال پماد در گروه تجربه، و بعد از استعمال پماد، در گروه شاهد و تجربه را نشان میدهد (2/0 P<).
    نتایج آزمون تی استیودنت نشان داد که 15 دقیقه، 30 دقیقه و 45 دقیقه و یک ساعت و دو ساعت بعد از استعمال پماد هیچ یک از گروه ها به مرحله شروع هیپوتانسیون و تاکی کاردی نرسیدند. در گروه های شاهد و تجربه به ترتیب 2 و 4 ساعت بعد از استعمال پماد، سردرد خفیف را گزارش نمودند. که آزمون تی استیودنت اختلاف معنی داری را در دو گروه از نظر بروز سردرد نشان نداد. در دو نفر از گروه شاهد، و سه نفر از گروه تجربه، اریتما در محل استعمال پماد، بروز کرد که با آزمون دقیق فیشر، اختلاف معنی داری بین بروز اریتما در دو گروه، مشاهده نشد. در نهایت نتایج نشان میدهد که استعمال پماد موضعی نیتروگلیسرین، جهت انبساط وریدهای محیطی و دسترسی آسانتر به آنها و کانولاسیون وریدی روش مفید و بیضرر میباشد.
    کلیدواژگان: ایمنی پماد نیتروگلیسرین، اثر بخشی پماد نیتروگلیسرین، تزریقات وریدی
  • شهرزاد غیاثوندیان صفحه 27
    عفونت بیمارستانی، به دنبال پذیرش بیمار به بیمارستان، ایجاد می شود که با میزان مرگ و میر معنی داری، همراه است و به هزینه های درمانی میافزاید. عفونتها، اغلب مربوط به ارگانیسمهایی میباشند، که یا نسبت به آنتی بیوتیکها مقاوم هستند یا مقاوم میشوند. تقریبا هر 5 تا 10% بیماران پذیرفته شده به بیمارستان، دچار یک نوع عفونت میشوند این عفونتها در بیماران بخشهای ICU با بروز عوارض بالینی و در نتیجه ایجاد زیانهای مالی و جانی، رابطه نزدیکی دارد. بطوریکه 25% کل عفونتهای بیمارستانی منتقله از راه خون و تنفس در ICU گزارش شده است. اگر چه پرستاران به طرق کنترل عفونتهای بیمارستانی، آگاهی دارند اما عدم هماهنگی در اقدامات و کنترل ناکافی عفونت، بخصوص مورد توجه است، زیرا 3/1% عفونتهای بیمارستانی قابل پیشگیری است. بنابراین هدف، بررسی استراتژی های پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی، جهت کنترل عفونت و کسب نتایج مطلوبتر درمانی، برای بیماران است.
    کلیدواژگان: بخش مراقبتهای ویژه (ICU)، عفونت بیمارستانی، استراتژی کنترل عفونت
  • فاطمه فطورهچی، نزهت سادات تقوی، رقیه کریمی، عباس مهران صفحه 44
    تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که به منظور بررسی ارتباط فشارخون با وزن زمان تولد کودکان دبستانی 7-6 ساله شهرستان شاهرود، در سال تحصیلی 79-1378 انجام شده است. نمونه های این پژوهش، 203 نفر از کودکان سالم سنین مدرسه که به طور خوشهای انتخاب، و سن همگی آنان معادل 7-6 سال بوده است. ابزارگردآوری داده ها، شامل پرسشنامه، چک لیست، گوشی و فشارسنج جیوهای میباشد. پرسشنامه حاوی معیارهای حذف نمونه و سئوالات مربوط به مشخصات فردی و چک لیست حاوی اطلاعات جمع آوری شده از واحدهای مورد پژوهش شامل: وزن زمان تولد، فشارخون سیستولیک و فشارخون دیاستولیک میباشد. اندازهگیری فشارخون توسط یک نفر و با استفاده از وسایل یکسان، انجام گردیده است.
    داده های این پژوهش، در یک نمودار و نه جدول خلاصه شده که جهت تجزیه و تحلیل یافته ها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، آزمونهای آماری t و ضریب همبستگی پیرسون بکار گرفته شد. نرم افزار کامپیوتری بکار برده شده SPSS/PC میباشد.
    نتایج بدست آمده نشان داد: بین فشارخون سیستولیک و وزن زمان تولد در دو گروه جنسی دختر و پسر ارتباطی وجود ندارد، همچنین بین فشارخون دیاستولیک و وزن زمان تولد گروه جنسی پسران نیز ارتباطی مشاهده نشد ولی در گروه جنسی دختران با وزن زمان تولد بیش از 2500 گرم، با فشارخون دیاستولیک ارتباط معکوس معنی داری مشاهده گردید.
    از یافته های این تحقیق میتوان در موارد زیر استفاده نمود. در آموزش مامائی، برای مادران در دوران پری ناتال، در آموزش پرستاری، خصوصا پرستاران بهداشت جامعه، به منظور ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بهداشتی، در امر آموزش مراقبین بهداشت مدارس، جهت غربالگری، و بررسی و آموزش به کودکان مستعد و یا مبتلا به افزایش فشارخون و نیز در امر آموزش والدین، آموزگاران و مسئولین مدارس، جهت افزایش سطح آگاهی و دانش آنان و در تشویق مشارکت مردمی در فعالیتهای بهداشتی.
    کلیدواژگان: فشار خون، وزن زمان تولد