فهرست مطالب

نشریه اصول بهداشت روانی
سال دهم شماره 4 (پیاپی 40، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/12/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نعیمه سیدفاطمی، فاطمه خوشنوای فومنی، نسرین بهبهانی، فاطمه حسینی صفحات 265-272
    مقدمه
    پژوهش ها نشان می دهند مهارت قاطعیت در گرایش به سوء مصرف مواد موثر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت قاطعیت و عملکرد نوجوانان در مورد اکستاسی انجام شد.
    روش کار
    در مطالعه ی مقطعی حاضر، 800 نوجوان 18-16 ساله ی ساکن مناطق غرب تهران مراجعه کننده به مکان های عمومی به روش مستمر شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های بررسی قاطعیت راتوس و بررسی عملکرد نوجوانان در مورد اکستاسی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS و به کمک آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و مجذور خی انجام شد.
    یافته ها
    امتیاز اکثر نوجوانان در مهارت قاطعیت، مساوی یا کمتر از میانگین (75/20 ±05/13) بود. 6/7 درصد از نوجوانان حداقل یک بار اکستاسی مصرف کرده بودند. بین عملکرد دو جنس اختلاف معنی داری مشاهده شد (0001/0 ≥P). از بین نوجوانان مصرف کننده 8/71% به طور غیرمداوم مصرف داشتند و80% مصرف کنندگان در هر وعده 2-1 قرص استفاده می کردند. درصد مصرف کنندگان پسر (2/11%) به طور معنادار بیش از دختران (9/2%) بود (0001/0≥P). یافته ها بین مهارت قاطعیت و عملکرد مصرف اکستاسی ارتباط معناداری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    گرچه این تحقیق بین مهارت قاطعیت و عملکرد مصرف اکستاسی ارتباط معنی داری را مشخص ننمود اما با توجه به آسیب پذیر بودن نوجوانان مطالعات وسیع تر ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: اکستاسی، مهارت قاطعیت، نوجوان
  • پروین محمدی، فاطمه گواری، علی اکبر حق دوست، سکینه محمدعلیزاده، علی قاسم امیری پور صفحات 273-280
    مقدمه
    تاثیر انکارناپذیر معلم بر متعلم از جمله مباحث مطرح دنیای تعلیم و تربیت است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان سلامت روانی است چرا که معلم سالم یعنی تعلیم و تربیت سالم و تعلیم و تربیت سالم یعنی جامعه ی سالم.
    روش کار
    مطالعه ی حاضر با هدف بررسی فراوانی آسیبشناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد در سال تحصیلی 85-1384 انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی بود که جامعه ی آماری آن شامل 1008 معلم شاغل در 139 مدرسه ابتدایی ناحیه ی 1 و2 شهرکرد بود. میزان پاسخگویی70% بود و در مجموع 705 معلم در این پژوهش شرکت داشتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه ی استاندارد شده ی SCL-90-R و پرسشنامه ی ویژگی های فردی و اجتماعی آنان جمع آوری گردید. سپس با استفاده از SPSS و آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون تی، آنالیز واریانس، آزمونهای تعقیبی و رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    4/27% معلمان دچار درجاتی از آسیب شناسی روانی بودند که بالاترین میزان شیوع مربوط به شکایات جسمانی با 9/74% و پایین ترین میزان شیوع مربوط به ترس مرضی با 6/20% بود. ارتباط معنی داری بین آسیب شناسی روانی با وضعیت تاهل (7/0=P) و سنوات خدمت (77/0=P) مشاهده نگردید. ارتباط معنی دار معکوسی بین وجود آسیب شناسی روانی با میزان درآمد ماهیانه و سطح تحصیلات (p<0.001) مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    مقایسه ی نتایج این پژوهش با دیگر مطالعات انجام شده نشان دهنده ی بالا بودن میزان آسیب شناسی روانی در معلمان جامعه ی پژوهش می باشد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی روانی، فراوانی، مدارس، معلم
  • سلمان عبدی، جلیل باباپور خیرالدین، الهه صادری اسکویی صفحات 281-288
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است.
    روش کار
    در یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک، سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند.
    داده ها توسطSPSS با آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تست تی و آنووای یک طرفه تحلیل شدند.
    یافته ها
    مطابق یافته ها، همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با ویژگی های شخصیتی روان پریشی(17/0-=r)، با برون گرایی(09/0+=r)، با روان رنجور خویی (25/0-=r) به دست آمد (01/0P<). هم چنین همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با مولفه های سلامت عمومی در نشانه های بدنی (22/0-=r)، اضطراب و بی خوابی (14/0-=r)، نقص در کارکرد اجتماعی (26/0-=r) و افسردگی وخیم (24/0-=r) به دست آمد (01/0P<). نقص در کارکرد اجتماعی، روان رنجور خویی و روان پریشی مجموعا 13 درصد از واریانس "توجه آگاهانه به حال" را تبیین می کنند. پسران از سلامت روان شناختی بهتر و از "توجه آگاهانه به حال" پایین تری نسبت به دختران برخوردار بودند (01/0P<).
    بین دانشجویان ترک، فارس و کرد در میزان "توجه آگاهانه به حال" و سلامت روان شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    سلامت روانی قادر است هشیاری از نوع "توجه آگاهانه به حال" را ارتقاء دهد، از این یافته می توان در مداخلات روانی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: توجه آگاهانه به حال، دانشجویان، سلامت روان شناختی، ویژگی های شخصیت
  • شاهد مسعودی، سیدمحمود طباطبایی، مرتضی مدرس غروی، بهرام علی قنبری هاشم آبادی صفحات 289-298
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تاثیر گروه درمانی شناختی رفتاری در افزایش تبعیت از درمان دارویی و بهبود عملکرد بین فردی در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی یک انجام شد.
    روش کار
    آزمودنی ها 30 زن مبتلا به اختلال دو قطبی یک بستری در بیمارستان روان پزشکی ابن سینای مشهد بودند که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وشاهد قرار گرفتند. پس از ریزش اولیه، هر گروه شامل 11 نفر بود و هر دو گروه در شرایط یکسان با مقیاس های گروه (ب) آزمون کالیفرنیا و فرم پرستاری ارزیابی شدند. گروه آزمایش افزون بر دارودرمانی در 8 جلسه ی گروه درمانی شناختی رفتاری شرکت کردند و گروه شاهد تنها دارو مصرف نمودند. در پایان دوره ی درمان غیر دارویی و 6 ماه پس از آن هر دو گروه بار دیگر ارزیابی شدند. یافته های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل تحلیل شدند.
    یافته ها
    گروه درمانی شناختی رفتاری توام با مصرف دارو به طور معناداری نسبت به دارودرمانی در افزایش تبعیت از درمان دارویی (با اطمینان 99/0) و بهبود عملکرد بین فردی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی یک (مقیاس های برداشت خوب، اشتراک، تحمل، خویشتن داری، مسئولیت پذیری با اطمینان 99/0 و مقیاس اجتماعی شدن با اطمینان 95/0) موثر بوده است.
    نتیجه گیری
    گروه درمانی شناختی رفتاری به عنوان یک رویکرد درمانی مکمل می تواند در افزایش تبعیت از درمان دارویی و بهبود عملکرد بین فردی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی یک موثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلال دو قطبی، دارو درمانی، شناختی رفتاری، عملکرد بین فردی، گروه
  • بررسی مورد شاهدی افسردگی در بیماران بستری با آنژین ناپایدار قلبی
    علی طلایی، امیر محمد هاشم اثنی عشری، فاطمه محرری، امیر رضایی اردانی، مهزاد میرشجاعیان صفحات 299-304
    مقدمه
    افسردگی به عنوان یک عامل خطر جهت ایجاد و تشدید بیماری های عروقی قلب مطرح می باشد، هم چنین ممکن است پیامد آن ها بوده و در نهایت منجر به بدتر شدن پیش آگهی، طولانی شدن درمان و افزایش هزینهی درمانی گردد. این مطالعه میزان علایم افسردگی را در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی در مقایسه با سایر بیماران بستری ارزیابی نموده است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی و مورد- شاهدی 100 بیمار مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی بستری در اورژانس قلب بیمارستان قائم(عج) در سال 1385 از نظر میزان علایم افسردگی در مقایسه با گروه شاهد بستری غیر مبتلا به آنژین قلبی بررسی شدند. روش جمع آوری داده با استفاده از پرسش نامه ی جمعیت شناختی و آزمون افسردگی بک بود. یافته ها به کمک روشی آمار توصیفی و شاخصی تمایل مرکزی و پراکندگی و روشی آماری استنباطی مانند آزمون کای اسکویر و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران قلبی 7/11±4/59 سال بود، 64% مونث و36% مذکر بودند. میزان افسردگی در گروه بیمار (81%) به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (01/0=P). ارتباطی بین سن، جنس، تاهل، تحصیلات، شغل، سابقه ی فامیلی افسردگی، مصرف داروی قلبی و روان پزشکی و مدت ابتلا به بیماری قلبی و روان پزشکی، با افسردگی پیدا نشد. افرادی که رضایت از درآمد آن ها کم بود، به طور معنی داری میزان افسردگی بیشتری داشتند (006/0=P).
    نتیجه گیری
    میزان علایم افسردگی به طور بارزی در افراد مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی بستری در بیمارستان بالاتر از سایر بیماران بستری است.
    کلیدواژگان: آزمون افسردگی بک، آنژین ناپایدار قلبی، افسردگی، بستری
  • نرگس محمدی رزوه، حمید افشار صفحات 305-310
    مقدمه
    استرس در تشدید بیماری های مزمن از جمله مولتیپل اسکلروزیس نقش چشمگیری دارد و این بیماری ناتوان کننده، جنبه های مختلفی از زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل روان شناختی و اجتماعی پدیدآیی استرس در این بیماران انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای روی 184 بیمار عضو انجمن ام اس اصفهان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسش نامه ی 24 سئوالی محقق ساخته بر اساس عوامل روانی اجتماعی استرس زا در بیماران مولتیپل اسکلروزیس بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط متخصصین تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0تعیین شد. داده ها با به کارگیری آزمون تی تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمرات عوامل اجتماعی در ابعاد تامین هزینه ی درمان، نگرانی نسبت به آینده ی فرزندان و نگرانی نسبت به ازدواج، بزرگتر از سطح متوسط بود و در دیگر عوامل آن چون کم شدن کارآیی شغلی و کم شدن ارتباطات و مهارت های اجتماعی کمتر از سطح متوسط بود. میانگین عوامل روان شناختی در ابعاد اشتغالات ذهنی ناشی از بیماری، ترس از مردن و نگرانی نسبت به آینده، بزرگ تر از سطح متوسط بود.
    نتیجه گیری
    نگرانی نسبت به تامین هزینه ی درمان، آینده ی فرزندان و ازدواج جزء عوامل استراس زای اجتماعی و اشتغالات ذهنی ناشی از بیماری، ترس از مردن و نگرانی نسبت به آینده ازعوامل استراس زای روان شناختی در بیماران محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: استرس، عوامل اجتماعی، عوامل روان شناختی، مولتیپل اسکلروزیس
  • مدیر آراسته، بیان شریفی سقز صفحات 311-316
    مقدمه
    بررسی وضعیت زندانیان و ارایه ی خدمات به ویژه در زمینه ی بهداشت روانی به آن ها بسیار مهم است. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلالات روان پزشکی در میان زندانیان بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی مقطعی، کلیه ی زندانیان زندان مرکزی شهر سنندج با بیش از شش ماه دوره ی محکومیت و یک ماه حضور در زندان طی دوره زمانی خرداد 82 تا آذر 83 با حجم نمونه ی 208 نفر وارد مطالعه شدند. پس از اخذ تاییدیه ی کمیته ی اخلاق و اخذ رضایت نامه، اختلالات روان پزشکی و خصوصا اختلالات شخصیت با استفاده از مصاحبه ی بالینی در دو نوبت توسط یک روان پزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون خی دو انجام شد.
    یافته ها
    88% نمونه ها مذکر بودند. بیش ترین شیوع سنی در فاصله 40-20 سال (4/51%) بود. 4/40% از نمونه ها مجرد، 1/48% متاهل و 5/11% جدا شده یا مطلقه بودند. از نظر وضعیت تحصیلی بیشترین فراوانی مربوط به سطح زیر دیپلم (3/79%) بود. شیوع کلی اختلالات شخصیت در نمونه ها 8/55% بود که از این درصد 9/75% (3/42% کل نمونه ها) دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی و 1/24% (5/13% کل نمونه ها) دارای اختلال شخصیت مرزی بودند. 26% نمونه ها دارای اختلال روان پزشکی در محور یک بودند. بین میزان شیوع اختلالات شخصیت با سن و جنس زندانیان رابطه ی معنی داری دیده شد (به ترتیب با 003/0=P و004/0=P).
    نتیجه گیری
    بیش از نیمی از زندانیان دارای یکی از انواع اختلالات شخصیت بودند. شایع ترین اختلال شخصیت، ضد اجتماعی و سپس مرزی بودند.
    کلیدواژگان: اختلال روان پزشکی، اختلال شخصیت، زندان، زندانی
  • جواد اکبری، حمیدرضا آقامحمدیان، بهرام علی قنبری هاشم آبادی صفحات 317-323
    مقدمه
    ارزیابی کارآمدی درمان های اختلال شخصیت مرزی هدف بسیاری از پژوهش ها بوده است. ما تکنیک های شناختی رفتاری، دارو درمانی و ترکیب آن ها را در این مطالعه مقایسه نمودیم.
    روش کار
    در این کارآزمایه ی بالینی با مجوز کمیته ی اخلاق دانشگاه، 40 مرد مبتلا، به طور تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. برای تمام بیماران بعد از اخذ رضایت نامه، آزمون اضطراب بک و پرسش نامه ی تکانشگری در مرحله پیش آزمون به کار گرفته شد. برای گروه اول دارو درمانی (لیتیوم و فلوکستین) استفاده شد و برای گروه دوم درمان شناختی رفتاری 16 جلسه90 دقیقه ای انجام شد. برای گروه سوم ترکیبی از هر دو درمان به کار رفت. گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نداشتند. آزمون های فوق در مرحله ی پس آزمون نیز در چهار گروه انجام شدند. تغییرات چهار گروه با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس و توکی مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    مقایسه ی نمرات تکانشگری پس آزمون در چهارگروه نشان دهنده ی تفاوت معنی دار بین آن ها بود (71/39 = f، 001/0=P)به طوری که بر اساس آزمون توکی درمان ترکیبی و درمان دارویی بهبود بیشتری را نسبت به دو گروه دیگر داشتند (001/0=P). مقایسه ی نمرات اضطراب پس آزمون نیز در چهار گروه نشان دهنده ی تفاوت معنی دار بین گروه ها بود (11/5 = f، 006/0=P) به طوری که درمان روان شناختی در مقایسه با هر سه گروه دیگر بهبود بیشتری را حاصل کرده بود (001/0=P).
    نتیجه گیری
    درمان شناختی رفتاری با هدف قرار دادن علایم تکانشگری و اضطراب در این اختلال می تواند موجب تعدیل علایم شود.
    کلیدواژگان: اختلال شخصیت مرزی، اضطراب، تکانشگری، دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری
|
  • Naeemeh Seyyed Fatemi , Fatemeh Khoshnavaye Foomani, Nasrin Behbahani, Fatemeh Hosseini Pages 265-272
    Introduction
    Studies indicate that drug abuse is affected by assertiveness skill. This study was carried out to determine assertiveness skill and use of Ecstasy among adolescents who resided in the western part of Tehran.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, eight hundred adolescents, 16-18 years old, who resided in the western part of Tehran, participated in this study. The study setting was public regions of municipality in western area of Tehran. Data was gathered by "Rathus" assertiveness assessment˝ and self-structured questionnaire in use of Ecstasy. To analyze data, SPSS software and descriptive statistics and independent t test and χ 2 test were used.
    Results
    Findings revealed that the mean score of assertiveness skill among most of adolescents was 13.05 ±20.75. About 7.6% of adolescents reported using Ecstasy at least once. The comparison of performance of males and females on χ 2 test was significant (P≤0.0001). Among Ecstasy users, 71.8% used it non-continuously and 80% used 1-2 tablets in every term. Rate of boy Ecstasy users (11.2%) was significantly more than girl users (2.9%) (P≤0.000).
    Conclusion
    This study indicated no relationship between assertiveness skill and use of Ecstasy; however, regarding adolescents’ vulnerability, implementation of drug abuse prevention programs seems necessary.
  • Parvin Mohammadi, Fatemeh Govari, Ali Akbar Haghdoost Ph Pages 273-280
    Introduction
    The effect of teachers on the learners is considered undeniable in educational research. The importance of teachers’ mental health is very obvious because a healthy teacher means safe education and safe education guarantees a safe society.
    Materials And Methods
    Theaim of this study was investigating the prevalence of psychiatric symptoms among elementary school teachers in Shahrekord in 2005-2006 academic years. 1008 teachers from 139 elementary schools (districts 1 and 2) in Shahrekord made the population of this descriptive, cross-sectional study. Seventy percents of teachers answered the questions and 705 teachers participated in this research. The required data gathered via Scl-90-R standardized questionnaire and personal and social features questionnaire. Descriptive and analytical data analysis (t-test, analysis variants, post hoc and regression) were done through SPSS.
    Results
    Some degrees of mental disorder were seen in 27.4% of teachers. The highest of prevalence was related to somatization disorder (74.9%) and the lowest was phobia (20.6%). There was no significant relationship between prevalence of mental disorders and marital status (P=0.7) and teaching experience (P=0.77). A significant reverse relationship was observed between prevalence of psychiatric symptoms, income, and degree of education (P<0.001).
    Conclusion
    The results showed that the prevalence of mental disorder was high among the subjects of the study.
  • Shahed Masoudi, Seyyed Mahmoud Tabatabaei , Morteza Modarres Gharavi , Bahram Ali Ghanbari Hashemabadi Pages 289-298
    Introduction
    Bipolar disorder is a common psychological disorder which affects the patient's life due to early onset, frequent episodes, long term treatment and losing social relationships. The present research aims at evaluating the rate of effectiveness of group cognitive-behavioral treatment on higher adherence to pharmacotherapy and improvement of interpersonal-relationship in patients suffering from bipolar disorder.
    Materials And Methods
    The research subjects included 30 females suffering from bipolar disorder, hospitalized in Ibn-e-Sina psychiatry hospital, Mashhad. The participants were selected by their availability and were randomly distributed in experimental and control groups.After the primary dropping out, each group consisted of 11 members took medicine. California test (category B) and nursing form made the pretest of the study, given to the subjects in equal conditions. The experimental group received group cognitive-behavioral therapy in 8 sessions as well as their medication therapy. The control group only received medicine. At the end of the experiment and 6 months later, all subjects were tested under equal circumstances. The findings of the study were analyzed through multi-variable variance analysis and t- test.
    Results
    The cognitive-behavioral therapy group has been efficiently significant in increment of medication compliance (P<0.01) and improvement of interpersonal relationship (good impression, communality, tolerance, self-control, responsibility (P<0.01) and socialization (P=0.04) in comparing with the control group.
    Conclusion
    Cognitive behavioral therapy group can be efficient in increment of medication compliance and improvement of personal relationships; therefore, cognitive-behavioral therapy group can be used as a complementary treatment by the clinicians.
  • Depression in unstable angina inpatients in Iran: a case-control study
    Ali Talaei , Amir Mohammad Hashem Asnaashari , Fatemeh Moharreri , Amir Rezaei Ardani , Mahzad Mirshojaeian Pages 299-304
    Depression can be a risk factor for coronary heart diseases and/or a consequence of that. This may eventually worsen prognosis, elongation of the treatment and increase the costs. It seemed necessary to perform a study that can distinguish the degree and intensity of depression signs in patients with unstable angina in comparison with non-angina patients in Qaem general hospital in Mashhad, Iran.
    Materials And Methods
    One hundred unstable angina patients in heart emergency ward of Qaem hospital were assessed for depression signs and were compared with non-angina patients in 2006. Demographic data forms and Beck depression inventory (BDI) were filled out for all cases in both groups. Data was statistically analyzed using SPSS and appropriate descriptive and analytic statistical tests such as chi square or t-test were conducted.
    Results
    The mean age was 59.4±11.7 years. Females were 64% of participants. Depression rate was significantly more in the case group (81%) than the control group (P=0.01). There was no relationship between depression rate and age, sex, marital status, education, familial history of depression, occupation, consumption of cardiac or psychological drugs, and duration of cardiac or psychological diseases. Patients with low satisfaction on their income significantly showed more depression rate (P=0.006).
    Conclusion
    Depression sign rates are significantly higher in patients with unstable angina than the non-angina patients.
  • Narges Mohammadi Rezve, Hamid Afshar Pages 305-310
    Materials And Methods
    This is a descriptive causal-comparative study that was performed on 184 patients who were registered in Isfahan MS community and were selected randomly. The measuring instrument was the researcher-developed 24-item questionnaire which assessed psycho-social stressful factors in MS patients. The face and content validity of the questionnaire was investigated and verified by specialists. Also, the reliability of the questionnaire was estimated to be 0.89 by Cronbach’s Alpha coefficient. The data were analyzed by t-test one sample (one variable).
    Results
    Mean scores of social factors: providing treatment expenses, concern about offspring's future and their marriage were greater than moderate level while other factors like reduction in occupational efficiency and social communications were less than moderate level. Meanwhile, the mean scores of psychological factors: preoccupation with disease, fear of death, and worry about future were greater than moderate level in MS patients.
    Conclusion
    As the results indicate, providing treatment expenses, worry about offspring's future, and marriage are accounted as stressful social factors. The findings also show that preoccupation with disease, fear of death and worry about future are considered as stressful psychological factors in MS patients.
  • Modabber Arasteh , Bayan Sharifi Saqez Pages 311-316
    ntroduction:Studying mental health status of prisoners and presenting mental health services are considered very important. This study was planned to investigate personality disorders of prisoners of the central jail in Sanandaj.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, the statistical community included prisoners of central jail in Sanandaj with more than six months of conviction and one month in prison throughout the year (May 2003- Nov 2004) and sample size contained 208 persons entered in to study. After permission of ethics committee and taking satisfaction of prisoners, psychiatric disorders particularly personality disorders were evaluated twice in clinical interview by a psychiatrist. The received data were analyzed by SPSS software and χ 2 test.
    Results
    Eighty eight percents of the participants were males. The highest prevalence was observed among 20-40 years-old subjects (51.4%). Of all subjects 40.4% were single, 48.1% were married, and 11.5% were divorced. 79.3% of the subjects did not have high school diploma. Total prevalence of personality disorders among subjects was 55.8% out of which 75.9% (42.3% of total) included antisocial personality disorder and 24.1% (13.5% of total) contained borderline personality disorder. Twenty six percents of subjects showed psychiatry disorders in axis I. A significant relationship was observed between the prevalence of personality disorders and prisoner's age and sex (P=0.003, P=0.004 respectively).
    Conclusion
    More than 50% of prisoners suffered from personality disorders. Most common personality disorders were antisocial and borderline disorder, respectively.
  • Javad Akbari, Hamid Reza Aghamohammadian , Bahram Ali Ghanbari Hashemabadi Pages 317-323
    Many researches have been conducted to evaluate the treatment methods of borderline personality disorder (BPD). In this study we compared the cognitive behavioral therapy, pharmacotherapy and their combination.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, 40 males with BPD were divided randomly to four groups.(method and materials) This study is a experimental research. the sample was consider of 40 male in prison mashhad, the sample were allocted either to a experimental group or to a (control group) in a randomized design. The Beck Anexiety inventory and impulsivity checkList were used as the pre-test. Using for group pharmacotherapy (lithium carbonate, Fluoxetine).At first, all patients were evaluated by Beck anxiety test and impulsivity questionnaire. The first group received pharmacotherapy (lithium carbonate and fluoxetine). The second group received cognitive behavioral therapy including 16 sessions of 90 minutes. The third group received a combined therapy and the control group received no intervention. The same tests were administered of four groups as the post-tests. To analyze the data, a one way ANOVA and Tokay test were conducted.
    Results
    Analysis of variance showed that symptoms of impulsivity (F=39.71, P>0.01) were significantly different in post-tests. Tokay test revealed that combined treatment and pharmacotherapy were more effective than the other methods (P>0.01). Post-test anxiety scores also showed a significant difference among the four study groups (F=5.11, P>0.06). The findings indicated that cognitive behavioral therapy was more effective than the other three groups (P>0.01).
    Conclusion
    Cognitive behavioral therapy can be effective in reducing anxiety and impulsivity symptoms in patients with borderline personality disorder.