فهرست مطالب

مطالعات تربیتی و روانشناسی - سال دهم شماره 2 (پیاپی 21، 1388)

فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 21، 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مریم اخوتی، محمدرضا داورپناه، محمدحسین دیانی، بختیار شعبانی ورکی صفحه 5
    هدف نظام های سازماندهی دانش کمک به بازیابی کارآمد است و نظام بازیابی نیز متاثر از نظام ذخیره سازی می باشد. از طرف دیگر، وضعیت هر حوزه از دانش را متن های آن حوزه تعیین می کند، بنابراین، لازم است بازنمون کلامی نظام سازماندهی]رده بندی[با عنصرهای کلامی متن های تولید شده همخوانی داشته باشد. از آنجا که مبنای نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات به زبان فارسی در کتابخانه های کشور «سرعنوان های موضوعی فارسی» است، پژوهش حاضر بر آن است که به روش تحلیل محتوا به تحلیل و مقایسه شبکه مفهومی حاکم بر سرعنوان های موضوعی فارسی و متن های فارسی کتابداری و اطلاع رسانی بپردازد تا مشخص گردد سرعنوان های موضوعی فارسی تا چه اندازه شبکه مفهومی موجود در متن های کتابداری و اطلاع رسانی را منعکس می سازد. جامعه پژوهش، متشکل از 392 عنوان کتاب و 782 عنوان مقاله منتشر شده طی سال های 85-81 است که حجم نمونه ای به میزان 99 عنوان کتاب و 197 عنوان مقاله به روش نمونه گیری منظم انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان داد که شبکه مفهومی حاصل از مقاله ها با شبکه مفهومی به دست آمده از کتاب ها متفاوت می باشد؛ به علاوه تفاوت معنی داری میان شبکه مفهومی سرعنوان های موضوعی فارسی با شبکه مفهومی حاصل از تحلیل حوزه ای متن های فارسی کتابداری و اطلاع رسانی وجود دارد. بنابراین ساختار شبکه مفهومی سرعنوان های موضوعی فارسی، نیازمند بازنگری و تجدیدنظر است.
    کلیدواژگان: شبکه مفهومی، تحلیل حوزه، سرعنوان های موضوعی فارسی، کتابداری و اطلاع رسانی
  • عاطفه شریف صفحه 27
    عصر اطلاعات، پیچیدگی فرایندها و ارتباط میان پدیده ها را بیش از پیش آشکار ساخته است. مفهوم ها و معنا از مقوله های اصلی علم اطلاع رسانی هستند و به حوزه معنی شناسی ارتباط می یابند. این مقاله با هدف تمرکز بر نظریه های معنایی و بیان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر مطالعه موضوع هایی چون "بازنمون" و "ربط" در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نگارش یافته است. به این منظور برخی از نظریه های معنایی- نظریه ارجاعی، نظریه انگاره ای، نظریه گزاره ای و نظریه حوزه های معنایی- و گوشه ای از تاثیر آن نظریه ها بر این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین معنا در فرایند ارتباطی، اهمیت اشتراک در معنی و بافت غیر زبانی در درک معنی مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه نظریه تحلیل حوزه یورلند با تاکید بر امکان ساخت و توسعه ابزارهای بازنمون دانش با این رویکرد، به عنوان یک نمونه قابل طرح در حوزه بازنمون، مورد اشاره قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: معنی شناسی، نظریه های معنایی، بازیابی اطلاعات، بازنمون، ربط
  • جعفر مهراد، فروغ رحیمی صفحه 49
    هدف این پژوهش، سنجش عامل های اثرگذار بر مهارت های جستجوی پیوسته در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و تعیین توانایی آنها در استفاده از هر یک از این مهارت ها است. بر اساس پژوهش های انجام شده و منابع موجود در زمینه مهارت های جستجوی پیوسته، هفت مهارت جستجو که از پرکاربردترین و رایج ترین مهارت ها هستند، برای این پژوهش انتخاب گردید. به علاوه، 10 عامل اثرگذار در شناخت و آشنایی با این مهارت ها نیز تعیین شد. این پژوهش به دنبال سنجش تاثیر این عامل ها بر سطح مهارت ها است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی چون اندازه گیری های مکرر و تحلیل واریانس و جز آن و به کمک نرم افزار آماری علوم اجتماعی انجام شد.
    یافته های این پژوهش نشان داد که نمره مهارت استفاده از محدود کننده زمانی در بالاترین سطح و مهارت جستجوی مجاورتی در پایین ترین سطح قرار دارد. همچنین در میان عامل های 10 گانه اثرگذار بر سطح مهارت ها، یافته ها نشان داد که میان سن، میزان علاقه به اینترنت و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز، و نمره مهارت های جستجوی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد. به علاوه میان گروه های تحصیلی مهندسی و علوم انسانی تفاوت معناداری از جنبه نمره مهارت ها مشاهده شد. به عبارت دیگر، دانشجویان گروه تحصیلی مهندسی از مهارت بیشتری نسبت به دانشجویان گروه علوم انسانی برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: عوامل مؤثر بر جستجوی پیوسته، مهارت در جستجو، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز، جستجوی پیوسته
  • محمد صادق عبدالهی، عبدالرسول جوکار صفحه 67
    شیوه های گوناگون در نوشتن یک واژه، یکی از مشکلاتی است که در بازیابی مدارک مربوطه از طریق ابزارهای جستجو وجود دارد. در زبان فارسی نیز برخی از واژه ها به ریخت های متفاوتی نوشته می شوند. به همین دلیل این پژوهش به بررسی مسائلی پرداخته است که کاوشگران فارسی در کاوش ریخت های مختلف یک واژه با آن رو به رو هستند. برای پاسخگویی به سؤال های پژوهش از دو روش پیماش مقایسه ای و اسنادی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سه موتور کاوش گوگل، یاهو و آلتاویستا است که امکان جستجو به زبان فارسی را فراهم کرده اند.
    با مطالعه و دقت در متون فارسی، سیاهه ای شامل 17 کلیدواژه انتخاب شد که هرکدام نمایان گر یک مورد از چالش های زبان فارسی در بازیابی اطلاعات هستند. پژوهشگران کلیدواژه ها را وارد فیلد جستجوی ابزارهای کاوش انتخابی کرده و تعداد بازیافت ها برای هرکدام از موتورهای کاوش را ثبت کردند.
    تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد که موتورهای کاوش وب، شیوه های نگارش زبان فارسی را به منظور بهبود کاوش، مورد توجه قرار نداده اند. همچنین رابطه معناداری بین شکل واژه و نوع ابزار جستجو وجود دارد.
    کلیدواژگان: بازیابی اطلاعات، موتورهای کاوش، شیوه نگارش، زبان فارسی
  • زهیر حیاتی، آمنه سادات طاهریان صفحه 91
    پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای و میزان رضایت از الگوی جستجوی کلیدواژه ای بدون دریافت کمک و الگوی جستجوی کلیدواژه ای با دریافت کمک در موتور کاوش گوگل از دیدگاه کاربران پرداخته است. روش انجام این پژوهش طرح یک گروهی پیش آزمون پس آزمون بود. ابزار گرد آوری داده ها سه پرسشنامه پژوهشگر ساخته، یکی حاوی سؤال های بسته پیرامون مشخصات فردی و وضعیت استفاده از رایانه و ابزارهای کاوش و دو مورد دیگر برگه هایی فرایندمدار پیرامون پرسش های جستجو، نحوه جستجو و جداول ارزیابی در هر مرحله بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های زبان های خارجی و زبان شناسی دانشگاه شیراز تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به نوع پژوهش 30 نفر تعیین گردید که از روش نمونه گیری تصادفی و غیر تصادفی برای افرادی که همکاری نکردند استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که حدود 70% پیشنهادهای خدمت «گوگل ساجست بتا» به عنوان ارائه دهنده یک الگوی کلیدواژه ای با دریافت کمک از ربط متوسط به بالا برخوردار بود. همچنین بین الگوی جستجوی کلیدواژه ای بدون دریافت کمک و الگوی جستجوی کلیدواژه ای با دریافت کمک از لحاظ میزان دقت بر مبنای ربط کاربر مدار اختلاف معناداری وجود نداشت، اما الگوی دوم منجر به افزایش معنادار دقت بر مبنای ربط نظام مدار و میزان دقت کلی گردیده است. در نهایت الگوی دوم موجب افزایش معنادار میزان رضایت از سهولت استفاده و عملکرد کلی نظام در دستیابی به منابع مورد نظر گردید. ولی این اختلاف بین میزان رضایت از زمان صرف شده در فرایند جستجو و ارزش کلی بازیافت جستجو معنادار نبود. ولی رضایت کلی کاربران در روش دوم به طور معناداری افزایش یافت.
    کلیدواژگان: الگوهای جستجو، جستجوی کلیدواژه ای بدون دریافت کمک، جستجوی
  • محسن نوکاریزی، فرشید دانش، فرامرز سهیلی صفحه 113
    در این مقاله وب سایت های دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با استفاده از روش وب سنجی بررسی شده است. کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندی ها، میزان بازدید، عامل تاثیرگذار خالص و تجدید نظر شده وبی و همکاری گروهی میان دانشگاه ها تحلیل شده است. از میان 119 وب سایت دانشگاه ها، به دلیل مشکلات فنی 111 دانشگاه بررسی شد. این تعداد در بخش تحلیل هم پیوندی ها و تعیین وب سایت های پربسامد، به 101 وب سایت کاهش یافت. یافته ها نشان داد وب سایت دانشگاه علوم بهزیستی دارای بالاترین و وب سایت علوم پزشکی قم دارای پایین ترین میزان بازدید بودند. ضریب تاثیرگذاری کلی وب سایت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با 44/6، بالاترین و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با 08/0، پایین ترین بودند. از نظر عامل تاثیرگذار تجدید نظر شده، وب سایت دانشگاه محقق اردبیلی با 5/3 در رتبه نخست و وب سایت سه دانشگاه (گیلان، علوم پزشکی شهید بهشتی، و علوم پزشکی گیلان) با 04/0 در رتبه آخر قرار گرفتند. در این مطالعه وب سایت 23 دانشگاه به عنوان هسته انتخاب شد. یافته های ناشی از تحلیل هم پیوندی این وب سایت ها به روش دسته بندی خوشه ایو مقیاس چندبعدی نشان داد که آنها در 9 خوشه با هم دسته شدند و فقط در روش نخست، 16 وب سایت به صورت مستقل باقی ماندند.
    کلیدواژگان: وب سنجی، میزان بازدید، وب سایت دانشگاه های ایران، تحلیل پیوند، تحلیل وب سایت
  • محمدحسن زاده، فاطمه نویدی صفحه 135
    در عصر حاضر، دسترس پذیری محتوای وب سایت ها برای همگان به ویژه برای معلولین به عنوان یک ضرورت اساسی به شمار می رود. چرا که دستیابی به این مهم، بخشی از عدالت اجتماعی در فضای مجازی را تحت پوشش قرار می دهد. با درک این مهم، در این مقاله یافته های به دست آمده از ارزیابی دسترس پذیری وب سایت وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران (21 وزارتخانه) بر اساس شاخص های کنسرسیوم وب جهان گستر -که به دسترس پذیری برای معلولان و عموم مردم توجه دارد- و مقایسه آن با یافته های به دست آمده از تجربه های کاربران ارائه شده است. یافته ها نشان داد از جنبه ارزیابی دستی، میزان دسترس پذیری وب سایت های وزاتخانه های ایران پایین تر از متوسط می باشد و از جنبه ارزیابی تجربه های کاربر نیز میزان دسترس پذیری وب سایت وزارتخانه ها کمی بالاتر از متوسط است. میانگین ارزیابی دستی بر اساس شاخص های کنسرسیوم وب جهان گستر، 32/46 درصد (پایین تر از متوسط) و میانگین ارزیابی تجربه های کاربر، 4/64 درصد (کمی بالاتر از متوسط) ارزیابی شد. یافته ها همچنین نشان داد که بین دسترس پذیری وب سایت های وزارتخانه ها بر اساس دو شیوه ارزیابی شاخص های استخراج شده از کنسرسیوم وب جهان گستر و تجربه های کاربران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: دسترس پذیری، وب سایت، وزارتخانه ها، دولت جمهوری اسلامی ایران، ارزیابی دستی، تجارب کاربران
  • رسول سعادت، احمد شعبانی صفحه 157
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادهای انجام شده در مقاله های مجله های پایگاه وب علوم آی اس آی (ISI Web of Science) به مجله های موجود در راهنمای مجله های دسترسی آزاد (DOAJ) در طول سال های 2008–2003 انجام گرفته است. در این پژوهش، که از روش کتابسنجی و فن تحلیل استنادی بهره جویی شده، داده ها از طریق ابزار «جستجوی منبع اسنتاد شده» در وب علوم آی اس آی گردآوری شده، و با کمک نرم افزار اس پی اس اس 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نهایت مشخص شد که از بین 2953 عنوان مجله به 321 عنوان (87/10%) استناد شده و تعداد استنادهایی که به این مجله ها اختصاص یافته، 19050 استناد می باشد. در این میان، حوزه علوم پایه با 10116 استناد (1/53%)، حوزه علوم بهداشت و پزشکی با 5965 استناد (31/31%)، حوزه فنی و مهندسی با 1436 استناد (54/7%)، حوزه علوم اجتماعی با 832 استناد (37/4%)، و حوزه هنر و علوم انسانی با 701 استناد (68/3%)، به ترتیب به عنوان حوزه های اول تا پنجم از جنبه میزان استناد شناخته شدند. با توجه به این موارد مشخص شد که میزان گرایش به مجله های دسترسی آزاد در موضوع های حوزه علوم پایه نسبت به مجله های چهار حوزه دیگر و نیز میزان گرایش به این مجله های در حوزه های علوم پایه و علوم بهداشت و پزشکی در حالت کلی تفاوت چشمگیری با موضوع های حوزه هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی دارد. از طرفی، نتیجه آزمون مجذور کا (2χ) نشان از این نکته دارد که تفاوت معناداری از جنبه میزان استنادها بین حوزه های پنج گانه پیش گفته وجود دارد.
    کلیدواژگان: مجله های دسترسی آزاد، DOAJ، پایگاه وب علوم آی اس آی، ISI Web of Science، تحلیل استنادی
  • محمدکریم صابری، علیرضا اسفندیاری مقدم صفحه 179
    پژوهش حاضر دسترس پذیری و زوال استنادهای اینترنتی 5 مجله دسترسی آزاد نمایه شده در ISI را بررسی کرده است. این پژوهش کاربردی و از دسته پژوهش های توصیفی و سنجش کمی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر، 748 مقاله منتشر شده در 5 مجله دسترسی آزاد نمایه شده در ISI، از ابتدای سال 2002 تا پایان سال 2007 است. سپس، از این تعداد مقاله بارگزاری شده، تمام استنادهای اینترنتی (نشانی ها) استخراج گردیده و 3734 استناد اینترنتی منحصر به فرد بدست آمد. بررسی های آماری و انجام محاسبه با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت و برای رسم جداول ها و نمودارها نیز از نرم افزار اکسل 2007 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در اولین بررسی، از کل 3734 استناد اینترنتی مورد مطالعه، 73% دسترس پذیر بوده و 27% زوال داشته است که با جستجوی استنادهای اینترنتی گم شده در مرورگر اینترنتی، آرشیو اینترنتی، و موتور جستجوی گوگل، میزان دسترس پذیری از 73% به 89% افزایش یافت و میزان زوال نیز از 27% به 11% کاهش پیدا کرد. بررسی استنادهای اینترنتی از جنبه دامنه و فایل نشان داد که دامنه. net با 96% دسترس پذیری (4% زوال) دارای بیشترین دسترس پذیری بوده و با ثبات ترین دامنه می باشد. همچنین، فایل PDF با 93% دسترس پذیری (7% زوال) دارای بیشترین دسترس پذیری بوده و با ثبات ترین فایل است. افزون بر آن، یافته ها نشان داد که پیام خطای 404 (یافت نشد) با 43%، بیشترین پیام خطا بوده و میانگین نیم عمر استنادهای اینترنتی 8 سال و 9 ماه است. در پایان، پیشنهادها و راهکارهایی برای کاستن از پدیده زوال، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: اینترنت پژوهی، مجله های دسترسی آزاد، استناد، استنادها اینترنتی، نیم عمر، زوال
  • مهری پریرخ، شعله ارسطوپور صفحه 201
    مقاله حاضر گزارشی از یک طرح پزوهشی پیرامون تدوین برنامه راهبردی برای گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد می باشد. هدف پژوهش، شناسایی عامل ها و عنصرهای مطرح و نیز مدل مناسب در تدوین برنامه راهبردی است. بر اساس فرایند برنامه ریزی راهبردی، به مطالعه محیط بیرونی به روش کتابخانه ای و مطالعه درونی به روش پیمایشی پرداخته شد. به این منظور وضعیت گروه و امکاناتی که در اختیار دارد از دیدگاه سه گروه دانشجویان شاغل به تحصیل، دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکترا و نیز اعضاء هیات علمی گروه و مسؤولان دانشکده از طریق پرسشنامه، مصاحبه و سیاهه وارسی مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده از هر دو مطالعه، بر اساس تحلیل SWOT مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت و توانمندی ها، ضعف ها، تهدیدها و فرصت ها شناسایی شد. تحلیل این عنصرها امکان طراحی هدف های راهبردی و برنامه پیشنهادی را به وجود آورد.
    کلیدواژگان: برنامه راهبردی، مدل های برنامه راهبردی، گروه آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
  • دکتر جعفر مهراد، فروغ رحیمی صفحه 227

    پژوهش حاضر با روش پیمایشی عامل های تبیین کننده تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و عامل های اثرگذار بر آن را مورد بررسی قرار داده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است که بر مبنای پرسشنامه PREQ طراحی و هنجارسازی شده است. جامعه آماری این پژوهش آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد می باشند که در دوره زمانی مورد مطالعه، طرح مقدماتی پایان نامه (پروپوزال) آنها در شورای آموزشی دانشکده به تصویب رسیده است و یا از پایان نامه خود دفاع کرده اند. نمونه مورد بررسی بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین گردید. یافته های پژوهش نشان داد که: بین تمام عامل های تبیین کننده تجربه پژوهشی رابطه معناداری وجود دارد. رضایت کلی دانشجویان از عامل های هفت گانه تبیین کننده تجربه پژوهشی، متفاوت است. متغیرهایی مانند جنسیت، مقطع تحصیلی، حوزه آموزشی، میزان فعالیت علمی و مرحله انجام پژوهش بر میزان رضایت دانشجویان از عامل های تبیین کننده تجربه پژوهشی اثرگذار است. یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از عامل های مختلف تبیین کننده تجربه پژوهشی رضایت نسبی دارند.

    کلیدواژگان: تجربه پژوهشی، عوامل تبیین کننده تجربه پژوهشی، پایان نامه نویسی، دانشجویان تحصیلات تک، میلی، دانشگاه فردوسی مشهد
  • دکترمحمدرحیم عیوضی صفحه 251
    بحران سازی و بحران زدایی یکی از کارکردهای رسانه ها با کمک گرفتن از ابزارها و اهرم های نوین می باشد. رسانه ها با استفاده از راهبردها و فراراهبردها در ایجاد شرایط بحرانی می توانند در تحولات سیاسی-اجتماعی و فرهنگی جدید در گستره وسیعی نقش آفرینی کنند و موجب شکل دهی افکار عمومی گردند. چرا که امپراتور رسانه ای با بهره گیری از امکانات سرشار موجب شکل گیری نوعی استبداد اطلاعاتی از طریق گزینش و انتشار اطلاعات و اخبار انحصاری، تراست های خبری و اطلاعاتی و کارتل های رسانه ای در پرتو انقلاب اطلاعاتی شده است. همچنین استبداد رسانه ای که رواج گسترده ای پیدا کرده است، با استفاده از ابزارها و اهرم ها و با اتکا به فناوری افکار عمومی جهان را به سوی خود جلب کرده و به ارائه چهره ای مخدوش از برخی از نظام های سیاسی، فرهنگ ها، قوم ها و یا دین های رقیب پرداخته است. چنین رسانه هایی به شکلی نظام مند نسبت به جهت دهی افکار عمومی، گرایش ها، عقاید و نگرش ها و رفتارها تلاش مضاعفی را به کار می بندد. به گونه ای که برخی -همچون آلوین تافلر و هایدی تافلر (1376)- از آن به جنگ جهانی فرهنگی-اطلاعاتی تعبیر کرده اند و به نقش اطلاعات درعرصه جهانی اذعان دارند.
    در این مقاله رویکردی مدیریتی به بحران رسانه ای مبنای کار قرار گرفته است. این رویکرد شامل مدیریت بحران از طریق واکنش سریع جلوگیری از انتشار اطلاعات کنترل شده، بازنگری در امیددهی و جز آن می باشد. همچنین سعی شده فرایند بحران سازی در جهان امروز -که به عنوان قدرت نرم ارتباطاتی نامیده شده است- بررسی و به این سئوال پاسخ داده شود که مدیریت بر رسانه چگونه و با اعمال چه شیوه ها و راهبردهایی افکار عمومی را در جهت رسیدن به هدف های تعیین شده هدایت می نماید.
    کلیدواژگان: بحران رسانه، رسانه، قدرت نرم، امنیت سیاسی
|
  • Maryam Okhovati, Mohammadreza Davarpanah, Mohammad Hossein Dayani, Bakhtiar Shabani Page 5
    This content analysis research analyzes and compares concept network of Persian Subject Headings with Persian library and information science literature. Statistical population consisted of 392 books and 782 papers published during 2002-2006. Through systematic sampling, 99 books and 197 papers were selected. The findings indicates that the concept network of books and papers are different. Moreover, there is a significant difference between the concept network of literature with that of Persian Subject Headings.Therefore the structure of Persian Subject Headings concept network have to be reviewed and modified.
  • Foroogh Rahimi, Mehrad Jaafar Page 49
    This study attempts to measure online search skills among graduate students of Shiraz University and to determine their ability in using them. According to the previous studies and available sources in this field, seven online search skills which were the most useable ones and also current skills were selected for this study. Also 10 factors which affect these skills were determined. This study intends to measure the factors influencing these skills.In this survey a questionnaire was used for data collection. Descriptive and analytical statistics and SPSS program used for analyzing data. Finding reveals that among these seven skills, chronological skill had the highest score but proximity skill was in the lowest level. Also among 10 factors influencing skills, finding showed that: age, internet interest and using scientific databases had significant differences with the score of search skills. Furthermore engineering students had better skills compared to humanities. In other word, there were significant differences between these two groups.
  • Mohammad Sadegh Abdollahi, Abdorasool Jokar Page 67
    This research investigated the difficulties which search engines are faced with in searching different forms of a word in the Persian language. A comparative survey and documentary method were used. Research population consisted of three international search engines (Google, Yahoo and AltaVista) which provide Persian Search capability. Studying Persian texts, a checklist was developed which consisted of 17 keywords each of which represented one of the Persian language challenges. Researchers input keywords in search tools and recorded retrieved results for each search engine. Results showed that none of the search engines considered linguistic challenges of the Persian Language. Furthermore, a significant relation existed between the form of words and the type of search engine.
  • Zouhayr Hayati, Amene Sadat Taherian Page 91
    This comparative study addressed user satisfaction of Unassisted Keyword Search Paradigm with Assisted Keyword Search Paradigm in the Google search engine. The methodology was one group pretest-posttest design. The instrument for data collection was 3 researcher-made questionnaires that one of them included closed questions about expertise in using computer and the Internet as well as demographic information.Other questionnaires were process-based forms which dealt with search questions, search procedures and evaluation forms for each state. The subjects under study were postgraduate students of Foreign Languages and Linguistic Department of Shiraz University, 30 students were selected by using the propotional random sampling technique and non- random technique was used for whom didn’t participate. Findings of the study revealed that about 70 percent of suggestions presented in Google Suggest Beta as an assisted keyword search server had a middle-to-higher relevance. Although there was no significant difference between precision based user oriented relevance in both of paradigms, assisted keyword search led to a significant increase in precision on based system oriented relevance. Generally, the second paradigm caused a significant increase in both the ease of use and the whole performance of the system in finding expected results. Although there was not seen any significant difference between time satisfaction and search result's value, the total user satisfaction increased significantly in the second paradigm. Finally, some suggestions for futher studies were provided.
  • Mohsen Nowkarizi Page 113
    This research aims to investigate visibility, Web Impact Factor (WIF), RWIF and the collaboration rate of the websites of the Iranian Universities dominated by the Ministry of Science, Research and Technology (MSRT), and Health and medical Education (MHRME), using an analysis of the various links among these websites and webometrics. From all 119 websites belonging to the Iranian Universities, due to some technical problems, only 111 ones were reviewed through Yahoo, in a period of one month (October 6 – November 5, 2008). These were decreased to 71 websites in analysing co-links and identifying hi-frequency websites. The data were collected in two phase: using Yahoo Directory, first all the investigated university websites were retrieved and stored on a PC. Second the website's various links were extracted and analysed. The results indicated that among all universities, the website of Olume Behzisty University had the most and Medical Science of Qum, the least visibility (respectively with 6.44 and 0.08). The WIF of Medical Science of Shahrood Website was the most, and that of Medical Science of Rafsanjan website, the least one. In regard to RWIF, the website of Mohghegh Ardebili with 3.5 had the first, and those of three universities (Gilan, Medical Science of Shahid Beheshti, and Medical Science of Gilan) had the last rank. In-link analysis results showed that the investigated websites had collaborated in 9 clusters, and a multidimensional scale illustrated the collaboration of these websites in 9 clusters.
  • Mohammad Hassanzadeh, Fatemeh Navidi Page 135
    This article reports findings of a research conducted to compare findings of manual assessment of accessibility rate of Iran ministerial websites (20 ministries) using www3 criteria with those of user's experiences. Findings of manual assessment showed that accessibility rate of websites are below the medium and those of user's experience are a little higher. Average rate of accessibility against www3 criteria was 46.32 and that of user's experience was 64.4 percent. Findings also indicate that there is no significance difference between accessibility of websites concerning results of two assessment methods.
  • Rasul Saadat, Ahmad Shabani Page 157
    This research has been done to examine the extent of citations of the ISI Web of Science’s journal articles to DOAJ’s journals during 2003-2008. The research method is bibliometrics and citation analysis.The research data have been collected by means of Cited Reference Search in ISI Web of Science. The research data have been analyzed by SPSS 16, finally, after studying 2953 journals from DOAJ, it was clarified that 321 journals (10.87%) had been received citations, and the total citations which allocated to these journals were 19050. Pure sciences had 10116 citations (53.1%), health and medical sciences had 5965 citations (31.31%), technology and engineering had 1436 citations (7.54%), social sciences had 832 citations (4.37%), arts and humanities had 701 citations (3.68%). According to these findings, trend to open access journals in pure sciences is more than the other four fields, as well as, the trend to these journals in pure sciences and health and medical sciences generally is more remarkable than arts and humanities and social sciences. On the other hand, the findings of Chi-square test is also indicative that there is a meaningful difference among the citations in terms of the mentioned-above five fields.
  • Mohammad-Karim Saberi, Alireza Isfandyari-Moghaddam Page 179
    The present research aims to examine the availability and decay of Internet references cited in five open access journals indexed in ISI. This is an applied research categorized in group of descriptive and quantitative studies. Its population is composed of 748 articles published from 2002 to late 2007 by these five journals. Afterwards, all Internet citations (URLs) were extracted and thus, 3734 URLs were identified. Data collected were analyzed using descriptive statistics and needed tables and diagrams were drawn by means of Excel software (version 2007). Research findings indicated that at first check, out of 3734 URLs, 73% were accessible while 27% disappeared. It is notable that rate of availability increased to 89% and rate of decay decreased to 11% after searching gone URLs through the Internet, Internet archive and Google. Domain. net with availability of 96% (decay, 4%) has more stability and persistence compared to other domains. And, the most stable file is PDF with availability of 93% (decay, 7%). Additionally, most of errors were related to message "404 not found" (43%), and the average half-life for cited Internet resources is estimated to be 8 years and 9 months. Finally, some suggestions and recommendations have been offered to stop decay phenomenon.
  • Mehri Parirokh, Sholeh Arastopoor Page 201
    This article is a report of a research project aimed at developing a strategic plan for the Department of Library and Information Science (LIS), Ferdowsi University of Mashhad The aim of the project was to identify the factors and a model for designing the strategic plan for LIS Department. According to the process of strategic planning, external and internal studies carried out. In these studies, the external study was carried out through the review of the related literature. Survey research was used for the internal study. In this regard, the opinions of three groups of students (undergraduates and graduate and post-graduate students and those who completed their courses at Master's and Doctoral level), LIS academic staff and the faculty authorities were collected through a questionnaire and interviews. Three checklists were also designed and used for collecting data about the library and the computer facilities. The collected data from the two above-mentioned studies were compared through SWOT analysis. This analysis helped discover the weaknesses, strengths, opportunities and threats. Based on these findings, the relevant strategies and the appropriate model are suggested.
  • Hasan Behzadi, Mohammadreza Davarpanah Page 227

    This study surveyed the research experience of graduate students at Ferdowsi University of Mashhad and the factors influencing this experience. Information was gathered by means of a questionnaire developed based on PREQ questionnaire. The statistical population of this study consisted of those graduate students whose research proposal had been approved by the Educational Council of their faculty or had defended their dissertation between 23/09/2007 to 20/01/2008. By using a random sampling method 416 completed questionnaires were collected. The findings showed that there was a significant relationship between all of factors making up research experience and there are significant differences between general satisfactions of the students on their research experience. Factors such as sex, level of education, education field, scientific activity and different stages of research had positive and significant impact on the research experience of the respondents. Generally, the results of this study showed that among the graduate students of Ferdowsi University there was a relative satisfaction with factors making up the research experience.

  • Mohammadrahim Eivazi Page 251
    Creating crisis and attempting to solve it is an important function of the mass media. This is carried out using a range of modern tools. Media can influence socio-political and cultural events employing strategies and meta-strategies to form the public thinking in the direction they aim. The media emperors and the press trusts manage to form some kind of information monopoly through influencing the selection and dissemination of monopolized news. They attempt to provide miss-understanding about some political, cultural, and national systems which they regard as rivals. The present paper reviews the media crisis from a management point of view taking into consideration a quick reaction against the control of the flow of information, revising the hope giving, etc. It also attempts to study the process of crisis creation which is known as the communication soft power. The focus is on the question that how and in what ways mass media would be able to manage media crisis and to form public opinions.