فهرست مطالب

بانوان شیعه - پیاپی 19 (بهار 1388)

نشریه بانوان شیعه
پیاپی 19 (بهار 1388)

  • 238 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/02/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مصطفی شیروانی خوزانی، عزت الله مولایی نیا، محمودرضا توکلی محمدی صفحه 7
    این مقاله می کوشد به بررسی رفتار فردی حضرت زهرا(علی ها السلام) و نیز ارزش های اجتماعی حضرت با تاکید بر منابع اهل سنت بپردازد. در این زمینه، ارزش های اخلاقی همچون عبادت، عفت، زهد، حیا، و برخوردهای اجتماعی حضرت با اطرافیان از جمله با پدر، همسر، فرزندان، مظلومان، یتیمان، فقرا و... و نیز فعالیت های اجتماعی ایشان قبل و بعد از وفات پیامبر(صلی الله علیه وآله) مورد بررسی قرار می گیرد و برای هر کدام از این موارد از کتاب های معتبر اهل سنت نمونه و شاهدی بیان می گردد.
    کلیدواژگان: حضرت زهرا (س)، ارزش های اخلاقی، رفتار اجتماعی، منابع اهل سنت
  • ناصر قربان نیا، معصومه حافظی صفحه 43
    یکی از اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران، اصل مودت و رحمت است.
    طبق باور قرآنی، می توان چنین اصلی را از زمره اصول اخلاقی روابط اجتماعی مسلمانان پنداشت; لیکن جایگاه این اصل در خصوص روابط همسران، از اهمیت و تاکید فوق العاده ای برخوردار است. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم فلسفه خلقت هر یک از همسران را رسیدن آنها به آرامش دانسته و در همان آیه، سخن از جعل مودت و رحمت به میان آورده است. بر این اساس، به نظر می آید که مودت و رحمت، لازمه حصول چنین آرامشی است که همواره لازم است برای حفظ کیان و قداست خانواده، مورد اهتمام تمام صاحب نظران قرار گیرد و طبع انعطاف پذیرخانواده را به صرف احکام آمرانه منحصر ننمایند، بلکه برای ایجاد نظم و آرامش در خانواده، به حاکمیت چنین اصلی نیز توجه داشته باشند.با عنایت به اهمیت آن اصل از منظر قرآن کریم، اهتمام به راه کارهای اخلاقی مرتبط با آن همچون گذشت، سازش و فداکاری لازم و ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، اصل اخلاقی، مودت، رحمت، همسران
  • بهجت یزدخواستی، فریبا سلیمی، فرشته وحدانی صفحه 79
    موضوع مورد بررسی در این مقاله، سن ورود دختران به مرحله بلوغ است که مدت هاست ذهن اندیشمندان اسلامی و روان شناسی تربیتی و اجتماعی را به خود مشغول کرده است. مسئله اصلی این است که چرا در قرآن و روایات اسلامی شرط سنی ورود دختران و پسران به مرحله بلوغ به صورت قطعی و روشن بیان نشده است؟ این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا می کوشد با مراجعه به آیات و روایات و نظرات اندیشمندان اسلامی، به نقد و بررسی این موضوع بپردازد. با بررسی آیات و روایات استنباط می شود که ملاک رسیدن به بلوغ، سن نیست، بلکه باید به نشانه های آن توجه نمود که در افراد و مناطق مختلف متفاوت است. به همین دلیل، اسلام سن خاصی را برای بلوغ تعیین نمی کند، بلکه آن را به مشاهده نشانه هایی واگذار می کند که در افراد مختلف و محیط های گوناگون متفاوت است.
    کلیدواژگان: بلوغ، رشد، بلوغ شرعی، بلوغ در قرآن، بلوغ در روایات
  • نجف لک زایی، راضیه زارعی صفحه 107
    در این مقاله، حقوق سیاسی زنان در دیدگاه جریانات مذهبی ایران (سنت گرایان، تجددگرایان و اصول گرایان) مورد بررسی قرار گرفته است. برای این بررسی، بنیادهای معرفت شناسی این جریان ها و نیز حقوق سیاسی زنان که برآمده از آن بنیادهای معرفتی است مورد توجه قرار گرفته است.
    تجددگرایان مشارکت سیاسی زن در همه امور و حتی ریاست حکومت او را می پذیرند و قایل به تساوی حقوق بین زن و مرد هستند. سنت گرایان معتقد به عدم جواز مشارکت سیاسی زنان هستند و برای اثبات نظرشان، از آیات و روایات و اجماع استفاده می کنند. آنان معتقد به تفاوت حقوق زن و مرد هستند. اصول گرایان قایل به جواز مشارکت سیاسی زنان هستند، اما این جواز را مطلق نمی دانند و برای آن محدوده قایلند. آنان معتقد به تساوی حقوق زن و مرد هستند، اما این تساوی را به معنای تشابه حقوقی در نظر نمی گیرند.
    کلیدواژگان: حقوق سیاسی، جریان های فکری، مذهبی، تجددگرایان، سنت گرایان، اصول گرایان
  • حسین جعفری، ناصر قربان نیا صفحه 129
    حق برابر تمامی افراد (اعم از زن و مرد) در مشارکت سیاسی و از جمله «حق تصدی مناصب عمومی در تمام سطوح حکومتی»، جزء آن دسته از حقوق شهروندی است که در بند «ب» ماده 7 «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله با طرح این سؤال که آیا از منظر فقه امامیه حق تصدی مناصبی همچون مرجعیت، رهبری، قضاوت و ریاست جمهوری برای زنان وجود دارد یا خیر، ضمن طرح دیدگاه های فقهی، ادله موافقان و مخالفان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در پایان این نتیجه به دست آمده است که بر خلاف نظر مشهور، دلیل قاطع و خدشه ناپذیری بر انحصار این گونه مناصب برای مردان وجود ندارد. البته علی رغم اثبات نظریه جواز تصدی مناصب عمومی برای زنان از نظر فقهی، باید گفت: با توجه به نقش مهم تربیتی زن در نهاد خانواده از منظر اسلام، تصدی این مناصب گرچه برای زن جایز است ولی برای او مناسب نیست; با تاکید بر این نکته که مناسب نبودن غیر از ممنوعیت و حرمت تصدی می باشد.
    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی زنان، تصدی مناصب عمومی از سوی زنان، قضاوت زن، مرجعیت و افتاء برای زنان
  • فتحیه فتاحی زاده صفحه 161
    ظهور اسلام مایه برکت و امتیازات بی سابقه ای برای زنان گردید. اما دوران عزت و شکوفایی زنان در صدر اسلام، چندان طولانی نبود. اهم عواملی که در طول تاریخ موجبات پیشرفت و یا انحطاط زن مسلمان را فراهم نمود، بدین قرار است:استبداد حاکمان: برخی معتقدند متغیر «فساد اخلاق» زاده استبداد است و سبب تحقیر و تنزل جایگاه زن می شود; چون در فضای تاریک خودکامگی، زمینه رشد فضایل فراهم نیست و در این میان، بیشترین آسیب متوجه زن می شود.
    عرف غیر اصیل: چون برخی از عناصر سازنده عرف، نتیجه انتقال فرهنگ غیر اسلامی به جوامع اسلامی است و مورد تایید اسلام نیست، چنین عرفی نمی تواند مرجع فهم متون دینی باشد.
    جمودگرایی و دیدگاه های افراطی نسبت به زن.
    گروه های متحجر با نام دین حیطه مشارکت و حقوق انسانی زن را محدود می کنند و گروه های افراطی به نام روشن فکری با گسترش فرهنگ بی بندوباری زمینه سقوط اخلاقی جامعه را فراهم می کنند.
    به هر حال، جوامع اسلامی در صورتی می توانند از فرهنگ ناب اسلامی بهره مند شوند که از نگرش های افراطی و تفریطی و نیز حاکمیت باطل دوری گزینند.
    کلیدواژگان: خودکامگی حکام، عرف غیر اصیل، زن مسلمان، جمودگرایی، روشنفکری
  • لیلا ایمانی راد، محمد جواد وزیری فرد صفحه 187
    ازدواج موقت از قوانین درخشان و کارساز اسلام است و باید آن را به مثابه یک ضرورت اجتماعی نگریست. حقیقت نکاح متعه عبارت است از پیمان طرفینی مرد و زن بر ازدواج موقت بر پایه مدت مشخص و مهر معلوم. طبق مدارک و دلایل موجود، می توان ریشه تاریخی نکاح متعه را به زمان شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله)نسبت داد. در عقد موقت، زن و مرد برای مدت معینی بر یکدیگر حلال می شوند و پس از سر رسیدن زمان مذکور در عقد، خود به خود پیوند زناشویی آنان قطع می شود. از عمده مخالفان این ازدواج، غربی ها و همچنین اهل تسنن و برخی از مؤمنان می باشند. برخی از مؤمنان به خاطر ترس از سوء استفاده از این سنت الهی، با آن مخالفت می کنند. اما از آن رو که ازدواج دائم برای همگان میسور نیست و برخی از زنان و مردان نیازهای فوری تر و موقتی دارند که اگر اجابت نشود کشوری را با خود غرق خواهند کرد، بنابراین، باید این سنت دینی را به چشم راه حلی برای درمان نارسایی های جنسی در جامعه نگریست، نه وسیله ای برای ارضای زیاده خواهی مردان و هوس رانی تنوع طلبان.
    کلیدواژگان: متعه، حکمت، آثار اجتماعی، عده، توارث، مدت
|
  • Dr. Mostafa Shiravi Khouzani, Dr. Ezatt-O-Llah Molaee Niyaa, Mahmoud Reza Tavakoli Mohammadi Page 7
    The writers of this article study the method of Hazrat-e Zahra (Peace Be Upon Her) in the writings of the Sunnis. To do this, the writers have studied moral values such as praying to God, chastity, modesty, social relations and activities with the family and neighbors before and after the death of Prophet Mohammad (Peace Be Upon Him) in the Sunni writings and sources.
  • Dr. Naser Ghorban Niya, Masoume Hafezi Page 43
    One of the most important moral principles in the relationship between married men and married women is the principle of friendship and mercy. Based on the Koranic beliefs, this principle is one of the moral principles in the social relationship of Muslims. The position of such a principle is also of great importance in the relationship of the couples. The Almighty God also said that the philosophy of the creation of men and women has been finding peace and comfort. For reaching to such a comfort, friendship and mercy is necessary.
  • Dr. Behjat Yazd Khaasti, Fariba Salimi, Fereshteh Vahdani Page 79
    The writers of this article study the issue of girl's maturity from the viewpoint of the Holy Koran and Hadith. This issue has busied Islamic thinkers and social and training psychologists to itself for a long time. The reason is that, why such an issue has not been clearly mentioned in the Holy Koran and Hadith? To make this issue clear, the writers of this article have analyzed the contents of the verses of Koran and Hadith and also the views of Islamic thinkers. The conclusion shows that the age of maturity is different in different geographical regions. That is why Islam has not determined a certain age for maturity.
  • Dr. Najaf Lakzaee, Raziye Zareee Page 107
    The writers of this article have studied the political rights of women from the point of views of religious movements in Iran, including modernists, traditionalists and Methodists. Modernists accept the political participation of women in every aspect of the society, even her leadership. Traditionalists do not believe in the political participation of women in the society. To prove themselves, they stick to the verses of the Holy Koran and Ahaadith. They also believe that there are differences between the rights of men and women. Methodists accept a license for the political participation of women in the society, but do not consider it as something absolute and unconditional; and believe in some limitations for women and their rights.
  • Hosin Jafari Page 129
    People of a society whether men or women have equal rights in political participation and social positions, that is mentioned in the issue B article 7 of convention of removing discrimination against women. The writer of this article has studied different religious sources of Imamiye sect to find that whether women in an Islamic society can be leaders, judges and president or no. The results of the study show that women are not forbidden to be leaders, judges and president, but because the have another important role and function in the family, these positions are not suitable for them.
  • Dr. Fathiye Fattahizadeh Page 161
    The emergence of Islam has brought many privileges for women. But the early period that brought honor and glory for women was not very long. The most important features and reasons that have been the bases for the development and decline of Muslim women are as follows: the tyranny of the rulers, unoriginal common laws, extremist views towards women. Each of these has been a reason for the development and decline of Muslim woman in the society.
  • Leyla Imani Rad Page 187
    Mote or temporary marriage is one of the promoting and shining laws of Islam and should be considered as a social necessity. The real nature of temporary marriage is a pact and agreement between a man and a woman, in a certain period and a certain marriage portion. Based on the historical evidences, the history of such an issue refers back to the period of the Prophet Mohammad (Peace Be Upon Him). Based on the agreement in temporary marriage, a man and a woman can be with each other and live together for a certain time, and when that agreed time has come to an end, their agreed temporary marriage is also ended. Some of the religious believers and Westerners and also Sunnis are opposed to such an issue. Since all people of a country can not marry or do not have such an opportunity, temporary marriage is a good solution, otherwise it will cause the down fall of the country.