فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال ششم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1389)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال ششم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1389)

  • 66 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • صدیقه سالمی، مصطفی شکوهی، ساناز عیب پوش، سحرناز نجات، هما کاشانی صفحات 1-9
    مقدمه و اهداف
    اهمیت انتقال دانش و استفاده از نتایج پژوهش برای تصمیم گیران بخش سلامت، در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت در حال افزایش است. طی دو دهه اخیر در متون پرستاری تاکید زیادی بر مبتنی برتحقیق شدن این حرفه شده است. هدف از این مطالعه شناسایی موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران کشور است.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیکی پرستاران و بخش دوم شامل 29 سوال 5 گزینه ای بود که موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی را در بر می گرفت. سنجش امتیاز براساس مقیاس لیکرت بود و جواب ها به گونه ای تنظیم شده بودند که شرکت کنندگان می توانستند نظرات خود را با درجات متفاوت بیان کنند.
    نتایج
    موانع شناسایی شده در 4 حیطه طبقه بندی شدند: حیطه سازمانی، کیفیت تحقیق، آگاهی و مهارت پرستار و موانع مربوط به دسترسی به نتایج تحقیق. سه مانع اول گزارش شده توسط پرستاران شامل موانعی همچون: «پرستاران زمان کافی برای مطالعه منابع جدید ندارند»، «پرستاران اختیار کافی برای تغییر روش های مراقبتی بیماران ندارند» و «امکانات و تسهیلات موجود جهت به کارگیری نتایج تحقیقات کافی نیستند» بود که هر سه مورد از موانع مربوط به حیطه موانع سازمانی است.
    نتیجه گیری
    پرستاران به «عدم حمایت های سازمانی» به عنوان یک مانع بزرگ و مهم اشاره داشتند. باید به این نوع موانع و حمایت های سازمان ها برای امور تحقیقاتی و تسهیل کردن این موانع از طرف این ارگان ها، نگاه ویژه ای داشت.
    کلیدواژگان: پرستار، موانع بکارگیری، یافته های تحقیقاتی، عملکرد بالینی، ترجمان دانش
  • مسعود خاتمی، احمد ضیایی، صمد آقامیری، علی اردلان، الهام احمدنژاد صفحات 10-17
    مقدمه و اهداف
    یکی از مهم ترین مسائل سلامتی جمهوری اسلامی ایران، حوادث است در این راستا آموزش کمک های اولیه از مهم ترین برنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.
    روش کار
    مطالعه حاضر اولین ارزشیابی گسترده این آموزش ها در میان داوطلبان دانش آموزی است که به روش مقطعی در 5 استان در سال 1386 بر روی 5626 عضو به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. برای سنجش دانش و نگرش نمونه ها از پرسشنامه های خودایفا استفاده شد. تحلیل داده ها با نرم افزار آماری STATA 8.0 و با در نظر گرفتن طرح نمونه گیری پیچیده (Complex sampling design) انجام گرفت.
    نتایج
    دانش کل نمونه ها واجد میانگین امتیاز 72/2 + 36/9 (از نمره کل 18) بود (43/9- 29/9: CI 95%). از بین نمونه ها، 3581 دانش آموز (7/63 درصد) در کلاس های آموزش کمک های اولیه هلال احمر شرکت کرده بودند که از این میان 674 نمونه (9/11 درصد) دارای سطح دانش مطلوب بودند. سطح دانش نمونه ها تنها با متغیر آموزش قبلی، ارتباط معنی دار آماری داشت (04/0P=). میانگین امتیاز نگرش کل نمونه ها 73/4 + 11/20 (از نمره کل 25) برآورد شد (23/20- 98/19: CI 95%).
    نتیجه گیری
    این تحقیق، به عنوان بخشی از خود- ارزشیابی جمعیت هلال احمر نشان داد که این جمعیت باید به افزایش پوشش آموزش کمک های اولیه به دانش آموزان با بهره گیری از روش های آموزشی متناسب و بازآموزی اقدام نماید. در این راستا همکاری با آموزش پرورش الزامی است.
    کلیدواژگان: کمک اولیه، ارزشیابی، هلال احمر، داوطلبی، ایران
  • علیرضا سلطانیان، سقراط فقیه زاده، عباس گرامی، داریوش مهدی برزی، جینگ چنگ صفحات 18-25
    مقدمه و اهداف
    درکارآزمایی های بالینی برخی افراد نسبت به دریافت درمان خود تمکین نمی کنند. استراتژی معمول در تحلیل آزمایشات تصادفی، است که در صورت وجود عدم تمکین بیماران برآوردهای نامعتبری از اثرات درمانی ارائه می کند. در این مطالعه اثر درمان را درمقایسه با دارونما در حضور عدم تمکین بیماران تعدیل خواهیم نمود.
    روش کار
    در بررسی کارایی مدل آماری پیشنهاد شده در این مقاله، از داده های یک کارآزمایی بالینی متقاطع استفاده شده که در آن 42 بیمارمبتلابه استئوارتریت زانو شرکت داشته و اثر یک پماد ساختگی در مقایسه بامصرف دارونما مورد بررسی قرار گرفته است. برای تعدیل اثر عدم تمکین بیماران از متوسط نسبت تمکین بهره مند شده و با روش حداکثر درستنمایی به برآورد پارامترها پرداخته شده است.
    نتایج
    نتایج نشان داد که توزیع متغیرهای پایه ای مانند مدت زمان ابتلا به بیماری، شدت بیماری، سن، جنس و غیره دربین دو گروه درمانی اختلاف معنی داری ندارند (05/0 P>). خطای معیار برآورد شده برای تفاضل اثرات درمانی D بر اساس مدل تعدیل یافته به مراتب کوچک تر از مدل استاندارد بود (به ترتیب برابر با 09/0 و 12/0). همچنین آماره نسبت درست نمایی بدست آمده بر پایه مدل تعدیل یافته نسبت به مدل استاندارد کوچک تر (7/1177 در مقابل 1/1205) بود.
    نتیجه گیری
    بر پایه خطای معیار و آماره نسبت درستنمایی بدست آمده می توان گفت که مدل تعدیل یافته برآوردهای کاراتر و معتبرتری را نسبت به مدل استاندارد ارائه می کند.
    کلیدواژگان: کارآزمایی بالینی متقاطع، Intention، to، treat، عدم تمکین، برآورد حداکثر درستنمایی
  • حسین لشکردوست *، بهرام ضیغمی، جعفر حسن زاده، اندیشه حامدی، سیدحمیدرضا طباطبایی، فرهاد سمیعی منش، منصور کشفی صفحات 26-32
    مقدمه و اهداف

    بدلیل وجود معایب تست های روتین تشخیص سل، تصمیم گیری برای درمان این بیماری، بر اساس مجموعه چند تست تشخیصی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تست تشخیصی کوانتی فرون طلایی در تشخیص سل صورت پذیرفته است.

    روش کار

    مطالعه حاضر یک پژوهش از نوع بررسی تست ها می باشد. بررسی بر روی 30 بیمار مبتلا به سل و 46 فرد سالم صورت پذیرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی، نسبت های درستنمایی، نسبت شانس و تجزیه و تحلیل منحنی مشخصه عملکرد استفاده شده است.

    نتایج

    شاخص های اعتبار کوانتی فرون (با فاصله اطمینان % 95) در پژوهش حاضر به قرار زیر است: حساسیت %0/90 (6/97-0/73)، ویژگی %7/95 (3/99-8/83)، ارزش اخباری مثبت 1/93 (9/98-3/76)، ارزش اخباری منفی 6/93 (4/98-3/81)، سطح زیر منحنی ROC برابر 942/0 (0/1-88/0)بود، که به طور معنی داری از سطح زیر منحنی به دلیل شانس، در این تجزیه و تحلیل تفاوت داشت (0001/0> P). در تجزیه و تحلیل این منحنی، بهترین نقطه مرزی برای تست تشخیصی کوانتی فرون برابر 35/0 واحد بین المللی بود.

    نتیجه گیری

    با وجود شاخص های اعتبار قابل قبول، و از طرفی هزینه نسبتا سنگین برای تست کوانتی فرون، پیشنهاد می شود که از این تست فقط برای تشخیص سل های ریوی اسمیر منفی و خارج ریوی کشت منفی، سل کودکان و ارزیابی موارد تماس با بیماران سلی استفاده شود.

    کلیدواژگان: تست های تشخیصی، کوانتی فرون، شاخص های روایی، سل
  • علیرضا باهنر، علی اکبر شعبانی، مریم آقاجانی صفحات 33-38
    مقدمه و اهداف
    روند فزاینده شیوع سزارین در دهه های اخیر، توجه به تمام ابعاد پزشکی، روان شناختی و اجتماعی آن را گوشزد می نماید. بررسی حاضر به منظور تعیین روند ده ساله فراوانی نسبی سزارین طی سال های 1377 لغایت 1386 در شهرستان دامغان و ارزیابی نقش برخی از عوامل در انتخاب این روش به مورد اجرا در آمده است.
    روش کار
    با مراجعه به بایگانی تنها زایشگاه دامغان داده های مربوط به زایمان های انجام شده به تفکیک نوع زایمان و ماه سال در فرم مخصوص مطالعه ثبت گردید. برای تعیین نقش عوامل از یک مطالعه مورد شاهدی روی 120 مادر با زایمان سزارین(مورد) و 90 مادر با زایمان طبیعی (شاهد) استفاده شد. انالیز داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد.
    نتایج
    در مجموع 7/51 درصد زایمان ها به روش سزارین بوده است.روند فزاینده سزارین در طی سال های 78 تا 82 قابل توجه است. میانگین سنی، سطح تحصیلات، اشتغال، تعداد زایمان، شغل همسر، تعداد فرزندان و محل سکونت مادران در دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد. از بین عوامل اجتماعی مورد نظر، تحصیلات دیپلم و بالاتر مادر، توصیه همسر و خانواده همسر و مادر و خانواده زن ازتباط معنی داری با سزارین داشته است (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به این که تنها زایشگاه دامغان دولتی است، درصد بالای سزارین در آن لازم است مورد توجه قرار گیرد. نقش خانواده در توصیه به انجام زایمان طبیعی نکته قابل ملاحظه ای است که با آموزش های بیشتر می توان به گسترش زایمان طبیعی نائل آمد.
    کلیدواژگان: سزارین، عوامل موثر، مورد شاهد، دامغان
  • نادر اسماعیل نسب، عبدالرحیم افخم زاده، ئاوات ابراهیمی صفحات 39-45
    مقدمه و اهداف
    براساس بررسی ها در ایران بیش از دو میلیون نفر به دیابت غیر وابسته به انسولین مبتلا هستند. شواهد دال برآن است که کنترل قندخون بیمار می تواند خطر عوارض ناتوان کننده و حتی کشنده دیابت را کاهش دهد. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت کنترل دیابت با استفاده از هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتا و ارتباط آن با برخی عوامل انجام شد.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی تحلیلی بیماران تیپ2 دیابت مراجعه کننده به مرکز دیابت بیمارستان توحید سنندج، به شرط کامل بودن پرونده وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و حجم نمونه 411 نفر تعیین شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای که توسط پژوهشگر طراحی شده بود، استفاده گردید. برای آنالیز نتایج از تحلیل تک متغیره و تحلیل چند متغیره (رگرسیون لجستیک) استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 P<بود.
    نتایج
    در تحلیل تک متغیره،رابطه قند خون ناشتای بیماران با تحصیلات و شغل بیماران و نحوه مراجعه از نظر آماری معنی دار بود. هموگلوبین گلیکوزیله با جنسیت و سن و تحصیلات و شغل بیماران و نحوه مراجعه رابطه معنی دار داشت. در رگرسیون لجستیک قند خون ناشتا با شاخص توده بدنی و نحوه مراجعه و هموگلوبین گلیکوزیله نیز با شاخص توده بدنی و نحوه مراجعه رابطه معنی دار داشت. همبستگی مثبت بین قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله وجود داشت (54/0r =).
    نتیجه گیری
    رگرسیون لجستیک نشان داد که متغیر هایی چون شاخص توده بدنی و نحوه مراجعه در کنترل دیابت تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: عوامل موثر، کنترل دیابت، هموگلوبین گلیگوزیله، قند خون ناشتا
  • نجف زارع، مهراب صیادی*، الهام رضاییان فرد، هاله قائم صفحات 46-50
    مقدمه واهداف

    مدل بندی آماری تغییرات مشاهده شده در داده ها را از طریق معادلات ریاضی تبیین می نماید. در حالتی که متغیرپاسخ گسسته باشد مدل پواسن مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که شرایط مدل پواسن برقرار نباشد، بهتر است از تعمیم یافته آن استفاده کرد. لذا هدف از این مطالعه، تاکید و توجه به ساختار داده ها، معرفی مدل رگرسیون پواسنی تعمیم یافته و بکار بردن این مدل جهت برآورد ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزندان و مقایسه آن با مدل رگرسیون پواسن معمولی است.

    روش کار

    در این مطالعه ضمن معرفی مدل پواسنی تعمیم یافته کاربرد آن در تحلیل داده های باروری بکار رفته است. این داده ها از یک نمونه 1019 نفری زنان روستایی استان فارس بصورت مقطعی و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی بدست آمد. متغیر تعداد فرزندان زنده متولد شده یک زن به عنوان متغیر پاسخ شمارشی جهت کاربرد مدل در نظر گرفته شده است.

    نتایج

    میانگین فرزندان هر زن88/2 ±3/4 بود. مقدار آماره آزمون، log-likelihoodبرای مدل پواسنی معمولی 93/1950- و برای مدل پواسنی تعمیم یافته 93/1946- بود.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دادکه داده ها Over Dispersionدارد. و بر اساس معیار های انتخاب بهترین مدل، مدل پواسنی تعمیم یافته جهت تحلیل این داده ها مناسب است و می تواند ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزند را دقیق تر برآورد نماید.

    کلیدواژگان: داده های باروری، توزیع پواسن، توزیع پواسن تعمیم یافته، تعداد فرزند
  • مقاله مروری
  • خسرو رفایی شیرپاک، سپالی گوروگه، مریم چینی چیان صفحات 51-57
    انجام تحقیقات کیفی در علوم بهداشتی رو به افزایش است. هر یک از این تحقیقات فقط گوشه ای از حقایق مربوط به پدیده مورد بررسی را بازگو می کند و به تنهایی تفسیری جامع و همه گیر از آن ارائه نمی دهد. شاید به همین دلیل نتایج این تحقیقات کمتر در سیاست گذاری ها و ارائه خدمات بهداشتی استفاده می گردد.
    متاستنز شیوه ای است که در آن نتایج گروهی از تحقیقات کیفی کنار هم گذاشته می شود و محصول نهائی مفهوم و تفسیری جامع و نو از پدیده مورد بررسی ارائه می دهد. در محصول نهایی متاسنتز همزمان نتایج پژوهش های اولیه قابل جستجو هستند.
    فقدان مقاله ای به زبان فارسی در شرح این شیوه نوین، نویسندگان این مقاله را بر آن داشت تا با نگارش این مقاله دست اندر کاران علوم بهداشتی از جمله محققین و دانشجویان را با چگونگی و مراحل مختلف انجام متاسنتز آشنا ساخته و آنان را تشویق به استفاده هر چه بیشتر از نتایج مطالعات کیفی در زمینه های مختلف علوم بهداشتی نمایند. در این مقاله به موارد زیر در انجام متاسنتز اشاره شده است: تعریف، ضرورت و چگونگی انجام متاسنتز، تعیین سوال تحقیق، انتخاب مطالعات واجد شرایط، آنالیز مطالعات و نهایتا انجام دهنده متاسنتز.
    محتوای این مقاله علاوه بر دست اندر کاران و دانشجویان علوم بهداشتی، برای استفاده محققین و دانشجویان در سایر رشته های وابسته و مرتبط نظیر علوم اجتماعی نیز کاربرد خواهد داشت.
    کلیدواژگان: متاسنتز، تحقیقات کیفی، متاآنالیز
|
  • S. Salemi, M. Shokoohi, S. Eybpoosh, S. Nejat, H. Kashani Pages 1-9
    Background And Objective
    The significance of knowledge transfer and research utilization for health care decision makers in developed and developing countries have been paid more attention recently. Literature emphasizes that nursing practice should be based on utilizing of research. The aim of this study is to identify barriers of research utilization in Iranian clinical nurse’s practice.
    Methods
    The Funk Research Utilization Barriers Questionnaire including 29 items in 4 domains (organization barriers and limitations, quality of research, nurses’ values, awareness and skills and communication of research) was employed in this study.
    Results
    Three main barriers to research utilization were identified: 1)"the nurse does not have time to read research", 2)"the nurse does not feel she/he has enough authority to change patient care procedures", and 3)"the facilities are inadequate for implementation".
    Conclusion
    Considering the organizational barrier, it is recommended that academic organizations should support and adopt to utilize research findings particularly in nursing practice in Iran.
  • Khatami M., Ziaie A., Aghamiri S., Ardalan A., Ahmadnejad E Pages 10-17
    Background and Objective
    First aid education constitutes a major priority area for the Iranian Red Crescent. The present study assessed the student volunteer's knowledge of first aid procedures and their attitudes concerning strategies for community education.
    Methods
    In this survey 5626 volunteers were selected based on a complex sampling design, in 5 different provinces of Iran.
    Results
    A total of 3581 students (63.7%) had attended the Red Crescent's first aid training courses. The mean knowledge score of the sample was 9.36 out of a maximum of 18 (CI 95%= 9.29-9.43), with only 674 subjects (11.9%) showing a high level of knowledge. Having training prior attending in this course and higher education were statistically significant related with their knowledge score (p<0.05). The mean score of their attitude was 33.60 out of a maximum of 45 (95% CI = 33.41-33.79), and only it was found to be related to previous training (p = 0.04).
    Conclusion
    IRCS should expand its first aid training for young volunteers. This health educational programs should be supported by multidisciplinary work by governmental organizations such as ministry of education.
  • Ar Soltanian, S. Faghihzadeh, A. Gerami, D. Mehdibarzi, J. Jing Cheng Pages 18-25
    Background and Objectives
    In clinical trials some of participants do not take assignment treatment. Intention-to-treat (ITT) is one of the strategies to analyze of clinical trials with control. ITT estimation will be invalid and incorrect to show of treatment effects in case of existing non-compliance in participants. In this study we adjusted noncompliance effect to compare of active treatment and placebo.
    Methods
    To demonstrate efficiency of proposed model, a dataset of crossover clinical trial with 42 patients with knee osteoarthritis was used. To estimate the non-compliance’s effect adjusting at comparison of treatment effects, we use mean of compliance proportion at periods in sequences. The parameters were estimated by maximum likelihood method. (could you ask authors to have a look at what they wrote and compare with Farsi version)
    Results
    The results show that baseline variables distributions like duration of disease, severity of disease, age and sex, were not significant (p>0.05). The standard error estimation of treatment effects () based on adjusted model were less than standard model (0.09 and 0.12, respectively). In addition, likelihood ratio statistics based on adjusted model were less than standard model (1177.7 versus 1205.1).
    Conclusion
    Based on estimation of standard errors and likelihood ratio statistics at adjusted and standard models, we observe that adjusted model is more efficient than standard model.
  • Lashkardoost H., Zeighami B., Mahmoudi M., Hassanzadeh J., Hamedi A., Tabatabaee Hr, Sameemanesh F., Kashfi Sm Pages 26-32
    Background and Objective

    Because of uncertainty in interpretation of some tests for diagnosing TB, decision making for the tuberculosis treatment is based on multiple diagnostic tests. This study was conducted to assess the accuracy of Quanti FERON-TB Gold test in tuberculosis diagnosis.

    Methods

    The study was carried out on 30 cases and 46 controls. Statistical indices of sensitivity, specificity, positive predictive value, negative predictive value, likelihood ratios, odds ratio and Receiver Operating Characteristics (ROC) curve were estimated.

    Results

    Sensitivity of QFT-G was 90.0% (95% CI=73.0-97.6), specificity 95.7% (95% CI=83.8-99.3), positive predictive value 93.1% (95% CI=76.3-98.9), negative predictive value 93.6% (95% CI=81.3-98.4). The area under ROC curve was 0.942 (95% CI=0.88-1.00), that significantly differed from chance diagonal area (P<0.0001). The optimum cut point for the Quanti FERON-TB Gold test was 0.35 IU/ml, with sensitivity of 0.90 and specificity of 0.957.

    Conclusions

    The Quanti FERON-TB Gold test displayed good validity indices in this study. Since the utility of this test has a high cost therefore this test would not be offered for routine tuberculosis detection. It suggested that this test are applicable for smear and culture negative tuberculosis, child tuberculosis, and assessment of TB contact tracing.

  • Bahonar Ar, Shaebani Aa, Aghajani M Pages 33-38
    Background and Objectives
    Increasing the rate of cesarean in recent decades is a noticeable sign which has been interested to look at some possible medical, psychological and social determinants. The aim of this study was to determine trend of cesarean during 1998-2007 and evaluation of some social factors in Damghan, Iran.
    Methods
    We used a case-control study by direct interview with mothers in health centers of city. A total of 120 cases (delivered by cesarean method) and 90 controls (delivered by natural method) were selected. For estimating of trend we used all medical files in Damghan maternity hospital between 1998-2007.Statistical analysis was performed in SPSS (Ver16) by descriptive and analytical (Chi-square, ANOVA and logistic regression) methods.
    Results
    A total of 12200 deliveries were registered during 1998-2007 and 51.7 percent of them were cesarean. From 1999 to 2003 years there is an increasing trend and most frequency of cesarean was in 2006 year (53.5%). Mean age, education, occupation, number of delivery, husband occupation, number of children and residency area was not significant between two groups. But from social factors, mother's education from diploma and higher, recommendation by husband and his family and mother's family had a significant association with selection of cesarean (p<0.05).
    Conclusions
    Recommendation of type of delivery by family member and relatives to be found an important factor so this issue should be taken into account for any health educational program in future.
  • Esmailnasab N., Afkhamzadeh A., Ebrahimi A Pages 39-45
    Background and Objectives
    According on surveys in Iran more than two million persons have non insulin diabetes mellitus. There are evidences that good glycemic control reduces the risk of diabetic complications. This study was designed to evaluat the glycemic control by using fasting blood sugar and hemoglobin A1C estimation and their relation with some variables.
    Methods
    This cross sectional study carried out on 411 people with type 2 diabetes who referred to Tawhid diabetes center in Sanandaj. Demographic and other variables were gathered by a deigned questionnaire. Univariate analysis and multivariate analysis (logistic regression) were used.
    Results
    In Univariate analysis FBS showed a significant relationship with education, job and referral style and HgA1c was statistically significant with sex, age, education, and job. But logistic regression showed other
    Results
    in final model FBS and HgA1c were associated with body mass index and referral style and HgA1c had association with only body mass index and referral style. Correlation confidence between FBS and glycated hemoglobin was (r = 0.54).
    Conclusions
    It is concluded that BMI and referral style have association with diabetes control.
  • Zare N., Sayadi M., Rezaeyan Fard E., Ghaem Pages 46-50
    Background and Objectives

    statistical modeling explicates the observed changes in data by means of mathematics equations. In cases that dependent variable is count, Poisson model is applied. If Poisson model is not applicable in a specific situation, it is better to apply the generalized Poisson model. So, our emphasis in this study is to notice the data structure, introducing the generalized Poisson regression model and its application in estimates of effective factors coefficients on the number of children and comparing it with Poisson regression model results.

    Methods

    Besides introducing Poisson regression model, we introduced its application in fertility data analysis. A sample of 1019 women in rural areas of Fars was selected by cross sectional and stratified sampling methods. The number of children of family was determined as a count response variable for model validation.

    Results

    The sample mean and sample variance of the response variable Y, the number of children, are respectively 4.3 and 8.3 (over-dispersion). Log-likelihood was -1950.93 for Poisson regression and -1946.93 for generalized Poisson regression model.

    Conclusions

    The results revealed that this data have over-dispersion. According to selection criteria, the suitable model for this data analysis was generalized Poisson regression model. It can estimate effective factors coefficients on the number of children exactly.

  • Refaie Shirpak Kh, Guruge S., Chinichian Pages 51-57
    The popularity of qualitative research in the health sciences is steadily increasing. However individual qualitative research, alone, is unable to provide a comprehensive and broad understanding of the phenomenon under study. This may be the reason why the results of these studies are uncommonly used by health policy makers. Meta-synthesis is a method in which the results of a body of qualitative research are aggregated in order to produce a new and comprehensive interpretation of the studied phenomenon, in such a way that the final result still represents and includes the findings of the original studies. The lack of a comprehensive article in Farsi language in this field, encouraged the authors to write this paper to introduce this method and explain some of its essential components to familiarize health professionals, including researchers and students, with meta-synthesis. In this article, the following components of meta-synthesis are described: the definition, the necessity and the how-to of meta-synthesis; a determining research question, the selection and analysis of the original studies, and lastly, meta-synthesis conductors.