فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Science and Technology
Volume:2 Issue: 2, Summer and Autumn 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد ابودلبو، مصطفی ابابنه، نکتاریوس جیادینیس، شوکت لافی صفحه 61
    بیماری توکسوپلاسموز که بوسیله تک یاخته توکسوپلاسما گوندی (T. gondii) ایجاد می شود، بدلیل ایجاد مرگ زودرس جنین، مومیایی شدن، سقط، مرده زایی و مرگ و میر نوزادان، از اهمیت اقتصادی زیادی در دامهای اهلی و بویژه در گوسفند و بز برخوردار است.
    گربه ها اصلی ترین مخازن توکسوپلاسموز بوده، می توانند محیط سایر جانوران و انسان ها را از طریق مدفوع حاوی اووسیست های اسپوروله آلوده کنند.
    توکسوپلاسمور بیشتر بوسیله مشاهده گسترش مستقیم، ایمونوهیستوشیمی، آزمایش های سرولوژی و PCR تشخیص داده می شود.
    اقدامات پیشگیرانه مشتمل هستند بر: آموزش دامداران، کاهش آلودگی محیط بوسیله اووسیست ها، کاهش جمعیت گربه هایی که قادر به پخش اووسیست هستند، کاهش تولید مثل گربه ها به منظر باقی گذاشاتن گربه های بالغ غیر آلوده، کنترل تولید مثل های آینده و برنامه های کنترلی منظم و پیوسته عقیم سازی گربه ها. تغذیه گربه ها با غذاهای تجاری آماده و و یا با غذاهایی که بوسیله پختن یا انجماد فرآوری شده اند می تواند نقش بسزایی در کاهش احتمال انتقال آلودگی داشته باشد. امروزه واکسن زنده (Toxovax®) در بازار برخی کشور ها به منظور کاهش خسارات به صنعت پرورش گوسفند بوسیله توکسوپلاسموز مادرزادی ارایه شده است.
    در مطالعه حاضر، تاریخچه، چرخه زندگی، علایم بالینی، تشخیص، روش های انتقال، اپیدمیولوژی، درمان، کنترل، پیشگیری و واکسیناسیون بر علیه آلودگی توکسوپلاسما گوندی در دامهای کوچک بررسی می شود.
  • سیلا تاتووا، اسکار ناگی، هربرت سیدل، گابریل کوواچ صفحه 77
    مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات شرایط مختلف نگهداری بر روی غلظت های نسبی و اجزای اصلی پروتئینی سرم گاو انجام گرفت. متعاقب خونگیری از شش راس گاو شیری نژاد low-land black spotted breed، سرم جداسازی شده و به چند بخش تقسیم شد. یکی از نمونه ها بلافاصله بدون ورود به مرحله ذخیره سازی مورد آنالیز قرار گرفت. نمونه دوم به مدت یک روز در دمای °C4 نگهداری شد، در حالیکه سایر نمونه ها در دمای °C18- برای 2، 7 و 21 روز نگهداری شده، سپس فراکسیون های آلبومین (%)، آلفاگلوبولین ها (%)، بتاگلوبولین ها (%) و گاماگلوبولین ها (%) با استفاده از الکتروفورز ژل آگاروز مورد آنالیز قرار گرفتند. با گذشت زمان، کاهش معنی داری در غلظت های نسبی آلبومین سرم گاو متعاقب نگهداری در دمای °C18- رخ داد (p
  • بهمن تقی پور، حسام الدین سیفی*، مهرداد مهری، نیما فرزانه، عباسعلی ناصریان صفحه 85

    موازنه منفی انرژی در میش های آبستن طی دو ماه آخر آبستنی می تواند منجر به مسمومیت آبستنی مهلک شده و بر سلامتی میش و بره آن اثر گذارد. شناخت تغییرات متابولیت های مربوط به انرژی در طی این دوره بحرانی ممکن است سبب مدیریت بهتر آن گردد. در مطالعه حاضر متابولیت های بیوشیمیایی وابسته به انرژی 45 روز قبل تا 21 روز پس از زایش در میش های آبستن نژاد بلوچی بررسی گردید. خون ورید وداج از هر گوسفند در روزهای 45، 30، 20، 10 و 1 قبل از زایش و روزهای 4، 7، 13، 19 و 21 پس از زایش اخذ گردید. متابولیت هائی که در سرم اندازه گیری شد عبارت بودند از پروتئین تام، آلبومین، اوره، کلسترول، گلوکز، تری گلیسیرید، آنزیم آسپارتات آمینوترانس فراز، بتاهیدروکسی بوتیرات و اسیدهای چرب غیر استریفیه. بتاهیدروکسی بوتیرات و اسید های چرب غیر استریفیه در هنگام زایمان به بالاترین مقدار خود در دوره حول و حوش زایش رسیدند. فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانس فراز در نخستین و دومین هفته پس از زایش به بیشترین مقدار خود رسید. فعالیت این آنزیم به طور معنی داری با شاخص های متابولیسم انرژی همبستگی داشت. آنزیم آسپارتات آمینوترانس فراز دارای همبستگی مثبت با بتاهیدروکسی بوتیرات و اسید های چرب غیر استریفیه و همبستگی منفی با کلسترول و تری گلیسیرید نشان داد. مقادیر اسید های چرب غیر استریفیه با مقادیر بتاهیدروکسی بوتیرات دارای همبستگی مثبت و با مقادیر گلوکز و کلسترول همبستگی منفی داشت. در دوره قبل از زایش همبستگی اسیدهای چرب غیر استریفیه با مقادیر بتاهیدروکسی بوتیرات و فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانس فراز قوی تر از دوره پس از زایش بود. این یافته نشان می دهد که اندازه گیری اسید های چرب غیر استریفیه در روزهای قبل از زایش شاخص معتبری برای تحرک چربی و وضعیت انرژی در دوره قبل از زایش در گوسفند محسوب می گردد. مقادیر اوره و پروتئین تام در هنگام زایش کمترین مقدار داشته که به تدریج پس از آن افزایش می یابد.

  • آتنا جامی الاحمدی، بهروز فتحی، عبدا.جمشیدی، حسین ذوالفقاریان، عباس زارع صفحه 93
    اگر چه برخی از زهرها و ترکیبات مشتق شده از آنها، نشان داده اند که دارای خواص ضد باکتریایی هستند اما بیشتر آنها برای یافتن چنین فعالیتهایی مورد بررسی قرار نگرفته اند. در دنیای فارماکولوژی، همزمان با کشف و مصرف آنتی بیوتیک های جدید، باکتری ها نیز واجد ویژگی هایی می شوند که آنتی بیوتیک ها بر آن ها بی اثر بوده و مسئله مقاومت باکتریایی مطرح می گردد. این امر باعث تحقیق و بررسی بیشتر دانشمندان در منابع طبیعی مختلف برای کشف آنتی بیوتیک های موثرتر و جدیدتر می شود. زهرهای جانوران به دلیل اثرات مختلف مشاهده شده از جمله اثر آنتی باکتریال بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته اند. زهر ترکیب بسیار پیچیده ای از انواع پپتیدها و مواد غیر پپتیدی با فعالیت های گوناگون می باشد. مطالعات بسیار کمی برای بررسی اثر آنتی باکتریال و خالص سازی زهر مارها صورت گرفته است. در این مطالعه اثرات آنتی باکتریال زهر مارجعفری ایران برعلیه شش گونه باکتری از جمله: استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین، اشریشیا کولای، سالمونلا تایفی موریوم، باسیلوس سوبتیلیس و لیستریا مونوسایتوژنز با استفاده از تست انتشار در دیسک و تست بررسی حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد، مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایشات از سه آنتی بیوتیک استرپتومایسین، نئومایسین و تتراسایکلین نیز به عنوان کنترل مثبت استفاده گردید. نتایج نشان داد که زهر مار جعفری ایران دارای اثر آنتی باکتریال بوده و بر باکتری های استافیلوکوک اورئوس واستافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین بطور معنی داری موثر می باشد.
  • مسعود طالب خان گروسی، فرهنگ ساسانی، پرویز هورشتی صفحه 103
    هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تغییرات هیستوپاتولوژیک رحم گاوهای شیری، با و یا بدون داشتن سابقه اختلالات تولید مثلی بود. گاوهای شیری نژاد هلشتاین (133 راس) با (92 راس، 17/69%) یا بدون (41 راس، 30/82%) علائم بالینی ثبت شده به منظور بررسی ضایعات هیستوپاتولوژیک رحمی مورد معاینه قرار گرفتند. گاوهای گروه درمان پس از زایمان 3 بار تلقیح مصنوعی شده و یا بدون بروز علائم فحلی بودند. دوره پس از زایمان آنها بین 90 الی 145 روز بود. گاوهای گروه شاهد تلقیح نشده بودند. بیوپسی از آندومتریوم و بافت های زیر مخاطی با استفاده از پنس بیوپسی با دهانه سوسماری (گرد) صورت گرفت. دامهای تلقیح شده در مراحل مختلف چرخه استروس بودند. نتایج نشان داد که به ترتیب 12/64% و 34/46% از گاوها با و یا بدون سابقه اختلالات تولید مثلی دارای ضایعات هیستوپاتولوژیک بودند. اختلاف معنی داری در تغییرات هیستوپاتولوژیک بین گاوهای با و یا بدون سابقه تولید مثلی وجود نداشت (P> 0.05). آندومتریت مزمن بیشترین ضایعه میکروسکوپیک در گاوهای دارای بیماری های تولید مثلی (61/34%) و یا بدون آن (94/17) بود. آندومتریت بالینی بیشترین اختلال ثبت شده بود (65/20%). میزان ضایعات هیستوپاتولوژیک در گاوهایی با فحلی مکرر 3/16% بود. نتایج حاصله نشان می دهد که بیوپسی از آندومتریوم می تواند در ارزیابی وضعیت تولید مثلی گاوهای شیری برای ارزیابی باروری بعدی مفید باشد و گاوها با و یا بدون اختلالات تولید مثلی ممکن است ضایعات هیستوپاتولوژیک رحمی داشته باشند.
  • بهمن مصلی نژاد، عبدالواحد معربی*، رضا آویزه، علیرضا غدیری صفحه 109

    یکی از مشکلات معمول در خرگوش های خانگی، بدشکلی و رشد بیش از حد دندان هایی است که به طور مداوم در حال رشد هستند. در مطالعه حاضر، خرگوش های مورد مطالعه بر اساس سن به 2 گروه (کمتر از 3 سال و بالای 3 سال) تقسیم بندی شده بودند. آنها در محدوده سنی 1 تا 5 سال بودند و میانگین وزن بدنی 2250 گرم داشتند. پنج مورد بدشکلی و بزرگ شدگی ریشه از درجه 2 و دو مورد از درجه 4 تشخیص داده شد. خرگوش های مبتلا با علائم اپیفورا، درد، بی اشتهایی، عدم توانایی در تیمار کردن، بیماری های پوستی، اختلالات گوارشی و ریزش بزاق ارجاع داده شده بودند. در این مطالعه، شیوع عوارض دندانی (بدشکلی و بزرگ شدگی ریشه) در خرگوش های خانگی شهرستان اهواز 7/6% (7 تا از 105 مورد) به دست آمد. شیوع بیماری به طور معنی داری در خرگوش های بیشتر از 3 سال (89/14%؛ 7 تا از 47 مورد) در مقایسه با خرگوش های کمتر از 3 سال (0%؛ 0 از 58 مورد) بیشتر بود (003/0=p). شیوع همچنین به طور معنی داری بیشتر در خرگوش هایی بود که برای مدت طولانی در داخل منزل (دور از نور آفتاب) نگهداری می شدند و با سبزیجات نرم تغذیه شده بودند (001/0=p). اگرچه شیوع در خرگوش های ماده (09/9%؛ 4 تا از 44 مورد) بیشتر از نرها (92/4%، 3 تا از 61 مورد) بود، اما تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (43/0=p). رادیوگرافی از ناحیه جمجمه، عوارض دندانی را نشان داد. یک یافته از بیماری های دندانی در خرگوش های مزبور، کلسیفیکاسیون غیر طبیعی فک ها، به ویژه در استخوان آلوئولار بود. در رادیوگرافی از جمجمه، تغییرات در ساختمان و رادیواپسیته دندانهای گونه ای و در نتیجه رشد نابجای آنها ایجاد شده بود.

  • حسین حملی، نادر چادرشبی صفحه 117
    یک میش چهار ساله از نژاد مغانی بدلیل وجود سخت زائی به بخش مامایی درمانگاه دام های بزرگ دانشگاه تبریز ارجاع داده شد. بعد از معاینات دقیق مامائی مشخص گردید که دام مبتلا به پرولاپس واژن بوده وسرویکس نیز بسته است و امکان زایمان طبیعی وجود ندارد. لذا، جهت نجات حیوان و بره (های) او تصمیم به انجام عمل سزارین گرفته شد. بعد از مقید ساختن حیوان بر روی پهلوی راست، عمل جراحی از رهیافت ناحیه پائینی پهلوی چپ، تحت شرایط بی حسی موضعی (تزریق خطی و زیرجلدی10 میلی لیتر لیدوکائین 2% ساخت انستیتو پاستور ایران) انجام گرفت. به محض بریده شدن دیواره رحم، یک بره ماده سالم به همراه یک بره نر مرده و عجیب الخلقه از رحم میش به بیرون کشیده شدند. بر اساس تغییرات مشاهده شده درصورت (داشتن فقط یک چشم در وسط صورت) ناهنجاری از نوع سیکلوپس تشخیص داده شد. این گزارش، اولین مورد در خصوص تولد یک بره سیکلوپس دو قلو با یک بره طبیعی از ایران و سایر کشورها می باشد.
  • بهمن مصلی نژاد، صالح اسماعیل زاده، رضا آویزه صفحه 123
    یک قلاده سگ نر 3 ماهه از نژاد ژرمن شپرد با علائم خمودگی، استفراغ، اسهال هموراژیک، درد شکمی، بی اشتهایی و دهیدراتاسیون ارجاع داده شد. سگ مبتلا، هیچ گونه سابقه واکسیناسیون نداشت. درمان های حمایتی جهت جلوگیری از عفونت های ثانویه و تصحیح دهیدراتاسیون انجام شد. علیرغم درمان، حیوان در طی 2 روز بعد از شروع علائم بالینی تلف شد. بررسی ماکروسکوپی بافت ها، خونریزی (اکیموز) را در مخاط دستگاه گوارش نشان داد. کبد پرخون و مختصری بزرگ شده بود. کیسه صفرا ادماتوز شده، طحال و عقده های لنفاوی نیز ادماتوز و پرخون بودند. در بررسی هیستوپاتولوژیک بافت ها گنجیدگی های داخل هسته ای بازوفیلیک، متعدد و بزرگ در سلول های کبدی و اندوتلیال نزدیک به نواحی نکروتیک مشاهده گردید. یک ناحیه وسیع از نکروز کبدی، پرخونی شدید در سینوزوئیدها همراه با انتشار خفیف لنفوسیت ها و نوتروفیل ها به ویژه در نواحی اطراف ورید باب دیده شد. نمونه مدفوع برای تشخیص تفریقی سایر بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی مورد آزمایش قرار گرفت. بر اساس یافته های هیستوپاتولوژیک بیماری هپاتیت عفونی سگ ها (ICH) به عنوان عامل احتمالی مرگ مورد نظر قرار گرفت.
|
  • Mohammad A. Abu-Dalbou, Mustafa M. Ababneh, Nektarios D. Giadinis, Shawkat Q. Lafi Page 61
    Toxoplasmosis, caused by Toxoplasma gondii (T. gondii), is an economically important disease of livestock, especially sheep and goats, where it can cause early embryonic death and resorption, fetal death and mummification, abortion, stillbirth, and neonatal death. Cats are the main reservoir for the toxoplasmosis which can contaminate the environments of other animal and human beings by their faeces that contain sporulated oocysts. Toxoplasmosis is diagnosed mainly by direct smear, Immunohistochemistry, serology testing and PCR. Preventive measures include education of the farmers, reduce environmental contamination by oocysts, reducing the number of cats capable of shedding oocysts, limiting the breeding of cats to maintain healthy adults, control of future breeding and adequate continuous control programs of stray cats. Feeding cats with commercial diets or with food processed either by cooking or freezing can reduce the risk of disease transmission. A live vaccine (Toxovax®) is commercially marketed in some countries for reducing losses to the sheep industry from congenital toxoplasmosis. History, Life cycle, Clinical signs, Diagnosis, Mode of transmission, Epidemiology, Treatment, Control, Prevention and Vaccination against T. gondii infection in small animals have been reviewed in this article.
  • Page 77
    This study was aimed at the evaluation of the influence of storage under various conditions on the relative concentrations of major protein fractions and their proportion in bovine serum. Blood samples were taken from six dairy cattle of a low-land black spotted breed and its crossbreeds. The separated blood serum was fractioned into aliquots. One aliquot was analysed immediately after the separation without storage. The second aliquot was stored at 4 °C for 1 day, the remaining aliquots were kept frozen at -18 °C for 2, 7, and 21 days, and then analysed. Blood serum was analysed by agarose gel electrophoresis for the major protein fractions – albumin (%), alpha-globulins (%), beta-globulins (%), and gammaglobulins (%). Over time, the relative concentrations of albumin in bovine serum showed a tendency of significant decrease during the storage at -18 °C (p
  • Hesam A. Seifi, Mehrdad Mohri, Nima Farzaneh, Abbasali Naserian Page 85

    Negative energy balance in pregnant ewes during last two month of gestation could result in fatal pregnancy toxemia and affects ewe and lamb health. The understanding of variations of energy related metabolites during this critical period may cast light upon to a better management of the situation. This study describes the variations of serum energy related biochemical metabolites at a period of 45 days before to 21 days after parturition in Baloochi breed ewes. Blood from the jugular vein was collected from each sheep at days 45, 30, 20, 10, 1 prior to parturition, and days 4, 7, 13, 19 and 21 post-partum to determine total protein, albumin, urea, cholesterol, glucose, triglyceride, aspartate aminotransferase (AST), -Hydroxybutyrate (BHBA) and non-esterified fatty acid (NEFA). NEFA and BHBA concentrations reached peak levels at parturition. However, AST activity had highest levels at the first and second week after lambing. AST activity significantly correlated to energy metabolism indicators. This enzyme had positive significant correlations with NEFA and BHBA and negative correlations with cholesterol and triglyceride. NEFA concentrations had a positive correlation with BHBA and negative correlation with glucose and cholesterol. At pre-partum period NEFA correlation with BHBA and AST were stronger than post-partum. This finding indicates that NEFA testing at pre-parturition days is a reliable predictor of fat mobilization and energy status of pre-parturition period in sheep. Urea and total protein concentrations reached lowest levels at parturition and then gradually increased afterwards.

  • Atena Jami Al Ahmadi, Behrooz Fathi, Abdoula Jamshidi, Hosein Zolfagharian, Abbase Zare Mirakabbadi Page 93
    Although some venoms and their isolated compounds have been shown to have antibacterial properties, most have not been investigated for such activity. Echis carinatus is one of the most venomous snakes in the world and has an effective haematotoxic venom that destroys endothelial cells and causes haemorrhagia.In this study, the antibacterial activity of Iranian snake Echis carinatus venom against six different bacteria (Staphylococcus aureus, Methicillin Resistant Staphylococcus aureus (MRSA), Listeria monocytogenes, Bacillus subtilis, Salmonella typhimurium and Escherichia coli O157:H7), were investigated. Crude venom (100µg/ml) and different standard antibiotic disks as positive controls were tested by the gel diffusion method. Since the results showed that Echis carinatus venom has a significant antibacterial effect against S. aureus and MRSA, the minimum inhibitory concentrations (MIC) were also determined for these two susceptible bacteria: this was 80µg ml-1 against both strains. Also, the results determined that Echis carinatus venom dose not have a noticeable effect on other tested bacteria.
  • Massoud Talebkhan Garoussi, Farhang Sasani, Parviz Hovareshti Page 103
    The objective of the study was to evaluate the uterine histopathological changes in Holstein dairy cows, within the range of 90-145 day in milk, with or without clinical history of reproduction system disorders. Lactating Holstein cows (n =133) with (n=92, 69.17%) or without (n= 41, 30.82%) recorded clinical signs of reproduction diseases were examined for uterine histopathological lesions. The cows in treatment group were inseminated artificially for 3 times after calving or did not have any recorded estrus signs. The cows in control group were not inseminated. Biopsy of the endometrium and submucosa were obtained using a sterile alligator-jawed (rounded) biopsy forceps. The inseminated cows were at various stages of the estrus cycle. The results showed that 64.13% and 46.34% of cows with or without recorded clinical reproductive disorder had histopathological lesions, respectively. There were no significant differences in histopathological changes between cows with or without reproductive disorder history (P≥0.05). Chronic endometritis was the most common microscopic lesion in cows with (34.61%) or without (17.94%) recorded reproductive disease. Clinical endometritis was the most common reproductive disorder (20.65%). The rate of histopathological lesions in repeat breeder cows was16.3%.In conclusion, endometrial biopsy could be a useful diagnostic tool to evaluate future fertility of the dairy cows because, cows with or without reproductive disorders may show histopathological lesions.
  • Bahman Mosallanejad, Abdolvahed Moarrabi, Reza Avizeh, Alireza Ghadiri Page 109

    Malocclusion and overgrowth of continuously growing teeth is a frequently seen problem in pet rabbits. In the present study, the studied rabbits were divided based on age into two groups (less than 3 years and above 3 years). They were 1–5 years old and had mean body weight of 2250 gr. It was diagnosed 5 cases of malocclusion and root elongation of grade 2 and 2 cases of grade 4. Affected rabbits were referred with signs of epiphora, pain, anorexia, disability for grooming, dermatologic problems, digestive disorders and salivation. In this study the prevalence of dental disorders (malocclusion and root elongation) was 6.7% (7 out of 105) in pet rabbits of Ahvaz city. Prevalence was significantly higher in rabbits above 3 years (14.89%; 7 out of 47) compared with rabbits less than 3 years (0%; 0 out of 58) (P=0.003). It was significantly higher in those rabbits that were in house for long times (lack of sunlight) and were fed with soft fiber also (P=0.001). Although, prevalence was higher in female rabbits (9.09%; 4 out of 44) than males (4.92%; 3 out of 61), but the difference was not significant (P=0.43). The skull radiograph revealed dental disorders. A feature of acquired dental diseases in rabbits was abnormal calcification in the skull especially alveolar bone. In a radiograph of the skull, changes in the structure and hardness of the cheek teeth had led to uneven wear

  • Hossein Hamali, Nader Chador Shabi Page 117
    A four- year-old Moghanian breed ewe was admitted to the large animal veterinary clinic, University of Tabriz due to dystocia. During obstetrical examination, it was revealed that the cervix has been closed firmly and vagina protruded about 5 cm through the vulva (vaginal prolaps). Based on clinical findings and for saving the dam and lamb(s), the cesarean section was done. A normal alive female lamb twin to a monster dead male was delivered. According to the facial deformity, the monster twin was diagnosed as Cyclops lamb. This is the first report of a Cyclops lamb’s giving birth twine to a normal lamb from Iran.
  • Bahman Mosallanejad, Saleh Esmailzadeh, Reza Avizeh Page 123
    A 3-month-old male German shepherd dog was referred with depression, vomition, hemorrhagic diarrhea, abdominal pain, anorexia and dehydration. The affected dog did not have any history of vaccination. Despite treatment, the animal died within 2 days after the onset of clinical signs. Gross examination of tissues showed hemorrhages (ecchymoses) in the mucosa of the digestive tract. The liver was congested and slightly enlarged. The gall bladder wall was edematous. The spleen and lymph nodes were also edematous and congested. Light microscopic examination of tissues showed numerous large, basophilic intranuclear inclusion bodies within the hepatcytes and endothelial cells adjacent to the necrotic regions. A large area of hepatic necrosis, severe congestion of sinusoids accompanied by a mild mixed infiltration of inflammatory cells, were evident particularly in the periportal region. Fecal sample was examined for differential diagnosis of other viral, bacterial and parasitic diseases. Based on histopathological findings, Infectious canine Hepatitis (ICH) was suspected as the cause of death.