فهرست مطالب

War and Public Health - Volume:4 Issue: 13, 2012

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:4 Issue: 13, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/11/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سولماز رهبر، حمیدرضا علمی، سعادت ترابیان، وحید راشدی صفحه 1
    زمینه
    سندرم تونل کارپال عبارتست از گروهی علائم و عوارض ثانویه که از اختلال عملکرد عصب مدیان در داخل تونل کارپ ناشی می شود. هر عاملی که باعث کاهش گنجایش این کانال شود، می تواند در شروع علائم نقش داشته باشد. مربعی شدن سطح مقطع مچ دست به گونه ای که نسبت قطر قدامی- خلفی به قطر داخلی- خارجی مچ برابر 75% درصد باشد یکی از عوامل خطرزا برای ایجاد این سندرم می باشد.
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سطح مقطع مچ دست و سندرم تونل کارپال انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بوده، که در آن سطح مقطع مچ دست در 120 نفر از افراد(60 نفر مبتلا و 60 نفر فاقد هر گونه مشکل در مچ دست) توسط کالیپر مهندسی اندازه گیری شد. در ضمن وجود یا عدم سندرم در این افراد با استفاده از دستگاه الکترمیوگرافی تائید شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که نسبت قطر قدامی- خلفی به قطر عرضی در افراد مبتلا به این سندرم 42/0 ± 67/0 و در گروه شاهد 51/0 ± 63/0 بوده و اختلاف معنی داری در سطح 5 درصد نشان می دهد و به این معناست که سندرم تونل کارپال با سطح مقطع مچ دست ارتباط دارد.
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپال، سطح مقطع مچ دست
  • منیره سادات میرزمانی، صمد زارع، عباسعلی ایمانی فولادی، محمدرضا نورانی صفحه 5
    مقدمه
    استفاده گسترده از سولفور موستارد به عنوان جنگ افزار شیمیایی اثرات سمی طولانی مدتی به جای گذاشته است. بنابراین تمام متخصصان سلامت باید دانش کافی و آمادگی مقابله با هر گونه حمله شیمیایی مشابه را داشته باشند. فاکتور تغییر دهنده ی رشد (TGF-β) نقش مهمی در بیماری های مزمن راه هوایی، از جمله فرایند تغییر ساختار راه هوایی که منجر به انسداد راه هوایی می شود، ایفا می کند. این تغییرات مورفولوژیک در دیواره راه هوایی با افزایش سنتز ماتریکس خارج سلولی توسط فیبروبلاست های راه هوایی و رسوب در دیواره راه هوایی صورت می گیرد. TGF-β نقش قابل توجهی در تغییر فعالیت فیبروبلاست ها در جهت تغییر ساختار راه هوایی دارد. هدف از مطالعه حاضر جداسازی و دست یابی به سلول های فیبروبلاست اولیه راه هوایی به صورت مستقیم از نمونه های بیوپسی راه هوایی مصدومین شیمیایی و نمونه های کنترل و بررسی بیان ژن TGF-β1 و TGF-β2 در سلول های فیبروبلاست جداسازی شده، به منظور مطالعه in vitro اثرات مخرب گاز سولفوموستارد بر مجاری هوایی و درک مکانیسم های مولکولی آسیب های ناشی از سولفوموستارد با هدف توسعه اقدامات پزشکی به منظور درمان و پیشگیری از این آسیب ها می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه با کمک تکنیک های کشت سلولی سلول های فیبروبلاست از بافت بیوپسی راه هوایی جدا و کشت داده شدند. پس از استخراج RNA از سلول های فیبروبلاست و سنتز cDNA، بیان ژن های TGF-β1 و TGF-β2 در سطح mRNA، در دو گروه مصدومین شیمیایی و افراد کنترل، توسط روش RT- PCR مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که ایزوفروم های TGF-β1 و TGF-β2، در سلول های فیبروبلاست اولیه در هر دو گروه بیان می شوند. بررسی های آماری نشان می دهد که بیان ژن های TGF-β1 و TGF-β2 به طور معنی داری در نمونه های مصدومین شیمیایی به نسبت نمونه های کنترل افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    روش به کار گرفته شده در این مطالعه روش توانمندی در جداسازی سلول های فیبروبلاست از نمونه های بیوپسی می باشد و نتایج نشان داد که TGF-β1 و TGF-β2 نقش مهمی در بیماری های مزمن ریوی مصدومین شیمیایی، از جمله در تغییر ساختار راه هوایی بازی می کند.
    کلیدواژگان: فیبروبلاست، TGF، β، سولفور موستارد
  • لیلا سرآبادانی، اکبر بلوردی، محمد قیاسی صفحه 15
    زمینه
    اضطراب رایانه ای می تواند موجب اختلال در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان گردد که توجه به آن، موضوعی مهم در ارتقای سلامت و دانش دانشجویان جانباز است.
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جنسیت، انگیزه پیشرفت تحصیلی، عزت نفس با اضطراب رایانه ای در بین دانشجویان ایثارگر و جانباز دانشگاه های شهر تهران در سال 1389 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده که با روش نمونه گیری خوشه ایاز جامعه پژوهش، تعداد 200 دانشجوی ایثارگر و جانباز انتخاب گردیدند، داده ها پس از گردآوری بوسیله پرسشنامه معتبر شده، تحلیل گردید.
    نتیجه
    نتایج پژوهش در مورد 200 دانشجوی مورد مطالعه نشان داد که بین انگیزه پیشرفت تحصیلی و اضطراب رایانه ای، ضریب همبستگی برابر0،262- و حدود اطمینان نود و پنج درصد وجود دارد همچنین بین عزت نفس و اضطراب رایانه با حدود اطمینان نود و پنج درصد، ضریب همبستگی 0،358- بود.
    بحث: عزت نفس تبیین کننده بهتر و قوی تری در پیش بینی اضطراب رایانه ای است که این موضوع می تواند راهنمایی مناسب برای سیاست گزاران اجتماعی و فرهنگی کشور در جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات تحصیلی برای دانشجویان ایثارگر و جانباز کشور باشد.
    کلیدواژگان: اضطراب رایانه ای، جانباز، دانشجویان، تهران
  • سیده سمانه استقامت، سیده ثنا استقامت، فاطمه باستانی، هادی کاظمی، پیرحسین کولیوند، لیلا بیان، علی گرجی صفحه 23
    مقدمه

    تداخلات دارویی از مشکلات عمده در درمان بیماری ها است. تجویز همزمان گروه های مختلف دارویی ممکن است منجر به اختلال در تاثیر هر یک از داروها به تنهایی گردد که به این اثرات متقابل دارو ها، تداخل دارویی گفته می شود. خطر تداخل دارویی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن که معمولا تعداد داروهای بیشتری مصرف می کنند افزایش می یابد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه روی مجروحین جنگی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی صدر انجام شد. جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان در یک دوره 4 ماهه بود، بدین ترتیب که کلیه مشخصات فردی و بالینی و داروهای مصرفی هر بیمار در لیستی وارد گردید و سپس با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج و

    یافته ها

    این بررسی روی 1435 بیمار انجام شد. تعداد داروهای مصرفی هر بیمار از 1 تا 21 قلم دارو متغیر بود. در 99.3% از بیماران حداقل یک تداخل بین داروهای مصرفی وجود داشت و در 9 بیمار تداخل دارویی وجود نداشت. تعداد تداخل دارویی در هر بیمار از 1 تا 55 عدد متغیر بود. تعداد کل تداخلات دارویی بیماران 15426 تداخل بود که از کل این مقدار 1493 تداخل شدید، 13015 تداخل متوسط و 930 تداخل ضعیف بودند.از بین گروه های دارویی بیشترین تعداد تداخل مربوط به گروه داروهای ضد افسردگی بود (47.5%). بررسی بالینی بیماران با تداخلات شدید داروئی نشان داد که 85.37% از بیماران به عوارض قلبی عروقی، 37.21% به عوارض گوارشی، 58.14% به عوارض عصبی عضلانی، 44.35% به عوارض اتونوم و 54.45% به عوارض سیستم عصبی مرکزی مبتلا بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به شیوع بالای تداخلات دارویی در جانبازان اعصاب و روان نیاز به روش های کنترل دقیق تر به منظور پیشگیری از تداخلات دارویی الزامی است.

    کلیدواژگان: تداخلات داروئی، مجروحین جنگی، بیماری های اعصاب و روان، اثرات مضر دارویی
  • سیدعلی اکبر هاشمی جواهری، ناصر محمد رحیمی، احمد ابراهیمی عطری صفحه 31
    هدف

    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت جسمانی در آب بر عزت نفس مردان سالمند انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد، 36 مرد سالمند 73-60 ساله بازنشستگان آموزش و پرورش خراسان رضوی بطور تصادفی و همگن به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ارزیابی عزت نفس آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه مقیاس اندازه گیری عزت نفس رزنبرگ(0.84 = r)، قبل و بعد از مطالعه انجام گرفت. گروه تجربی به مدت 8 هفته برنامه طراحی شده تمرین در آب را انجام دادند. سپس اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های t (0.05> P) و نرم افزار 13- spss تحلیل شد.

    یافته ها

    بر اساس یافته های بدست آمده، تفاوت معناداری در پیش آزمون دو گروه در نتایج تست عزت نفس مشاهده نشد(0.360= p) در صورتیکه در پس آزمون، این تفاوت معنادار بوده و آزمودنی های گروه تجربی نسبت به گروه کنترل امتیاز بهتری را کسب کردند(0.001= p). همچنین نتایج بدست آمده از آزمون t همبسته، بیانگر تفاوت معنادار بین پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی در تست عزت نفس بود(0.0001 < p). اما در گروه کنترل هیچ تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون نمرات تست عزت نفس مشاهده نشد(0.083 = p).

    نتیجه گیری

    از آنجایی که عزت نفس به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای روحی-روانی افراد سالمند مطرح می باشد، و نتایج، نقش فعالیت جسمانی در آب را در بهبود عزت نفس مردان سالمند، تایید می کند. لذا انجام این گونه فعالیت ها در آب به عنوان یک محیط امن و بی خطر برای ا ر تقاء سلامت سالمندان توصیه می شود.

    کلیدواژگان: مردان سالمند، فعالیت جسمانی در آب، عزت نفس
  • وحید نجاتی، رضا امینی، عباس ذبیح زاده صفحه 38
    مقدمه و هدف
    کیفیت زندگی مفهومی جامع و در عین حال انتزاعی، ذهنی و کلی است و برای ارتقاء آن باید به اجزاء عینی، ملموس و جزئی تبدیل شود. هدف از این مطالعه برررسی ارتباط بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی با کارکردهای اجرایی شناختی مغز می باشد.
    روش
    این مطالعه مقطعی- مقایسه ای در 93 جانباز نابینای دو چشم کشور انجام شد. ابزارهای مورد استفاده پرسش نامه 36 سوالی کیفیت زندگی و آزمون اجرایی شناختی دکس می باشد. از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین داده ها استفاده شد.
    نتایج
    مجموع ابعاد جسمی و روانی کیفیت زندگی با کلیه ابعاد عملکردهای اجرایی شناختی جز بیش فعالی ارتباط معنی دار داشت (آماره پی برای مجموع ابعاد روانی در سطح 05/0 و برای مجموع ابعاد حسی در سطح 01/0 نشان داده شد).
    بحث: کارکردهای اجرایی شناختی پیشگوی مناسبی برای کیفیت زندگی در جانبازان نابینا است. می توان به کمک پژوهش های مداخله ای آتی پیشنهاد نمود برای ارتقاء کیفیت زندگی در جانبازان نابینا از توانبخشی کارکردهای اجرایی شناختی بهره گرفت.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، عملکردهای اجرایی شناختی، جانبازان نابینا
  • فرهاد جعفری، فاطمه گیتی نورد، محمدرضا سروش، بتول موسوی صفحه 44
    مقدمه
    وجود عوارض مزمن ناشی از مواجهه با عوامل شیمیایی می تواند به افت کیفیت زندگی بیانجامد، هدف از انجام مطالعه ی حاضر بررسی کیفیت زندگی جانبازان شیمیایی شدید ریوی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی (cross-sectional) بر روی تمامی جانبازان شیمیایی با آسیب شدید ریوی (292 نفر) که پرونده ی آنان در بنیاد جانبازان و امور ایثارگران موجود بود انجام شد. کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد SF-36 ارزیابی شد.
    نتایج
    میانگین سنی جانبازان مورد مطالعه 8/7±8/48 سال بود. از میان ابعاد هشتگانه ی کیفیت زندگی کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به ابعاد مشکلات روانی (19.8±33.5)، سلامت عمومی(20.3±17.5)، و بیشترین امتیاز به ترتیب در ابعاد عملکرد اجتماعی(42.9±26.2) و سلامت روانی(41.5±21.5) به دست آمد. نمره ی کیفیت زندگی جانبازان با آسیب شدید ریوی در تمام حیطه ها، به طور قابل ملاحظه ای پایین تر از کیفیت زندگی جمعیت عمومی ایران بود((p< 0.05. آنالیز رگرسیون نشان داد فعالیت ورزشی بیشترین تاثیر را در بر روی هر دو مقیاس سلامت جسمی و روانی داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد کیفیت زندگی جانبازان شیمیایی مورد مطالعه به طور قابل توجهی پایین است و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی این افراد مورد تاکید می باشد.
    کلیدواژگان: جانباز شیمیایی، مشکلات ریه، کیفیت زندگی، SF، 36
  • سودابه مهدی زاده، سهیلا عباسی، معصومه مقدم، میترا کیانی صفحه 51
    زمینه و هدف
    بیماری های مزمن ریوی با اختلالات روانی ارتباط دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 93 نفر از مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی مراجعه کننده به درمانگاه ریه مرکز آموزشی و درمانی بقیه الله (عج) به روش غیر احتمالی و در دسترس جهت شرکت در پژوهش انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-12 و جهت آنالیز داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین نمره سلامت عمومی افراد مورد مطالعه، 43/6±32/20 به دست آمد. بیش از 77% افراد، از سلامت عمومی مطلوبی برخوردار نبودند. بین سابقه ابتلا به بیماری های اعصاب و روان و سلامت عمومی نامطلوب ارتباط آماری معناداری وجود داشت. افراد با تحصیلات بالاتر از سلامت عمومی بهتری برخوردار بودند(P<0.05).
    نتیجه گیری
    وضعیت نامطلوب سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد سلامتی، ضرورت توجه بیشتر را نسبت به این مهم جهت ارتقاء سلامتی در مصدومین شیمیایی مطرح می نماید.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، مصدومین شیمیایی، برونشیولیت انسدادی
|
  • Page 1
    Background
    Carpal tunnel syndrome consists of symptoms secondary to median nerve dysfunction in carpal tunnel. Every factor causing decrease in capacity of the canal can trigger the complaints. Squaring of the wrist surface somehow the anteroposterior diameter becomes 750/0 smaller than the mediolateral one, is known as a risk factor.
    Purpose
    This study intends to determine the relationship between wrist cross-section and carpal tunnel syndrome. Method & Materials:In this case-control study the wrist cross-section in 120 subjects(60 involved & 60 intact) was measured by caliper. Presence or absence of the syndrome had been justified through electromyography.Results &
    Conclusion
    The results indicated that the ratio of the anteroposterior diameter to transverse one in the affected and the control groups were 0/67 ± 0/42 and 0/63 ± 0/51 respectively. Therefore there is a significant difference of 50/0 representing the relation of carpal tunnel syndrome with the wrist cross-section.
  • Page 5
    Aims
    The widespread use of sulfur mustard (SM) as a chemical warfare agent has proved its long-lasting toxic effects. Therefore, all health professionals should have sufficient knowledge and be prepared for any such chemical attack. Transforming growth factor (TGF-β), has an important role in the lungs of patients with some of chronic airway diseases, especially with respect to airway remodeling in mustard lung. Airway remodeling is characterized by defective extracellular matrix (ECM) turnover. Fibroblasts have a central role in ECM turnover. The TGF-β provides intracellular signals to regulate ECM production. The purpose of this study: isolate and achieve primary airway fibroblast cells directly from lung biopsies of chemical injuries and control samples and detect abnormal gene expression of TGF-β1 and TGF-β2 in isolated fibroblast cells, to study destructive effects on the SM gas and understanding Molecular mechanisms of SM, with the aim of developing medical Assistance.
    Methods
    we used cell culture as an in vitro model. Thus, we cultured primary airway fibroblasts from epibronchial biopsies, and investigated gene expression of TGF-β1 and TGF-β2 in primary fibroblasts of SM injured patients and controls. Expression of TGF-β variant and receptors was measured by Semiquantitative RT-PCR..
    Result
    Our findings revealed that expression levels of TGF-β1 and TGF-β2 was upregulated in the airway Fibroblasts of SM exposed patients in comparison with control samples.
    Conclusion
    Our novel data, suggested that over-expression of TGF-β molecule in primary airway fibroblasts of mustard gas injured patients may involve in progression of airway remodeling of these patients.
  • Lila Sarabadani, Abolhasan Bolvardi, Mohammad Ghiasi Page 15
    Background
    Computer Anxiety can be caused to learning disorders in students that attention to this issue has a main role for health and knowledge improvement in veteran's students.
    Purpose
    the purpose of this study was to survey of the relationship of academic achievement, self-esteem and gender of graduate of veteran's students with their computer anxiety in Tehran Universes on 2011. Methods & Materials: The type of this study was descriptive analyses that sample consisted of 200 randomly selected students, Data after collecting with questioner was analyzed by Correlation coefficient and Multiple Regression Analysis.
    Results
    The result among 200 students showed that there was a significant negative relationship between self esteem and computer anxiety of students r= -0/358 also was a significant relationship between achievement motivation r= -0/252.
    Conclusion
    Self-esteem is a good predictor of computer anxiety that this can be a guide line for social and cultural policymaker in decrease of study problems for veteran students on country.
  • Seyedeh Samaneh Esteghamat, Seyedeh Sana Esteghamat, Fatemeh Bastani, Hadi Kazemi, Pirhossein Koulivand, Leila Bayan, Ali Gorji Page 23

    Drug interaction is one of the most important problems in the treatment of diseases. The concurrent prescription of different drug categories may affects the activity of each drug. The war-injured veterans suffering from different chronic intractable diseases are a group of patients with high risk of drug interaction. A cross-sectional study was conducted on war-injured veterans treated in a psychiatric hospital for 4 months. All drugs used by each patient were identified during an interview by a physician. Data were analyzed in SPSS software. The investigation was conducted on 1435 patients. The number of medicaments used by each person was between 2 to 21. Drug interactions were identified in 99.3% of patients. There were no drug interactions in only 9 patients. The number of drug interaction was ranged from 1 to 55 in each patient with the total number of drug interactions of 15,426 in all patients. Based on FDA classification, severe drug interactions were identified in 1493 patients, whereas moderate and mild drug interaction were observed in 13015 and 930 patients, respectively. The most common type of drug interaction was observed in the patients who received different anti-depression drugs (47.5%). Among patients with severe drug interactions, the clinical investigations revealed that 85.37% of the patients were suffered from cardiovascular side effects, 58.14% from neuromuscular, 54.45% form central nervous system, 44.35% from autonomic, and 37.21% from gastrointestinal side effects. The results indicate the necessity and importance of devising some guidelines to prevent or at least decrease the drug interactions in war-injured veterans with psychiatric disorders.

  • Sayed Ali Akbar Hashemi Javaheri, Naser Mohammad Rahimi, Ahmad Ebrahimi Atri Page 31
    Background

    This study investigated the effect of physical activity in the water on self-esteem were elderly men.

    Methods

    For this purpose, 36 men aged 60-73 years of retirement education of Razavi Khorasan randomly into two homogeneous groups were divided into experimental and control. For assess self-esteem subjects using a questionnaire measured self-esteem scale of Rosenberg (r=0/84), before and after the study was conducted. Experimental groups did water training program designed for 8 weeks. obtained using dependent t-test (p> 0/05) and software 13-spss were analyzed.

    Findings

    According to the results obtained, significant difference in pre-test in both groups self-esteem test results were not observed (p=0/360). but this difference was significant in post test and subjects of experimental group to obtain a better score compared to control(p=0/001). Also between pre and post test of subjects, there was only significant difference in experimental group in the mean self-esteem. (p=0/000). but no significant difference was not found between the control group pre-test and post test in self-esteem scores (p=0/083).

    Conclusion

    Since self-esteem as the most basic psychological needs elderly is psychosomatic, and considering the results to confirm, the role of physical activity in the water to improve self-esteem in older men. So do these activities in the water as a safe and secure environment for improving the health of the elderly is recommended.

  • Vahid Nehaty, Dr Re Amini, Abbas Zabihzadeh Page 38
    Background and Goal: Quality of life is a universal but abstract, mental and global concept that should be reduced to concrete, palpable and local part. The purpose of present study is evaluation of correlation of quality of life dimension with executive function of brain in blind veterans.
    Method
    in this cross sectional study 93 blind veterans were participated. SF36 and De executive test are used for evaluation. Pearson correlation test is used for data analysis.
    Result
    Physical and mental dimension of quality of life is correlated with all aspect of executive function without hyperactivity. (P value <0.01 for physical component and <0.05 for mental component)
    Conclusion
    Executive functions are proper predictor of quality of life in blind veterans. This project with support of additional interventional study proposes executive function rehabilitation for promotion of quality of life in blind veterans.
  • Farhad Jafari, Fateme Guitynavard, Mohammad Reza Soroush, Batool Muosavi Page 44
    Introduction Chronic complications due to chemical weapon exposure can negatively affect the quality of life. The aim of this study was to assess the health related quality of life (HRQOL) in people who had severe pulmonary complications due to the sulfur mustard gas exposure. Materials and Methods In this cross-sectional study all patients (292) with severe pulmonary complications due to chemical weapons exposure whose information thrived from the Veterans and Martyrs Affair Foundation (VMAF) database were studied. The quality of life was measured using the 36-item Short Form Health Survey (SF-36). Results The mean age of the patients was 48.8±7.8 years. The lowest scores on the SF-36 subscales were found to be the role limitations due to emotional problems (19.8±33.5), and general health (20.3±17.5), respectively. The highest scores reported in social functioning (42.9±26.2), and emotional well being (41.5±21.5), respectively. Quality of life in chemical warfare victims who had pulmonary problems was significantly lower than the general public (P < 0.05). Regression analysis indicated the most potent affect on both physical and mental components for doing exercises. Conclusion The study findings suggest that chemical warfare victims with pulmonary complications suffer from poor health related quality of life and it is so necessary to improve quality of life in this population.
  • Soudabe Mehdizadeh, Soheila Abbasi, Masoume Moqaddam, Mitra Kiyani Page 51
    Background and
    Purpose
    Chronic lung disease related to mental disease. Tthis study was applied to assessment of mental health condition in chemical warfare victims with Bronchiolitis Obliterans.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, were selected 93 chemical warfare victims with bronchiolitis obliterans referred to respiratory clinic of Baqyatallah hospital by no probability and convenience sampling method for research. Data was accumulated by General Health Questionnaire(GHQ-12(and analyzed with SPSS statically software.
    Results
    Average of general health score of samples was 20.32± 6.43. over of 77% of samples hadn`t desirable general health. There was a significant difference between psychological disorders and undesirable general health (p<0.05). Persons with high levels of education have better general health.
    Conclusion
    Undesirable mental health as one of the health dimensions suggested necessity of special attention to this problem for health promotion in chemical warfare victims.