فهرست مطالب

آبزیان و شیلات - پیش شماره 2 (تابستان 1389)

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیش شماره 2 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اثر ترکیبی دو هورمون گنادورلین و پروستاگلندین(PGF2α) بر تکثیر نیمه مصنوعی ماهی حوض(Carassius auratus)
    مهدی پارسیانی، مازیار یحیوی، میر مسعود سجادی، عسکر کریم آبادی، حسن محمد زاده صفحه 1
    این تحقیق در اردیبهشت ماه 1388 در کارگاه تکثیر و پرورش ماهی خاویاری سد وشمگیر واقع در کیلومتر 35 شمال شهرستان آق قلا انجام گرفت.جهت مطالعه اثر ترکیبی دو هورمون گنادورلین و پروستاگلاندین(PGF2α) بر تکثیر نیمه مصنوعی ماهی حوض(Carassius auratus)، مولدین در 5 تیمار شامل: ml 4/0 هورمون ترکیبی فوق (در 2 مرحله) با نسبت های: 0% pro + 100% Gn: 1T، 25% pro + 75% nG: 2T، 5% pro + 50% Gn: 3T، 75% pro + 25% Gn: 4T، 100% pro + 0% Gn: 5T به ازای هر مولد در قالب طرح کاملا تصادفی نامتعادل بعلاوه یک شاهد با میزان ml 02/0 در مرحله اول تزریق و ml 2/0 در مرحله دوم تزریق هورمون HCG انسانی به ازای هر مولد در 3 تکرار مورد تزریق قرار گرفتند. بعد از بررسی شاخص های مورد نظر موثرترین نسبت در القاء مولدین، نسبت در تیمار2 بود. درصد جوابدهی ماهیان مولد در گروه شاهد و تیمار 2 تقریبا مشابه بود و با دیگر تیمارها دارای اختلاف معنی داری بود(05/0 < P). درصد لقاح و بررسی وضعیت تخمک گشایی در گروه شاهد با تیمار 2 اختلاف معنی داری را نشان نداد ولی در مقایسه با سایر تیمارها این شاخص ها دارای اختلاف معنی داری بود(05/0 < P).
    کلیدواژگان: HCG انسانی، پروستاگلاندین (PGF2α)، ماهی طلایی، نیمه مصنوعی، تزریق، هورمون ترکیبی
  • مقایسه رشد، بقاء و تولید نهایی میگوی سفید هندی در سیستم پرورش تک گونه ای و توام با میگوی ببری سبز در منطقه تیاب هرمزگان
    اسماعیل تازیکه، حجت الله فروغی فرد، غلامعباس زرشناس، علی اکبر صالحی، احمدرضا تورجی صفحه 11
    این پژوهش با هدف بررسی میزان رشد، بقاء و تولید نهایی میگوی سفید هندی در سیستم پرورش تک گونه ای و توام با میگوی ببری سبز اجرا شد. این طرح در مزرعه پرورش میگوی پرشیان پران واقع در منطقه تیاب جنوبی استان هرمزگان در سال 1382 انجام گرفت. بدین منظور شش استخر 5/0 هکتاری از مزرعه انتخاب گردیده که در سه استخر آن پرورش تک گونه ای میگوی سفید هندی و در 3 استخر دیگر پرورش توام میگوی سفید هندی و ببری سبز انجام گردید. به طوری که استخرهای تحت تیمار، پس از آماده سازی، آبگیری و غنی سازی گردیدند و ذخیره سازی بچه میگو در آنها بر اساس 18 قطعه در متر مربع با سن پانزده روز(PL15) و در کشت توام نیز به همین صورت و با نسبت 80: 20 (20 درصد میگوی ببری سبز و 80 درصد میگوی سفید هندی) انجام گرفت. تغذیه بر اساس احتیاجات آن در مراحل مختلف سنی، وزنی و شرایط محیطی با استفاده از غذای کنسانتره وارداتی صورت گرفت. نمونه برداری از میگوها در طی دوره پرورش برای زیست سنجی و برآورد میانگین وزن و محاسبه جیره غذایی روزانه و ارزیابی مدیریت اعمال شده همزمان با اندازه گیری و ثبت برخی از پارامترهای محیطی آب هر 14-10 روز یکبار انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین رشد وزنی میگوی سفید هندی در کشت توام، در برداشت نهایی به میزان 02/1 ± 51/13 گرم و در کشت تک گونه ای به میزان 34/0 ± 44/ 11 گرم بدست آمده که از میزان بالاتری برخوردار گردیده که آنالیز واریانس داده ها نیز اختلاف معنی داری در سطح اعتماد 95 درصد نشان داده است (05/0 P<). میانگین میزان تولید نهایی میگوی سفید هندی در تیمار کشت توام و کشت تک گونه ای به ترتیب به میزان 1042 و 1666 کیلوگرم در هکتار بدست آمد، همچنین بر اساس نتایج حاصله میانگین میزان بقاء در کشت تک گونه ای 81 درصد و در کشت توام 54 درصد بدست آمده که از لحاظ آماری اختلاف معنی دار بود (05/0 P<). این امر می تواند ناشی از عدم بکارگیری غذای اختصاصی میگوی ببری سبز در کشت توام باشد که علاوه بر خارج شدن غذا از دسترس میگو و افزایش هزینه تولید منجر به ایجاد شرایط استرس زای محیطی گردیده که در نهایت موجب کاهش بقاء میگو شده است.
    کلیدواژگان: میگوی سفید هندی، میگوی ببری سبز، کشت تک گونه ای، کشت توام، هرمزگان
  • ارزیابی زیستی رودخانه کر(استان فارس) در فصول مختلف با استفاده از ساختار جمعیتی ماکروبنتوز
    مهدی حفار، محمدرضااحمدی، مازیاریحیوی صفحه 21
    بررسی کفزیان رودخانه کر در استان فارس به مدت یکسال از مهرماه 1386 لغایت شهریورماه 1387انجام شد. در یک مسافت تقریبا250 کیلومتری، 5 ایستگاه مطالعاتی تعیین و به صورت ماهانه از موجودات کفزی نمونه برداری به عمل آمد. نمونه برداری از کفزیان بوسیله سوربر با سطح دهانه2500سانتیمترمربع و تور 250 میکرونی با 3 تکرار در هر ایستگاه انجام شد. نمونه های جمع آوری شده توسط فرمالین 4٪ تثبیت و در آزمایشگاه جداسازی و شمارش گردید. دربررسی فون کفزیان رودخانه 32 گروه از موجودات بنتیک شناسایی شدند. بطور متوسط اعضای راسته Diptera و Ephemeroptera در ایستگاه های مطالعاتی 1 و2،گروه Gastropoda وCrustacea در ایستگاه 3 و موجودات Gastropoda و Diptera در ایستگاه های مطالعاتی 4 و5 غالبیت داشتند. داده های بنتیک بصورت سنجه های ساختار جمعیتی شامل غنای EPT، غنای شیرونومیده، غنای کل، نسبت فراوانی EPT به خانواده Chironomidae خلاصه شد. در ضمن شاخص تنوع شانن و شاخص زیستی درسطح خانواده هیلسنهوف محاسبه گردید.آنالیز واریانس یک طرفه گروه های کفزی و دوطرفه آن با فصول و ایستگاه ها مورد بررسی قرارگرفت، نتایج آزمون های آنالیز واریانس و محاسبه همبستگی آن در برخی ایستگاه ها تفاوت معنی دار نشان می داد(P<0.05). به طوری که نتایج حاصله نشان ازعدم آلودگی درنواحی بالادست سد درودزن وآلودگی اندک تا شدید رودخانه کر در نواحی زیرسد در فصول مختلف داشت. نتایج این تحقیق بر استفاده ازفون کفزی به عنوان روشی موثر وباصرفه اقتصادی جهت ارزیابی دقیق وسریع کیفیت رودخانه بخصوص درفصولی که تحت آشفتگی های محیطی است، تاکید می نماید.
    کلیدواژگان: رودخانه کر، استان فارس، ماکروبنتوز، سنجه های جمعیتی
  • بررسی تاثیر روشهای تریمینگ(آراسته کردن) بر کیفیت و راندمان تولید فیله ماهی کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix)
    قربان زارع گشتی، عباسعلی مطلبی، سید حسن جلیلی، علی اصغر خانی پور، انوشه کوچکیان صفحه 35
    در این تحقیق برای تهیه فیله تریمینگ شده (آراسته شده) ماهی کپور نقره ای از 2 روش دستی(سنتی) و صنعتی(ماشینی) استفاده گردید ودر هر دو روش فاکتورهایی مانند اندازه گیری درصد اندام های مختلف در ماهی کامل و شکم خالی، اندازه گیری طول و عرض، وزن و قطر فیله قبل و بعد از تریمینگ،اندازه گیری سرعت تریمینگ،راندمان و درصد اضافات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این طرح نشان داد بیشترین راندمان فیله ماهی در دو روش تریمینگ دستی و صنعتی مربوط به تریمینگ فیله ماهی بدون پوست و ستون فقرات(بترتیب با 6/45 و 49درصد) و کمترین راندمان مربوط به تریمینگ فیله ماهی بدون پوست و بدون ستون فقرات می باشد. ولی فیله های تریمینگ شده بدون پوست وبدون ستون فقرات به روش صنعتی از نظر شکل ظاهری مصرف مطلوبتر میباشند.
    کلیدواژگان: تریمینگ، ماهی کپور نقره ای(Hypophthalmichthys molitrix)، فیله
  • تعیین هماوری ماهی گوازیم دم رشته ای (Nemipterus japonicus)درآب های خلیج فارس، منطقه جزیره تنب تا هنگام
    علی سالارپوری، سیامک بهزادی، محمد درویشی، عیسی کمالی صفحه 43
    ماهی گوازیم دم رشته ای (Nemipterus japonicus) یکی ازگونه های مهم تجاری ماهیان در آب های خلیج فارس می باشد. نمونه برداری از صید شناور های ترالر از مهر1384 تا مرداد 1385 انجام گردید. هماوری تعداد 24 قطعه ماهی بالغ در دامنه طولی بین 3/18 تا 3/27 سانتی متر مورد بررسی قرار گرفتند. حداکثر میزان هماوری مطلق برای این ماهی 44388 عدد تخمک مربوط به ماهی با طول چنگالی 5/22 سانتی متر و حداقل هماوری مطلق آن 3419 عدد تخمک مربوط به طول چنگالی 3/18 سانتی متر بود. میانگین هم آوری مطلق ماهی گوازیم دم رشته ای، 9822 ± 14982 و میانگین هم آوری نسبی آن 57 ± 100 عدد تخمک بدست آمد. رابطه طول چنگالی با میزان هماوری مطلق برای این ماهی بصورت 63579-x3767= هماوری مطلق (766/0=r2، 24=n) محاسبه گردید.
    کلیدواژگان: گوازیم دم رشته ای، هم آوری، ترالر، جزیره تنب، جزیره هنگام
  • ارزیابی اقتصادی پرورش میگوی سفید هندی (Penaeus indicus)دراستان هرمزگان
    حجت الله فروغی فرد، عیسی کمالی صفحه 49
    این تحقیق به منظور ارزیابی اقتصادی پرورش میگو در استان هرمزگان در طی سالهای 84-1383 اجرا شد. بدین منظور در سایت های پرورش میگو به تمامی مزارع فعال مراجعه و مزارعی که مدیران آنها در سر مزرعه حضور داشتند انتخاب و اطلاعات مورد نیاز شامل وضعیت پرسنلی از لحاظ علمی وتخصصی وضعیت اشتغال زایی، وضعیت هزینه ها، میزان تولید و مشکلات عمده و وضعیت سود و زیان جمع آوری گردید. نتایج حاصله نشان دادند که در سایت پرورش میگوی سایه خوش تنها حدود 1/7 درصد مزارع فعال بوده اند.همچنین در سایت های پرورش میگوی تیاب جنوبی و تیاب شمالی که حدود 10 سال از بهره برداری آنها می گذرد به ترتیب حدود 62 درصد و2/40 درصد مزارع به صورت فعال و بقیه یا ساخته نشده و یا غیر فعال می باشند. در تمامی مزارع مورد بررسی در هر سه منطقه پرورش میگو بیشترین سهم هزینه ها متعلق به هزینه غذا بوده است. میانگین قیمت تمام شده هر کیلو میگو در مزارع مستقردر منطقه تیاب جنوبی معادل 1792 ± 20822 ریال، در منطقه تیاب شمالی معادل 3179 ±23940 ریال و منطقه سایه خوش معادل 4798 ± 23531 ریال بوده است. قیمت تمام شده هر کیلو میگو در مزارعی که از غذای دست ساز استفاده نموده اند معادل 3156 ±15820 به دست آمد. از عمده ترین مشکلات پرورش دهندگان میگو می توان به، بالا بودن قیمت غذا و پایین بودن کیفیت آنها و در نتیجه بالا بودن هزینه تولید و همچنین پایین بودن قیمت محصول نهایی اشاره نمود.در مجموع نتایج حاصل از این تحقیق نشان دادند گر چه مناطق پرورش میگو در مناطق تیاب شمالی و جنوبی از نظر دسترسی به پاره ای تسهیلات شهری و تاسیسات زیر بنایی (از قبیل جاده دسترسی، دسترسی به آب شیرین و غیره) نسبت به منطقه سایه خوش در موقعیت بهتری قرار دارند اما چنانچه مشکلات پرورش دهندگان میگو به طور اساسی مرتفع نگردد آینده این صنعت امیدوار کننده نخواهد بود.
    کلیدواژگان: ارزیابی اقتصادی، پرورش، سایه خوش، استان هرمزگان، میگوی سفید هندی
  • اثرات ضد قارچی تراف نانوسیلور بر روی تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) و لارو تا وزن یک گرمی
    مهدی کهیش اسفندیاری، مهدی سلطانی، میر مسعود سجادی صفحه 63
    به منظور ارزیابی تراف نانوسیلور در کنترل آلودگی های ناشی از میکروارگانیسم ها در شرایط کارگاهی پرورش قزل آلای رنگین کمان، استحصال تخمک و اسپرم از ماهیان مولد 5-4 ساله مطابق روش معمول کارگاهی صورت گرفت. میزان بقاء تخم های حاصله تا مرحله چشم زدگی و از مرحله چشم زدگی تا مرحله تفریخ تخم ها و نیز میزان بقاء لارو تا وزن 2/1-1 گرم، در یک تراف 2 متری با 4 تکرار وگروه کنترل منفی(شاهد) با 3 تکرار بدون هرگونه مداخله دارویی به کار گرفته شد. در این مطالعه میزان فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب مورد استفاده شامل درجه حرارت (2/13 5/12 درجه سانتیگراد)، اکسیژن (9-8 میلی گرم در لیتر)، (دی اکسیدکربن 2 ± 5/7 میلی گرم در لیتر)، آمونیاک (کمتر از 01/0 میلی گرم در لیتر)، نیتریت (کمتر از 1/0 میلی گرم در لیتر) و درجه سختی (170 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم) بوده است. در این مطالعه میزان 1800 گرم تخم در تراف حاوی نانوسیلور (نانونصب پارس) انکوبه شد. نتایج حاصل از بقاء تخم و لارو تا یک گرمی در تراف نانوسیلور به ترتیب 4/69 و 8/91 درصد بود، که از نظر آماری در مقایسه با گروه شاهد در بقاء تخم تفاوت معنی داری داشت (P<0/05). ولی میزان بقاء لارو تا یک گرمی تفاوت معنی داری با گروه شاهد نداشت P>0/05)). با توجه به نتایج مذکور و خواص خارق العاده نانوسید از قبیل خوراکی بودن، غیر مضر بودن، دوستدار محیط زیست بودن و غیره و نیز اثرات سوء و ممنوعیت استفاده از مالاشیت گرین می توان تراف نانوسیلور را به عنوان جایگزین مناسب برای مالاشیت گرین در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: تخم قزل آلای رنگین کمان((Oncorhynchus mykiss، تراف نانوسیلور و شاهد، لارو قزل آلای رنگین کمان
|
  • The study of the combination effects of gonadorelin and prostaglandine (PGF2α) hormone on the semi-artifitial breeding in gold fish (Carassius auratus)
    Parsiani.M., Yahyavi.M., Sajjadi.M.M., Karimabadi.A., Mohammadzade.H Page 1
    This study were carried out in Reproduction & Culture Center of Voshmgir Barrier in the middle of May in north of Aqh qhala city. In order to study of the combination effects of gonadorelin and prostaglandine (PGF2α) hormone on the semi-artificial breeding in gold fish (Carassius auratus), Female spawenrs in 5treatments are injected. These products including: 0.4 ml the said combination hormone (in 2 phases) in proportions of:T1: Gn 100 % + pro 0 %, T2: Gn 75 % + pro 25 %, T3: Gn 50 % + pro 50 %, T4: Gn 25 % + pro 75 %, T5: Gn 0 % + pro 100 %The injection instead of every brood fish is carried out in an Unequivalent Completely Random Design and a control fish injected at a dose of 0.02 ml in first phase and 0.2 ml in the second phase of HCG (humane corrion gonadotropin) instead of per fish in 3 practice,after investigating special characteristics, we found that the most effective proportion in brood fishes inspire was the proportion in second treatment.The percent of positive reaction of brood fishes were nearly the same in controller group and also second treatment and it was completely different in relation to other treatment(P < 0.05). The fertilization and hatching percent in control group did not show significant difference with the second treatment but the said the fertilization and hatching percent was significant in contrast to other treatment (P < 0.05).
  • Compare the growth, survival and total production of Fenneropenaeus indicus in mono and biculture systems with Fenneropenaeus semisulcatus in Tiab area (Hormozgan province)
    Tazikeh E., Fourooghifard H., Zarshenas G., Salehia., Turaji M.R Page 11
    This study was performed of one on the farms in Tiab Area Hormozgan province in 2004.In this research to obtain aims used two treatments (one for each species) and 3 replicats. postlarvaes were stocked at a density 18 ind/m2 with rate 20% fenneropenaeus semisulcatus and 80% fenneropenaeus indicus. Shrimp were fed by imported pellet on the basis of standard feeding table. In order to obtain the growth rate and calculation of daily feeding, shrimp became biometry twice a month. Some of the physicochemical factors such as pH, dissolved oxygen and salinity were measured twice a month too. Results revealed that mean weight of fenneropeneaeus indicus were about 13.51 ±1.02 gr and 11.44 ± 0.34 gr respectively for biculture and monoculture systems and the diference was significant (P<0.05) Final production of fenneropeneaeus indicus were 1042 kg/ha and 1666 kg/ha respectively in biculture and monoculture systems and diference was significant (P< 0.05).Also Survival rate of shrimp were 81% in monoculture systems and 54% biculture system. The most important reason for the low production and low survival of shrimp in biculture system that is we didn’t use the especial food for fenneropenaeus semisulcatus. This kind of shrimp couldn’t use the food and the unused the food changed to waste mater that has caused the bad environmental condition and decreasing of survival rate and final production.
  • Bioassessment of Kor river(Fars province) in different seasons by use Community Structure Macrobenthic
    Haffar M., Ahmadi M.R., Yahyavi M Page 21
    Investigation of Macrobenthic has been carried in Kor river, Fars Province, during one year study, from October 2007 to September 2008.Five study sites were selected in 250 Kilometers distance of the river, Benthic Macroinvertebrates were monthly collected and measuring. Benthic Macroinvertebrates were collected at each site using a Surber with 2400 cm² and 250µmesh net,this act with 3 repetition carried by method Davies 2001. Samples collect and fixed with formaldehyde %4,in laboratory has carried sort and enumeration. 32 Taxa Benthic Invertebrate were identified,overall average, members had dominated order Diptera and Ephemeroptera in stations 1and 2,Class of Gastropoda and Crustacea in station 3,Class Gastropoda and Diptera in stations 4,5. Benthic data were summarized according to Community Structure Metrics including EPT index, Chironomidae index,, TR, Shanoon index(H‘), EPT/CHIR and Biotic index(HFBI) estimated ANOVA one way of taxa Benthic Organisms and ANOVA 2 way with seasons and stations, The results analysis 0f variance and estimating of correlation showed significant difference in stations (P<0.05)The results showed none pollution up dorodzan dam and approximately to intense pollution in downstream of it in difference seasons and sites, The results showed that using Macrobenthic community is economy and quick method for good assessment of pollution specifically have strictly in seasons polluted.
  • The effect of methods trimming on the quality and production efficiency of fish fillet Silver Carp (Hypophthalmichthys molitrix)
    Zareh G., Motalebi A., Jalili S.H., Khanipour A.A., Kochekian A Page 35
    The objective of this study was trimming by hand and machinery from Silver Carp (Hypophthalmichthys molitrix) fillet. The aims of this project was introducing the best type of fillet trimming by machine handing methods of Silver Carp fillet. For first time we measured percentage different organs like head, skin, tails, backbone, intestine organs, type of bone and fillet in whole fish before and after cutting, filleting and trimming. The results show percentage of fillet without skin and backbone) in trimming by machinery line processing was more than handing (45.6 - 49 respectively), and fillet trimming speed by machinery was more than hand. Also final results of this study show fillet trimmed without skin and backboneless by machinery method for Silver Carp was best about shape and consumption.
  • Fecundity determination of Nemipterus japonicus (Bloch) in Persian Gulf, Tonb to Hengam Island waters
    Salarpouri A., Darvishi M., Behzadi S., Kamali E Page 43
    Threadfin bream (Nemipterus Japonicus) is one of the most important commercial fishes in the Persian Gulf. Speciments were collected from commercial catches from November 2005 to Agust 2006. The fecundity of 24 adult samples were studied, that ranged from 18.3 to 27.3 cm in fork lenght. The maximum and minimum abslue fecundity were 44388 and 3419 related to 22.5 and 18.3 cm fork length respectivly. The mean of absolute and relative fecundity were estimated to be 14982(±9822) and 100(±57) respectively. Relationship between fork length and absolute fecundity estimated as Fecundity= 3767X-63579 (n=24, r2=0.766).
  • Economic evaluation of indian white shrimp (Fenneropenaeus indicus) culturing in Hormozgan province
    Fourooghi Fard H., Kamali E Page 49
    This survey was performed in order to economic evaluation of shrimp (Fennero Penaeus indicus) culturing in Hormozgan province during years 2005-2006. Three shrimp culture sites including Tiab-e-Jonubi, Tiab-e-Shomali and Sayeh khosh were surveyed. The Information about scientific and technical persons, employments, productions, per unit cost of production, important problems and also situation of total costs and benefit were recorded in special forms. Results revealed that only 7.1 % of farms located in sayeh khosh area, about 40.2 % of farms located in Tiab-e-Shomali and 62 % of farms located in Tiab-e-Jonubi areas are active. The two later areas have established about ten years ago. In all farms located in Hormozgan province the feed cost contributed as maximum portion in total production costs. The per unit cost of shrimp production in Tiab-e-Jonubi averaged 20822 ± 1792 Iranian Rials, in Tiab-e-Shomali averaged 23940 ± 3179 Iranian Rials and in Sayeh khosh averaged 23531 ± 4798 Iranian Rials.The most problems of most farm in Hormozgan province are, high production costs and low quality of shrimp foods manufactured by huge factories and low price of cultured shrimps.
  • Antifungal effect of nanosilver trauph on Rainbow trout egg and larvae up to 1 gr
    Kahiesh Esfandiary M., Soltani M., Sajadi M.M Page 63
    Nanosilver trauph were used to assess its effects on rainbow trout egg hatchability and survival percent of larvae up to 1-1.2 body weight using spring water at 12.5-13.2 c, 2 mg/l, ammunia <0.01, nitrit <0.1 and, dissolved oxygen 8-9 mg/l, carbon dioxide 7Total hardness was about 170 mg/l Caco3. Nanosilver trauph was provided in four replicates but normal control without any treatment was also included in three replicates. In this study, the amount of 1800 gr eggs incubated in the nanosilver trauph. Results of egg survival and larva to 1 gr in the nanosilver trauph respectively,was 69.4 and 97.8 percent, statistically, compared to the control group, difference in survival of the eggs had significantly (P<0/05). but in larva survival to 1 garam with control group, difference wasent significant(P>0/05). acording to the results above and extraordinary properties of nanosilver as food being non harmful,environmental friendly and etc and also ill effects and prohibition of malachite green can considered nanosilver trauph for suitable alternative of malachite green.