فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 240 (اردیبهشت 1391)

نشریه تدبیر
پیاپی 240 (اردیبهشت 1391)

  • 96 صفحه، بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/02/12
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سرمقاله: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
    محمود کمانی* صفحات 8-9
  • گفت و گوی ماه: حرکتی آغازین (تدوین استاندارد ملی ISIRI 13000)
    صفحات 10-18

    با نگاهی گذرا به تاریخچه کوتاه اما پر افت و خیز استانداردهای مدیریتی در ایران از حضور استانداردهای مدیریتی مانند  ISO9001, ISO 14001, OHSAS 18001 تا کنون موانع و چالشهای گوناگونی همواره بر سار راه این استانداردها وجود داشته است. این گفتگو به راهکارهای برطرف سازی این موانع و مشکلات از پیش روی استانداردهای جدید نظیر ISIRI 13000 می پردازد.

    کلیدواژگان: سیستم مدیریت فراگیر، ISIRI13000، استاندارد کیفیت، مدیریت کیفیت
  • ارتقای انگیزه کسب موفقیت کارکنان در سازمانها از طریق طراحی مشاغل
    بیژن علمی*، فرزانه عظیمی صفحات 20-27

    یکی از وظایف مهم مدیریان در سازمان ها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینه های رشد و شکوفایی آنان است که زمینه ارتقای بهره وری را فراهم می کند. امروز، نمی توان بدون توجه به میزان بهره وری در تولید و بدون آگاهی از عوامل موثر بر افزایش آن، به سوی توسعه پایدار گام برداشت. از آنجا که انسان در توسعه نقش کلیدی دارد و تحقق توسعه به دست انسان صورت می پذیرد، بنابراین برطرف کردن نیازهای روحی و روانی افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مقاله حاضر سعی شده تا به مطالعه تاثیر ویژگی های شغلی بر ارتقای انگیزه کسب موفقیت کارکنان در سازمانها پرداخته شود، چراکه عملکرد شغلی فرد را بصورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.

    کلیدواژگان: ویژگیهای شغلی، نیاز به کسب موفقیت، انگیزش، منابع انسانی
  • روش های جدید تصمیم گیری و کاربرد آنها در انتخاب محصولات مالی
    حسام سعیدی*، وجیهه اسدی راد، صارم دیلمی معزی صفحات 28-33

    ما روش جدیدی را ایجاد کرده ایم که درآن از عملگر متوسط وزنی OWA برای انتخاب محصولات مالی استفاده می شود. به این منظور ما دو عامل فاصله متوسط وزنی و ضریب متوسط وزنی OWAAC را معرفی می کنیم. این مجموعه عوامل برای مسایل تصمیم گیریبسیار حایز اهمیت هستند زیرا آنها برای دستیابی به انتخاب بهینه، مقایسه ای میان راه حل ایده آل و گزینه های موجود انجام می دهند. هدف این مدل جدید، تغییر در ویژگی های نگرشی روش های قدیمی برمبنای مقیاس فاصله است به گونه ای که تصمیم گیرنده می تواند محصولات مالی را براساس درجه خوش بینی اش انتخاب کند... این مقاله با یک مثال که نشان دهنده نتایج کسب شده از طریق استفاده مختلف از مجموعه عوامل در انتخاب محصولات مالی است پایان می یابد.

    کلیدواژگان: تصمیم گیری، عملگر متوسط وزنی، انتخاب محصولات مالی
  • سنت زدایی مدیر پروژه تصادفی در بخش دولتی
    رامین حاجیان* صفحات 34-40

    خیلی از اشخاصی که برای تصدی شغل مدیر پروژه فراخوانده می شوند بدون هیچ آمادگی و یا با آمادگی خیلی کم (ذهنیت قبلی) انتخاب می شوند. اینچنین مدیران پروژه ای را، مدیر پروژه تصادفی می خوانند. این مقاله تجربه 46 مدیر پروژه تصادفی را در بخش دولتی غرب استرالیا طی یک نظر سنجی نشان می دهد. یافته نشان می دهد که بیشتر مدیران پروژه براساس تخصص مدیریتی یا فنی خود انتخاب شده بودند، بنابراین برای انجام یک پروژه، شایستگی های لازم را نداشته اند. یک گرایش مهم تری وجود داشت تا مدیران پروژه تصادفی در روش پاره وقت عمل کنند،

    کلیدواژگان: بخش دولتی، مدیر پروژه تصادفی، مهارت و دانش
  • نقش زنان در توسعه
    ندا احسانی مقدم* صفحات 41-48

    گام نهادن در مسیر توسعه، مستلزم همپایی و همراهی آحاد جامعه اعم از زن و مرد در تمامی صحنه های کشور می باشد. نامگذاری دهه 1976-1985 از سوی سازمان ملل به عنوان دهه زنان و تلاش های صورت گرفته در این دهه موجبات نگاه به زنان به عنوان عوامل توسعه را فراهم نمود. در حالی که تحقیقات متعدد موید ملازمت توسعه جنسیتی (و افزایش برابری جنسیتی) و رشد اقتصادی کشورها هستند، آمارهای جهانی نظیر گزارش برنامه توسعه سازمان ملل حکایت از وضعیت نه چندان مطلوب ایران در زمینه توسعه جنسیتی دارد. مقاله حاضر ضمن تشریح مفهوم توسعه، بررسی وضعیت توسعه انسانی و توسعه جنسیتی کشورهای مختلف و تبیین نظریات مربوط به نقش زنان در توسعه، بر ضرورت توجه به مقوله کاهش نابرابری جنسیتی جهت نیل به توسعه همه جانبه صحه می گذارد.

    کلیدواژگان: برابری جنسیتی، زنان، توسعه جنسیتی
  • چالش های بکارگیری و پیاده سازی پورتال های مدیریت دانش
    پیمان اخوان*، محمدرضالح عدالتی صفحات 49-54

    برای رقابت موفقیت آمیز در عرصه تجارت کنونی، سازمان ها مجبورند به گونه ای با دانش برخورد کنند تا به شایستگی های محوری شان کمک کنند. مدیریت دانش اساسا درباره مدیریت سرمایه های فکری است به گونه ای که بتواند شرکتی با مزیت رقابتی ایجاد کند. اجرای موفق مدیریت دانش به تعهد درازمدت از جانب مدیران ارشد، رهبری که محافظ فرهنگ شرکت باشد، کارکنان و مدیران متعهد و آموزش دیده و در نهایت به استفاده مناسب از فناوری اطلاعات نیاز دارد. از میان انواع ابزارهای فناوری اطلاعات پورتالها بعنوان یکی از موثرترین راه های اشتراک دانش و اطلاعات در سازمانها شناخته شده اند. آنها بعنوان نظامهای عصبی و گردشی برای یک شرکت عمل کرده و از فرایندهای کسب و کار و نیز جریان اطلاعات حمایت می کنند... این مقاله با بررسی متون و مقالات صاحب نظران در رابطه با چالش های بکارگیری و پیاده سازی پورتالهای مدیریت دانش به یک جمع بندی در این زمینه دست پیدا می کند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، فناوری اطلاعات، IT، پورتال های سازمانی
  • بایدها و نبایدهای بهینه کاوی(benchmarking)
    مسعود بینش* صفحات 59-62
  • گزارش ویژه: حیات اندیشه، حیات عدالت و حیات اقتصاد
    علی اکبر بابایی* صفحات 63-66
  • 'گزارش سمینار: وب سایت، روشی عالی در تسهیل فرایندها
    یکتا عدالتی* صفحات 67-71
  • گفت و گو: ایدرو و نقش مشورتی در توسعه و نوسازی صنایع کشور
    صفحات 72-73
  • مسوولیت اجتماعی و ارتباط آن با مدیریت منابع انسانی
    مریم عرفانی* صفحات 74-76

    در این مقاله به اصول و مراحل نفوذ و تاثیرگذاری مفهوم مسوولیت اجتماعی بر حوزه منابع انسانی اشاره خواهد شد: تاثی چشم انداز، ماموریت، ارزش ها و توسعه استراتژی های منابع انسانی در تعامل با استراتژی های مسوولیت اجتماعی.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، مدیریت منابع انسانی
  • مزایای جدیدترین رویکردهای مدیریتی در حل مسائل: ستون فکری
    سارا سلیمی*، مهدی پروین صفحات 77-78
  • کسب و کار اینترنتی بدون مدیریت، هرگز
    سید رضا علوی* صفحات 79-82

    به اعتقاد بسیاری از فعالان کسب و کارهای الکترونیک، این کسب و کار عبارت است از کاربردی کردن همه سیستم های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرایندهای کسب و کار، این فرایندها با استفاده از فناوریهای مبتنی بر وب توسعه می یابند... بسیاری دیگر نیز E-Business با کسب و کار اینترنتی را با E-Commerce اشتباه می گیرند درحالیکه این دو با هم متفاوتند.

    کلیدواژگان: کسب و کار الکترونیکی، کسب و کار اینترنتی، تجارت الکترونیک، پورتال، کارآفرینی اینترنتی
  • الگوی سنتی و نوین مدیریت فاجعه (بخش دوم)
    محمد ایرانمنش* صفحات 83-86

    در این مقاله با الگوهای مدیریت بحران یعنی الگوی سنتی مدیریت فاجعه و الگوی نوین مدیریت فاجعه و تفاوتها و نیز نگرشهای متفاوت در مدیریت بحران آشنا خواهید شد.

    کلیدواژگان: مدیریت بحران، مدیریت فاجعه، الگوی نوین مدیریت بحران، الگوی سنتی مدیریت بحران
  • نگاهی به یک کتاب
    صفحه 87
  • معرفی کتاب
    صفحه 89
  • برای خلق موفقیت، خودتان را توصیف کنید
    زهرا بدلی* صفحات 91-92