فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
پیاپی 62 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی طیب نیا صفحات 5-22
    بازار اعتبار به عنوان یکی از اجزاء اصلی بازار مالی نقش مهمی در تجهیز پس اندازها و تامین مالی بنگاه ها دارد. شناخت بیشتر عوامل موثر بر گسترش این بازار ضمن اینکه قدرت تحلیل پژوهشگران را افزایش میدهد می تواند راهنمای مناسبی برای سیاستگذاران باشد. در این مطالعه با استفاده از شاخص های قدرت حقوق قانونی و عمق اطلاعات اعتباری که توسط بانک 2005) به بررسی تجربی این فرضیه ها اقدام شده - جهانی تهیه می شود و داده های 42 کشور درحال توسعه در دوره (2008 است که آیا افزایش حمایت از حقوق اعتباردهندگان در قوانین ورشکستگی و وثیقه ای و حقوق اعتبارگیرندگان در قوانین وثیقهای و همچنین کیفیت اطلاعات اعتباری تشریک شده و گستردگی حوزه جمع آوری آنها تاثیر معناداری در گسترش بازار اعتبار دارد یا خیر؟ نتایج تخمین مدل اقتصادسنجی ما دلالت بر عدم رد این فرضیه ها دارد، به این معنا که کشورهایی که حمایت قانونی بالاتری از اعتباردهندگان در قوانین ورشکستگی و وثیق های و حقوق اعتبارگیرندگان در قوانین وثیقه ای به عمل می آورند بازارهای اعتبار گسترش یافته تری دارند. همچنین، بازار اعتبار در کشورهایی که در آنها اطلاعات اعتباری تشریک شده از منبع گسترد های جمع آوری م یشوند و از کیفیت بالایی برخوردارند نیز گسترد هتر است. با توجه به مشکلات فراوان بنگاه های کشور در راه دسترسی به اعتبار، انجام اصلاحاتی در راستای بهبود وضعیت شاخص های قدرت حقوق قانونی و عمق اطلاعات اعتباری ضمن اینکه می تواند منجر به بهبود وضعیت ایران در این شاخص ها شود می تواند اقدامی مثبت در راستای گسترش بازار اعتبار نیز باشد.
    کلیدواژگان: حقوق اعتباردهندگان و اعتبارگیرندگان، اطلاعات اعتباری، شاخ صهای دریافت اعتبار، توسعه مالی
  • عزت الله عباسیان، مهدی فردوسی، وحید محمودی صفحات 23-38
    بحث حضور دولت در اقتصاد که پس از بوجود آمدن رکود گسترده جهانی در دهه 30 میلادی با نظریات کینز بر سر زبان ها افتاد پیامدهای مختلفی را برای اقتصاد بهدنبال داشته است. دولتها با بکار بستن صحیح ابزارهای مالی توانسته اند کمک های شایانی به تشکیل سرمایه، رشد اقتصادی، ثبات، اشتغال، برابری و تجهیز و تخصیص صحیح منابع بنمایند. از سوی دیگر، دخالتهای بیش از اندازه و نابجای دولت ها در اقتصاد می تواند نتایج نامطلوبی چون کاهش سرمای هگذاری خصوصی، فساد، رانت خواری و... را به دنبال داشته باشد، لذا همواره در دهه های اخیر بحث حجم فعالیتهای دولتی در اقتصاد مورد توجه کارشناسان و اقتصاددانان بوده است.
    ازسویی، سرمایهگذاری به عنوان یکی از اجزای لاینفک تقاضای کل و یکی از ارکان توسعه اقتصادی مطرح بوده که تحت تاثیر فعالیت های بخش عمومی میباشد. در این تحقیق به بررسی رابطه بین مخارج دولت و سرمایه گذاری خصوصی در بخش 1349) پرداخته شده است. تفاوت اصلی این پژوهش با سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه در - ساختمان برای دوره زمانی (1386 داخل کشور توجه به شیوه تامین مالی مخارج در مدلها میباشد. ضرایب بلندمدت نشان میدهند که مخارج سرمای های دولت درماشین آلات و ساختمان به ترتیب اثرات مکملی و جایگزینی بر سرمایهگذاری خصوصی در بخش ساختمان داشته است. اثربخشی مخارج سرمای های در ماشی نآلات زمانی که از محل مالیاتها تامین مالی م یشوند بیشتر است، درحالی که در خصوص مخارج سرمای های در ساختمان اثرگذاری زمانی بیشتر است که این مخارج از منابع غیرمالیاتی تامین مالی گردند. مخارج مصرفی دولت نیز که از محل مالیاتها تامین مالی شده اند اثر مکملی بر سرمایهگذاری خصوصی در ساختمان داشته است درحالی که اگر این مخارج از منابع غیر مالیاتی تامین مالی شوند تاثیر معناداری نخواهند داشت.
    کلیدواژگان: اثرات جایگزینی و مکملی، سرمای هگذاری خصوصی در بخش ساختمان، تامین مالی ARDL
  • جهانگیر بیابانی، بیتا شایگانی، کامران ندری*، مصعب عبدالهی آرانی صفحات 39-78

    این مقاله به دنبال آن است که با استفاده از نظریه منطقه بهینه پولی به بررسی امکان پذیری یک اتحادیه پولی در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با استفاده از الگوریتم خوشه بندی فازی نسبت به مرکز بپردازد. به عبارت دیگر، این مقاله درجه همگرایی 2000) بر اساس شش معیار نظریه منطقه بهینه پولی مورد مطالعه قرار - 1992) و (2010 - کشورهای اکو را طی دو دوره (1999 می دهد. نتایج این مقاله نشان می دهد که کشورهای اکو از همگرایی کامل در معیارهای نظریه منطقه بهینه پولی برخوردار نیستند تا بتوان آنها را در یک خوشه طبقه بندی نمود، اما در مقابل کشورهای اکو در معیارهای نظریه منطقه بهینه پولی دارای همگرایی ناقص هستند، یعنیمی توان این کشورها را بر اساس نزدیکی بیشتر در این معیارهای نظریه منطقه بهینه پولی در چند خوشه دسته بندی کرد. درمجموع، بطور نسبی با گذار از دوره اول به دوره دوم هم میانگین مقدار معیارهای نظریه منطقه بهینه پولی کشورهایاکو بهبود یافته است و هم همگرایی این معیارهای نظریه منطقه بهینه پولی در آنها ارتقاء داشته است. از سوی دیگر، چون تمایل خوشه بندی ها از دوره اول به دوره دوم به سمت خوشه بندی با تعداد خوش ه های کمتر رفته است، در نتیجه از این طریق نیز می توان نتیجه گیری نمود که همگرایی کشورهای اکو بطور نسبی از دوره اول به دوره دوم افزایش داشته است.

    کلیدواژگان: نظریه منطقه بهینه پولی(OCA) سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، الگوریتم خوش هبندی فازی نسبت به مرکز(FCM)
  • نادر مهرگان، محمود حقانی، مهدی کرامت فر صفحات 79-94
    در چارچوب نظریات تجارت بی نالملل، اختلاف در بهر همندی از عوامل تولید یکی از اصلی ترین علل شکل گیری تجارت است. در واقع، کشورها به تولید و صادرات کالاهایی م یپردازند که عوامل تولید مورد نیاز برای آنها را به وفور در اختیار داشته باشند. انرژی نیز به عنوان یکی از اساسی ترین نهاده های تولید از این قاعده مستثنی نمی باشد. انتظار می رود به دلیل برخورداری نسبتا فراوان ایران از منابع انرژی بسیاری از کالاهای صادراتی ایران انرژی بر باشند. هدف از مقاله حاضر بررسی ارتباط کوتاه مدت و بلندمدت میان مصرف انرژی در بخش صنعت و میزان صادرات صنعتی 1349) با استفاده از روش هم انباشتگی یوهانسن و جوسلیوس می باشد. نتایج - برای دوره (1386 حاصل از تحقیق نشان می دهد که در بلندمدت در کنار سایر عوامل یک ارتباط قوی میان مصرف انرژی در بخش صنعت و عرضه صادرات صنعتی وجود دارد، اما در کوتاه مدت این متغیر تاثیر معناداری بر عرضه صادرات صنعتی ندارد.
    کلیدواژگان: ایران، عرضه صادرات صنعتی، مصرف انرژی، ه مانباشتگی، اثرات کوتا همدت، اثرات بلندمدت
  • داود بهبودی، حسین اصغرپور، نویده محمدلو صفحات 95-116
    در این مقاله تلاش شده است تا آثار وفور منابع طبیعی بر رشد اقتصادی با در نظر گرفتن نقش کیفیت نهادی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، اثرات کیفیت نهادی مانند اثربخشی دولت و کنترل فساد در کنار عامل وفور منابع طبیعی بر رشد 1996) با استفاده از رویکرد داده های تابلویی مورد بررسی - اقتصادی کشورهای دارای اقتصاد نفتی طی دوره زمانی (2010 قرار گرفته است. نتایج تجربی نشان می دهد طی دوره زمانی مورد بررسی وفور منابع طبیعی دارای تاثیر منفی و معنادار و نیز کیفیت نهادی دارای اثر مثبت و معنادار بر رشد اقتصادی این کشورها بوده است. در ضمن، عدم برخورد مناسب و منطقی باوفور منابع طبیعی و درآمدهای حاصل از آن به پایین آمدن سطح کیفیت نهادی منجر شده و از این طریق باعث کاهش بیشتر رشد اقتصادی این کشورها شده است. با توجه به نتایج بدست آمده و تحلیلهای ارائه شده از آنجا که توام بودن وفور منابع با ضعف کیفیت نهادی در یک چرخه باطل سبب کندی هر چه بیشتر رشد اقتصادی می شود توصیه سیاستی مهم مقاله اصلاح الگوی مدیریت درآمدهای ناشی از فروش منابع سرشار طبیعی به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت نهادی است که این امر میتواند یکی از راهبردهای مناسب برای شکستن چرخه باطل و بطور متعامل در یک فرایند دو سویه موجب افزایش و پایداری رشد اقتصادی تلقی شود. در کنار اصلاح الگوی مدیریت درآمدهای منابع طبیعی، اهتمام به ارتقاء کیفیت نهادی از کانا لهای دیگر نیز میتواند در تسریع رشد اقتصادی موثر واقع شود.
    کلیدواژگان: اقتصادهای نفتی، داده های تابلویی، رشد اقتصادی، کیفیت نهادی، وفور منابع طبیعی
  • فرهاد غفاری، حامد نعیم یپژوه صفحات 117-142
    در این تحقیق آثار تکانه های داخلی(رشد تولید و رشد نقدینگی) و خارجی (رشد نرخ ارز و رشد شاخص بهای کالاها و1352) مورد مطالعه قرار - خدمات وارداتی) بر تورم ایران را با بکارگیری الگوی خودرگرسیون برداری طی سا لهای (1386 دادیم. براساس این نتایج به این نتیجه رسیدیم که رابطه بین رشد تولید و تورم منفی و رابطه بین رشد نقدینگی و رشد نرخ ارز و نیز رشد شاخص بهای کالاها و خدمات وارداتی با تورم مثبت م یباشد. همچنین، نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تولید در وقفه دوم اثر منفی بیشتری بر تورم نسبت به اثر مثبت عرضه پول بر تورم در وقفه دوم دارد با این حال اثر عرضه پول بر تورم در وقفه دوم از سایر متغیرهای الگو بیشتر است. بررسی نتایج توابع عک سالعمل آنی نیز موید نتایج فوق می باشد، یعنی تمام متغیرها دارای علام تهایی مطابق تئوری های اقتصادی می باشند، بطوری که با افزایش رشد تولید به اندازه یک انحراف معیار تورم کاهش می یابد و همچنین با افزایش سایر عوامل موجود تورم نیز افزایش می یابد.آزمون علیت گرانجر به منظور بررسی رابطه علی بین متغیرهای مربوطه و تورم انجام گرفت که نتایج حاکی از رابطه علی یک طرف های از سوی سه متغیر نرخ رشد، تولید نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد شاخص بهای کالا ها و خدمات وارداتی به سمت تورم م یباشد، درحالی که بر اساس نتایج این آزمون نرخ رشد ارز شاخص بهای کالاها و خدمات وارداتی را متاثر می کند و اثر آن از این طریق بر تورم ظاهر می گردد. در نهایت،براساس نتایج جدول تجزیه واریانسمی توان به این نتیجه ضمنی رسید که در بلندمدت رشد تولید و رشد نقدینگی به ترتیب بیشترین سهم در درصد توضی حدهندگی تورم را دارند و نیز رشد نرخ ارز نیز در کوتا همدت از عواملی است که در دور های بسیار کوتاه مدت سهم زیادی در توضیح دهندگی تورم (بعد از خود تورم) در ایران دارد. این در حالی است که بلافاصله رشد تولید سهم خود را از درصد توضیح دهندگی تورم افزایش داده، بطوری که در میان مدت بر رشد نرخ ارز پیشی م یگیرد.
    کلیدواژگان: تورم، خودرگرسیون برداری، ایران
  • مهدی تقی سلطانی، جواد پورغفار دستجردی صفحات 143-170
    درآمدهای مالیاتی در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان یکی از مهم ترین منابع تامین مالی دولت ها و به عنوان ابزاری موثر جهت سیاستگذاری های مالی محسوب می شوند. مقایسه این منبع بهعنوان عمده ترین و با ثباتترین منابع درآمدی دولت حاکی از این است که هرچه سهم مالیاتها در تامین مخارج دولت بیشتر باشد از ایجاد آثار نامطلوب اقتصادی به میزان چشمگیری جلوگیری میشود. با در نظر گرفتن اهمیت بالای مالیات و این حقیقت که اقتصاد کنونی کشورها در مسیر جهانی شدن گام برمیدارند و در نتیجه، این جهان یشدن همراه خود آثار مثبت و منفی خواهد داشت، لذا در مقاله حاضر تلاش می کنیم با استفاده از یک مدل لگاریتمی، درآمدهای مالیاتی و تاثیر شاخص جهانی شدن بهمراه برخی متغیرهای کلان اقتصادی را با استفاده از مدل خود توضیح برداری با وقفه های 1352) مورد بررسی قرار می دهیم و ضرایب بلندمدت و همچنین همجمعی بین - گسترده برای بازه زمانی (1385 متغیرها را با کمک الگوی تصحیح خطا ارزیابی کنیم که نتایج بدست آمده بیانگر وجود یک رابطه مثبت میباشد.
    با توجه به حساسیت موضوع و نقش عظیم درآمدهای مالیاتی در اقتصاد ایران تاثیر این متغیر را با میزان خروج تخمین و مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار می دهیم. نتایج ECM و ARDL سرمایه بطور جداگانه ازطریق مدل های حاصل در این بخش نیز نشا ندهنده وجود یک رابطه مثبت بین درآمدهای مالیاتی و خروج سرمایه میباشد.
    کلیدواژگان: درآمدهای مالیاتی، شاخص جهانی شدن، فرار سرمایه، امنیت سرمای هگذاری و الگوی تصحیح خطا
  • محسن مهرآرا، حسین امیری، محمد حسنی سرخ بوزی صفحات 171-194
    در این مقاله به بررسی ارتباط بین مصرف سرانه انرژی و درآمد سرانه مبتنی بر فرضیه زیست محیطی کوزنتس برای1980)با استفاده از یک مدل رگرسیونی انتقال ملایم پانل پرداخته - 13 کشور عضو اوپک در دوره زمانی (2008 شده است. همچنین، در رابطه مذکور متغیرهای دیگری همچون نسبت کالاهای صنعتی به کل صادرات کالا، نسبت واردات صنعتی به کل واردات کالا و نسبت ارزشافزوده بخش صنعت به تولید ناخالصداخلی نیز لحاظ شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهند که کشش درآمدی برای تمام کشورها بین صفر و یک است، لذا میتوان مصرف انرژی را برای این کشورها یک کالای بیکشش تلقی کرد.همچنین، براساس نتایج بدست آمده فرضیه زیستمحیطی کوزنتس تایید میشود، به این ترتیب که ابتدا با افزایش درآمد سرانه، کشش مصرف سرانه انرژی افزایش می یابد و در مراحل بعدی و با افزایش بیشتر درآمد و گذر از حد آستانه کشش درآمدی مذکور U کاهش می یابد، لذا رابطه بین مصرف سرانه انرژی و درآمد سرانه در این گروه کشورها به صورت یک منحنی معکوس قابل نمایش است.
    کلیدواژگان: مصرف سرانه انرژی، درآمد سرانه، مدل رگرسیونی انتقال ملایم پانل، کشش درآمدی مصرف سرانه انرژی
  • حسن سبحانی، حلیمه کارجو صفحات 195-212
    در این مقاله به انداز هگیری کارایی نسبی شعب منتخب بانک صادرات استان تهران با استفاده از روش لای های تحلیل پوششی داده ها با نگرش واسطه ای و فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس پرداخته شده است. روش تحلیل پوششی داده ها به محاسبه کارایی نسبی می پردازد، به این ترتیب که عملکرد هر شعبه را با عملکرد بهترین شعب مقایسه می نماید. نمونه مورد بررسی شامل 294 شعبه می باشد که از بین شعب سرپرستی های استان تهران انتخاب شده اند. روش انتخاب به دو صورت می باشد 1383) اندازه گیری شده است. دیگر اینکه - نخست اینکه تنها کارایی شعب درجه ممتاز، یک، دو و سه در سا لهای (1386 1385 و 1386 همان درجه سال 1383 را دارا بوده است. پس از، کارایی نسبی شعبه ای محاسبه شده که در سال های 1384 انتخاب نمونه، کارایی شعب هر درجه بطور مجزا در پایان هر یک از چهار سال اندازه گیری شده است. در محاسبه کارایی از تعداد پرسنل، ارزش سپرد ه ها و دارایی ها به عنوان نهاده و از تسهیلات غیرتکلیفی به بخش خصوصی، ارزش ضمان تنامه ها و مطالبات معوق به عنوان ستانده استفاده شده است. نتایج اندازه گیری نشان می دهد که روند میانگین کارایی هر چهار درجه1383) روند نزولی بوده و سپس در سال 1386 افزایش یافته است. - یکسان م یباشد؛ به گونه ای که طی سا لهای (1385 همچنین، با در نظر گرفتن معیارهای میانگین کارایی، تعداد شعب کارا، درصد شعب کارا و حداقل کارایی محاسبه شده 1383) این نتیجه حاصل گردید که شعب درجه ممتاز در سال 1383 عملکرد - برای هر چهار درجه طی سال های (1386 خوبی داشته اند. برای شعب درجه یک، دو و سه نیز سال 1386 بهترین سال کاری بوده است.
    کلیدواژگان: کارایی نسبی، تحلیل پوششی داد ه ها، شعب منتخب، میانگین کارایی، واسطه وجوه
|
  • Ali Tayebnia Pages 5-22
    Credit market، as a main component of financial market، plays a significant role in building up the savings and providing financial facilities for the firms. Betterknowledge of the influential factors in the development of this market، not only enhances the analytical capability of researchers but also acts as a suitable guide for policy-makers. This study، having used the depth of credit information indexand strength of legal right index، as provided by the World Bank، and the data of 42 developing countries during (2005-2008)، makes an empirical study to determine whether increase in legal support of creditors in bankruptcy، collateral law and borrowers rights in collateral law، as well as the quality of the shared credit information and vastness of their gathering domain، have a meaningful effect on credit market development or not. This econometric model doesn''t reject this hypothesis، that is، the countries that provide higher legal support for creditors in bankruptcy and in collateral law and provide further protection of borrowers'' rights in collateral rights have better developed credit markets. Moreover، the credit market in countries where the shared credit information is collected from vaster sources and enjoy higher quality، are more developed. Regarding the numerous problems of the state firms in having access to credit، carrying out reforms to enhance the strength of legal rights index and the depth of credit information index not only improves the status of Iran in these indexes but also may be a positivestep toward the development of credit market.
    Keywords: Creditors, Borrowers Right, Credit Information, Access to Credit Indexes, Financial Development
  • Ezatollah Abbasian, M.A. Economics, Vahid Mahmoudi Pages 23-38
    Presence of government in economy، particularly after Great Depression in the 1930s،following Keynes theory، has had different consequences for the economy. The governments، using appropriate fiscal instruments، have made considerable contribution to capital formation، economic growth، economic stability، employment، equality and proper allocation and mobilization of resources. On the other hand، inappropriate interventions of governments in economy can cause some undesirable results such as corruption، reduction in private investment، rent seeking and so on. Therefore، the volume of government activities has been a matter of interest to experts and economists in recent decades. Making investments، as an integral component of aggregate demand and a pillar of economic development، has been affected by the activities of the public sector. This paper examines the relationship between government expenditures and private investments in construction sector for the time period (1970-2007). The main difference between this study and other researches in this field، in the country، is the attention given to the mode of financing costs in the model. The long term coefficients represent that capital expenditures on machinery and construction have crowding-in and crowding-out effects، respectively، on private investment in construction sector. Capital expenditures on machinery are more effective، if financed by tax revenues، while capital spending on construction is more effective when the non-tax sources are provided. The government expenditure has crowding-in effect when financed by tax،while the expenditure does not have significant effect when financed by non-tax resources.
    Keywords: Crowding, out, Crowding, in Effects, Private Investment in Construction Sector, Financing, ARDL
  • Jahangir Biabani, Bita Shayegani, Kamran Nadri, Mosab Abdollahi Arani Pages 39-78

    This paper applies Optimum Currency Area (OCA) theory to examine the plausibility of a currency union among Economic Cooperation Organization (ECO) member states، using the Fuzzy C-Mean (FCM) Clustering Algorithm technique. In other words، this paper investigates the degree of homogeneity of ECO member states during two periods of (1992-1999) and (2000-2010)، using the six OCA Criteria. The results of the study indicate that ECO states، based on the OCA criteria، are not sufficiently and thoroughly homogeneous to be categorized in the same cluster. On the whole، the OCA criteria mean of ECO states show improvement، when passing from the first period to the second period. Homogeneity of OCA criteria reflects an increase، too. In sum، this paper shows that، from the first period to the second period، homogeneity of ECO states، and due to the fact that clustering has moved towards clustering with fewer clusters، has relatively increased.

    Keywords: Optimum Currency Area (OCA) Theory, Economic Cooperation Organization (ECO), Fuzzy C, Mean (FCM) Clustering Algorithm
  • Nader Mehregan, Mahmoud Haqani, Mahdi Keramatfar Pages 79-94
    According to international trade theories، the main cause of trade is the difference in accessibility and enjoyment of production factors. In fact، countries produce and export the products which they have easy access to abundant production factors. Energy، as a main factor of production، is no exception. Therefore، since Iran enjoys abundant energy resources، it is expected that the majority of its exporting products be energy intensive. Employing the Johansen and Juselius co-integration method، this paper investigates the long run and short run relationship between consumption of energy in industrial sector and the level of industrial export in Iran during 1970- 2007. The research results reveal that، in the long run، there exists، among other things، a strong connection between energy consumption in industrial sector and industrial exports. While in the short run، this variable doesn''t play a significant role in industrial export supply.
    Keywords: Iran, Manufactured Export Supply, Energy Consumption, Co, Integration, Short Run Effects, Long Run Effects
  • Davood Behboudi, Hossein Asgharpour, Navid Mohammadlou Pages 95-116
    This paper investigates the effects of natural resource abundance on economic growth، taking the role of institutional quality into consideration. For this purpose، the effects of institutional quality، such as government effectiveness، control of corruption، voice & accountability and rule of law، along with resource abundance on economic growth in major oil economies، have been studied by using panel data technique over the period (1996-2010). The empirical results indicate that institutional quality، in these countries، has a significant positive effect on economic growth، while resource abundance inversely affects the economic growth. Besides، natural resource abundance has reduced institutional quality. So، natural resource abundance with poor institutional quality، pushing the country into a vicious circle، has reduced further the economic growth. The key recommendation is to transform the oil revenue management model for enhancing institutional quality and، consequently، getting out of the vicious circle، in order to expedite and achieve sustainable economic growth.
    Keywords: Economic Growth, Institutional Quality, Natural Resource Abundance, Oil Economies Countries, Panel Data
  • Farhad Ghafari, Hamed Naemy Pajoh Pages 117-142
    This article investigates the impacts of internal and external shocks on inflation in Iran by using Vector Auto regression (VAR) model. The data have been captured during (1973-2007). The results of VAR model indicate a negative relationship between inflation and increase of output، on the one hand، and positive relationship between inflation and other variables (foreign currency growth rate، liquidity increase and growth in CPI and imported services prices)، on the other hand. The results of VAR model also show that the negative impact of output on inflation in second lag exceeds the positive impact of money supply on inflation in second lag. The Impulse –responses functions (IRF) approve the above، too. Besides،the variance decomposition indicates that in the short run، the contribution of exchange rate on inflation is more than other variables، while in the long run، growth of output and increase in liquidity make the biggest contribution in the explanation of inflation. In sum، output and liquidity have persistent impact on inflation in Iran.
    Keywords: Inflation, Vector Auto Regression, Iran
  • M.A. Economics, Javad Pourghaffar Dastjerdi Pages 143-170
    Tax Revenues stand among the most important financial resources for the governments، and an effective instrument for adopting fiscal policies for most countries. Comparing other sources of revenues with tax، as the most important and most stable source of revenue for the governments، shows that the higher the contribution of tax in government spending، the less the undesirable economic consequences would be. Taking the importance of tax into consideration and regarding the positive and negative consequences of globalization trend، this aper employs a logarithm model to study tax revenues and impacts of globalization index، as well as other macroeconomic variables، using an Auto- Regressive Distributed Lag Model، for the time period of (1973-2006). The Long Run Coefficients and Co integration among variables with the Error Correction Model is assessed too. The results indicate a straight relation among them. The impact of this variable is also evaluated by measuring capital flight with ECM and ARDL models. The results، again، reflect a positive relation between capital flight and tax revenues.
    Keywords: Tax Revenues, Globalization Index, Capital Flight, Investment Guarantee, Error Correction Model
  • Mohsen Mehrara, Hossein Amiri, Mohammad Hasani Pages 171-194
    This paper investigates the potential threshold effects of the relationship between per capita Energy consumption and national income. Using a panel threshold regression model، we derive country-specific and time-specific income elasticity for 13 OPEC countries over the period (1980–2008). The results show that the income elasticity of energy consumption for these countries is less than 1. Furthermore، the relationship between energy consumption and income seems rather nonlinear، changing over time and across countries. We see a fall of elasticity when the income level increases. More precisely، it is an inverted-U-shaped curve، indicating that the fall is more important when the income level is relatively high.
    Keywords: Per Capita Energy Consumption, Per Capita Income, Panel Smooth Transition Regression (PSTR) Model, Income Elasticity of Per Capita Energy Consumption
  • Hasan Sobhani, Halimeh Karjoo Pages 195-212
    This paper studies efficiency of selected branches of Bank Saderat in Tehran province، using data envelopment analysis method and the intermediate attitude and variable return to scale assumption. The sample included 294 of supervisory branches of Tehran province. The efficiency of two groups of branches was measured: one group included branches with only superior، first، second and thirddegree ratings. The second group consisted of branches whose rating during (2004-2007) remained unchanged. Efficiency of each type of branches was separately measured for the time period (2004-2007). To measure the efficiency of branches، as input، the number of personnel and value of deposits and assets were taken into consideration. For output، the not–imposed facilities extended to private sector، the value of guarantees issued and the outstanding debts were considered. The results show that the trend of average efficiency for all ratings is the same، in a way that during (2004-2007)، the average technical efficiency experienced a decreasing trend، but increased in 2007 again.
    Keywords: Relative Efficiency, Data Envelopment Analysis, Selected Branches, Average Efficiency, Intermediate Funds