فهرست مطالب

نشریه ادب عربی
سال یکم شماره 2 (پیاپی 1، بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدعلی آذرشب، وحیده مطهری صفحه 1
    بدون شک، یکی از راه های آشنایی با ملل و اقوام گوناگون و آگاهی از علم و اندیشه و فرهنگ آنها، ترجمه آثار ایشان می باشد. کتاب جامع الشواهد تالیف محمدباقر شریف از جمله کتب ادبی عصر قاجار است که در آن، مولف به ترجمه اشعار منتخب همت گماشته است. این مقاله به بررسی شیوه ترجمه این کتاب می پردازد. ابتدا ترجمه تحت اللفظی که شیوه کار مترجم است مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ذکر نکاتی که مخل ترجمه به نظر می رسید، ترجمه پیشنهادی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: جامع الشواهد، محمدباقر شریف، ترجمه، عصر قاجار
  • غلامعباس رضایی، ام البنین قدرتی صفحه 21
    مقاله حاضر با تکیه بر دو شرح مهم «کافیه» شرح رضی و شرح جامی به بحث پیرامون استثناء و رکن اصلی آن یعنی مستثنی می پردازد. آنچه دراین مقاله، مورد نظر بوده است تدقیق نظر در منابع گذشته، بازخوانی آن ها و استفاده از این کتب مرجع در جهت عمق بخشیدن به یادگیری زبان عربی و فهم فلسفه های گرامری این زبان زنده است. نگارندگان درصددند با ذکرنمونه هایی ازاین فلسفه ها و تعلیل های نحوی، توجه خواننده را به این موضوع جلب نمایند که می توان آموزش زبان را با فلسفه آن درآمیخت تا یادگیری زبان، آسان و عمیق شده، معیارهای ساختارکلام از این تعلیل ها استخراج گردد
    کلیدواژگان: احکام و اعراب استثناء، الا، جامی، رضی، استثناء، انواع استثناء
  • شاکر العامری، مهدی طاهری صفحه 41
    إن بین المدح و سائر الاغراض الشعریه علاقات ووشائج. فالمدح بین هذه الاغراض اصل وبقیه الفنون الاخری، فی الواقع، فرع له وداخله فیه. فإن الفخر الفردی مبعثه إعجاب الشاعر بنفسه، وادعاوه تفوقه علی من حوله وهذا الفخر یکون، بطبیعته، قبلیا تسیطر علیه روح حماسیه جارفه. والرثاء نوعان؛ فردی خاص وقبلی عام. والاول اصدق نوعی الرثاء، واعلقهما بالنفس، واقربهما إلی الفطره والطبع. وشاع فی الرثاء القبلی العام البکاء علی ابطال القبیله، والقبول بالقدر المقدور. وکان الغزل فی العصر الجاهلی علی ثلاثه انماط: الغزل الصریح الذی یهتم بالاوصاف الحسیه للمراه، والغزل العفیف الذی یهتم بذکر الصفات الاخلاقیه للمراه، والغزل الصناعی الذی کان بهدف التمهید للدخول فی موضوع القصیده.
    فالفخر والرثاء والغزل کلها مدح او قسم منه، إذ لیس الغزل إلا ذکر لمحاسن المراه والحبیبه او مدحهما، ولیس الفخر إلا ذکر لمحاسن النفس او القبیله او مدحهما، ولیس الرثاء إلا ذکر محاسن المیت او مدحه. وما یمیز بعضها من بعض هو الممدوح، فعندما یکون الممدوح هو الشاعر نفسه او قبیلته، یسمی هذا القسم من المدح فخرا؛ وعندما یکون الممدوح حبیبه الشاعر یسمی غزلا؛ ولو کان الممدوح میتا یسمی رثاءا. وحتی الوصف، فإنه مدح لما یراه الشاعر بعینه او بقلبه من ظواهر ومظاهر اعجبته. ویبقی الهجاء الذی هو ضد المدح ومناقض له، فهو تعداد لمثالب المهجو الموجوده فیه حقیقه او ادعاءا. لکننا لو جاز لنا تقسیم المدح إلی قسمین رئسیین؛ مدح إیجابی ومدح سلبی لکان الهجاء مدحا سلبیا. فی الختام، یمکننا القول إن الشعر الجاهلی کله مدح فی حقیقته.
    کلیدواژگان: الفخر، الغزل، المدح، مفاتیح: الشعر الجاهلی، المجتمع القبلی، الرثاء
  • علی باقر طاهری نیا، محمد مومنی ثانی، مریم بخشی صفحه 59
    شاعران و نویسندگان بزرگ ادبیات فارسی و عربی، به مدد موهبت سرشار و ذوق هنری خود، ترکیبات واژگانی را، هم از لحاظ ساختاری و هم از حیث معنوی، متحول کرده اند. در این میان، یکی از مصادیق این خلاقیت ها، کاربرد ترکیب «یارب + ادات استفهامی تعجبی» است که برای ابراز تعجب همراه با اغراق یا غلو، نسبت به امری به کار می رود. زمانی که «یارب» همراه ادات استفهامی تعجبی باشد، اغراق در تعجب را نشان می دهد، چون در علم بدیع، گاهی خود ندا برای تعجب و ابراز شگفتی است و گاهی «سوال» مفید تعجب است و زمانی که این دو با هم ترکیب می شوند تعجبی شدید و غلوآمیز به همراه دارند. این در حالی است که ترکیب «یا رب» در زبان اصلی خود ساختاری ندایی دارد و مفهومی دعایی از آن مستفاد می-شود. کامل ترین مفهوم معادل برای «یا رب + ادات استفهام مفید تعجب»، در زبان فارسی، ترکیب (بنامیزد) است. این مقاله، حاصل تحقیق در دو حوزه بدیع و دستور زبان پارسی و نیز حوزه بلاغت زبان عربی در شعر و نیز قرآن کریم است.
    کلیدواژگان: یا رب، بلاغت عربی، غلو، بدیع معنوی فارسی
  • حسین شمس آبادی، مهدی شاهرخ صفحه 73
    نزار قبانی شاعر کبیر بین الشعراء المعاصرین الذی اشتهر بشعر المراه و شعره السیاسی. اما شعره السیاسی فعلیه بعض السمات الخاصه القریبه من الادب الواقعی و التی شجعت المولفین علی کتابه مقاله تبحث هذا الموضوع فتهدف هذه المقاله ان تظهر الواقعیه الادبیه فی شعر نزار قبانی السیاسی و تثبته مستخدما سمات هذا المکتب الادبی الفنیه فیذکرها المولفان واحدا واحدا و یوتیان بنماذج من شعرنزار السیاسی توکد نظریه المقاله فی وجهه نظرها هذه
    کلیدواژگان: نزار قبانی، الادب الواقعی، الشعر السیاسی
  • محمدحسن فوادیان، سید مهدی نوری کیذقانی صفحه 101
    نزار قبانی عاشقانه سرای بزرگ ادبیات عرب، بعد از ژوئن 67 به شاعری سیاسی و مبارز تبدیل شد و به غم های فلسطین و مسائل جهان عرب پرداخت. لحن بسیار تند و گزنده اشعار وی و انتقاد شدیدش از جامعه عرب و سران آن، مخالفت ها وموافقت های بسیاری را نسبت به وی برانگیخت، به صورتی که برخی وی را ستودند و شعرش را بازتاب واقعی دردهای جامعه دانستند و برخی دیگر حتی حاضر نشدند شاعر را در ردیف شعرای مقاومت قرار دهند و او را فردی ضد عرب نامیدند که از جریحه دار کردن عواطف ملت و جامعه عربی، لذت می برد. اما جدای از تمامی این آراء و نظرات، موضوع فلسطین و مسائل آن بخش قابل توجهی از آثار وی را شامل می شود.
    کلیدواژگان: نزار قبانی، انتقاد از خود، فلسطین، شکست ژوئن، مقاومت
  • جواد سعدون زاده صفحه 119
    موضوع هذا المقال هو «فن الالتفات فی القرآن الکریم». فی البدایه یناقش هذا البحث المعنی اللغوی و الاصطلاحی لفن الالتفات کما یبین الفوائد المترتبه علی هذا الفن و یعرض الشروط اللازمه لاستخدام فن الالتفات. فی اثناء البحث تقدم انواع مختلفه وصیغها المتنوعه ممزوجه بتحلیل فی هذا الشان و ذلک عن طریق الآیات القرآنیه. و فی الختام نذکر جانبا لهذه الصنعه من حیث الزمان و العدد، کما نبین شانها و مقامها فی القرآن فصاحه و بلاغه
    کلیدواژگان: البلاغه، القرآن الکریم، الالتفات
  • ابراهیم نزهت صفحه 137
    منزلت هر فرد در کسب انبوه اطلاعات در زمینه های معارف بشری نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد نحوه تفکر در مسائل، کیفیت تحلیل در نظرات و عقاید و نیز خلاقیت و نوآوری اوست.
    اگر دانشمندان، امروز بر این باورند، امام علی بن ابی طالب(ع) در عصر بی دانش بر این نکته ظریف تاکید نموده اند که لاعلم کالتفکر.
    از میان انواع تفکر دو نوع تفکر اهمیت ویژه دارد: یکی تفکر کاربردی که اندیشه ورزان برای حل مسائل و مشکلات روزمره و زودگذر از آن بهره می گیرند و دیگری تفکر خلاق و تولیدگر که از نگاه امام حضرت امیر در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تفکر خلاق، فرضیه، سمبل، روح پرسشگری، استنتاج
|
  • Mohammad Ali āzarshap, Vahideh Motahhari Page 1
    No doubt, one way of getting acquainted with different nations and ethnic groups and knowing their sciences, thought patterns and cultures is to translate their works. Jāme’a al-Shawāhed, a literary work of Qajar period, by Mohammad Bāqer Sharif, is a translation of an anthology of poems. The present article investigates the translation method used in this book. First, literal translation which is the method used by the translator is being dealt with. Then, after discussing the deficiencies of this method, suggested translations are provided.
    Keywords: Qajar period, translation, Jāmea al Shawāhed, Mohammad Bāqer Sharif
  • Gholāmabbās Rezā'I, Omolbanin Qodrati Page 21
    Based on the two important commentaries of Kāfiya – written by Razi and Jāmi – the present article, discusses exclusion and the main component of it, that is, the excluded. The researchers’ concern in this article is to have a closer view on the past resources, and rereading them and using these resources to deepen learning Arabic as well as understanding the philosophy behind any of the Arabic grammatical points. By stating some of the reasons and philosophies behind the Arabic grammatical points, the authors are intended to drag the reader’s attention to the fact that one can facilitate and deepen language learning and dig out language structures by mixing teaching Arabic with its philosophy.
    Keywords: grammatical rules of exclusion, Jāmi, illā, exclusion, Razi, types of exclusion
  • Shāker Al āmeri, Mahdi Tāheri Page 41
    There is a bond and relation between praise and other poetic devices. Among these devices, praise is the origin and other artistic devices are, in fact, its branches. In a self-laudation, as a pre-Islamic form of poetry, a poet is motivated by admiration of himself and his claim of superiority over those around him. And his pride is of a tribal nature, dominated by a passionate spirit. Lamentation is of two types: personal and particular and tribal and general. The first type is more truly a lamentation, intertwined with the soul and being close to mankind’s temperament and nature. Crying over the fall of tribal heroes and the notion of accepting the determined fate became typical of the tribal general lamentations. Ghazal (‘Lyrics’), in the Ignorance Era (Pre-Islamic Arabia), was of three types: explicit lyrics which dealt with physical description of a woman, decent lyrics which dealt with the moral qualities of the woman, and artificial lyrics which meant to be an introduction to a qasida (‘ode’). So self-laudation, lamentation and lyrics largely or partly contain acclamation. For, in a lyric poem a woman or the beloved’s merits are stated and she is praised. In a self-laudation one’s personal qualities or his tribe’s merits are mentioned or they are praised. In a lamentation a dead person is praised and his/her merits are illustrated. The only difference they have is the one who is praised. When the praised one is the poet himself or his tribe, then this kind of praise is called ‘self-laudation’. If the praised one is the poet’s beloved, it is named ‘lyrics’. Accordingly, if the praised one is a dead person, it is called ‘lamentation’. And even the descriptions that a particular poet provides in his poetry, is actually acclamation of the phenomenon and manifestations he enjoyed perceiving by eyes or by heart. Satire, on the other hand, which is the opposite of acclamation, is naming the existing or claimed disadvantages of the satirized one. However, if we had the right to divide acclamation into two main types of positive and negative acclamation, we would call satire as negative acclamation. As a conclusion, we can say that the whole pre-Islamic poetry is acclamation and praise in nature.
    Keywords: praise, acclamation, praised one., self, laudation, lyrics, lamentation, pre, Islamic poetry, tribal society
  • Ali Bāqer Tāheriniā, Mohammad Momeni Thāni, Maryam Bakhshi Page 59
    Using their talent and artistic taste, the Persian and Arab great poets and writers have changed the lexical phrases, structurally and semantically. One of the examples of such innovations is using the phrase ‘Oh, God + the exclamatory-interrogative device’ which is used to show surprise with exaggeration and overstatement. When using the phrase ‘Oh God’ with the exclamatory-interrogative device, it shows exaggeration in surprise; because in the rhetoric, sometimes apostrophe or aversio, is used for exclamatory intentions. And some questions are of exclamatory nature, that is, they express surprise. So combining apostrophe and exclamatory questions produces an intensively exaggerated surprise. Whereas originally the phrase ‘oh, God’ is just a benedictory apostrophe used in the prayers. The most appropriate Persian equivalent for ‘oh, God+ the exclamatory-interrogative device” is the phrase ‘be nām-e izad’. This article is the result of research in the two areas of Persian rhetoric and grammar, and Arabic eloquence in poetry and the Holy Qur’ān.
    Keywords: Arabic eloquence, Oh, exaggeration, Persian semantic rhetoric, Persian grammar, God
  • Hossein Shamsābādi, Mahdi Shāhrokh Page 73
    Nazar Ghabbāni is a great contemporary poet, best known for his lyrical as well as political poems. His political poetry is characterized by the features close to that of the realistic literature, the fact that motivated the author to write this article. Mentioning the features of realistic literature one by one and providing examples for each from the political poetry of Nazar Ghabbāni, the researcher intends to exhibit the realistic literature in his political poetry proving that he has employed the characteristics of this literary school
    Keywords: realistic literature, political poetry, Nazar Ghabbāni
  • Mohammad Hasan Fuādiān, Seyed Mahdi Nuri Keyzaqāni Page 101
    After June 1967, Nazar Ghabbāni, the great lyrical poet in Arabic literature changed into a political and militant poet dealing with the sorrows of Palestine and problems of the Arabs. His poem’s bitter satiric tone and his sharp criticism of Arab societies and leaders prompted agreements or disagreements towards him. Some admired his poetry and considered them as a real reflection of his community’s agony and some did not even acknowledge him to be among the resistant poets, calling him an anti-Arab who enjoys killing Arab’s emotions and sentiments. But, apart from all these, a considerable part of his poetry includes Palestine and its problems.
    Keywords: June 1967 defeat, resistance, Nazar Ghabbāni, self, criticism, Palestine
  • Javād Sadunzādeh Page 119
    The subject of this article is ‘the art of switching point of view for the purpose of dragging the reader’s attention in the Qur’ān’. At the beginning the researchers discuss the literal and terminological meaning of iltifāt (‘conversion’; ‘turning aside in speech to talk about something before continuing with the original subject’; switching point of view for the purpose of dragging the reader’s attention) as well as express the benefits and conditions of using it. While examples are given from the Qur’ān, different types and various kinds of it, with an analysis, are introduced. At the end we are going to mention a dimension of this art in terms of time and number. Furthermore, the place of this art in the rhetoric and eloquence of the Qur’ān will be explicated
    Keywords: Rhetoric, iltifāt, the Holy Qur'ān
  • Ebrāhim Nazhat Page 137
    Dignity is not earned by merely acquiring information in all sciences. What is important is how one approaches problems, analyzes opinions and beliefs and uses creativity and innovation. While this is the belief of the contemporary scholars, Imam Ali (P.B.U.H.), in an era of ignorance, emphasized the delicate fact that no science is better than contemplation. From among all kinds of contemplations, two are of utmost importance: the first is practical thinking, which is employed by intellectuals to solve temporary problems and difficulties of everyday life. The other kind is creative and productive thinking which is being dealt with from the viewpoint of Imam Ali (P.B.U.H.) in this article
    Keywords: inference, the spirit of inquiry, symbol, hypothesis, creative thinking