فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:17 Issue: 1, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/02/12
  • تعداد عناوین: 13
|
  • عباسعلی دهقان، سید محمد وحید حسینی*، عباس رحیمی، شهرام زارع، محمد خزدوز، رسول خوشنواز، محمد زارع نژاد، محمد کربلایی، سکینه فلاحی صفحات 1-7
  • نورمحمد نوری، شاهرخ رجایی*، طاهره بریری صفحات 9-14
    مقدمه

    با توجه به همراهی زیاد ناهنجاری های اسکلتی قفسه سینه با بیماری های مادرزادی قلبی، بیماران مبتلا به این ناهنجاری ها باید از نظر درگیری قلبی مورد بررسی قرار گیرند. لذا بر آن شدیم تا با استفاده از اکوکاردیوگرافی به این ارتباط دست یابیم.

    روش کار

    این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 144 بیمار مبتلا به ناهنجاری اسکلتی آشکار قفسه سینه که به کلینیک اطفال مراجعه کرده بودند، انجام شد و 240 نفر نیز به عنوان گروه شاهد، از بین مراجعه کننده گانی که از نظر سن و جنس با گروه مورد همگن بوده و هیچ ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه نداشتند، انتخاب شدند. سپس هر دو گروه با اکو کاردوگرافی رنگی دو بعدی داپلر مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات حاصله توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    متوسط سن پسران و دختران در گروه مورد به ترتیب 4±48/7 و 94/3±93/6 و در گروه کنترل 16/4±81/7 و 02/4±43/8 بود. در 39/76% از گروه مورد و 67/36% از گروه شاهد بیماری قلبی بدون علامت وجود داشت که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0>P). از 70 بیمار مبتلا به سینه کبوتری، در 52 نفر، بیماری مادرزادی قلب یافت شد که شایع ترین آنهاMVP با شیوع 60% بود. از 62 بیمار مبتلا به سینه قیفی شکل نیز، در 41 مورد بیماری مادرزادی قلب یافت شد که در اینها نیز شایع ترین اختلالMVP با شیوع 67/59% بود. در12 بیمار مبتلا به کیفواسکولیوز نیزMVP با شیوع 50% در 6 بیمار ثبت گردید. نتایج نشان داد که در گروه مورد، شیوع بیماری های مادرزادی قلب بدون علامت در افرادی که سابقه خانوادگی مثبت از ناهنجاری های اسکلتی داشتند 25/1 برابر بیشتر از افرادی بود که سابقه مثبتی نداشتند.

    نتیجه گیری

    از آنجایی که میزان بروز پرولاپس دریچه میترال در مبتلایان به ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه در این مطالعه زیاد می باشد، توصیه می شود که کلیه بیماران مبتلا به ناهنجاری اسکلتی قفسه سینه خصوصا در حضور سوفل قلبی، از نظر وجود بیماری قلبی مورد بررسی قرار گیرند.

    کلیدواژگان: بیماریهای مادرزادی قلب، پرولاپس دریچه میترال، کودکان
  • حسین فرشیدی، احمدنور عبدی، شافعی رحیمی*، ساره صالحی صفحات 15-22
    مقدمه

    درمان در بیماران سکته قلبی حاد وابسته به زمان می باشد. لذا تاخیر در شروع درمان می تواند در پیش آگهی بیمار موثر باشد. شناسایی عوامل تاخیر در شروع درمان که می تواند عوامل قبل از بیمارستانی و یا داخل بیمارستانی باشد و کاهش موارد تاخیر می توانند کمک شایانی به درمان این بیماران کند. این مطالعه به بررسی عوامل مختلف تاخیر قبل از بیمارستانی در بیماران سکته قلبی پرداخته است.

    روش کار

    در یک مطالعه تحلیلی – مقطعی، 227 بیماری که با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در طی یکسال در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری شده اند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعاتی شامل مشخصات دموگرافیک بیماران و نیز عوامل خطر بیماری، سابقه پزشکی قبلی بیمار، چگونگی انتقال بیمار به بیمارستان و فاصله زمانی شروع علائم تا رسیدن به بیمارستان جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    از مجموع 227 بیماری که با تشخیص AMI بستری و وارد مطالعه شده بودند، 7/35% بیماران در طی یک ساعت اول بعد از شروع علائم به بیمارستان رسیده بودند و 9/7% بیماران بعد از گذشت 24 ساعت از شروع علائم به بیمارستان مراجعه کرده بودند. بیمارانی که دارای سطح تحصیلاتی بالاتری بودند (049/0P=) و بیمارانی که سابقه فامیلی بیماری قلبی عروقی داشتند (011/0P=) به طور معنی داری تاخیری کمتری در مراجعه به بیمارستان داشتند. سن، جنس، وضعیت تاهل و نوع وسیله انتقال به بیمارستان تاثیری در موارد تاخیر قبل بیمارستانی مراجعه نداشت. از دیدگاه خود بیماران شایع ترین علل موثر بر تاخیر آنان در مراجعه به بیمارستان را عدم اطلاع از علائم خطر بیماری های قلبی عروقی (8/38%) و عدم توجه به علائم بیماری و مصرف خودسرانه دارو (3/34%) تشکیل می داد.

    نتیجه گیری

    بالا بردن سطح آگاهی بیماران در مورد بیماری های قلبی و علائم و نشانه های خطر آنها می تواند به بیماران جهت تصیم گیری موقع در مورد مراجعه به موقع کمک کند. لذا آموزش از طریق رسانه های عمومی و نیز آموزش در مقاطع پایین تحصیلی مانند مدارس ابتدایی و راهنمایی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: سکته قلبی، بیمارستانها، تحصیلات
  • عباسعلی گائینی، گلناز ارباب، محمدرضا کردی، پدرام قربانی صفحات 23-29
    مقدمه
    یکی از موارد آسیب زا ومخرب برای مکانیسم عمل بدن ورزشکاران رادیکال های آزاد می باشد. بدیهی است مقادیر رادیکال آزاد در سلول باعث افزایش پراکسیداسیون لیپیدی می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین پاسخ پراکسیداسیون لیپید و دستگاه ضد اکسایشی ورزشکاران به یک جلسه فعالیت ورزشی شدید انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی، بر روی 20 نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال ناشنوایان انجام شد. افراد مورد مطالعه به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند و پس از شرکت در پروتکل فعالیت ورزشی خیلی شدید (HIE) و جمع آوری داده ها، اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
    نتایج
    پژوهش حاضر نشان داد اجرای پروتکل HIEباعث افزایش معنی دار مقادیر MDA و GPX گروه تمرینی در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0P<). به علاوه، اجرای یک جلسه فعالیت ورزشی شدید تناوبی کوتاه مدت (HIE) تغییر معنی داری در مقادیر SOD گروه تمرینی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد نکرد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، می توان ادعا کرد شدت فعالیت ورزشی موردنظر، برای ایجاد پراکسیداسیون لیپید و پاسخ دستگاه ضد اکسایشی مناسب می باشد، ولیکن توانایی دستگاه ضد اکسایشی در پاسخ به عوامل اکسایشی ناشی از فعالیت ورزشی و در نهایت بیداری سیستم آنتی اکسیدانی متفاوت می باشد
    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، مالون دی آلدئید، آنتی اکسیدانها
  • سلما نادری، شهرام زارع، مهشید احمدی، شاهرخ رجایی، شهروز معصوم صفحات 31-36
    مقدمه
    زردی از شایع ترین نشانه های بالینی دوران نوزادی است و شکل شدید آن منجر به مسمومیت عصبی (کرن ایکتروس) می گردد. به همین دلیل تشخیص و درمان آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین ارزش پیش بینی کننده بیلی روبین بند ناف در ارتباط با هیپر بیلی روبینمی پس از تولد صورت پذیرفت.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، 341 نوزاد متولد در بیمارستان شریعتی بندرعباس به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. نوزادان سالم ترم و نزدیک به ترم (هفته 35 ≤ سن حاملگی) با وزن بالای 2500 گرم وارد مطالعه شدند. نوزادان مبتلا به آسفکسی، آنورمالی های مادرزادی و نیازمند به احیاء از مطالعه خارج شدند. نوزادان بر اساس بیلی روبین خون بندناف (UCSB) به دو گروه: <2mg/dl بیلی روبین توتال و ≥2mg/dl بیلی روبین توتال تقسیم شدند. همچنین بر اساس میزان بیلی روبین سرم (TSB)، روز سوم پس از تولد به دو گروه <12.9 mg/dl TSB (هیپربیلی روبینمی فیزیولوژیک) 12.9 mg/dl≤ TSB (هیپربیلی روبینمی پاتولوژیک) تقسیم شدند. اطلاعات شامل وزن، جنس و غلظت بیلی روبین سرم بند ناف و روز سوم پس از تولد به صورت پرسشنامه جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS و آزمونهای t و chi- Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0P< معنی دار تلقی شد.
    نتایج
    میانگین بیلی روبین خون بند ناف 678/0±556/2 و میانگین بیلی روبین روز سوم 234/2±124/12 بود. از 76 نوزاد در گروه اول با UCSB < 2mg/، 69 نوزاد (7/90%). در روز سوم TSB <12.9 mg/dl و 7 نوزاد (3/9%) در روز سوم ≥12 mg/dl TSB داشتند. از 261 نوزاد گروه دوم با UCSB ≥ 2mg/dl، 150 نفر (4/57%) در روز سوم پس از تولد TSB≥12.9mg/dl و 111 نفر (6/42%) در روز سوم پس از تولد TSB<12.9mg/dl داشتند. ارتباط آماری معنی داری بین بیلی روبین بندناف با بیلی روبین روز سوم پس از تولد مشاهده شد (001/0P<).
    نتیجه گیری
    بیلی روبین خون بندناف می تواند به عنوان عامل پیش بینی کننده شدت هیپربیلی روبینمی پس از تولد در نوزادان باشد.
    کلیدواژگان: هیپر بیلی روبینمی - نوزاد، بند ناف
  • علی رشیدی، سیدامیرعلی مهبد، علیرضا شهاب جهانلو، آیدا غلامی، مهرگان حیدری هنگامی صفحات 37-44
    مقدمه
    زیره سیاه ایرانی (Bunium persicum) با نام عمومی Black cumin گیاهی علفی از خانواده چتریان (Umbelliferae) است. این گیاه در نواحی گرم و خشک ایران به صورت خودرو (وحشی) می روید. کاندیدا آلبیکنس نوعی مخمر است که به عنوان فلور نرمال پوست و مخاط دستگاه های گوارشی، تنفسی و تناسلی شناخته می شود. این قارچ در افراد دچار نقص سیستم ایمنی ایجاد بیماری می کند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر بازدارندگی اسانس روغنی زیره سیاه بر روی قارچ کاندیدا آلبیکنس به عنوان یک پاتوژن بیماریزای انسانی در محیط آزمایشگاهی بود.
    روش کار
    در این مطالعه آزمایشگاهی 28 پلیت حاوی مخمر کاندیدا آلبیکنس بر روی محیط کشت سابورو دکستروز آگار پاساژ داده شد. 7 پلیت به عنوان گروه شاهد (بدون اسانس روغنی زیره سیاه) و 21 پلیت به عنوان گروه های مورد، حاوی غلظتهای mg/ml 1، mg/ml 2 و mg/ml 3 از اسانس فوق الذکر (هر کدام 7 پلیت) مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی پلیت ها به مدت 72 ساعت در انکوباتور 37 درجه سانتی گراد قرار داشتند که هر 24 ساعت یک بار از نظر تعداد کلونی های رشد یافته توسط کاغذ شطرنجی و استریوسکوپ Heerbrugg WILD مورد شمارش قرار می گرفتند. در نهایت نتایج بدست آمده توسط روش های آماری توصیفی گزارش گردید.
    نتایج
    بعد از 24 ساعت اول، مخمرهای کاندیدا آلبیکنس در کلیه پلیت های گروه شاهد رشد داشت اما در هیچ یک از گروه های مورد رشدی مشاهده نشد. در 24 ساعت دوم تمامی پلیت های گروه شاهد و پلیت های حاوی mg/ml1 اسانس روغنی زیره سیاه رشد داشتند. این در حالی است که هیچگونه رشدی در پلیت های حاوی mg/ml 2 و mg/ml 3 اسانس روغنی زیره سیاه صورت نگرفته بود. نهایتا پس از 72 ساعت با وجود رشد در پلیت های گروه های شاهد (غیرقابل شمارش)، mg/ml 1 (غیرقابل شمارش) و mg/ml2 (میانگین = 46 کلونی) از اسانس روغنی زیره سیاه، در گروه mg/ml 3 از اسانس مذکور هیچگونه رشدی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از بررسی حاضر نشان دادند که هر 3 غلظت فوق الذکر قادرند رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس را به تاخیر انداخته و بر روی آن اثر مهاری خود را القا نمایند. مدت زمان مهار رشد قارچ تابع غلظت اسانس در محیط بود.
    کلیدواژگان: زیره سیاه، کاندیدا آلبیکنس، محیط آزمایشگاهی
  • فریده دانش نیا، اصغر رزم آرا، اصغر آقایی، حسین مولوی صفحات 45-52
    مقدمه
    رشد جمعیت سالمندی و میانسالی و افزایش امید به زندگی، نگرش نسبت به سالمندان را متحول کرده است. در این میان، کاهش عملکردهای شناختی سالمندان همیشه مورد نقد و بررسی بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش نرم افزار حافظه کاری بر میزان عزت نفس، خودپنداره و حافظه میانسالان بود.
    روش کار
    این پژوهش تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پس آزمون و پیش آزمون انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه میانسالان شهر اصفهان در سال 1389 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 50 میانسال که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و نیمی از آنها گروه آزمایش (25 نفر) و نیمی دیگر گروه کنترل (25 نفر) را تشکیل دادند. ابزارهای اندازه گیری شامل سه پرسشنامه آزمون حافظه وکسلر بزرگسالان (W.M.S)، آزمون خودپنداره راجرز و آزمون عزت نفس آیزنگ بود.
    نتایج
    تجزیه و تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری را بین پس آزمون عزت نفس، خودپنداره و حافظه میانسالان گروه آزمایش و کنترل نشان داد که در این میان میانگین گروه آزمایش بزرگتر بود.
    نتیجه گیری
    نرم افزار حافظه کاری می تواند به تقویت حافظه کاری در میانسالان منجر شود و باعث بالا رفتن کیفیت زندگی آنها منجر شود.
    کلیدواژگان: آموزش - خودپنداری - حافظه، میانسالان
  • کیمیا زراعتکار، نادر عالیشان کرمی صفحات 53-60
    مقدمه
    تحلیل استنادی به عنوان شاخه ای معتبر از مطالعات کتابسنجی الگویی از رفتار اطلاع یابی مولفان و تحلیل محتوا نیز الگوی نویسندگی مولفان را ارائه می دهد. هدف مطالعه حاضر، تحلیل استنادی و محتوایی مقالات چاپ شده در مجله پزشکی هرمزگان طی سالهای 1389- 1385 بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، استنادها و محتوای 211 مقاله منتشره در مجله پزشکی هرمزگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد فراوانی و میانگین توسط نرم افزار SPSS 16 انجام شد.
    نتایج
    از 4168 استناد در 211 مقاله منتشره در مجله پزشکی هرمزگان، بیشترین استنادات به مجلات (55/78%)، از نظر شکل منبع به منابع چاپی (27/98%) و از نظر زبان به منابع انگلیسی (5/83%) بوده است. میانگین استناد برای هر مقاله 7/9 استناد و میزان خود استنادی مولفان (63/1%) بوده است. از 746 نویسنده در 211 مقاله، بیشترین نویسندگان (45/64%) مرد، بیشترین نویسندگان مسئول مقالات (96/36%) با رتبه دانشگاهی استادیاری، بیشترین پذیرش مقاله با وابستگی سازمانی به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (85 مورد) بوده است. بیشترین نوع مقالات پژوهشی اصیل (68/96%)، بیشترین تعداد مقالات چاپ شده مربوط به سال 1385 (49 مورد) و همچنین بیشترین شیوه تالیف مقالات به صورت گروهی (7/95%) بوده است.
    نتیجه گیری
    هر چند مقالات منتشر شده در مجله پزشکی هرمز گان از نظر الگوی نویسندگی از وضعیت مطلوبی برخوردارند، ولی با توجه به استفاده محدود از منابع روز آمد و پایین بودن میزان استفاده از منابع الکترونیکی اینطور به نظر می رسد که سازمان مادر نیاز به اتخاذ معیارهایی جهت بهبود الگوی رفتار اطلاع یابی مولفان دارد.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، کتاب سنجی، تحلیل محتوا
  • ابراهیم خواجه، محمود حسین پور، بیتا صدیق، یوسف رضوانی صفحات 61-67
    مقدمه
    خودکشی و اقدام به آن یکی از مسایل و چالش های مهم بهداشتی و اجتماعی به شمار می رود که نه تنها خود فرد، بلکه خانواده وی و حتی اجتماع را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2000 حدود یک میلیون نفر بر اثر خودکشی فوت شدند. خودکشی در بسیاری از کشور ها جزء 10 علت مرگ و در گروه سنی 35-15 ساله یکی از 3 علت اصلی مرگ است.
    روش کار
    این بررسی بر اساس آمارهای جمع آوری شده از سطح استان هرمزگان در سال 1390 صورت گرفته است. داده های جمع آوری شده شامل مشخصات دموگرافیک، روش خودکشی و نتیجه آن بود که با استفاده از نرم افزار SPSS 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حدود 712 مورد خودکشی در سال 1390 در استان هرمزگان ثبت شده است. از این میان 451 نفر (3/63%) مونث و 261 نفر (7/36%) مذکر بوده اند. بیشترین موارد در گروه سنی 15 تا 34 ساله بوده که 2/89% کل خودکشی ها را شامل می شدند. در فصل تابستان و ماه شهریور بالاترین اقدام به خودکشی صورت گرفته است. شایع ترین روش های خودکشی به ترتیب خوردن قرص (7/77%)، حلق آویز کردن (8/8%) و خوردن سم (3/8%) بود. 6/9% مردان و 4/2% زنان خودکشی منجر به فوت داشته اند.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که توجه بیشتر به قشر نوجوان و جوان که بیشترین موارد خودکشی در آنها صورت می گیرد و همچنین اجرای برنامه های جامع و منسجم برای ارتقاء شاخص های بهداشت روان جامعه برای کاهش موارد خودکشی ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: خودکشی، هرمزگان، نظام مراقبت
  • محمدرضا تمنایی فر، فریبرز صدیقی ارفعی، زینب گندمی صفحات 69-75
    مقدمه
    برای بسیاری از مردم، مفهوم و تعریف اعتیاد به اینترنت قدری مبالغه آمیز است و اعتیاد را مربوط به مصرف داروها یا الکل می دانند. اختلال اعتیاد به اینترنت یک اختلال فیزیولوژیک – روانی شامل تحمل (بالا رفتن مصرف)، نشانه های جدایی، افت تحصیلی، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی عاطفی در ارتباطات اجتماعی است. بنابراین برخی ویژگی های شخصیتی (روان رنجورخویی) بر استفاده از اینترنت تاثیر می گذارد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و روان رنجورخویی، اجرا گردیده است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی - همبستگی است و در برگیرنده 400 نفر از دانش آموزان دبیرستانی است که به روش تصادفی خوشه ایانتخاب گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نئو، آزمون اعتیاد به اینترنت و از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    نتایج
    نتایج تحلیلی داده ها نشان داد که بین روان رنجورخویی با اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، برخی از ویژگی های شخصیتی از جمله روان رنجورخویی بر اعتیاد به اینترنت تاثیر می گذارد و جنسیت به اینترنت تاثیر ندارد.
    کلیدواژگان: روان رنجورخویی، اعتیاد به اینترنت - دانش آموزان
  • فرید خرمی، راحیل حسینی اشپلا، طیبه بنی اسدی، ندا آذرمهر، فرحناز محمدی صفحات 77-82
    مقدمه
    با توجه به تعرفه های پایین خدمات تشخیصی و درمانی در بیمارستانهای دولتی و هزینه های بالای خدمات بهداشتی و درمانی، لزوم وصول کلیه درآمدها از سازمان های بیمه گر ضروری است. این پژوهش با هدف اصلی اولویت بندی عوامل کسورات بیمه ای به منظور مداخله هدفمند در بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس انجام گرفته است.
    روش کار
    این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی - تحلیلی و مقطعی است. جامعه پژوهش شامل کل 2300 پرونده مشمول کسورات اسناد بیمه ای بیماران بستری در سه ماهه دوم سال 1387 بود. داده های مورد نیاز پژوهش از مستندات اسناد پزشکی سازمان های بیمه گر و مرکز آموزشی درمانی شهیدمحمدی استخراج گردبد، سپس عوامل کسورات به روش آنتروپی شانون وزن دهی و رتبه بندی شد و داده های توصیفی نیز توسط نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    بیشترین کسورات مربوط به صندوق روستایی بیمه خدمات درمانی با 53%، صندوق بستری شهری بیمه خدمات درمانی 14% و بیمه تامین اجتماعی 11% بوده است. بخش ارتوپدی (33%) و بخش جراحی عمومی (17%) بیشترین کسورات را در بین بخش ها داشتند. پس از وزن دهی، مهمترین عوامل کسورات به ترتیب اولویت شامل حق العمل، دارو، تمام وقتی جغرافیایی و بیهوشی بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج، بیشترین عوامل کسورات مربوط به بخش های جراحی بود، که اکثرا ناشی از عدم آشنایی پزشکان و سایر پرسنل درگیر در فرآیند درمان بیمار با قوانین بیمه ای است. آموزش گروه مراقبت درمانی، بکارگیری سیستم های اطلاعات بیمارستانی و همچنین ارائه بازخورد کسورات به کارکنان می تواند باعث کاهش کسورات گردد.
    کلیدواژگان: کسورات - بیمه - پرونده پزشکی - آنتروپی، شانون
  • غلامرضا فرشیدفر، نپتون سلطانی، میترا کامران، منصور کشاورز صفحات 83-93
    منیزیم دومین کاتیون داخل سلولی و چهارمین کاتیون در بدن از نظر کمی می باشد. اهمیت کلینیکی منیزیم به عنوان یک کاتیون داخل سلولی برای چندین دهه است که مد نظر قرارگرفته و اخیرا کمبود آن در پاتوژنز تعدادی از بیماری های کلینیکی از جمله دیابت مطرح شده است. مطالعات نشان داده اند که در طی دیابت غلظت منیزیم پلاسما کاهش می یابد. برخی از مطالعت کمبود منیزیم در پلاسما را به عنوان ریسک فاکتوری جهت ابتلاء به دیابت معرفی کرده اند. از طرف دیگر یکی از عوارض کمبود منیزیم افزایش فشار خون و تغییرات مورفولوژی عروق می باشد و نشان داده شده که تون میوژنیک عروق به شدت به غلظت پلاسمایی منیزیم وابسته بوده و به خصوص نقش منیزیم در خود تنظیمی میزان جریان خون در عروق مغزی از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از مسائل مهم بالینی در مبتلایان به دیابت اختلالات عروقی است و با توجه به نقش Mg هم در پدیده تنظیم انقباض عروق و هم نقش احتمالی آن در پاتوفیزیولوژی دیابت، تحقیقات گسترده دراین زمینه همچنان ادامه دارد و امید آن وجود دارد که با روشن شدن نقش قطعی منیزیم در دیابت و فهم مکانیسم های اثر آن روش های درمانی مفید و جدیدی در رفع اختلالات عروقی مبتلایان به دیابت ابداع گردد. این مطالعه سعی به بررسی نقش و مکانیسم منیزیم در پیشگیری از عوارض عروقی دیابت دارد.
    کلیدواژگان: دیابت - منیزیم، پیشگیری
  • سیدمهرداد صولتی، حمیدرضا محبوبی صفحات 95-103
    بیماری های تیروئید از جمله هایپوتیروئیدی، هایپوتیروئیدی تحت بالینی و هایپرتیروئیدی از جمله اختلالات شایع اندوکرین می باشند. دیس لیپیدمی در این بیماری ها شایع است و اکسیداسیون لیپیدها در اثر آسیب اکسیداتیو نقش مهمی را در پاتوژنز این بیماری ها ایفا می کنند. بسیاری از آنزیم های آنتی اکسیدان مانند پاراکسوناز نیز نقش محافظتی در برابر آسیب اکسیداتیو در این بیماران بازی می کند و در تمامی این بیماری ها دستخوش تغییراتی می گردند. در این مقاله مروری ضمن بررسی سطوح این آنزیم در بیماری های تیروئید، به ارتباط آن با بروز بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروز در این بیماران پرداخته شده است. مطالعات مختلف نشان داده اند که اختلالات لیپیدی و تغییرات آنزیم های آنتی اکسیدان ریسک آترواسکلروز و بیماری های قلبی را در این بیماران افزایش می دهد. در این مقاله همچنین به بررسی تاثیر درمان بیماری های تیروئیدی بر بهبود دیس لیپیدمی و اکسیداسیون لیپیدهای سرم و تغییرات فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و سطوح آنزیم پاراکسوناز پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: هایپوتیروئیدی - بیماران، دیس لیپیدمی
|
  • Aa. Dehghan, Mv. Hosseini, A. Rahimi, S. Zare, M. Khazdooz, R. Khoshnavaz, M. Zarenejad, M. Karblaei, S. Falahi Pages 1-7
  • N.M. Noori, Sh. Rajae, T. Boryri Pages 9-14
    Introduction

    With respect to high association of skeletal chest deformity with cardiac abnormalities، these patients should be evaluated for evidence of cardiac involvement. So، we used echocardiography to investigate this association.

    Methods

    This case-control study was done on 144 patients with skeletal chest deformity referred to OPD clinic. 240 persons were selected as control group، without any skeletal chest deformity and matched by age and sex with case group. Both groups were evaluated by 2-D color Doppler echocardiography and data were analyzed by SPSS software.

    Results

    Mean age of males and females in case group was 7. 48±4 and 6. 93±3. 94 and in control group was 7. 81±4. 16 and 8. 43±4. 02، respectively. 76. 39% of case group and 36. 67% of control group had asymptomatic CHD. This difference was statistically significant (P<0. 05). 52 patients out of 70 patients with pigeon chest deformity، had heart disease and 60% with Mitral Valve Prolapse (MVP). 37 patients out of 62 patients with pectus excavatum deformity had heart disease and MVP was more frequent (59. 67%). In 12 patients with scoliosis، MVP was in 6 patients (50%). We found that in control group، prevalence of asymptomatic CHD in patients with positive family history of skeletal chest deformity was 1. 25 times more than patients without positive family history.

    Conclusion

    Since the prevalence of MVP in this study was high، we suggest that all patients with skeletal chest deformity، especially in presence of cardiac murmur should be evaluated for cardiac abnormalities

    Keywords: Congenital Heart Disease, Mitral Valve Prolapse, Children
  • . Farshidi, A.N. Abdi, Sh. Rahimi, S. Salehi Pages 15-22
    Introduction

    Treatment of patients with acute myocardial infarction (AMI) is time related، so delay in treatment could affect prognosis. Recognizing pre-hospital or in-hospital delays in initiating treatment and reducing these factors is very efficacious in treatment of these patients.

    Methods

    A cross sectional study was carried out on 227 patients with acute myocardial infarction. Demographic data، educational level، marital status، type of transfer to hospital and delay in arrival to hospital were recorded. The data were analyzed by SPSS.

    Results

    35. 7% of patients arrived during one hour of symptom onset، and 7. 9% arrived after 24 hours of symptom onset. Patients with high level education (P=0. 049) and a family history of coronary artery disease (P=0. 011) had significantly less delay in arriving to hospital. Age، marital status، gender، and route of transfer to hospital were not related with pre-hospital delay. Patients thought most common cause of delay in arrival was unawareness of coronary artery disease (38. 8%) and self-medication (34. 3%).

    Conclusion

    Increasing awareness of patients about cardiovascular symptoms and their risk factors could be helpful in patients seeking medical care. Therefore، general education via media and primary and middle schools could be helpful.

    Keywords: Myocardial Iinfarction, Hospitals, Education
  • A.A. Gaeini, G. Arbab, M.R. Kordi, P. Ghorbani Pages 23-29
    Introduction
    Free radicals can cause lipid proxidation، especially in athletes. The aim of this research was to determine the response of lipid exercise proxidation and antioxidant system to single bout of High Intensity interval Exercise (HIE) in elite soccer players.
    Methods
    In this semi experimental study، 20 football players were selected randomly and divided into experimental and control groups. Both groups participated in high intensity interval exercise protocol. The collected data were analyzed using t-test.
    Results
    The results showed that HIE protocol could significantly increase MDA and GPX in experimental group (P<0. 05). But، Intensive exercises didn''t significantly change the SOD Indexes in experimental group.
    Conclusion
    The present research results indicate that as a result of a single bout of high intensity interval exercise (HIE)، the body is exposed to risk of oxidative stress. In addition، antioxidant system can provide high anti oxidative protection for organism
    Keywords: Oxidative Stress, Malondialdehyde, Antioxidants
  • S. Naderi, S. Zare, M. Ahmadi, Sh. Rajaei, Sh. Maasoum Pages 31-36
    Introduction
    Jaundice is common in neonatal period and in severe type cause neurotoxicity (Kernicterus)، so diagnosis and treatment of severe hyperbilirubinemia is very important. This study investigates the predictive value of umbilical cord serum bilirubin (UCSB) for subsequent jaundice in healthy term newborns.
    Methods
    In this cross-sectional study، 341 normal term (gestational age>37 week) and near term (gestational age=35-37 week) from Bandar Abbas Shariati hospital with birth weight above 2500gr were selected randomly. Asphyxia and congenital anomalies cases and those who need resuscitation were excluded from the study. All neonates according to the umbilical cord blood bilirubin level were divided in two groups: UCSB≥2 mg/dl and UCSB<2 mg/dl. Then، in 3rd day after birth، all neonates according to total serum bilirubin test swore divided in two groups of TBS<12. 9 mg/dl and TBS>12. 9 mg/dl. The collected data and demographic characteristics of the cases were analyzed by SPSS-16 using t and Chi-square tests.
    Results
    The results show that the average cord blood serum bilirubin was 2. 556±0. 678 mg/dl and the average for 3rd day after birth was 12. 125±2. 234 in all the cases. Out of 76 neonates with UCSB<2 mg/dl، 69 neonates had TBS<12. 9 mg/dl، 3 days after birth and 7 cases had TBS≥12. 9 mg/dl. Out of 261 neonates with UCSB≥2 mg/dl، 150 neonates had TBS<12. 9 mg/dl، 3 days after birth and 111 cases had TBS≥12. 9 mg/dl. There was a significant relationship between umbilical cord serum bilirubin and 3 days after birth bilirubin score (P<0. 001).
    Conclusion
    Based on the results of this study، it seems that umbilical cord serum bilirubin can be a predictive value for after birth hyperbilirubinemia in newborns
    Keywords: Hyperbilirubinemia – Infant – Umbilical Cord
  • A. Rashidi, A.A. Mahbod, A. Shahb Jahanloo, A. Gholami, M. Heydari Hengami Pages 37-44
    Introduction
    Bunium persicum is a gramine plant from Umbelliferae family. Candida albicans is a kind of yeast known as normal flora of skin and gastrointestinal tract (GIT)، respiratory and genitourinary (GU) mucosa. This fungi makes disease in immunodeficient individuals. The aim of this study was to assess the antifungal effect of essential oil of Bunium persicum on Candida albicans.
    Methods
    28 plate''s receptacle of Candida albicans were passaged on Sabouraud dextrose agar medium. Seven plates were assign as control (without essential oil of Bunium persicum) and 21 plates as cases، consisted 1mg/ml، 2 mg/ml and 3mg/ml (7 plates for each of them) Bunium persicum essential. All plates incubated in 37°C incubator for 72 hours. Colony counting was done each 24h by crossbar paper and Heerbrugg WILD stereoscope. Finally، descriptive statistics was used for results presentation.
    Results
    After the first 24hr، Candida albicans yeasts had growth in all case plates but no growth was seen in control plates. In the second 24hr، all control and 1mg/ml essential oil of Bunium persicum plates، had growth، but no culture observed in 2mg/ml and 3mg/ml essential oil of Bunium persicum plates. Finally after 72hr، although culture was seen in control (Innumerable)، 1mg/ml (Innumerable) and 2mg/ml (Average=46 colony) essential oil of Bunium persicum plates، no culture was observed in 3 mg/ml plates.
    Conclusion
    Results of present study demonstrated that، all 3 concentrations could delay culture of Candida albicans and induce stay effect on that. Time of staying culture of fungi was related to essential concentration in medium
    Keywords: Black Cumin, Candida Albicans, In vitro
  • F. Daneshnia, A. Razmara, A. Aghaei, H. Molavi Pages 45-52
    Introduction
    Aging and middle aged population growth and increase in life expectancy، has changed the attitude towards elderly. However، decrease in cognitive performance of aged people has always been under investigation. This study was carried out to investigate the effect of working memory software on self-esteem، self-concept and middle aged memory.
    Methods
    This experimental study was carried out based on pre-test and post-test on experiment and control groups in Isfahan، Iran. 50 middle aged people were selected randomly and divided to experimental and control groups (25 people for each group). Measurement tools in this study were Wechsler memory scale for adolescents، Rogers''s self-concept and Aizeng self-esteem.
    Results
    Covariance analysis showed a significant difference in self-esteem، self-concept and control groups. But، after the software education، the differences in experiment group were higher.
    Conclusion
    Working memory software could strengthen middle age working memory، and upgrade their life style
    Keywords: Education – Self Concept – Memory – Middle Aged
  • K. Zeraatkar, N. Alishan Karami Pages 53-60
    Introduction
    One of the most important branches of scientometrics is citation analysis which offers patterns showing authors’ information searching behavior and authors’ authorship. Citation Analysis provides a pattern of authors’ Information-seeking behavior and also Content Analysis provides a pattern of authorship. This study aimed to analyze the citations and content of published articles in the Hormozgan Medical Journal (HMJ) from 2006 to 2011.
    Methods
    In this descriptive study، the citation and content of 211 published articles in the HMJ during 2006-2011 were analyzed. Data analysis was done by SPSS-16 using descriptive statistical methods.
    Results
    Out of 4168 citations in 211 published articles from the view point of citations to the type، the shape and the language of the resources، the maximum were for journals (78. 55%)، print material (98. 27%) and English language (83. 5%). The mean of citations for each article was 19. 7 and authors‘ self-citation was (1. 63%). Out of 746 authors in 211 published articles most of them were male (64. 45%)، most of corresponding -authors were assistant – professors (36. 96%) and most of them were affiliated to HUMS (85 tittles). Most type of articles were original articles (96. 68%)، maximum number of articles were published in 2006 (49 tittles) and most of them were written by more than one author (95. 7%).
    Conclusion
    Although published articles in HMJ have had an acceptable condition from the view point of authorship pattern، considering limited usage of up-to-date and electronic resources، it seems the affiliated organization needs to take measures for improving the authors’ pattern of information–seeking behavior.
    Keywords: Citation Analysis – Bibliometrics – Content Analysis
  • E. Khajeh, M. Hosseinpoor, B. Sedigh, Y. Rezvani Pages 61-67
    Introduction
    Suicide is one of the most important social and public health issues which affect not only the persons who attempted but also their families and community. World Health Organization estimated in 2000 about one million people has died by suicide. In many countries suicide is among main 10 reasons for mortality and one out of three causes of death for15-35 year old age group.
    Methods
    This study was based on data which collected from surveillance system running all around the province in 2012. By using SPSS software version 19، demographic variables، method and result of suicide were analyzed and demonstrated.
    Results
    712 suicide attempts happened in Hormozgan province in 2012. 451 cases (63. 3%) were female and 261 cases (36. 7%) were male. Most suicide attempts were in 15-34 year old age group which consist 89. 2% of all cases. Incidence of suicide was higher in summer. Drug poisoning was the main method of suicide (77. 7%)، afterward hanging (8. 8%) and poisoning (8. 3%) had high incidence. 9. 6% of men and 2. 4% of women who attempted suicide had died.
    Conclusion
    According to these findings، suicide is an important problem especially for young people in Hormozgan province. Strengthening the surveillance system and planning to reduce the risk factors in society is necessary to control this problem.
    Keywords: Suicide, Hormozgan, Surveillance System
  • M.R. Tamanaeifar, F. Sedighi Arfeei, Z. Gandomi Pages 69-75
    Introduction
    for most people، concept and definition of internet addiction is not known and use the word addiction for medication misuse or alcohol. Internet addiction is a physiologic-mental disorder which includes intolerance، severance symptoms، academic deuce، and disorder in social relationships. Some personal characteristics (neuroticism) have important effects on using internet. The objective of the present study was to investigate relationship between neuroticism and academic achievement with internet addiction.
    Methods
    This research was a descriptive study and included 400 high school students، who were selected by random cluster sampling. Information was gathered using a 20 items addiction questionnaire and personality characteristics was measured using NEO 60 items personality inventory. Also، the mean scores of students were used as an index for academic achievement. Descriptive statistics and inferential methods were use for data analysis
    Results
    Statistical analysis indicated that there is significant relationship between neuroticism and internet addiction. The results also revealed that there is not any difference between internet addiction in male and female students.
    Conclusion
    According to the results، it seems that، some personality traits of students including neuroticism are important to internet addiction، but gender is not an important factor in it.
    Keywords: Neuroticism, Internet Addiction, Students
  • F. Khorrmmy, R. Hosseini Eshpala, T. Baniasadi, N. Azarmehr, F. Mohammady Pages 77-82
    Introduction
    Due to the low tariffs of diagnostic and treatment services in public hospitals and the high cost of health care facilities، the need to receive all revenues from insurance agencies is essential. This study was carried out by the main purpose of prioritizing insurance deductions according to objective intervention in Shahid Mohammadi hospital in Bandar Abbas.
    Methods
    In this cross-sectional study the research population includs all 2300 inpatient records that were under insurance deductions during August to January of 2008. The data were collected by referring to the documents of insurance organizations and Shahid Mohammadi hospital records. The deduction factors of bills were weighted and ranked by Shannon Entropy method and the descriptive data was analyzed using SPSS16 software.
    Results
    The highest deductions were related to villagers health insurance fund (Khadamat Darmani-Rostaeian) (53%)، City hospitalization health insurance fund (khadamat Darmani-Bestari Shahri) and social insurance (Taamin Ejtemaei)، with 14 and 11 percent، respectively. The orthopedic ward (33%) and general surgery ward (17%) had the highest deductions among all of the hospital wards. After weighting and prioritizing deduction factors، surgeon commission، medicine، geographic full time of physicians and anesthesia were the main factors of the deductions.
    Conclusion
    According to the results، most of the deduction factors were pertinent to the surgery wards that were due to the lack of the doctors and the personnel knowledge who were involved in the treatment process under the insurance laws. The health care team training، use of hospital information systems and providing deductions feedback to the employees can reduce deductions.
    Keywords: Health Insurance – Reimbursement – Medical Record
  • Ghr. Farshidfar, N. Soltani, M. Kamaran, M. Keshavarz Pages 83-93
    Introduction
    Magnesium is the second intracellular and fourth common action in the body. Magnesium deficit has been described in patients with type I diabetes. Hypomagnesemia can also be the cause for some clinical diseases such as diabetes. Some researches showed that plasma magnesium level decreases after diabetes induction. Some research believed that magnesium deficiency is a risk factor for diabetes. In the other hand، magnesium deficiency changes vessel morphology and increase vessel myogenic tone. It plays an important role in regulation of cerebral blood flow. Magnesium also plays a crucial role in diabetic vessel complications. This review article tries to investigate the role and mechanism of magnesium on prevention of diabetic vessel complication
    Keywords: Diabetes Mellitu's – Magnesium – Prevention
  • Solati Sm, H.R. Mahboobi Pages 95-103
    Introduction
    Thyroid disease e. g. hypothyroidism، hyperthyroidism، and subclinical hypothyroidism are among the most common endocrine disorders. Dyslipidemia is prevalent in thyroid diseases and lipid oxidation due to oxidative stress play an important role in the pathogenesis of thyroid diseases. Antioxidant enzymes such as paraxonase have a protective role in these patients and their activity is altered in these diseases. This paper reviews serum level of these enzymes in thyroid disease and its association with cardiovascular disease. Different studies have shown that lipid disturbances and antioxidant enzyme alteration increases the risk of atherosclerosis and cardiovascular diseases. We review the effect of treatment of thyroid disease on dyslipidemia and serum lipid oxidation and alteration in antioxidant enzyme activity and paraxonase enzyme level
    Keywords: Hypothyroidism – Patients_Dyslipidemia