فهرست مطالب

انتظار موعود - سال یازدهم شماره 35 (تابستان و پاییز 1390)

فصلنامه انتظار موعود
سال یازدهم شماره 35 (تابستان و پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 7
    شریعت اسلام، آخرین شریعت الهی است و بر عموم مکلفان تا روز قیامت، واجب است که آن را بشناسند و به کار بندند. بر این اساس، حفظ شریعت به طور کامل در همه زمان ها واجب است، تا مکلفان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. غیر از امام معصوم، گزینه دیگری وجود ندارد که سبب حفظ شریعت به صورت کامل باشد. بنابراین، وجود امام معصوم در هر زمانی واجب است. مصادیق امامان معصوم پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امامان دوازده گانه شیعه علیهم السلام هستند که دوازدهمین آنان همان حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد. با اعتقاد به وجود آن حضرت در دوران غیبت، می توان اطمینان یافت که ادله احکام شریعت که توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان اهل بیت علیهم السلام در عصر حضور بیان شده، محفوظ مانده است. بر این اساس فقی هان شیعه در استنباط احکام شریعت با خلا و کمبود منابع لازم و معتبر برای اجتهاد، مواجه نیستند و به اجتهاد بر اساس قیاس و استحسان و دیگر منابع ظنی و غیرمعتبر که در فقه اهل سنت مطرح است، نیازی ندارند.
    کلیدواژگان: حفظ شریعت، امام معصوم، امام غایب، ادله احکام، مدارک اجتهاد
  • روح الله شاهدی، سیداسحاق حسینی کوهساری صفحه 21

    عرضه عقاید، از سنت های شیعی و مستند به قرآن است. علاوه بر وجود روایاتی درباره عرضه عقاید اصحاب امامان علیهم السلام به محضر ایشان، در زیارات معصومان علیهم السلام نیز به نوعی با گواه گرفتن معصوم بر باورهای زائر، عرضه عقاید، صورت می گیرد. بخش پایانی زیارت آل یاسین نیز دارای چنین محتوایی است. در این نوشتار، بررسی مفاد این بخش از زیارت، با عرضه به قرآن صورت می پذیرد.

    کلیدواژگان: عرضه عقاید، الوهیت، عبد، حب، اولو الامر، اهل بیت علیهم السلام
  • روح الله شاکری زواردهی حجت گورکانی صفحه 37
    در این نوشتار، با توجه به آموزه های مهدوی به یکی از دغدغه های انسان معاصر که حفظ و حراست از محیط زیست است پرداخته شده است؛ زیرا معتقدیم بر اساس آموزه های دینی در عصر ظهور، طبیعت و محیط زیست در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ به طوری که به اوج شکوفایی و بهره وری و کمال مادی و معنوی خود می رسد. در آن عصر به سبب برکت وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف طبیعت، همه استعداد خود را بر جهانیان عرضه می کند. آن حضرت با برپایی عدل و قسط در جهان و ایجاد مودت و دوستی در گستره انسانی و گیاهی و جانوری، باعث از بین رفتن صفات بد اخلاقی در میان جهانیان می شود و سبب تطهیر و نورانیت زمین و جهان می گردد؛ آن چنان که بر اثر گسترش علم و احیای عدل در آن عصر، حتی در جنگ حضرت با کفار از طرف یارانش، هیچ صدمه ای به محیط زیست نمی رسد.
    در این راستا طبیعت و جهان، احیا و آباد می شود و زمین نیز تمام برکات و ثروت ها و گنج های پنهان خود را بیرون می ریزد. به دلیل آنکه مردم هم از جهت معنوی رشد می کنند و گرد معصیت خدا نمی گردند، محیط زیست را امانت الهی در دست بشر می دانند و در استفاده از منابع، زیاده روی نخواهند کرد؛ در نتیجه از محیط زیست به بهترین شیوه ممکن استفاده خواهد شد. حال چگونه است که برخی دانشمندان غربی که راه افراط و تفریط را پیموده اند، دین را عامل تخریب محیط زیست معرفی می کنند و برخی دیگر، ارزش و اعتباری برای طبیعت قائل نیستند؟ آنچه در این مقاله می آید، تلاشی است که ضمن نقد این دیدگاه ها، به کمک روایات، توصیفی از جامعه آرمانی مهدوی ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق، محیط زیست، حقوق طبیعت و حیوانات، ارزشمندی طبیعت، آموزه های مهدوی
  • حسین الهی نژاد صفحه 61
    مقاله پیش رو، به حوزه فلسفه مهدویت پژوهی اختصاص دارد که یک حوزه بیرونی، بنیادی و درجه دو است؛ همان حوزه ای که کمتر در دستور کار پژوهش گران مهدوی قرار گرفته است و کمتر درباره آن، غور و کنکاش عالمانه صورت می گیرد. در این نوشتار، ابتدا به ماهیت و چیستی فلسفه مهدویت پژوهی می پردازیم و در ادامه به ساختار و منظومه مسائل آن مبادرت می کنیم. در قسمت بعدی ضمن بیان ماهیت و هویت حوزه معرفتی مهدویت پژوهی با درافکندن حوزه های مختلف معرفتی نظیر «مقوله علم»، «مقوله رشتگی»، «مقوله میان رشتگی» و «مقوله گرایش» دور نمایی از گونه گونی حوزه های معرفتی و تطبیق مهدویت پژوهی با آن ها را به تصویر می کشیم. در نهایت و فرجام مقال، تنها یکی از آن مقولات دانشی که «علم» باشد را به میان کشیده، با ارائه تعریف حداقلی و حداکثری از آن و تطبیق مهدویت پژوهی به اثبات علم بودن مهدویت پژوهی با تعریف حداقلی علم رای می دهیم و جواز اضافه «فلسفه» را بر مهدویت پژوهی اعلان می کنیم.
    کلیدواژگان: مهدویت، فلسفه مهدویت، مهدویت پژوهی، مهدویت شناسی، فلسفه مهدویت پژوهی، فلسفه فلسفه مهدویت، رئوس ثمانیه مهدویت پژوهی، اجزای علوم مهدویت پژوهی
  • علیرضا رجالی تهرانی صفحه 87
    از روایات استفاده می شود که در عصر طلایی ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، پیشرفت همه جانبه ای در عرصه های مختلف خصوصا در عرصه اقتصاد صورت می پذیرد؛ به طوری که چنان پیشرفت سریع و عادلانه ای در هیچ زمانی نظیر نداشته است. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی جامعه بشری در سطح کلان حل خواهد شد؛ رفاه و آسایش پدید خواهد آمد و عوامل سلطه بر فکر و فرهنگ و اقتصاد از بین خواهند رفت، و با زدودن فقر و تهیدستی، زمینه رشد و تکامل مادی و معنوی انسان ها فراهم خواهد شد.
    در عصر ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، از یک طرف با اجرای احکام و استقرار نظام عدالت و برابری، و نابودی ظلم و تبعیض و بی عدالتی، زمین برکات، منابع و ذخایر خود را بدون هیچ گونه امساکی عرضه خواهد کرد؛ و از طرف دیگر با پیشرفت علوم و فنون، کشاورزی و دامداری نیز رونق گرفته، محصولات مردم چندین برابر خواهد شد. با پیشرفت علم و دانش، تمام منابع و ذخایر روزمینی و زیرزمینی، شناسایی و کشف شده، همه دست به دست هم خواهند داد و در جهت تامین رفاه و آسایش انسان، توام با رشد معنویت و اجرای عدالت، در آن عصر طلایی و رویایی، بسیج و استخدام خواهند شد.
    کلیدواژگان: پیشرفت، توسعه، پیشرفت اقتصادی، اقتصاد اسلامی، حکومت مهدوی
  • سیده عالیه آذرطوس صفحه 117
    این مقاله، در پی پاسخ به این سوال است که رسالت حکومت جهانی از منظرهای مهدوی و لیبرال دموکراسی چیست؟ به نظر می رسد میان دو دیدگاه اسلام و لیبرالیسم در این زمینه، تمایز بنیادین وجود دارد؛ زیرا هیچ وحدت نظری از نظر هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناختی ندارند و اختلاف بین دو منظر، مبنایی است. لیبرالیسم، منافع طبقه خاصی (سرمایه داری) را مورد توجه قرارداده، الگوی ارائه شده آن، بیشتر جنبه شعاری و تصنعی دارد. عدم واقع گرایی و افسانه بودن ارزش های انسانی از نگاه لیبرال دموکراسی، مانع اساسی برای تحقق رسالت چنین حکومتی است؛ اما اسلام که به صورت عام می اندیشد، تمام تلاش خود را در این زمینه مصروف کرده، تا با توجه به کرامت و شخصیت همه انسان ها، الگوی کاملی برای حکومت جهانی ارائه نماید؛ به همین سبب جامعه جهانی مهدوی، ضمن اینکه از لحاظ نظری و جامعه شناختی، از توانایی های خاصی برخوردار است که با کمال فکری و فرهنگی انسان ها قابل تحقق است، از عهده تامین رسالت خاص (سعادت) برای همه اقشار جامعه نیز بر می آید.
    کلیدواژگان: حکومت جهانی، رسالت و غایت، مهدویت، لیبرال دموکراسی
  • محمدصابر جعفری، لیلا مختارزاده صفحه 147
    با بررسی آیات و روایات، در می یابیم که همیشه فراروی پیامبران و مصلحان، موانعی جدی بوده است. قرآن و روایات، از رفتارها و واکنش های اصناف گوناگون مخالفان، در مقابل عملکرد انبیا و مصلحان به ویژه حضرت مهدی علیه السلام - سخن می گوید. در این نوشتار، از میان موانع متعدد همچون کفار، منافقان، مفسدان و متکبران و دنیا طلبان و... به بررسی ملا و اشراف می پردازیم.
    همیشه در کنار طاغوت ها، ملا و اشراف، از موانع جدی فراروی مصلحان و انبیا علیهم السلام بوده اند. طبیعی است در مقابل حضرت مهدی علیه السلام نیز آنان قد علم خواهند کرد. ویژگی ها و رفتار آن ها و برخورد حضرت با آنان، وظیفه ما را نیز در برخورد با آنان روشن می کند. منتظران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در عرصه های اعتقادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در مقابل این جریان موضع گیری می کنند و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز، هم از ملا و اشرافی گری پیش گیری می کند و هم به امتیازات، پایان می دهد و با زیاده خواهان برخورد می کند.
    کلیدواژگان: ملا، اشراف، رانت، خواص، مهدویت، پیامبران
  • ترجمه خلاصه مقالات
|
  • Ali Rabbani Golpaygani Page 7
    slamic Shariyat is the last divine shariyat and is obligatory for all responsible person (Mokallaf) until the Day of judgment to know and practice it. Based on this, saving the Shariyat in complete, in all times is obligatory. So the other responsible people can be able to achieve it. Except the Infallible ImamA.S., there is not any other choice to protect the Shariyat completely; therefore, the existence of an Imam for all times is necessary. The examples for Infallible ImamsA.S. after the ProphetP.B.U.H. are the Shiia Imams (The Twelve ImamsA.S.) that the twelfth of them is His Excellency Imam MahdiM.A.H.H.A. With believing in His Excellency’s existence in the time of occultation, we can be sure that the reasoning for Shariyat given by the ProphetP.B.U.H and the Imams of the HouseholdA.S. in their presence time are still saved. Based on this the Shiia scholars are not in need of any authentic and necessary resources for deducing the regulations and therefore will not need to deduce based on logical deduction by analogy and justice preference and other doubtful, not authentic resources that are used in Sunni jurisprudence.
    Keywords: Saving Shariyat, Infallible Imam, Imam in occultation, reasoning for regulations, Ejtehad certificates
  • Rohollah Shahedi, Seyyed Eshagh Hussieni Kohsari Page 21

    resenting the Beliefs is one of the shiiat’s customs and is based on the Holly Quran. In addition to having traditions on presenting the beliefs of Imam’s companions to their Excellency’s in visiting the infallibles Imams also, in a way, with taking the Imam as a witness on the beliefs of the visitors, the presenting happens too. The ending part of Al-Yasin Ziyarat has the same content. In this writing we take into the consideration the very part in accordance with the Holly Quran.

    Keywords: presenting the beliefs, divinity, the servant (Abd), affection, those in authority, the Household
  • Rohullah Shakeri Zavardehi, Hujjat Gorkani Page 37
    n this writing, in accordance with Mahdavi teachings, it has been paid attention to one of the concerns of contemporary human beings that is to protect and preserve the environment. We believe that base on the religious teachings in the Appearance Era, the nature will be in its pleasant condition; in a way that it will be in its highest level of efflorescence, productivity, material and spiritual perfection. In that Era, because of Imam’s ExistenceM.A.H.H.A., the nature will provide all its talent and life to the world. His Excellency with bringing justice and equilibrium to the world and making friendship and affection in all species, human beings, plants and animals will destroy bad ethical behaviors among people in the world and will be the cause for purification and enlightening of the earth and world. This is to the level that even in fighting between the Imam companions and others, there will not occur any damages what so ever to the environment and this is due to the expansion of knowledge and justice in that time.Hence, the nature and the world will revive and burgeon. Earth will also provide all its blessings resources and fortune. This is because, people will grow spiritually and therefore, will not commit sins, will take care of the environment and will not use increasingly from its resources and thus, they will use it in the best form and preserve it. Now, how is it that some of the western scientists, who have taken the extremes in the environment case, know religion as the danger for it and some others do not take it into the consideration? In this article, we are trying to describe the Utopia Mahdavi Society using the traditions together with criticizing the views.
    Keywords: Ethics, the environment, the rights for the nature, animals, the value of environment, Mahdavi teachings
  • Hussien Elahi Nezhad Page 61
    he coming article is specialized to the Mahdavi doctrine research field that is an outward, basic and of second degree. This is the very field that is less paid attention to, and less research work has been done on it. In this writing, first we notice the concept and also the essence of Mahdavi research. In the continuation, we work on the construction and the systematic matters related to it. In the next part, while talking about the concept and essence of Mahdavi cognitive research, for this aim with combining different cognitive fields like: “the knowledge”, “the major”, “the mid-major” and “interest”, we will portray a landscape of the verities of cognitive fields and the adjustment of Mahdavi research with them. At the end, only one of those educational fields, namely “the knowledge” would be taken into study, with presenting a minimum and maximum definition of it and adjusting Mahdavi research, we try to prove that Mahdavi research is scientific with minimum definition of knowledge and hence give the permission for the word “philosophy” to be added to the term “Mahdavi research”.
    Keywords: Mahdaviyyat, Mahdavi philosophy, Mahdavi research, knowing Mahdavi, philosophy of Mahdavi research, philosophy of the Mahdavi philosophy, the eight main topic Mahdavi research, the elements of the science for Mahdavi research
  • Alireza Rejali Tehrani Page 87
    t can be deduced from the traditions that in the Imam Mahdi’sM.A.H.H.A Golden Appearance Era, there will be an all-side complete progress in all fields, especially in economy; in a way that such a fast and just progress will not have happened before that day. On the other hand, all the economical problems of the human society in a large scale will be solved; welfare and comfort will appear and all the factors of sovereignty of the evil on thinking, culture and economy will disappear and with eliminating the poverty it will pave the way for spiritual and material perfection of human beings.In the Appearance Era, on one hand, with performing the Islamic injunctions and with the establishment of a just government and destroying the unjust actions, the oppressions and discriminations, Earth will provide its resources and blessings without any flinch. On the other hand, with scientific and technological progress, the agriculture and ranching will improve, and people have multiple productions. With scientific and technological growth, all the inner and outer resources of Earth will be discovered. All those factors will come together and will provide a better life together with comfort and welfare, spirituality and bringing the justice into actions in that Golden Era for human beings.
    Keywords: Progress, development, economical progress, Islamic economy, Mahdavi Government
  • Seyyedeh Aliyyeh Azartus Page 117
    his article is trying to answer the question, “What is the message of the global government from the view point of Mahdavi doctrine and liberalism?”.It seems that there is a clear basic difference between these two view points. This is because there is no unity between these two from the ontological, epistemological and anthropological point of view. The difference between the two is also basic. Liberalism pays attention to the specific group namely bourgeoisie and its presented method is more, artificial. The main obstacle to reach that goal is that liberalism does not act on the reality and from its point of view the humanistic values are fiction; but Islam takes everything into the consideration and pays complete attention in this regard and with respect to humanistic characteristics and qualities gives a complete method for the global government.Thus, Mahdavi Global Society, while having specific abilities from the theoretical and sociological view point that can happen with humanistic and cultural perfection, can perform the special message (salvation) for all people.
    Keywords: Global Government, the message, the extreme, Mahdavyyat, Liberalism
  • Dr.Muhammad Saber Jafari, Liyla Mukhtarzadeh Page 147
    f one studies the verses of the Holly Quran and traditions can realize that there have always been obstacles and blocks on the way of Prophets P. B. U. T. and reformers. The Holly Quran and traditions، speak about the behaviors and reactions of different opposition groups in front of the actions of Prophets P. B. U. T. and reformers، in particular his Excellency Mahdi M. A. H. A.. In this article from among all those groups such as: non believers، hypocrites، corrupted etc. we check what is called “Aristocracy”. There have been always devils at the side of Aristocracy، therefore it is obvious that there were always obstacles and blocks in front of the ways of the Prophets P. B. U. T. and reformers. So it is also natural that they will stand in front of the Imam MahdiM. A. H. A.. Their characteristics and behaviors، and the behavior of the Imam M. A. H. A. toward them، can show our duties toward them. Those who are waiting for the coming of the Imam will clarify their stands in ideological، cultural، political and social fields in opposition to the Aristocracy. His Excellency MahdiM. A. H. A. will also stop the Aristocracy and will cut their privileges.
    Keywords: Aristocracy, rent, the special group, Mahdaviyyat, Prophets P.B.U.T