فهرست مطالب

اقتصاد فضا و توسعه روستایی - پیاپی 1 (پاییز 1391)

فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی
پیاپی 1 (پاییز 1391)

  • 134 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/10/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس سعیدی صفحه 1
    رویکردها به برنامه ریزی فضایی همگام با پیچیده تر شدن جوامع دگرگون می شوند. این گونه دگرگونی ها، در تنوع پذیری روز افزون الگوهای فعالیت و تحرک افراد، خانوارها، گروه ها، نهادها و سازمان ها بازتاب می یابد. بدین ترتیب، در حالی که بعضی مفاهیم، همچون «مسافت» و «حرکت» در جوامع شبکه ای توسعه یافته اهمیت خود را به طور نسبی از دست می دهند، مفاهیم تازه ای، همچون زمان و زمان- فضا اهمیت می یابند. واقعیت این است که در اقتصادهای کمتر توسعه یافته مسائل مرتبط با برنامه ریزی فضایی از سرشتی متفاوت برخوردار هستند. پاسخگویی مناسب به این مسایل، مستلزم گسترش قابلیت برنامه ریزی راهبردی سازگار و تحول در شیوه برنامه گذاری است. پویش ساختاری- کارکردی، به عنوان رویکردی راهبردی به ساماندهی فضا در سطوح و مقیاس های مختلف، در قالب جغرافیای اجتماعی نوین، می کوشد، ضمن تبیین جنبه های پیچیده ساماندهی فضایی در جوامع کمتر توسعه یافته، برای مسایل ریشه دار در روابط ساختاری- کارکردی آنها چاره جویی نماید. هدف از این مقاله گردآوری مصالح لازم برای برپایی چنین رویکرد راهبردی «بدیلی» در برنامه ریزی فضایی است.
    کلیدواژگان: فضا، برنامه ریزی فضایی، پویش ساختاری، کارکردی، جغرافیای اجتماعی
  • سید حسن مطیعی لنگرودی، زهرا حیدری صفحه 19
    نواحی روستایی امروزه به دلیل دارا بودن مناظر بکر و انواع جاذبه های اکوتوریسم، از مهمترین مکان ها برای ایجاد فعالیت های گردشگری می باشند. از آنجایی که به لحاظ محدودیت فعالیت ها، درآمدهای مشاغل روستایی کفاف زندگی روستاییان را نمی دهد، ایجاد انواع فعالیت های گردشگری در روستاها با توجه به ظرفیت های موجود آنها، می تواند در به وجود آوردن مشاغل مختلف و ایجاد اقتصاد تلفیقی در نواحی روستایی، ضعف درآمدی حاکم بر این فضاهای زیستی را بر طرف نموده و زمینه های کسب درآمد بیشتر در روستاها را ایجاد نماید. هدف این پژوهش بررسی زمینه های ایجاد گردشگری صیادی در روستاهای ساحلی شهرستان تنکابن برای افزایش سطح درآمدی روستاییان می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع توصیفی-تحلیلی با تاکید بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگرانی می باشند که از منطقه مورد مطالعه دیدن کرده اند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 100 نفر جمع آوری و با نرم افزار SPSS داده پردازی و تحلیل گردیده است. با توجه به مقیاس و ماهیت داده ها از روش آماری همبستگی، آزمون پارامتری T تک نمونه ای و آزمون ناپارامتری فریدمن استفاده شده است. منطقه مورد مطالعه روستاهای ساحلی شهرستان تنکابن می باشد. این روستاها در منطقه ساحلی، بین شهرستانهای عباس آباد و رامسر واقع شده اند. روستاهای باغ نظر، حاجی محله، واچک و پایین شیرود در حاشیه رودخانه ای که به دریاچه خزر می ریزد واقع گردیده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که روستاهای مورد مطالعه از توان بالایی برای ایجاد فعالیت های گردشگری صیادی برخوردار بوده و همچنین گردشگران تمایل زیادی برای ماهیگیری در ایام سفر به منطقه برای گذران اوقات فراغت دارند. با توجه به نظر گردشگران، با ایجاد امکانات و تاسیسات اقامتی و پذیرایی برای گردشگری صیادی در منطقه، می توان زمان اقامت گردشگران را در روستاهای ساحلی افزایش داد و اشتغال و درآمد مناسبی را برای روستاییان فراهم نمود.
    کلیدواژگان: روستاهای ساحلی، گردشگری صیادی، توسعه روستایی، شهرستان تنکابن
  • حسن افراخته صفحه 39
    به رغم تلاش های بسیار، روستاهای ایران از نظر توسعه ای جامع با چالش هایی مواجه اند. الگوی مکانی یک اقتصاد (همانند توزیع و محل فعالیت های تشکیل دهنده آن) و جریان های فضایی مانند حرکت جمعیت، کالا، خدمات و سرمایه، اقتصاد فضا نامیده می شود که سطح توسعه مراکز سکونتگاهی، اعم از شهر، روستا ومجاری ارتباطی آنها را تحت تاثیر قرارمی دهد. هدف اصلی مقاله آن است که نقش اقتصاد فضا را در توسعه روستایی بررسی کند. ناحیه مورد مطالعه تحقیق ناحیه شفت و روستاهای آن در استان گیلان است. مشاهده مستقیم، مصاحبه با مردم محلی و تکمیل پرسشنامه اصلی ترین روش های جمع آوری داده ها بوده است. داده های جمع آوری شده بر اساس آمار استنباطی (مدل تاپسیس و تحلیل عاملی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان داده است که در یک نظام اجتماعی-اقتصادی متمرکز، توزیع فعالیت های اقتصادی غیرمتوازن است. نحوه آرایش فضایی فعالیت های اقتصادی، تعیین کننده اصلی حرکت جمعیت، سرمایه، کالا و خدمات است که درنهایت توسعه ناحیه، گره های شهری و روستایی و شبکه ارتباطی آنها را متاثر می سازد؛ این به نوبه خود، کیفیت توسعه روستایی را معین می کند.
    کلیدواژگان: اقتصاد فضا، توسعه روستایی، شبکه منطقه ای، ناحیه شفت
  • فرشاد مومنی صفحه 55
    هدف این پژوهش مشخص کردن رابطه سیاست گذاری نادرست با عملکرد اقتصادی بر محور تبیین رابطه رانت نفتی و توسعه روستایی است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است و تحلیل ها براساس ترکیبی از الگوی نظری نهادگرایی با تکیه بر مفهوم وابستگی به مسیر طی شده و اقتصاد سیاسی رانتی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که کانون اصلی مشکل شکست در سیاست گذاری است و این مسئله در دوران های تاریخی با نفت و بدون نفت به صورت یکسان اثرات خود را منعکس ساخته است. مقاله با ارائه پیشنهادهایی برای برون رفت از پدیده شکست سیاست گذاری خاتمه می یابد.
    کلیدواژگان: رانت نفتی، توسعه روستایی، وابستگی، شکست سیاست گذاری
  • فرامرز بریمانی، زهرا نیک منش، سهیلا خداوردی لو صفحه 69
    توانمندسازی زنان روستایی به معنی قدرت بخشیدن به این قشر از جامعه برای ایفای نقش برجسته در توسعه و مشارکت فعال آنها در تصمیم گیری است که یکی از ضرورت های دستیابی به توسعه پایدارمی باشد. در این میان اعتبارات خرد می تواند دسترسی به اهداف توانمندسازیرا تسهیل نماید. این پژوهش درپاسخ به این سوال اصلی است: آیا اعتبارات خرد در توانمندسازی اقتصادی و روانی (اعتماد به نفس) زنان دهستان لکستان شهرستان سلماس موثر واقع بوده است؟داده های مورد نیازاز روش کتابخانه ای، میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری گردید. جامعه آماری این پژوهش کل زنان دهستان لکستان بود که از آنها نمونه ای 225 نفری به روش نمونه گیری سهمی انتخاب شد. نتایج با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد اعتبارات خرد در توانمندسازی زنان روستایی موثر بوده است. گروهی از زنانی که وام گرفته بودند نسبت به گروهی که وام دریافت نکرده بودند از لحاظ اقتصادی توانمندتر شده و از نظر روانی(اعتماد به نفس) نیز در وضعیت بهتری قرار داشتند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، زنان روستایی، اعتبارات خرد، اعتماد به نفس، دهستان لکستان
  • حسنعلی فرجی سبکبار صفحه 83
    توزیع فضایی سکونتگاه های روستایی در ایران متعادل نمی باشد. این مقاله به بررسی و کشف الگوی فضایی سکونتگاه های روستایی براساس شاخصهای مختلف و نیز ارائه مدلی برای تحلیل و الگوسازی مطالعه نابرابری های فضایی می پردازد. برای انتخاب واحدهای پایه از نظریه MAUP که توسط اوپن شاو ارائه شده، استفاده شد. براساس این نظریه مناطقی که برای تلفیق داده ها انتخاب می شوند اختیاری است. در این زمینه دو موضوع مطرح می باشد یکی انتخاب مقیاس تلفیق و دیگری نحوه تلفیق می باشد. برای مدل سازی و انتخاب واحدهای پایه از مدل شش ضلعی استفاده شده است که در جغرافیا سابقه طولانی دارد. برای الگوسازی اختلافات فضایی از شاخص های عمومی و محلی خودهمبستگی فضاییاستفاده شده است. درسطح عمومی از شاخص I موران و در سطح محلی از شاخص های LISA استفاده شده است. شاخص های محلی الگوی فضایی و به عبارتی محلی خوشه ها را نشان می دهند. تحلیل و یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که از نظر شاخص های مختلف مورد مطالعه، نابرابری های فضایی وجود دارد ولی در مورد هر شاخص این الگو ممکن است متفاوت باشد.
    کلیدواژگان: توزیع فضایی، شاخص I موران، شاخص های LISA، سکونتگاه های روستایی ایران
  • امیرحسین علی بیگی، وحید علی آبادی، شهپر گراوندی صفحه 101
    هدف پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر، بررسی تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی بر میزان ریسک پذیری کشاورزان کلزاکار با استفاده از دستگاه مدل سازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری، کشاورزان کلزاکار شهرستان کنگاور بودند (389 N=) که تعداد 185 نفر از آنها با استفاده از جرسی و مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها، از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با نرم افزارهای 15 Spss و 18 Amos نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و قدرت ریسک پذیری در کشاورزان کلزاکاران در حد متوسط است. هم چنین بر اساس یافته ها، رابطه مثبت و معنی داری بین سرمایه اجتماعی و ریسک پذیری کشاورزان وجود دارد. از 8 مولفه وارد شده در نرم افزار Amos، متغیرهای احساس اعتماد و امنیت، بها دادن به زندگی و دوستی و روابط خانوادگی، واریانس بیشتری از میزان ریسک پذیری کشاورزان کلزاکار را تبیین کردند.
    کلیدواژگان: سرمایه، سرمایه اجتماعی، ریسک پذیری، کلزاکار
  • عبدالحمید پاپ زن، نعمت الله شیری صفحه 113
    امروزه سیستم های تولیدی کشاورزی به منظور پاسخ گویی به نیاز روزافزون غذا برای جمعیت رو به رشد کره زمین با کاربرد فناوری های نوین، تولیدات خود را به صورت کمی افزایش داده اند، اما همواره این افزایش تولید با مشکلات زیست محیطی متعددی روبه رو شده است. در راستای حل این مشکلات، کشاورزی ارگانی به عنوان یکی از نظام های کشاورزی پایدار مطرح گردید، اما با وجود مزایای فراوان، توسعه این نظام کشاورزی در این کشاورزان با موانع و مشکلات فراوانی مواجه است. در این راستا، پژوهش حاضر به روش کیفی و با هدف کلی بررسی موانع و مشکلات توسعه کشاورزی ارگانی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه در قالب گروه بحث متمرکز با 11 نفر از کشاورزان ارگانی کار شهرستان دره شهر (استان ایلام) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از بحث و مصاحبه در گروه های مورد مطالعه با استفاده از فنون خاص روش تحقیق کیفی و از طریق دسته بندی، طبقه بندی و رسیدن به مفاهیم کلی و مشخص انجام پذیرفت. یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه کشاورزان مورد مطالعه موانع و مشکلاتی مانند: مسائل زیرساختی، مسائل اقتصاادی، ضاعف داناش و آگاهی کشاورزان، مسائل فنی و مدیریتی، مسائل حمایتی و موانع انگیزشی و نگرشی در راه توسعه کشاورزی ارگانی وجود دارد. نتایج این مطالعه می تواند در بهبود و تسریع توسعه کشاورزی ارگانی به منظور تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی به برنامه ریزان و سیاست گذاران بخش مذکور کمک نماید.
    کلیدواژگان: کشاورزی پایدار، کشاورزی ارگانیب، موانع و مشکلات، گروه بحث متمرکز
|
  • Abbas Saedi Page 1
    Spatial planning approaches along with complication of societies are being changed. These changes and transformations have reflected themselves in increasing diversification of economic patterns, people, group, organization, and institution’s mobility. While in less developed network societies some of the concepts including “distance” and “movement “are relatively losing their importance, some fairly new ones such as “time “and “timespace convergence “are gaining ground. As a matter of fact, problems associated with spatial planning in less developing economies possess different nature. Appropriate response to these problems require application of compatible strategic planning as well as changes in planning style. Structuralfunctional approaches as a strategic planning tool regarding organization of space at different levels and scales within new social geography framework tries to explain complex aspects of spatial organization in less developed societies as well as to find solutions with respect to rooted functional-structural relation problems. The major objective of this paper is to compile the needed materials regarding such a unique strategic spatial planning.
    Keywords: Space, Spatial Planning, Functional Approach, Social Geography
  • Hasan Afrakhteh Page 39
    Despite all initiatives and endeavors, Iran’s rural communities are encountering with challenges regarding the achievement of comprehensive development. Space economy is associated with location distribution of economic activities as well as movement and flow of population, goods, services, and capital. These in turn, would have great impact upon the development level of different settlement including towns and countries and their interrelations. The major objective of this study is to investigate the impact of space economy upon rural development. The study area is Shaft district located in Gilan providence. Data gathering technique is tied to direct observation, interview with local folks as well as filling questionnaire. This is further supported by application of inferential statistics including regression correlation techniques and top SIS model. This study suggests that concentrated social-economic system is associated with imbalanced location of economic activities. It is argued that spatial arrangement of economic activities is major determinant of flow of population, goods, services, and capital and further influence regional development of rural as well as urban nodes. This in turn, would question the qualification of rural development.
    Keywords: Space Economy, Rural Development, Regional Network, Shaft District
  • Farshad Momeny Page 55
    The major objective of this paper is to determine the impact of inappropriate planning on economic function and further to explain the link between oil rent and rural development. The research method is based on descriptive-analytical one. However, this analysis is geared toward combination of institutionalized pattern with emphasis on dependency upon marched path and political economy rent. This study suggests that the failure of our policy constitute the major core of the problem. This similarly exemplified itself in different historic periods with or without dependency upon oil. This paper further tries to propose some suggestions and recommendations in order to get out of this political failure phenomena.
    Keywords: Oil Rent, Rural Development, Dependency, Failure in Policy Making
  • Framarz Barimani, Zahra Nikmanesh, Sohyla Khodaverdiloo Page 69
    The empowerment of rural women and their involvement in decision making process is being considered as one of the prerequisite for achieving sustainable development. Access to small credit could well facilitate the empowerment mechanism. This study tries to answer the following question: Could access to small credit be influential on economic and psychological empowerment of women? The research method of this study is based on survey technique, filling questionnaire and documentation. The sample of this study is all of the woman of Lakestan Sub-District Salmas out of which 225 were extracted through quota sampling technique. Data were analyzed through application of T test. This paper suggests that access to small amount of credits could have a great impact on rural women's empowerment. That is those who were awarded loan were more capable and possess more self-confidence comparing with the ones who did not receive it.
    Keywords: Empowerment, Rural women, Small, credit, Self, Confidence, Sub, district Lakestan
  • Abdolhamid Papzan, Nematollah Shiri Page 113
    Today, with an increasingly global population, agricultural production systems should meet the growing needs of food by using the new technologies. Increases in the level of production have inevitably resulted in some environmental issues. Addressing these problems require the application of organic farming as a sustainable way of agriculture system which possesses many promised advantages. However, the development of this agricultural system faces many obstacles regarding farmers. This study aimes to qualitatively analyze the barriers and problems with respect to development of organic farming. Interviews was conducted with emphasis on Focus Group Discussion (24 Organic Growers) in Darrehshahr county (Ilam Province). Data analysis were done via both application of qualitative research method, clustering and categorizing gathered data. This study suggests that obstacles such as infrastructure, economic, lack of knowledge and awareness, technical and managerial supports, motivational and attitudinal issues were the main barriers and problems regarding the development of organic farming. These results can help agricultural planners and policy makers to improve and accelerate the development of organic farming as well as producing healthy crops.
    Keywords: sustainable agriculture, Organic Farming, Barriers, Problems, Focus Group Discussion