فهرست مطالب

مجله مدیریت بهداشت و درمان
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین قادری، حسین شفیعی، حسین عامری*، محمدرضا وفایی نسب صفحات 7-15
    مقدمه

    شیوع بیماری سکته مغزی و افزایش سرسام آور هزینه خدمات درمانی آن، بازنگری و توجه به بهترین و کم هزینه ترین روش مراقبت از آنها را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر به تحلیل هزینهاثربخشی مراقبت در منزل در مقایسه با مراقبت در بیمارستان برای بیماران سکته مغزی در شهر تهران می پردازد.
    روش پژوهش: این پژوهشی از نوع توصیفی - تحلیلی است که داده های هزینه ای 52 بیمار سکته مغزی موسسه مراقبت در منزل دم و 52 بیمار بیمارستان های امام خمینی و رسول اکرم از طریق مراجعه به پرونده بیماران بدست آمد و با استفاده از پرسشنامه SF36 میزان بهبودی بیماران که معیار اثربخشی می باشد، سنجیده شد. به منظور تحلیل داده ها و آزمون آماری تی از نرم افزار SPSS و سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.

    یافته ها

    در گروه مراقبت در منزل، کمترین هزینه مربوط به گروه سنی 39سال به پائین می باشد و بیشترین میزان اثربخشی مربوط به همین گروه با میانگین اثربخشی 58/0 است. در گروه بستری در بیمارستان، کمترین میزان هزینه مربوط به گروه سنی 59-40 سال می باشد و بیشترین میزان اثربخشی مربوط گروه سنی 39 سال به پائین می باشد.

    نتیجه گیری

    سیستم مراقبت در منزل برای بیماران سکته مغزی جانشین مناسبی برای بستری شدن این بیماران در بیمارستان ها است و این مسئله با توجه به مشکل ایران در کمبود تخت و بیمارستان ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.

    کلیدواژگان: هزینه اثربخشی، مراقبت در منزل، بیمارستان، سکته مغزی
  • حسن باقری، محمد امیری صفحات 17-24
    مقدمه
    کاهش کسورات ازسازمان های بیمه گر نقش مهمی در تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد. مطالعه با هدف تعیین علل کسورات سازمان های بیمه گر از اسناد پزشکی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
    روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی است که بصورت مقطعی در سال 1390 انجام شد. داده های مورد نیاز توسط فرم جمع آوری داده ها مشتمل بر 5 سوال عمومی و 37سوال اختصاصی در زمینه علل کسورات و با مراجعه مستقیم پرسشگران به سازمان های بیمه گر طرف قرارداد تکمیل شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و با آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه و پیرسون تحلیل گردید و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد.
    یافته ها
    بیشترین درصدکسورات مربوط به نیروهای مسلح با 24/6% وکمترین مربوط به شرکت ذغال سنگ البرزشرقی با 33/0% بود. کمترین علل کسورات مربوط به گروه ویزیت پزشکان درنسخ سرپائی با 09/2% بود. با توجه به گروه های مشخص شده کسورات ویزیت پزشکان در نسخ سرپائی سازمان تامین اجتماعی با 18/64% بیشترین و خدمات درمانی با 94/21% در رتبه بعدی قرار گرفت. علت اصلی کسور اسناد بیمه ای به ترتیب مربوط به عدم پذیرش تخت روز و خدمات پرستاری و سپس بالا بودن آمار سزارین به زایمان طبیعی بود. بین مبلغ کسورات با ماه های سال رابطه معنی داری مشاهده نگردید. ولی بین مبلغ کسورات و نوع سازمان بیمه گر و تعداد اسناد ارسالی بستری رابطه معنی داری مشاهده گردید (05/0≥P).
    نتیجه گیری
    برگزاری جلسات آموزشی برای متخصصین، مسئولین بخش ها و متصدیان امور اسناد پزشکی، تعامل بیشتر با سازمان های بیمه گر و هم چنین استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات بیمارستانی می تواند نقش مهمی درکاهش کسورات ایفا نماید.
    زمینه
    کاهش کسورات ازسازمان های بیمه گر نقش مهمی در تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد. مطالعه با هدف تعیین علل کسورات سازمان های بیمه گر از اسناد پزشکی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
    روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی است که بصورت مقطعی در سال 1390 انجام شد. داده های مورد نیاز توسط فرم جمع-آوری داده ها مشتمل بر 5 سوال عمومی و 37سوال اختصاصی در زمینه علل کسورات و با مراجعه مستقیم پرسشگران به سازمان های بیمه گر طرف قرارداد تکمیل شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و با آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه و پیرسون تحلیل گردید و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد.
    یافته ها
    بیشترین درصدکسورات مربوط به نیروهای مسلح با 24/6%وکمترین مربوط به شرکت ذغال سنگ البرزشرقی با 33/0% بود.کمترین علل کسورات مربوط به گروه ویزیت پزشکان درنسخ سرپائی با 09/2% بود.با توجه به گروه های مشخص شده کسورات ویزیت پزشکان درنسخ سرپائی سازمان تامین اجتماعی با 18/64% بیشترین و خدمات درمانی با 94/21% در رتبه بعدی قرار گرفت. علت اصلی کسوراسناد بیمه ای به ترتیب مربوط به عدم پذیرش تخت روز و خدمات پرستاری و سپس بالابودن آمار سزارین به زایمان طبیعی بود. بین مبلغ کسورات با ماه های سال رابطه معنی داری مشاهده نگردید(05/0≤P).ولی بین مبلغ کسورات و نوع سازمان بیمه گر و تعداد اسناد ارسالی بستری رابطه معنی داری مشاهده گردید(05/0≥P).
    نتیجه گیری
    برگزاری جلسات آموزشی برای متخصصین، مسئولین بخش ها و متصدیان امور اسناد پزشکی،تعامل بیشتر با سازمان های بیمه گر و همچنین استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات بیمارستانی می تواند نقش مهمی درکاهش کسورات ایفا نماید.
    کلیدواژگان: سازمان بیمه گر، درآمد اختصاصی، کسورات، بیمارستان، اسناد پزشکی
  • بتول احمدی، محمد عرب، پریوش نریمیسا، لیلا جانانی، ژیلا نجف پور صفحات 25-34
    مقدمه
    الگوی تجویز داروی پزشکان یکی از عوامل موثر بر روند مصرف دارو و چالش های مرتبط با آن است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی تجویز دارو در بیمه شدگان روستایی و نقاط شهری زیر 20000 نفر در شهرستان اهواز انجام شد.
    روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی است که به روش مقطعی در سال 1387 انجام شد. تعداد نسخ دارویی مورد بررسی 9524 نسخه بود. جمع آوری داده ها با چک لیست 2 بخشی که حاوی سوالاتی اطلاعات عمومی منطقه و نحوه تجویز دارو صورت گرفت. پس از بررسی نسخ دارویی، داده های جمع آوری شده با آمار تحلیلی)تحلیل همبستگی، کای دو(مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد اقلام دارویی بطور میانگین در هر نسخ 1/3 قلم دارو بود. بیشترین فراوانی داروهای تجویز شده مربوط به گروه داروهای آنتی میکروبیال و کمترین فراوانی داروهای گروه سیستم اعصاب مرکزی بودند. بیشترین تجویز در بین اشکال دارویی را داروهای خوراکی داشتند و زنان بزرگترین مصرف کنندگان دارو بودند. 50% سرانه پزشک خانواده صرف هزینه دارو شده بود به عبارت دیگر ارتباط معنی داری بین مقدار سرانه اختصاصی دارو و میزان تجویز دارو توسط پزشکان وجود داشت.
    نتیجه گیری
    میانگین اقلام دارویی نسخ در این مطالعه از متوسط جهانی بالاتر بود. آموزش با محوریت تجویز صحیح دارو، اصول نسخه نویسی و توجه به اندیکاسیون پزشکی، تغییر نگرش نسبت مصرف صحیح دارو به ویژه در زنان دارد. هم چنین در راستای بهبود عملکرد نظام سلامت، مدیریت و نظارت در امور بودجه دارویی ضروری است.
    کلیدواژگان: پزشک خانواده، الگوی تجویز دارو، نسخه
  • ویدا کاردان مقدم، شهروز پارسانیا، مهشاد گوهری مهر، محسن بارونی*، روح الله عسکری صفحات 35-44
    مقدمه

    بیمارستان ها پرهزینه ترین و مهم ترین اجزای نظام مراقبت پزشکی می باشند وبیش از70درصد بودجه بخش سلامت وسهم بسیار زیادی از اشتغال در بخش سلامت را در هر کشوری به خود اختصاص می دهند. بنابراین استفاده از تحلیل های اقتصادی برای تخصیص بهینه و استفاده اثربخش از منابع تولید بیمارستانی اهمیت ویژه ای دارد.
    روش پژوهش: مطالعه حاضر جهت تخمین تابع تولید بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با استفاده از داده های تابلویی طی دوره ای 11 ساله در سطح 13 بیمارستان طراحی شده است. برای تخمین از تابع کاب - داگلاس استفاده گردید که متغیر وابسته، پذیرش بستری به عنوان تولید و متغیرهای توضیحی شامل تعداد پرستاران، تعداد پزشکان و تعداد تخت ها می باشد.

    یافته ها

    کشش مربوط به نیروی پزشک EY.p=0/18، نیروی پرستارEY.N=-0/2، تعداد تخت EY.B=5/0 است. تولید نهایی پزشکان برابر با 44، پرستاران برابر با 19 واحد و تولید نهایی مربوط به تخت ها برابر با 27 واحد بدست آمد.

    نتیجه گیری

    بیشترین کشش تولید مربوط به عامل تعداد تخت و بعد به ترتیب تعداد پزشک و پرستار می باشد. بنابراین مدیران در تصمیمات کوتاه مدت خود مبنی بر پاسخ دهی به افزایش تقاضا برای خدمات، کشش عوامل تولید را مد نظر قرار دهند.

    کلیدواژگان: تابع تولید، بیمارستان، داده های تابلویی، جانشینی فنی، بازدهی نسبت به مقیاس
  • صدیقه محمداسماعیل، زهرا امامی صفحات 45-56
    مقدمه
    ابزارهای مبتنی بر وب شامل موتورها و ابرموتورهای جستجو است. هدف این پژوهش بررسی موتورهای جستجو عمومی، پزشکی و علمی و ابر موتور ها در بازیابی اطلاعات پژوهش های بالینی در حوزه بیماری های غدد درون ریز بود.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تطبیقی است. کلید واژه های غدد درون ریز از سر عنوان های پزشکی انتخاب و کلید واژه ها مورد جستجو قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات به صورت مشاهده مستقیم و استفاده از چک لیست است، 10 نتیجه اول بازیابی انتخاب و میزان جامعیت و مانعیت محاسبه گردید و از نرم افزار اکسل استفاده گردید.
    یافته ها
    در میان موتورهای عمومی موتور گوگل با مانعیت 43% و جامعیت 32% بیشترین درصد را دارد. در موتورهای پزشکی میزان مانعیت 52% (بیشترین میزان مانعیت موتور پروگوفروگ با 9/70) میزان جامعیت 2/8% و سایر موتورها با جامعیت 9/8% به طور مشترک بیشترین درصد جامعیت را دارند. در میان ابرموتورها میزان مانعیت 21% و جامعیت 19% و موتور ماما با مانعیت 28% و جامعیت 27% بیشترین درصد را دارد.
    نتیجه گیری
    استفاده از موتور عمومی گوگل و موتورهای تخصصی در حوزه بیماری های غدد درون ریز برای پزشکان مفید است و پیشنهاد می شود که جستجوی مورد نظر خود را در چندین موتور جستجو کنند. از میان موتورهای عمومی گوگل در اولویت اول در میان ابرموتورهای جستجو ماما در اولویت بالاتری قرار دارد. اما در خصوص موتورهای جستجوی علمی و پزشکی مراجعه به تک تک آنها مفید می باشد.
    کلیدواژگان: اطلاعات مبتنی بر وب، پژوهش های بالینی، بیماریهای غدد درون ریز
  • زهره سهرابی، فاطمه کشمیری * صفحات 57-65
    مقدمه

    یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی – یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور آموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.
    روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران (42 نفر) بودند که بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند (نرخ پاسخگویی85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه ی استاندارد دوازده سوالی کلب است (الفای کرونباخ82/0). پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون های آمار توصیفی - تحلیلی انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دو شیوه ی ترجیح یادگیری «آزمایشگری فعال»(29%) و «تفکر انتزاعی» (28%) در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت «سبک انطباق یابنده» (58%) تعیین شد. هم چنین یافته ها ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت شناسی دانشجویان نشان نداد.

    نتیجه گیری

    با توجه به سبک غالب دانشجویان مورد بررسی می توان گفت استفاده از روش های یادگیری استقرایی، شیوه های تعاملی و شبیه سازی شده در برنامه آموزشی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی می تواند بستر لازم برای توانمندی در استدلال، تحلیل و مهارت های حل مسئله دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت را فراهم سازد.
    چکیده:

    مقدمه

    یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی – یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور اموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.
    روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد.کلیه دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگویی 85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه ی استاندارد دوازده سوالی کلب است. (الفای کرونباخ 70/0 تا 90/0) پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون های آمار توصیفی-تحلیلی انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه علوم مدیریت و اقتصاد دو شیوه ی ترجیح یادگیری «آزمایشگری فعال»(29%) و «تفکر انتزاعی» (28%)در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت «سبک انطباق یابنده» (58%) تعیین شد. همچنین یافته ها ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت شناسی دانشجویان نشان نداد.

    نتیجه گیری

    درنهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر می توان گفت استفاده از روش های یادگیری استقرایی، شیوه های تعاملی و شبیه سازی شده در مقطع تحصیلات تکمیلی می تواند توانمندی استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم مدیریت و اقتصاد سلامت را بهبود بخشد.

    کلیدواژگان: سبک یادگیری، شیوه ی یادگیری، ترجیح یادگیری، روش تدریس
|
  • Ghaderi H., Shafiee H., Amery H., Vafaei Nasab M.R. Pages 7-15
    Introduction

    The prevalence of Stroke disease and increased health care costs are in urgent need of reconsideration in the case of the best and most affordable way for care. This study is to investigate the cost-effectiveness of home care compared to hospital care for stroke patients in Tehran city.

    Method

    This study is an analytical cross-sectional one that data of 52 stroke patients of Dam home care Institution and 52 patients of Imam Khomeini and Rasoul Akram hospital obtained from the Balance Sheet and other data sources, by using the SF36 questionnaire, the patient recovery rate was measured. For data analysis and T-test, SPSS software was used and p < 0.05 was evaluated.

    Results

    The lowest health care costs were related to the age group lower than 39 years and effectiveness maximum was related to the same group with a mean of 0.58. The lowest average hospital costs were related to the age group 40 - 59 years and effectiveness maximum was related to groups lower than 39 years.

    Conclusions

    System of home care for stroke patients suitable alternative to hospitalization of patients in hospitals and this problem is due to a shortage of beds in Iran hospitals are more important and should be considered by policy makers.

    Keywords: CVA patient, cost, effectiveness, at home care, hospital care
  • Bagheri H., Amiri M. Pages 17-24
    Introduction
    Decreasing the deductions made by insurance companies would play a significant role in providing the sources required for providing good services to patients. This study aimed to investigate the reasons for which insurance companies make reductions in the medical documents in a hospital subordinate to Shahroud University for Medical Sciences.
    Methods
    This is an applied research which was conducted in a cross-sectional procedure in 2011. The required data were collected through a questionnaire which included 5 general and 37 specific items on the reasons for deductions. The questionnaires were completed directly by the researchers who referred to the contracted insurance companies. The data were entered into SPSS and analyzed through one-way ANOVA and Pearson; the results were displayed in frequency tables.
    Results
    The highest percentage of deductions belonged to armed forces (6.24%), and the lowest belonged to East Alborz Coal Company (0.33%). The least reasons of deductions belonged to the visit fees of physicians in outpatients’ prescriptions (2.09%). Regarding the specified groups, deductions of visits in Social Security Organization’s prescriptions (64.18) were ranked first and were followed by 21.94%. The main reasons for deductions in insurance documents included not accepting day beds, nursing services and high statistics of C-section compared to natural delivery. No significant relationship was observed between the deduction amount and the months of the year. However, a significant relationship was found between the amount of deductions and the type of insurance companies, and the number of sent admission documents (p 0.05).
    Conclusions
    Organizing training sessions for specialists, ward authorities, and medical documents attendants, and more interactions with insurance companies as well as using systems of hospital data management can play an important role in reducing the amount of deductions.
    Keywords: insurance company, deductions, hospital, medical documents
  • Ahmadi B., Arab M., Narimisa P. Janani L., Najafpour J Pages 25-34
    Introduction
    Prescription drug patterns are one of the effective factors on take drugs and its challenges. The aim of the present study examined prescribing patterns in rural and urban insured under 20,000 in Ahwaz.
    Methods
    This present study was descriptive- analytical and cross-sectional that conducted in 2008. The number of prescriptions drug were 9524. Data collection checklist was twofold information, general information about the area and detailed drug prescriptions. The data were analyzed with descriptive statistical tests.
    Results
    The result of the present study showed the in review prescriptions 6.7 percent with one drug 22.1% with two drug 37.3% three drug and 33.9% with 4 and more drugs. Average the number of drugs was per prescription third drugs. The highest frequency of prescribed were antimicrobials group and lowest group in the central nervous system. The Most of the prescription were oral drugs and women were the largest consumers of drug. Fifty percent per capita drug of family physicians had spent drug. There is significant relation between drug per capita and a number of prescription drugs.
    Conclusions
    According to the result of present study average of prescription higher than world average prescription, Education of the rational drugs prescription principle, the prescription writing standards and regarding to medical Indications and the modification attitudes especially women regard to correct take drugs. Also the enhancement of the health system performance is crucial to supervision and management in drug budget affaires.
    Keywords: Family physician, prescription drugs, order
  • Kardan Moghadam V., Parsania Sh, Goharimehr M., Barouni M., Asqari R Pages 35-44
    Introduction

    Hospitals are the most expensive and important component of medical care systems. More than 70% of health budget and a large share of employment were allocated to the health section of each country. Therefore, the use of economic analysis for optimal allocation and effective use of hospital resources is important.

    Methods

    The present study was performed to estimate the production function of Shahid Saddughi Yazd University of Medical Sciences hospitals by panel data over a period of 11 years in 13 hospitals. The Cobb – Douglas function were applied for estimation in which dependent variable is patient admission as production and explanatory variables include the number of nurses, doctors and beds.

    Results

    Production elasticity of physician, nurse and number of beds were EY.P = 0.18, EY.N = -0.2 and EY.B = 0.5, respectively. Final product of physician, nurse and number of beds were measured 44, 19 and 27 units, separately.

    Conclusions

    The highest production elasticity is related to the number of beds and then physician and nurse, respectively. Therefore, managers should consider to the factor production elasticity in their short term decisions based on response to the demand increasing for services.

    Keywords: production function, hospital, panel data, the final rate of technical substitution, the ratio output to scale
  • Mohammad Esmaeil S., Emami Z Pages 45-56
    Introduction
    Web based information tools including Search Engines; Meta Search Engines are used to find the needed information in the World Wide Web. The aim of this study was to web-based clinical research information in endocrine diseases and compared search engines, Meta search engines and medical search endings in endocrine diseases.
    Methods
    In this descriptive research, 5 search engine, 5 meta-search engines and 5 medical search engines are selected by the website of www.searchenginewatch.com as well-used internet search tools, were chosen. Endocrine diseases keywords were chosen from medical subject Headings (Mesh) and then selected terms of endocrinology were searched in each of search engines. The first 10 results of search engines were selected for evaluation of recall and precision. Data were analyzed with Excel.
    Results
    According to the result of this study, "Google" showed the higher most retrieved results (43% precision, 32% recalls. Among the Medical search engines "Progofrog" got the first rank (70/9%), Google scholar (59/09%), Pub med (57/27%) precision and pub med, Google scholar, sires, midi search (8/9%) recall. In Meta search engine Mamma got the highest rank (28%) precision and (27%) recall.
    Conclusions
    General and medical search and meta-search engines are appropriate tools for researcher or students or professional users and they have appropriate search capabilities and facilities. Although using search engines in retrieving relevant documents is useful for endocrinology experts, but it is suggested that users follow the search in several search engines to access the relevant documents among the vastly available sources on web.
    Keywords: Web, based information, Clinical research, Endocrine diseases
  • Sohrabi Z., Keshmiri F Pages 57-65
    Introduction

    One of the factors affecting the effective teaching - learning process is ecognition of the way that learners processing and organizing the new experiences and nformation acquisition. Therefore, it is essential to be explored their preferred style of earning preference in theory-based fields such as management and health economics. The aim of the present study was to determine learning style and preferred learning method of student in management and economic science.

    Methods

    The present study was a descriptive -cross Sectional study that conducted in 2013; 36health care management students were selected by Census sampling method. (Response rate 85%) The research tool was David A. Kolb’s learning Style Inventory including 12 questions, which were distributed and collected as group, administered (Alpha Corenbach0.7-0.9). The analysis of data based on the LSI guideline was done with SPSS.

    Results

    The result of the present study showed preferred learning methods in studied students were “Active Experimentation” (29%) and “Abstract Conceptualization” (28%). The domination learning styles of students were Accommodate (58%). There was no significant association between demographic variables with learning styles and preferred learning methods.

    Conclusions

    Therefore, it can conclude that the usage of inductive methods, interactive and simulation methods in postgraduate educational system can improve reasoning competencies and problem solving skills in Management and Economic Science students.

    Keywords: Learning Styles, Kolb, Learning Methods, Preferred Method Learning, Teaching Method