آرشیو سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۷
بانک و بیمه
۱۳

سکه طرح قدیم، 185هزار تومان

بهای طلا در بازارهای جهانی در آستانه اجلاس روز گذشته گروه 1+5 در لندن رکورد جدیدی را در 9 ماه گذشته به جای گذاشت.

بلومبرگ گزارش داد نشست 5 عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین، فرانسه) به همراه آلمان در لندن برای گفت وگو و اتخاذ تصمیمات جدیدتری درخصوص مذاکرات هسته ای ایران بهای طلا برای تحویل فوری را در ساعات اولیه معاملات بازارهای نیویورک تا حد 75/687دلار بالا برد که البته پس از نوسانات مختلف در ساعت 14 به وقت تهران به حد 60/683دلار افت کرد.

بنابراین گزارش قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه آوریل نیز در این زمان به 30/688دلار رسید.

بازار داخلی نیز متاثر از این نوسانات با رشد قیمت مواجه شد. قیمت سکه طرح قدیم روز گذشته با 5هزار تومان افزایش به 185هزار تومان رسید.

به نرخ سایر سکه های بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه هر یک 500تومان افزوده شد. پیش بینی ها کماکان حکایت از رسیدن قیمت طلا به حد 700دلار دارند.

کاهش ارزش دلار

دلار آمریکا نیز روز گذشته به دلیل کم رونق شدن فروش مسکن در آمریکا به کمترین میزان ارزش خود طی 2ماه گذشته در مقابل یورو رسید.

این گزارش می افزاید: انتشار آمار سه ماهه چهارم سال 2006 ایالات متحده در این هفته بر احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی به میزان کمتر از حد انتظار افزوده است به علاوه فروش مسکن های جدید با افت تقاضا مواجه شده و همچنین رشد سفارشات کالاهای تولیدی کارخانجات نیز کاهش یافته است. از سویی اختلاف بازده اوراق قرضه 10ساله آمریکایی و اوراق بدهی آلمان به بیشترین حد خود طی 2سال گذشته رسیده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار به 3199/1 رسیده بود که پس از نوسانات متوالی در حد 3166/1 متوقف شد. از سویی نرخ برابری ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا روز گذشته تقویت شد و ارزش هر دلار به حد 75/120ین رسید. اگرچه کارشناسان ارزی دویچه بانک آلمان معتقدند که ین ژاپن به دلیل عدم افزایش نرخ بهره ین توسط بانک مرکزی این کشور تا 6ماه آینده ممکن است با 4درصد کاهش ارزش به نرخ برابری 126 در مقابل هر دلار برسد.

در عین حال برخی خبرگزاری ها به نقل از رویتر گزارش داد ه اند که تداوم تنش در مذاکرات هسته ای ایران به تضعیف دلار در مقابل یورو منجر شده است که این افت ارزش از نظر کارشناسان ارزی دلایلی دیگری دارد که پیشتر به آن اشاره شد.