آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۲۹
اخبار خارجی
۱۶

مشوق های پیشنهادی واشنگتن برای جذب مسکو در طرح سپر موشکی

واشنگتن در راستای جلب حمایت روسیه در طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، پیشنهادهای جدید و چشمگیری به مسکو ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیشنهادها و امتیازات طی سفر چند روز پیش وزیران خارجه و دفاع آمریکا به روسیه مطرح شده است. مقامات آمریکایی تصریح کردند که پیشنهاد به روسیه شامل سه موضوع اصلی است: اول اینکه، سیستم دفاع ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک براساس تهدیدها ایجاد خواهد شد و آمریکا و روسیه به طور مشترک در مورد ماهیت این تهدیدها تصمیم گیری خواهند کرد.

دومین موضوع شامل طرح های روسیه برای ایجاد سپر خود در نزدیکی رادار قبله در جمهوری آذربایجان است.

سومین موضوع این است که روسیه توانایی نظارت بر سیستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک را داشته باشد و کارشناسانی را به این کشورها اعزام کند.

دیپلمات های ناتو در رابطه با ارائه این پیشنهادها اعلام کردند که این یک تغییر موضع مهم از طرف دولت جرج بوش رئیس جمهور آمریکا همزمان با تلاش برای جلب حمایت از طرف ناتو است.

«یاپ دوهوپ شفر» دبیرکل ناتو در این باره گفت، آمریکایی ها پیشنهادهای چشمگیر و مهمی را مطرح کرده اند و امیدوارم مقامات روسیه به این امتیازات توجه کنند.

از سوی دیگر، ارتباط دادن موضوع سپردفاع موشکی آمریکا در اروپا با دیگر موضوعات مهم از جمله موضوع کوزوو نشانگر تغییر جدی از طرف دولت بوش است.

گفتنی است آمریکا ادعا می کند که طرح سپر دفاع موشکی اش که قرار است در جمهوری چک و لهستان مستقر شود با هدف مقابله با حملات احتمالی صورت می گیرد، در حالی که روسیه تاکید دارد که این طرح تهدیدی برای امنیت ملی مسکو محسوب می شود.