آرشیو دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۶۴
اخبار اقتصادی
۴

پیشنهاد وزارت نفت برای تولید خودروهای گازوئیل سوز

طرح کاهش سهمیه بنزین تاکسی های دوگانه سوز به 3 لیتر در روز هنوز تصویب نشده، اما تا پایان ماه تکلیف آن مشخص خواهد شد و ستاد تبصره 13 باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

محمدرضا نعمت زاده

-مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی - در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب در خصوص سیاست افزایش خودروهای دیزلی با وجود بالابودن درصد گوگرد نفت گاز تولید داخل، اضافه کرد: خودروهای دیزلی در حال تولید با سوخت فعلی مطابقت دارند، اما صحبت هایی شده تا خودروسازان موتورهای بهتری را روی خودروها نصب کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما هم سوخت گازوئیل را با کیفیت بهتر از وضع موجود وارد و با به نتیجه رسیدن سرمایه گذاری های جدید، خودمان از سه چهار سال دیگر «نفت گاز» را با استانداردهای امروز جهانی تولید خواهیم کرد.

نعمت زاده در خصوص چرایی افزایش تولید خودروهای دیزلی با وجود پیشی گرفتن مصرف «نفت گاز» بر بنزین در دو سال اخیر گفت: سیاست افزایش خودروهای دیزلی قطعا سیاست خوبی بوده و اگر آنها جزو خودروهای عمومی باشند به نفع جامعه است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در آینده هم در صورت تولید خودروهای دیزلی سواری، حدود 1.5 برابر در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد. مقدار مصرف خودروهای دیزلی به مراتب کمتر از خودروهای بنزینی بوده و به عنوان مثال با 100 لیتر گازوئیل می توان 1.5 برابر مسافت پیمایش با سوخت بنزین را طی کرد.

وزیر نفت نیز چندی پیش از آمادگی این وزارتخانه برای سرمایه گذاری در طراحی و مهندسی ساخت خودروهای گازوئیل سوز خبر داده و اعلام کرده بود که راندمان خودروهای بنزین سوز 23 درصد و راندمان خودروهای دیزلی 43 درصد است.

نوذری درباره برنامه های وزارت نفت برای بهبود کیفیت سوخت موتورهای دیزلی توضیح داده بود: به این منظور کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی کشور در برنامه جامع دیده شده است. همچنین افزایش کیفیت گازوئیل در طرح جامع بهینه سازی پالایشگاه های اراک، تبریز و اصفهان دیده شده است.