آرشیو سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۵۷۴
جهان
۳

اخبار کوتاه

طالبان هفت گروگان خود را کشت

خبرگزاری فرانسه: سخنگوی طالبان اعلام کرد اعضای این گروه هفت مرد را که هفته گذشته در ولایت غزنی به گروگان گرفته بودند به ضرب گلوله کشتند. این گروگان ها شامل سه پلیس، دو سرباز و دو راننده بودند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت این افراد به هنگام تلاش برای فرار از زندان، بر اثر تیراندازی کشته شدند. پلیس افغانستان نیز این موضوع را تایید کرد.

کمک های امریکا به پاکستان برای مبارزه با القاعده نیست

بی بی سی: مسوولان نظامی امریکا اعلام کردند بیشتر کمک های مالی امریکا به پاکستان شامل جنگ با القاعده و طالبان نمی شود. به گفته آنها اغلب این کمک ها که بیش از 5 میلیارد دلار است صرف برنامه تسلیحاتی پاکستان به منظور رویارویی با هند می شود.

نپال پادشاهی را کنار می گذارد

خبرگزاری فرانسه: یک وزیر ارشد دولت نپال گفت که کشورش تصمیم دارد نظام پادشاهی را کنار بگذارد. این تصمیم پس از آن مطرح می شود که شورشیان مائوئیست روز یکشنبه برای خاتمه دادن به بن بست طولانی مذاکرات صلح با دولت به یک توافق دست یافتند. چپ های افراطی که شورش های یک دهه یی خود را در اواخر سال گذشته متوقف کرده بودند در ماه سپتامبر به بهانه اینکه نمایندگان آنها اجازه حضور برابر را در روند صلح نیافته اند، ناگهان از دولت موقت خارج شدند. براساس توافق جدید دولت موافقت کرده است که یکی از خواسته های مهم مائوئیست ها را برآورده و کشور را جمهوری اعلام کند.

مصر پروتکل الحاقی را امضا نمی کند

ایلاف: وزیر خارجه مصر گفت در مساله هسته یی خواهان همکاری کشورهای عربی هستیم. احمد ابوالغیط که کشورش از چندی پیش در صدد ساخت نیروگاه هسته یی برآمده است گفت اگرچه مصر انرژی هسته یی را برای اهداف صلح آمیز می خواهد اما از آنجا که اسرائیل به پیمان منع گسترش هسته یی نپیوسته، قاهره نیز پروتکل الحاقی را امضا نخواهد کرد و هیچ گونه تعهدات اضافی را قبول نمی کند.

جلسات فرمایشی کنگره امریکا

ایلاف: کنگره امریکا تصمیم گرفته است طی روزهای کریسمس جلسات خود را به صورت سمبلیک و با حضور تنها یک نماینده برگزار کند. هدف کنگره از این برنامه، ممانعت از اتخاذ تصمیمات مهم توسط جرج بوش بدون موافقت کنگره است. جیم وب سناتور دموکرات نخستین فردی بود که از روز یکشنبه این برنامه را آغاز کرد و گفته می شود برنامه کنگره به این روش تا 18 ژانویه 2008 ادامه خواهد یافت.