آرشیو دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۹۷
اخبار خارجی
۱۶

نگرانی مجامع بین المللی از احتمال خشونت های جدید در کنیا

یک گروه طرفدار حقوق بشر از احتمال تیراندازی پلیس کنیا به تظاهرکنندگان در هفته جاری ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس از نایروبی، سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در واشنگتن است با انتشار بیانیه ای از احتمال کشته و زحمی شدن افراد بیشتر در صورت برگزاری تظاهرات گسترده در کنیا ابراز نگرانی کرد.این گروه با اشاره به تیراندازی پلیس کنیا به افراد غیرمسلح از عملکرد پلیس در جریان تظاهرات پس از انتخابات به شدت انتقاد کرد. در این بیانیه به نقل از شاهدان عینی آمده است: پلیس حتی به سوی افرادی هم که در تظاهرات شرکت نکرده اند تیراندازی می کند.این گروه طرفدار حقوق بشر با اشاره به نظر ناظران بین المللی درباره احتمال تقلب در انتخابات کنیا از جامعه بین المللی خواست تحریم هایی هدفمند بر ضد دولت «موای کیباکی» رئیس جمهور این کشور اعمال کنند.

همچنین حزب مخالف کنیا موسوم به جنبش دموکراتیک نارنجی روز شنبه اعلام کرد تهدید واقعی از ناحیه گروه های شرور سازمان یافته وابسته به قبیله کیباکی موسوم به «کیکویو» وجود دارد.

سلیم لون، سخنگوی حزب رایلااودینگا به خبرگزاری فرانسه گفت: این دار و دسته ها قصد دارند به منظور ترساندن طرفداران حزب مخالف از حضور در تظاهرات، آنها را از بین ببرند.این در حالی است که پلیس کنیا اعلام کرد: 32 ایستگاه جدید پلیس در کشور به ویژه در منطقه «ریفت والی» دایر خواهد کرد.

یک فرمانده ارشد پلیس کنیا نیز روز یکشنبه به فرانس پرس گفت: ما، طی 5 روز گذشته 89 جسد دیگر را در علفزارهای منطقه «ریفت والی» و استان های غربی کشف کردیم.

به گفته این فرمانده پلیس، در خشونت های تازه در کنیا، دو تن در منطقه «رونگای» ریفت والی و دو تن دیگر در منطقه «مولو» کشته شدند.

درگیری های پلیس و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکنون به کشته شدن 693 نفر و آوارگی 255 هزار نفر در کنیا منجر شده است.